ارزهای دیجیتال در حال حاضر توسط دولت‌ها به رسمیت شناخته شده و شرکت‌های بزرگ در سطح جهانی آن‌ها را پذیرفته‌اند. ارزهای دیجیتالی مانند ارز بیت کوین و اتریوم ارز دیجیتال به افزایش دارایی‌های دیجیتال جدید کمک کرده‌اند. یکی از این دارایی‌های دیجیتال NFT است. در نیمه اول سال 2020، حدود 12.1 میلیون یورو از فروش NFT کسب شده است. این صنعت جدید که فناوری جدید (بلاکچین) را با هنر ترکیب می‌کند، با 9.4 میلیارد یورو در پایان سه‌ماهه سوم سال 2021 بازار ارزهای دیجیتال را منفجر کرد. در این مقاله در مورد اینکه چه چیزهایی NFT می‌شوند با شما صحبت می‌کنیم.


NFT چیست؟

NFT مخفف non-fungible tokens به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است. این دارایی‌ها هم در دنیای مالی و هم در دنیای هنر محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. NFT یک شناسه منحصربه‌فرد است که می‌تواند مالکیت کالاهای دیجیتال را ثابت کند. ان اف تی‌ها آثار هنری دیجیتال و سایر موارد کلکسیونی را به دارایی‌هایی منحصربه‌فرد و قابل‌تأیید تبدیل می‌کنند که به‌راحتی در بلاکچین معامله می‌شوند. همان‌طور که در مقاله NFT چیست اشاره کردیم، اگرچه NFTها از سال 2014 به وجود آمدند، اما این روزها شهرت زیادی پیدا کرده‌اند، زیرا در حال تبدیل‌شدن به یک روش محبوب برای خریدوفروش آثار هنری دیجیتال هستند.


از نوامبر 2017 تاکنون 174 میلیون دلار برای خرید NFT هزینه شده است. تا قبل از ورود NFTها، هنرهایی مانند شاهکارهایی از مونه یا پیکاسو ارزش دیجیتالی نداشتند. این موضوع به این دلیل است که در دنیای دیجیتال می‌توان همه‌چیز را کپی کرد و به همین دلیل تشخیص نسخه اصلی یک اثر تقریباً غیرممکن است. ساشا جفری (Sacha Jafri) توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان با نرم‌افزار این کار را انجام داد. او گفت: "نرم‌افزاری وجود دارد که یک اثر هنری را اسکن می‌کند. اگر اثر هنری جعلی باشد این نرم‌افزار تشخیص می‌دهد."


NFT چیست؟

گران‌ترین NFT کدام است؟

در بازار NFT مجموعه‌های هنری محدودی مانند Cryptopunks، Bored Ape Yacht Club و Cool Cats وجود دارند. هر یک از این مجموعه‌ها به 10 هزار قطعه هنری دیجیتال محدود شده‌اند. هرروز 1000 اثر هنری NFT فروخته می‌شود. هر چه اثر هنری کمیاب‌تر باشد، به قیمت بیشتری به فروش می‌رود. مثلا یک‌سوم باقی‌مانده از مجموعه 10 هزارتایی Cryptopunks اخیراً به قیمت بیش از 472 میلیون یورو فروخته شده است. این قطعه هنری پیکسلی پتانسیل فروش NFT را در آینده نشان می‌دهد؛ یعنی به ما می‌گوید که این بازار چقدر می‌تواند رشد داشته باشد.


NFT چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

به‌طورکلی NFT هم با استفاده از همان نوع برنامه‌نویسی ارز دیجیتال، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می‌شود، اما شباهت این دو فقط در همین مورد است. پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال «قابل تعویض یا FT» هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را با یکدیگر مبادله یا معامله کرد. آن‌ها همچنین ازنظر ارزش برابر هستند؛ یعنی یک دلار همیشه ارزش یک دلار را دارد. یک بیت کوین همیشه با یک بیت کوین دیگر برابر است. قابلیت تعویض کریپتو آن را به وسیله‌ای قابل‌اعتماد برای انجام تراکنش‌های روی بلاکچین تبدیل می‌کند.


اما توکن NFT متفاوت است. هر NFT دارای یک امضای دیجیتال است که امکان مبادله یا برابری NFTها را با یکدیگر غیرممکن می‌کند. بنابراین این دارایی‌ها غیرقابل تعویض هستند. برای مثال، یک کلیپ NBA Top Shot برابر با EVERYDAYS نیست. درست است که هر دو NFT هستند، اما ارزش هرکدام متفاوت است و نمی‌توان یکی را با دیگری مبادله کرد. (یک کلیپ NBA Top Shot حتی با یک کلیپ دیگر NBA Top Shot ازنظر ارزش برابر نیست.)


چه چیزی NFT می‌شود؟

ان‌اف‌تی‌ها روی یک بلاکچین وجود دارند که یک دفتر کل عمومی توزیع شده است. احتمالا با بلاکچین آشنایی دارید. بلاکچین تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. NFTها معمولا روی بلاکچین اتریوم نگهداری می‌شوند، اگرچه بلاکچین‌های دیگر هم از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. اشیاء دیجیتالی که هم موارد ملموس و هم ناملموس را نشان می‌دهند، می‌توانند به یک NFT تبدیل شوند. این اشیا دیجیتالی عبارت‌اند از:

چه چیزی NFT می‌شود؟

  • طرح‌های گرافیکی
  • گیف‌ها (GIF)
  • ویدیوها و صحنه‌های برجسته ورزشی مانند ویدیوی یک گل مهم در بازی فوتبال
  • کلکسیون‌ها
  • آواتارهای مجازی و پوسته‌های بازی‌های ویدیویی
  • کفش‌های کتانی طرح دار
  • موزیک
  • توییت‌ها

حتی توییت‌ها هم در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر، اولین توییت خود را به‌عنوان NFT به قیمت بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت. در اصل، NFTها مانند اقلام مختلف در یک کلکسیون فیزیکی هستند، اما به‌صورت دیجیتال. بنابراین به‌جای اینکه یک نقاشی رنگ‌روغن واقعی را به دیوار آویزان کنید، یک فایل دیجیتال دریافت می‌کنید.


این نکته باعث می‌شود که با گذشت زمان نقاشی از بین نرود و کهنه نشود. NFTها همچنین از حقوق مالکیت انحصاری برخوردار می‌شوند. NFTها می‌توانند در هر زمان تنها یک مالک داشته باشند و استفاده از فناوری بلاکچین تأیید مالکیت و انتقال توکن‌ها را بین مالکان آسان می‌کند. سازنده همچنین می‌تواند اطلاعات خاصی را در داده‌های ابری NFT ذخیره کند. به‌عنوان‌مثال، هنرمندان می‌توانند آثار هنری خود را با درج امضای خود در پرونده منحصربه‌فرد کنند.


دارایی‌های غیرقابل تعویض یا NFTها چقدر ارزش دارند؟

بر روی کاغذ هرکسی می‌تواند کار خود را به‌عنوان یک توکن NFT به فروش بگذارد، اما عناوین اخیر فروش چند میلیون دلاری NFTها به این علاقه دامن زده‌اند. در 19 فوریه، یک انیمیشن Gif از گربه Nyan به قیمت بیش از 500 هزار دلار فروخته شد. چند هفته بعد، گریمز نوازنده بخشی از هنر دیجیتال خود را به بیش از 6 میلیون دلار فروخت. فروش یک NFT توسط هنرمند دیجیتال بیپل به قیمت 69 میلیون دلار رکورد جدیدی را برای هنر دیجیتال به ثبت رساند. شرکت فرانسوی Sorare که کارت‌های تجارت فوتبال را به‌صورت NFT می‌فروشد، 680 میلیون دلار از طریق فروش ان اف تی جمع‌آوری کرده است.


چگونه NFT بخریم؟ (2)

چگونه NFT بخریم؟

اگر می‌خواهید مجموعه NFT خود را راه‌اندازی کنید، باید یک سری امکانات داشته باشید:


ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی تهیه کنید که به شما امکان ذخیره NFT و ارزهای دیجیتال را می‌دهد. بسته به اینکه ارائه‌دهنده NFT شما چه ارزهایی را می‌پذیرد، احتمالاً باید مقداری ارز دیجیتال مانند اتر خریداری کنید. اکنون می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری در پلتفرم‌هایی مانند Coinbase، Kraken، eToro و حتی PayPal و Robinhood، ارز دیجیتال بخرید.


البته کاربران ایرانی می‌توانند به‌راحتی از صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو ارزهای دیجیتال را خریداری کنند. سپس می‌توانید آن را از صرافی به کیف پول انتخابی خود منتقل کنید. هنگام تحقیق در مورد صرافی‌ها باید هزینه‌ها را در نظر داشته باشید. اکثر صرافی‌ها هنگام خرید ارز دیجیتال درصدی از تراکنش شما را دریافت می‌کنند، اما صرافی اکسبیتو این هزینه را کاهش داده و کارمزد کمی از کاربران دریافت می‌کند.


چرا روی NFT سرمایه‌گذاری کنیم؟

ممکن است تعجب کنید که چرا اشخاص روی چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنند که شما به‌راحتی می‌توانید آن را روی موبایل یا لپ‌تاپ کپی کنید. NFTهای گران‌قیمت به‌عنوان تصاویر پروفایل در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی برای نشان دادن ثروت مورداستفاده قرار می‌گیرند، دقیقاً مانند افراد مشهور و پولداری که از ساعت‌های گران‌قیمت استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم در حال ورود به دنیای NFTها هستند تا بخشی از یک جامعه آنلاین باشند. داشتن NFTهای خاص می‌تواند به شما امکان دسترسی به محتوای انحصاری و رویدادهای زنده را بدهد.


سرمایه‌گذاران دیجیتال از بازارهای NFT برای کسب درآمدهای زیاد در مدت‌زمان کوتاهی استفاده می‌کنند. همچنین، مدل‌های کسب‌وکار بسیاری از صنایع در حال تغییر شکل هستند تا تجارت NFT را در خود جای دهند. یک NFT منحصربه‌فرد را می‌توان چندین بار خریدوفروش کرد، اما خریدار باید با هر فروش، حق امتیازی به مالک یا خالق اصلی بپردازد. هزینه حق امتیاز معمولاً حدود 10 درصد است. یعنی اگر مالک یا خالق اصلی یک NFT حق امتیاز آن را ثبت کند، بعد از هر بار خریدوفروش هزینه حق امتیاز به آن مالک اصلی پرداخت می‌شود. این کار به‌صورت خودکار انجام می‌شود، زیرا مالک اصلی بعد از اولین فروش دیگر در جریان خریدوفروش NFT خود قرار نمی‌گیرد.

چرا روی NFT سرمایه‌گذاری کنیم؟

کلام آخر

چه مشارکت در NFTها از روی منافع مالی، پیوستن به یک جامعه یا صرفاً به خاطر عشق به یک اثر هنری باشد، آینده NFTها موفق به نظر می‌رسد. اگر شما هم هنرمند هستید و آثاری از خودتان دارید می‌توانید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید. اگر دانش این بازار را داشته باشید می‌توانید سود زیادی از طریق خرید و فروش NFT به دست بیاورید.