اقتصاد شاخه‌ای مهم در هر کشوری است که برای پیشرفت آن باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بر اقتصاد هر کشوری تأثیر بگذارد. برای موفقیت در این بازار باید با تمام مفاهیم مربوط به آن آشنا بود. یکی از این مفاهیم بحث توکن¬های قابل تعویض و توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها است. در ادامه شما را بیشتر با این مفاهیم آشنا می‌کنیم.

توکن چیست؟

به زبان ساده توکن‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که در بازار ارزهای دیجیتال معامله می¬شوند. توکن‌ها انواع مختلفی دارند و به طرق مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. توکن کلمه‌ای است که در ارزهای دیجیتال زیاد می‌شنوید. مثلاً ممکن است بیت کوین را به‌عنوان یک «توکن رمزنگاری» یا چیزی شبیه به آن بشناسید، زیرا ازنظر فنی همه دارایی‌های دیجیتال را می‌توان به‌عنوان توکن نیز توصیف کرد. همان‌طور که در مقاله تفاوت توکن و کوین گفتیم، این دو دارایی در سطح بنیادی بسیار شبیه یکدیگر هستند. آن‌ها هم ارزش را نشان می‌دهند و هم می‌توانند تراکنش‌ها را پردازش کنند. همچنین می‌توان کوین‌ها را با توکن‌ها و بالعکس مبادله کرد.

انواع توکن‌ها

برای هر نوع خدمات یا محصولی در بازار ارزهای دیجیتال توکن¬هایی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، توکن‌های پرداخت، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا لایت کوین هستند که برای پرداخت تراکنش‌ها در بازار ارز دیجیتال استفاده می‌شوند. توکن‌های کاربردی به دارندگان امکان دسترسی به محصولات و خدمات مبتنی بر بلاکچین را می‌دهند. توکن‌های امنیتی دارایی‌های سنتی مانند سهام هستند که توسط توکن‌های دیجیتال در بلاکچین نشان داده می‌شوند. متمایز ترین انواع توکن‌ها، توکن¬های قابل تعویض و توکن‌های غیرقابل تعویض NFT هستند. هدف ما در این مقاله این است تا درباره توکن‌های قابل تعویض صحبت کنیم.

توکن قابل تعویض (FT) چیست؟

بین قرن‌های هفدهم و نوزدهم، بازرگانان در جزایر بریتانیا و آمریکای شمالی مرتباً از توکن‌های قابل تعویض استفاده می‌کردند. آن‌ها در مواقعی که پول یا سکه‌های دولتی را به علت کمیاب بودن در اختیار نداشتند از پول‌ها و یا کالاهایی دیگر برای خرید اجناس موردنیاز خود استفاده می‌کردند. در عصر رمزنگاری مفهوم توکن‌ها یکسان باقی مانده است. توکن‌های قابل تعویض توکن‌های ملموس هستند، اما توکن‌های غیرقابل تعویض ناملموس هستند. برای درک این موضوع بهتر است به این مثال توجه کنید. فرض کنید از کسی پول قرض گرفته‌اید و حالا می‌خواهید پول را به او پس بدهید. ممکن است شما پول نقد گرفته باشید، اما حالا می‌توانید پول را به حساب شخص کارت به کارت کنید. این مثال نمونه‌ای از توکن قابل تعویض است.

حالا فرض کنید که از دوست خود یک کالا مانند لپ‌تاپ قرض گرفته‌اید تا کارهای خود را انجام دهید. برای پس دادن آن نمی‌توانید به‌جای لپ‌تاپ یک کالای دیگر به او بدهید و یا در صورت خراب شدن آن کالا نمی‌توانید آن را به همان شکل خراب به او تحویل بدهید. این مثال نمونه‌ای از توکن غیرقابل تعویض است. در یک بلاکچین در بازار ارزهای دیجیتال، توکن‌های قابل تعویض ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین (BTC) هستند. شما می‌توانید به‌جای ارز بیت کوین برای پرداخت هزینه‌ها از یک ارز دیجیتال به‌اندازه معادل با بیت کوین استفاده کنید. توکن‌های غیرقابل تعویض واحدهایی از داده هستند که یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد ذخیره‌شده و تأییدشده در بلاکچین را نشان می‌دهند. وقتی شما یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) خریداری می‌کنید انگار سند یک دارایی دیجیتال به نام شما زده می‌شود که قابل تعویض نخواهد بود.

تفاوت توکن قابل تعویض و غیرقابل تعویض چیست؟

آشنایی با مفهوم تعویض‌پذیری در اقتصاد می‌تواند به درک بهتر توکن¬های تعویض‌پذیر و غیرقابل تعویض کمک کند. تنها تفاوت این است که توکن¬های رمزنگاری قابلیت تعویض خود را از طریق یک کد اسکریپت بیان می‌کنند. نشانه‌ها یا دارایی‌های قابل تعویض قابل‌تقسیم بوده و منحصربه‌فرد نیستند. به‌عنوان‌مثال، ارزهای فیات مانند دلار قابل تعویض هستند. یک اسکناس یک دلاری در شهر نیویورک به اندازه یک اسکناس یک دلاری در میامی است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین هم توکن قابل تعویض هستند. 1 بیت کوین همه‌جا همان 1 ارز بیت کوین ارزش دارد.

What is the difference between FT and NFT tokens?

از سوی دیگر دارایی‌های غیرقابل تعویض منحصربه‌فرد و غیرقابل تقسیم هستند. آن‌ها باید به‌عنوان یک نوع سند یا مالکیت منحصربه‌فرد و غیرقابل تکرار در نظر گرفته شوند. به‌عنوان‌مثال، یک بلیت هواپیما غیرقابل تعویض است، زیرا به دلیل اطلاعات خاص آن ازجمله اطلاعات هویتی نمی‌تواند از همان نوع یک بلیت دیگر هم وجود داشته باشد. یک خانه، یک قایق یا یک ماشین دارایی‌های فیزیکی غیرقابل تعویض هستند، زیرا در نوع خود بی‌نظیر بوده و مالکان مخصوص به خود را دارند.

تفاوت اصلی بین دارایی‌های قابل تعویض و دارایی‌های غیرقابل تعویض NFT در محتوایی است که آن‌ها ذخیره می‌کنند. درحالی‌که توکن‌های قابل تعویض مانند بیت کوین ارزش را ذخیره می‌کنند، توکن‌های غیرقابل تعویض داده‌هایی مانند عنوان دانشگاهی یا یک اثر هنری را در خود نگه می‌دارند.

نمونه‌هایی از توکن‌های قابل تعویض

اولین توکن¬های قابل تعویض بر روی بلاکچین اتریوم توسعه یافتند و با نام ERC-20 شناسایی شدند. آن‌ها استانداردهایی را تعیین می‌کنند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌هایی با ماهیت‌های مختلف بسازند. دوران عرضه اولیه رمزارزها در بازار ارزهای دیجیتال که ارزش این صنعت را بین سال‌های 2016 تا 2018 نزدیک به 15 میلیارد دلار افزایش داد، ثروت خود را بر روی توکن‌های ERC-20 ساخت. بیت کوین هم یک توکن قابل تعویض است که می‌توان با آن خرید کرد، هزینه‌ها را پرداخت نمود و آن را به ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کرد.

چگونه توکن قابل تعویض بخریم؟

برای خرید توکن‌های قابل تعویض باید یک صرافی معتبر پیدا کنید. صرافی ایرانی ارز دیجیتال اکسبیتو یک صرافی ایمن و معتبر است که انواع توکن‌ها و ارزهای دیجیتال را به فروش می‌رساند. برای خرید ارز دیجیتال از این صرافی باید در آن ثبت‌ نام کنید. بعد از ثبت‌ نام باید فرآیند احراز هویت را تکمیل کنید. شما باید تمام اطلاعات خود را به‌طور دقیق از روی کارت‌های هویتی خود وارد کنید. بعدازآن باید اطلاعات بانکی خود را اضافه نمایید. یک شماره شبا برای انجام تراکنش وارد کنید. بعد از انجام این مراحل یک ایمیل تأیید برای شما ارسال می‌شود که با کلیک بر روی آن باید صحت اطلاعات خود را بررسی کنید.

How to buy a FT token?

بعدازآن حساب شما تأیید می‌شود. در این مرحله باید حساب خود را با ریال شارژ کنید و معاملات خود را در این صرافی آغاز کنید. برای واریز و برداشت ریال می توانید بر روی لینک کلیک نمایید. برای خرید ارزهای دیجیتال به صفحه خرید بروید و ارز دیجیتال موردنظر خود را جستجو کنید. بعدازاینکه ارز دیجیتال را وارد کردید تعداد آن را هم وارد کنید و خرید خود را تکمیل کنید. برای خرید توکن‌های قابل تعویض هم باید تمام این مراحل را طی کنید. قبل از انجام معاملات سطح دانش خود از بازار ارزهای دیجیتال را بالا ببرید و بعد اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنید.