رشد خیره‌کننده صنعت ارزهای دیجیتال در دو سال گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران و همچنین افراد عادی را به خود جذب کرده است. ورود به بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند کاری پیچیده و دلهره‌آور باشد. شاید نام بیت کوین را به‌عنوان اولین ارز دیجیتال عرضه‌شده به بازار شنیده باشید، اما آیا با اصطلاحات دیگر این بازار هم آشنایی دارید به‌ عنوان‌ مثال، بسیاری از افراد بر این باورند که توکن و کوین با هم یکسان هستند. باید بگوییم که این‌طور نیست. در ابتدا همه ارزهای دیجیتال توکن در نظر گرفته می‌شوند، اما همه توکن ها کوین در نظر گرفته نمی‌شوند. چرا این اتفاق می‌افتد؟ قبلا در مورد تفاوت آلت کوین با استیبل کوین به‌طور مفصل صحبت کرده‌ایم، حال نوبت آن است که بدانیم چه عواملی تفاوت بین کوین و توکن را تعیین می‌کنند؟ در ادامه بیشتر در این مورد برایتان توضیح می‌دهیم.

کوین چیست؟

زمانی که بیت کوین برای اولین بار به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد، معیاری را برای کوین بودن به وجود آورد. درواقع کوین به هر ارز دیجیتالی گفته می‌شود که بلاکچین مخصوص به خودش را داشته باشد. کوین‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که در اینجا برای شما بیان می‌کنیم.

1- کوین‌ها بر روی بلاکچین خود راه‌اندازی می‌شوند.

کوین‌ها بلاکچین خودشان را دارند و تمام تراکنش‌های آن‌ها بر روی این بلاکچین انجام می‌شود. بلاکچین تمام تراکنش‌ها را کنترل و مدیریت می‌کند. وقتی با اتریوم به شخصی پول پرداخت می‌کنید، رسید آن به بلاکچین اتریوم فرستاده می‌شود. اگر همان شخص بعداً با بیت کوین به شما پول پرداخت کند، رسید به بلاکچین بیت کوین می‌رود. هر تراکنش با رمزگذاری محافظت می‌شود و توسط هر عضو شبکه قابل‌دسترسی است. برای خرید اتریوم و خرید بیت کوین بر روی لینک های درج شده کلیک نمایید.

2- کوین‌ها نقش پول را ایفا می‌کنند.

what is coin

تنها هدف ایجاد بیت کوین ایجاد یک جایگزین برای پول سنتی بود. جذابیت، شفافیت تراکنش‌ها و ناشناس بودن باعث ایجاد کوین‌های دیگر ازجمله ETH، NEO و Litecoin شد. امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند آمازون، مایکروسافت و تسلا کالا و خدمات خود را با ارزهای دیجیتال به فروش می‌رسانند. یعنی شما متوانید هزینه‌های مربوط به خریداری کالا در این شرکت‌ها را با ارز دیجیتال پرداخت کنید. بیت کوین اخیراً در کنار دلار آمریکا به ارز رسمی السالوادور تبدیل شده است. در مورد فروش ارز دیجیتال لازم است که کار را به دست یک صرافی معتبر بسپارید. در معرفی صرافی ارز دیجیتال ایرانی معتبر، در مورد مزیت استفاده از صرافی اکسبیتو صحبت کرده‌ایم.

3- کوین‌ها قابل‌استخراج هستند.

کوین‌ها از دو روش به دست می‌آیند. یکی از طریق استخراج که در سیستم اثبات کار انجام می‌شود. افراد مختلف می‌توانند با استفاده از دستگاه ماینر با حل کردن معادلات پیچیده کوین استخراج کنند. البته کوین موردنظر باید قابلیت استخراج داشته باشد. سرمایه‌گذاران از این روش برای افزایش درآمد خود استفاده می‌کنند. مشکل این است که بیت کوین زیادی برای استخراج باقی نمانده است، بنابراین این روند هرروز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. روش دیگر به دست آوردن کوین اثبات سهام است که روش مدرن‌تری به شمار می‌رود. این روش ازنظر مصرف انرژی به‌صرفه‌تر است و انجام آن نیز آسان‌تر است. Cardano یکی از بزرگ‌ترین کوین‌هایی است که از این روش استفاده می‌کند.

توکن چیست؟

برخلاف کوین‌ها، توکن ها بلاکچین خاص خود را ندارند. در عوض، آن‌ها روی بلاک‌چین‌های دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم راه‌اندازی می‌شوند. توکن‌هایی مانند BAT، BNT، Tether و استیبل کوین USDC که روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده‌اند از رایج‌ترین توکن ها هستند. برای تراکنش توکن ها بر روی بلاکچین به قراردادهای هوشمند نیاز است. این قراردادها مجموعه‌ای از کدها هستند که معاملات یا پرداخت های بین کاربران را تسهیل می‌کنند. هر بلاکچین از قرارداد هوشمند مخصوص به خود استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اتریوم از قراردادهای ERC-20 و NEO از Nep-5 استفاده می‌کند.

هنگامی‌که یک توکن خرج می‌شود، به‌صورت فیزیکی از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود. یک مثال واضح از این موضوع تجارت NFT ها (توکن های غیرقابل تعویض) است. آن‌ها اقلام و کالاهای منحصربه‌فردی هستند که برای خرید آن‌ها باید از توکن استفاده کرد. NFT ها اغلب دارای ارزش احساسی یا هنری هستند، بنابراین به توکن‌های کاربردی شباهت دارند.

انواع توکن

- توکن‌های امنیتی: بیشتر توکن های صادر شده توسط ICO توکن های امنیتی هستند. شخصی که آن‌ها را خریداری می‌کند، پول خود را با انتظار سود در ICO سرمایه‌گذاری می‌کند. این توکن‌ها مانند اوراق بهادار هستند.

- توکن‌های سهام: اگر یک توکن نشان‌دهنده مقداری سهام در شرکتی باشد که آن را منتشر می‌کند، یک توکن سهام است. بااین‌حال، تعداد کمی از شرکت‌ها از چنین ICO استفاده کرده‌اند، زیرا دستورالعمل‌های نظارتی زیادی در مورد اینکه چه چیزی قانونی است و چه چیزی قانونی نیست وجود ندارد.

- توکن‌های کاربردی: توکن های کاربردی برای دسترسی افراد به یک محصول یا خدمات استفاده می‌شوند. این توکن‌ها محدود هستند و بنابراین ارزش زیادی دارند.

- توکن‌های پرداخت: نشانه‌های پرداخت هدف دیگری جز پرداخت برای کالاها و خدمات ندارند.

what is token

توکن و کوین چه تفاوت‌هایی دارند؟

واقعیت این است که کوین و توکن در تحلیل بنیادی بسیار شبیه یکدیگر هستند. آن‌ها هم ارزش را نشان می‌دهند و هم می‌توانند تراکنش‌ها را پردازش کنند. همچنین می‌توانید کوین‌ها را با توکن ها و بالعکس مبادله کنید. ایجاد توکن ها با قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین‌های از قبل ایجاد شده آسان‌تر است. یک بلاکچین می‌تواند میزبان هزاران توکن باشد. مثلاً اتریوم میزبان تعداد زیادی از توکن‌ها است.

یکی دیگر از تفاوت‌های قابل‌توجه بین توکن ها و کوین‌ها ماهیت آن‌ها است. کوین‌ها نسخه‌های دیجیتالی پول واقعی هستند، درحالی‌که توکن‌ها دارایی‌ها و یا اسناد دیجیتال هستند. شما می‌توانید توکن‌ها را با کوین خریداری کنید، اما برخی از توکن‌ها ممکن است ارزش بیشتری نسبت به کوین‌ها داشته باشند. نقدینگی کوین در مقابل توکن بیشتر است، یعنی شما به‌راحتی می‌توانید کوین را برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنید، اما محدودیت‌هایی برای پذیرش توکن وجود دارد.

درواقع توکن نشان‌دهنده چیزی است که شما دارید، درحالی‌که یک سکه نشان‌دهنده چیزی است که شما می‌توانید آن را داشته باشید. توکن‌ها قبل از کوین‌ها ایجاد شدند. کوین‌ها باید از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال با یکدیگر مبادله شوند، زیرا بر اساس پروتکل‌های متفاوت و غیراستاندارد ساخته شده‌اند. برعکس، توکن‌های موجود در اتریوم (به‌عنوان‌مثال ERC-20) می‌توانند از طریق برنامه‌های داخلی بین یکدیگر مبادله شوند، زیرا آن‌ها بر اساس پروتکل‌های کد استاندارد ساخته شده‌اند. توکن ها را به‌راحتی می‌توان ایجاد کرد، زیرا نیازی به ساخت بلاکچین ندارند و بر روی بلاکچین های موجود مانند اتریوم ایجاد می‌شوند، بنابراین هزینه کمتر و سرعت بیشتری دارند. فرآیند ایجاد کوین‌ها طولانی‌تر و پرهزینه‌تر است، زیرا برای راه‌اندازی آن‌ها باید ابتدا یک بلاکچین ایجاد کرد.

کلام پایانی

تفاوت اصلی بین کوین و توکن به استفاده کاربران مربوط می‌شود. توکن بعضی از کارها را راه میندازد که کوین از پس آن‌ها بر نمی‌آید. همچنین بعضی کارها توسط کوین‌ها انجام می‌شوند و توکن ها توانایی انجام آن‌ها را ندارند. این موضوع به مقایسه سرمایه‌گذاران و معامله گران شباهت دارد. همه معامله گران سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما همه سرمایه‌گذاران معامله نمی‌کنند. توجه داشته باشید که اکثر کاربران ارزهای دیجیتال معمولاً کوین و توکن را با هم دارند، زیرا هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی خاص خودش است. برای اطلاع از تغییر قیمت ارزهای دیجیتال به سایت اکسبیتو به نشانی https://exbito.com مراجعه کنید.