در دنیای دیجیتال می‌توانید از روش‌های مختلفی پول در بیاورید. یکی از این روش‌ها NFT یا همان توکن غیرقابل تعویض است. توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها اخیراً توجه زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند. این روزها داستان‌هایی در مورد هنرمندانی می‌شنویم که ده‌ها میلیون دلار از فروش یک NFT به دست آورده‌اند. مردم برای این دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی منحصربه‌فرد پول زیادی می‌پردازند، حتی گالری‌هایی مجازی برای فروش آثار هنری دیجیتال ایجاد شده است.

با نگاه به بازار ارزهای دیجیتال متوجه می‌شویم که تعداد NFTها تنها در سال گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرده است. به گفته شرکت DappRadar، تجارت NFT‌ها از 100 میلیون دلار در سال 2020 به رقم باورنکردنی 22 میلیارد دلار در سال 2021 رسید و ارزش جمعی 100 NFT برتر به 16.7 میلیارد دلار رسیده است. در اینجا بهتر است با مفهوم NFT و روش‌های ساخت آن بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.


ان‌اف‌تی یا NFT چیست؟

در واقع NFT ها دارایی‌های دیجیتالی با هویت منحصربه‌فرد هستند که در یک زنجیره بلوکی یا همان بلاکچین نگهداری و تأیید می‌شوند. هر NFT یک دارایی غیرقابل تعویض است؛ به این معنی که نمی‌توان آن را به‌راحتی با دارایی دیگری با ارزش مشابه مبادله کرد. همان‌طور که در مقاله NFT چیست اشاره کردیم، NFT یک دارایی دیجیتالی است که مالکیت اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، آیتم‌های درون بازی و ویدیوها را در دنیای مجازی نشان می‌دهد.

ان اف تی چیست؟

ارزهای NFT ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کنند، زیرا تنها یک نسخه از هر ان‌اف‌تی وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، یک NFT فقط می‌تواند یک مالک داشته باشد؛ یعنی هیچ‌کس نمی‌تواند مالکیت آن را تغییر دهد یا همان NFT را در بلاکچین ارائه کند. با توجه به این محدودیت، سازندگان و یا صاحبان NFTها می‌توانند قیمت ارز دیجیتال NFT خود را تعیین کنند.


چه کسی و چگونه NFT می‌سازد؟

هرکسی که پول برای خرج کردن داشته باشد، می‌تواند یک NFT بسازد. پلتفرم‌های NFT امروزی ابزارهایی را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهند انواع NFT را ایجاد کنید. فرقی نمی‌کند هنرمند، موسیقی‌دان، کلکسیونر، کارآفرین یا صاحب یک شرکت باشید، می‌توانید NFT خودتان را با استفاده از ابزارهای مخصوص موجود در بازارهای NFT ایجاد کنید.

چه کسی و چگونه ان اف تی میسازد؟

برای ساخت NFT روش‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد. بسته به ابزاری که برای ساخت ان اف تی از آن استفاده می‌کنید روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، بنابراین در اینجا دستورالعمل‌های کلی ساخت NFT را بیان می‌کنیم.


مراحل ساخت NFT

ساخت NFT مراحل مختلفی دارد که دانستن آن‌ها برای کسانی که قصد دارند NFT بسازند اهمیت دارد. در ادامه به بررسی مراحل مختلف ساخت ان اف تی خواهیم پرداخت.

مراحل ساخت ان اف تی

انتخاب نوع ان اف تی

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها انواع مختلفی دارند. شما گزینه‌های زیادی برای انتخاب نوع NFT دارید. این گزینه‌ها شامل آثار هنری، بلیت رویدادها، محتوای تصویری، رسانه و موسیقی، بازی، آیتم‌های مجازی و موارد دیگر است. شما حتی می‌توانید از روی المان‌های واقعی هم NFT بسازید. این آیتم‌ها می‌توانند فیگورهای ارزشمند یا عکس امضا شده توسط یک فرد مشهور باشند. NFTها اغلب به شکل یک فایل تصویری، صوتی یا ویدیویی مانند JPG، PNG و موارد مشابه هستند.

انتخاب نوع ان اف تی

اگر تصمیم دارید یک NFT ساده بسازید، معمولاً نیازی به برنامه‌نویسی ندارید، اما اگر NFT شما یک آیتم پیچیده مانند بازی است یا یک قرارداد هوشمند پیچیده دارد، ممکن است به کمک یک برنامه‌نویس نیاز داشته باشید. هنگام ساختن اولین NFT، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را به مخاطبان خود ارائه دهید. اگر کسب‌وکاری دارید، می‌توانید یک کارت وفاداری یا کد تبلیغاتی انحصاری ایجاد کنید. همچنین می‌توانید یک هنرمند استخدام کنید تا یک اثر هنری سفارشی برای شما خلق کند.


انتخاب بازار NFT

وقتی نوبت به پیدا کردن محل ساخت اثر می‌رسد، بازارهای NFT زیادی وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. هر بازار NFT مزایا و معایب خاص خود را برای فروشندگان دارد، بنابراین قبل از انتخاب حتماً در مورد آن‌ها تحقیق کنید. سه مورد از محبوب‌ترین بازارهای NFT OpenSea، Rarible و SolSea هستند. این پلتفرم‌ها شروع به کار را برای سازندگان جدید در دنیای NFT آسان‌تر می‌کنند. برخی از آن‌ها از شما می‌خواهند که NFT خود را بر روی بلاکچین تأیید کرده و یا بنویسید، درحالی‌که برخی مانند OpenSea و Rarible میانبرهایی به نام lazy minting دارند.

انتخاب بازار ان اف تی

با استفاده از این میانبر می‌توانید NFT خود را بدون نوشتن بر روی بلاکچین به فروش بگذارید. این کار باعث می‌شود برخی هزینه‌ها را شما نپردازید و خریدار آن‌ها را پرداخت کند. یکی از نکات مهم برای افراد مبتدی کاهش هزینه‌ها هنگام ساخت NFT است. هر بازاری بسته به نوع NFT هزینه‌های خاص خود را دارد. به‌عنوان‌مثال، OpenSea برای مقداردهی اولیه حساب به هزینه‌ای نیاز دارد که در برخی موارد ممکن است به 100 دلار برسد.


انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

گام بعدی در ساخت NFT انتخاب و ایجاد یک کیف پول دیجیتالی است که در آن ارزهای دیجیتال و NFT های خود را ذخیره کنید. نکته مهمی که هنگام انتخاب کیف پول باید به آن توجه کنید سازگار بودن کیف پول با بلاکچین و بازار NFT موردنظر شما است.

انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

اکثر سازندگان NFT از کیف پول MetaMask استفاده می‌کنند. راه‌اندازی این کیف پول آسان است و به اکثر بلاکچین‌هایی که برای ایجاد و معامله NFTها استفاده می‌شوند، ازجمله زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم متصل می‌شود. کیف پول‌های محبوب دیگر هم Enjin، AlphaWallet و Trust Wallet هستند. در رابطه با شبکه زنجیره هوشمند بایننس و دیگر شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال بر روی لینک کلیک کنید تا بتوانید وارد مقاله مورد نظر شوید و شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال را بشناسید.


⚠️ نکته: اکثر کیف پول‌های NFT به‌عنوان افزونه به مرورگر اضافه می‌شوند و امنیت زیادی ندارند. برای امنیت حداکثری بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger Nano X استفاده کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری کلیدهای خصوصی شما را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و امنیت بسیار بالایی دارند.


خرید ارز دیجیتال

بعد از راه‌اندازی کیف پول نوبت خرید مقداری ارز دیجیتال است تا بتوانید NFTهای خود را بسازید. بهترین راه برای انجام این کار این است که یک حساب کاربری در یک صرافی معتبر مانند صرافی آنلاین ارز دیجیتال ایرانی اکسبیتو ایجاد کنید. این فرآیند بسیار ساده است. بعد از احراز هویت در صرافی اکسبیتو حساب خود را با ریال شارژ کنید و ارز دیجیتال بخرید. با توجه به بلاکچینی که می‌خواهید در آن NFT بسازید باید ارز اتریوم ETH یا سولانا SOL خریداری کنید. پس از خرید ارز دیجیتال، دارایی و ارزهای خود را به کیف پولی که در مرحله قبل راه‌اندازی کردید انتقال دهید.

خرید ارز دیجیتال

اتصال کیف پول به بازار Rarible

پس از شارژ کردن کیف پول خود باید آن را به پلتفرم NFT موردنظر خود متصل کنید. در اینجا مراحل اتصال کیف پول به بازار Rarible را برای شما بیان می‌کنیم.

اتصال کیف پول به بازار ان اف تی

  1. به سایت Rarible.com بروید و روی دکمه Connect wallet در گوشه سمت راست صفحه کلیک کنید.
  2. کیف پول دیجیتال خود مثل MetaMask را انتخاب کنید و به Rarible اجازه دسترسی به حساب‌هایتان را بدهید.
  3. روی Connect کلیک کنید و شرایط خدمات پلتفرم و تأیید سن را بپذیرید.
  4. به صفحه اصلی Rarible برگردید و روی دکمه آبی Create در بالا سمت راست کلیک کنید.
  5. نوع فروش ان اف تی را از میان گزینه‌ها انتخاب کنید.
  6. فایل دیجیتالی را که می‌خواهید تبدیل به NFT کنید آپلود کنید.
  7. در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود که نحوه فروش فایل NFT خود را انتخاب کنید. پیش‌فروش دارایی الزامی نیست. شما می‌توانید NFT را به فروش برسانید و پس از ساخت حداقل قیمت آن را تعیین کنید.
  8. Rarible را به‌عنوان کلکسیون NFT انتخاب کنید.
  9. نام و توضیحات NFT خود را اضافه کنید.
  10. درصد خود از فروش حق امتیاز را برای فروش ثانویه مشخص کنید.
  11. ویژگی‌های فایل خود مانند رنگ یا اندازه را مشخص کنید.
  12. روی Create کلیک کنید.
  13. تراکنش را در کیف پول ارز دیجیتال خود تأیید کنید.
  14. روی Confirm > Upload file and Mint token کلیک کنید.
  15. یکپارچه‌سازی قرارداد را در کیف پول خود تأیید کنید.
  16. با کلیک بر روی Sign in your wallet، سفارش فروش را ثبت کنید.

NFT شما اکنون ساخته شده است. برای پیدا کردن NFT ایجادشده، روی Profile > My Items کلیک کنید. کلکسیون‌های NFT شما روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شوند.


کلام آخر
هنگامی‌که برای اولین بار در مورد NFTها می‌شنوید، به نظر می‌رسد ساختن آن‌ها می‌تواند بسیار پیچیده یا غیرممکن باشد، اما با تحقیقات کامل، پشتکار و خلاقیت به‌راحتی می‌توانید NFT خود را بسازید. این کار دست‌یافتنی‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. و چه کسی می‌داند، اگر درست پیش بروید می‌توانید به باشگاه میلیون دلاری NFT بپیوندید! از یاد نبرید اگر درآمد رمزارزی از فروش NFT به دست آوردید، می‌توانید ارزهای خود را در اکسبیتو به ریال تبدیل کرده و به حساب بانکی خودتان واریز کنید.