در دنیای ارزهای دیجیتال آن‌قدر اصطلاحات وجود دارد که اگر معنی آن‌ها را ندانید، عملاً تلاش‌های شما برای فعالیت در این بازار بی‌فایده خواهد بود. توکن، آلت کوین، کوین و ... تنها تعداد کمی از این مفاهیم هستند که باید با آن‌ها آشنا شوید، اما در ابتدا بهتر است معنی خود ارز دیجیتال را بدانید. پس با ما همراه باشید.


ارز دیجیتال چیست؟

بیایید با تعریف ارزهای دیجیتال شروع کنیم. ارزهای رمزنگاری‌شده به ارزهای دیجیتال یا مجازی گفته می‌شوند که رمزگذاری شده و امن هستند. ارزهای دیجیتال از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایمن‌سازی و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط یک دفتر کل عمومی که بلاکچین نام دارد پشتیبانی می‌شود. بلاکچین تمام تراکنش‌ها را به‌صورت زمانی ثبت و تأیید می‌کند.


بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

اگرچه بسیاری از رمزارزها قبل از بیت کوین وجود داشته‌اند، اما تفاوت بیت کوین با آن‌ها این است که از بلاکچین استفاده می‌کند. به وجود آمدن بیت کوین باعث گسترش سیستم بلاکچین و ایجاد ارزهای دیجیتال دیگر شد.


توکن در مقابل آلت کوین

توجه به این نکته مهم است که کوین‌ها و توکنها به‌عنوان ارزهای رمزنگاری‌شده در نظر گرفته می‌شوند، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. در ابتدا به توضیح مفهوم کلی توکن و آلت کوین می‌پردازیم و سپس تفاوت‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم.


توکن چیست؟

توکن‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که خودشان بلاکچین ندارند. این ارزهای دیجیتال روی یک بلاکچین دیگر قرار می‌گیرند. توکنها برای خرید کالا و خدمات و همچنین دادن پاداش در مبادلات مورداستفاده قرار می‌گیرند. ایجاد توکن فرآیند بسیار ساده‌تری است زیرا نیازی به تغییر کدها از یک پلتفرم خاص یا ایجاد یک بلاکچین جدید ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از یک الگوی استاندارد در یک بلاکچین موجود مانند اتریوم یا Waves استفاده کنید و توکن خود را بسازید. ارزهای BAT و Loopring توکن هستند، زیرا بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده‌اند. توکنها از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. کدهای کامپیوتری برای نوشتن توکنهای جدید به‌صورت خودکار اجرا می‌شوند و برای کار کردن به هیچ شخص ثالث و واسطه‌ای نیاز ندارند.


توکن‌ها چگونه ایجاد می‌شوند؟

توکن‌ها از طریق یک عرضه اولیه (ICO)، که روشی برای تأمین مالی جمعی است، از طریق انتشار یک رمز ارز یا توکن جدید در بین عموم توزیع می‌شوند. این فرآیند شبیه به عرضه اولیه (IPO) برای سهام است. برای خرید توکن می‌توانید از صرافی ایرانی اکسبیتو استفاده کنید.

types of token

انواع توکن

توکن ها بر اساس موارد استفاده به کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. انواع مختلف توکن ها عبارت‌اند از:

  • توکنهای امنیتی
  • توکنهای پرداخت
  • توکنهای سهام
  • توکنهای کاربردی

توکن‌های امنیتی

توکن‌های صادرشده توسط ICOها معمولاً توکنهای امنیتی هستند. افرادی که این توکنها را خریداری می‌کنند، در ICO سرمایه‌گذاری کرده و سود دریافت می‌کنند.


توکنهای سهامی

توکنهای سهامی نشان‌دهنده حقوق صاحبان سهام در شرکتی است که توکن را صادر می‌کند. تعداد توکنهای سهامی بسیار محدود است، زیرا به‌ندرت شرکتی در ICO سرمایه‌گذاری می‌کند.


توکن‌های پرداخت:

توکن‌های پرداخت برای خرید کالاها و خدماتی استفاده می‌شوند که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.


توکن‌های کاربردی:

توکنهای Utility یا کاربردی به کاربران امکان دسترسی به محصول یا خدمات را می‌دهند. این توکنها به‌صورت محدود عرضه می‌شوند و به همین دلیل کمیاب هستند و ارزش زیادی دارند.


توکن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

توکنها به افراد این امکان را می‌دهند تا از برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته‌شده بر روی بلاکچین استفاده کنند. توکن‌های ارزهای دیجیتال روی بلاکچین‌های موجود قرار دارند و از امنیت آن‌ها برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. ارزهای دیجیتال و آلت کوین‌ها ارزهای دیجیتالی با بلاکچین مخصوص هستند و به‌عنوان ابزاری برای تکمیل پرداختهای دیجیتالی مورداستفاده قرار می‌گیرند. توکنها روی یک بلاکچین موجود کار می‌کنند. بلاکچین به‌عنوان رسانه‌ای عمل می‌کند که باعث تسهیل فرآیند ایجاد قراردادهای هوشمند و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز می‌شود. توکن‌ها هم به تسهیل این تراکنش‌ها کمک می‌کنند.


توکن چه کاربردی دارد؟

صنعت توکن در حال حاضر در مراحل اولیه است و شمردن کاربردهای آن چالش‌برانگیز خواهد بود. بااین‌حال، با پیشرفت تکنولوژی بلاکچین موارد استفاده متفاوتی از توکنها به وجود می‌آیند که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:


  • از توکن‌ها به‌عنوان پاداش برای شرکت‌کنندگان در یک شبکه یا پلتفرم استفاده می‌شود.
  • توکن‌ها امنیت شبکه را تضمین می‌کنند.
  • توکن‌ها به‌عنوان یک روش پرداخت بین دو طرف معامله در نظر گرفته می‌شوند.
  • توکن‌ها مالکیت دارایی‌های دیجیتال را نشان می‌دهند.

آلت کوین چیست؟

ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شدند آلت کوین نام دارند. این واژه از دو کلمه Alternative و Coin به وجود آمده و به معنی ارز جایگزین است. یعنی آلت کوین‌ها جایگزینی برای بیت کوین هستند. هدف از ایجاد آلت کوین‌ها بهبود مشکلات و ویژگی‌ها و قیمت بیت کوین است.


اکثر آلت کوین‌ها به‌نوعی فورک یا مشتق بیت کوین هستند که با استفاده از بلاکچین منبع باز و اصلی بیت کوین با تغییراتی در کدهای اصلی آن ایجاد شده‌اند. بنابراین آلت کوین‌ها ازنظر پایه و اساس مشابه هستند، اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. با اینکه بیشتر آلت کوین‌ها از بیت کوین مشتق می‌شوند، اما هرکدام بلاکچین مخصوص خود را دارند. برای ایجاد آلت کوین‌های جدید باید کدهای منبع باز را اصلاح کرد. برای اصلاح این کدها دو روش هارد فورک و سافت فورک وجود دارد. برخی از نمونه‌های آلت کوین‌ها که اصلاحی از کدهای بیت کوین هستند عبارت‌اند از Namecoin ،Peercoin ،Litecoin ،Dogecoin و Auroracoin.


مزایای آلت کوین

  • آلت کوین‌ها برای برطرف کردن کاستی‌های بیت کوین با تمرکز بر عواملی مانند هزینه‌های استخراج یا سرعت تراکنش‌ها ایجاد شده‌اند.
  • آلت کوین‌ها جایگزین بیت کوین هستند. برخی آلت کوین‌ها با بیت کوین رقابت جدی دارند.
  • آلت کوین‌ها کارمزد تراکنش کمتری نسبت به بیت کوین دارند که مزیت بزرگی نسبت به بیت کوین به‌حساب می‌آید.

آلت کوین و توکن چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت‌های زیادی بین آلت کوین‌ها و توکن‌ها وجود دارد. تفاوت اصلی بین آلت کوین‌ها و توکن‌ها در ساختار آن‌هاست. آلت کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که هرکدام بلاکچین مخصوص به خود را دارند، در حالی که توکن‌ها روی یک بلاکچین که از قبل وجود داشته ایجاد می‌شوند. ایجاد آلت کوین‌ها فرآیندی طولانی‌تر و پرهزینه‌تر است، اما توکن چون بلاکچین ندارد سریع‌تر ساخته می‌شود و هزینه کمتری برای ایجاد آن صرف می‌شود. تقریباً 80 درصد کوین‌های موجود در بازار توکن هستند، زیرا ایجاد آن‌ها بسیار ساده‌تر است و هرکسی که با کامپیوتر و ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشد می‌تواند یکی از آن‌ها را بسازد.


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آلت کوین ها و تفاوت آن‌ها با دیگر کریپتوکارنسی‌ها می توانید در صفحه بلاگ اکسبیتو آن را مشاهده نمایید. و یا می توانید برای خواندن درباره تفاوت آلت کوین و استیبل کوین بر روی لینک کلیک نمایید و همچنین می توانید درباره تفاوت آلت کوین و کوین بر روی لینک کلیک کنید.

the-difference-between-tokens-and-altcoins

به‌عنوان‌مثال اتریوم یک بلاکچین است و ارز دیجیتال اختصاصی آن اتر نام دارد. بااین‌حال بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر روی این بلاکچین ایجاد می‌شوند. اکثر توکن‌ها در حال حاضر بر روی بلاکچین اتریوم ساخته می‌شوند، اگرچه بلاکچین‌های دیگری مانند سولانا هم در حال پیشرفت هستند. بلاکچین اتریوم امنیت بالایی دارد و به همین دلیل بسیاری از توسعه‌دهندگان توکن ارزهای خود را بر روی این بلاکچین می‌سازند. توکنهای ایجادشده بر روی بلاکچین اتریوم توکن ERC20 نام دارند. برای سرمایه گذاری در بلاکچین اتریوم و خرید اتریوم از اکسبیتو بر روی لینک کلیک نمایید تا به صفحه معاملات منتقل شوید. همچنین لازم به ذکر است که شما کاربران گرامی برای خرید و فروش و شروع معاملات خود نیاز به احراز هویت در سایت اکسبیتو دارید. بعد از احراز هویت باید کیف پولتان را فعال نمایید و سپس بعد از آن از طریق پنل کاربری‌تان، اطلاعات بانکی خود را اضافه نمایید. برای افزودن اطلاعات بانکی در حساب کاربری‌تان بر روی لینک کلیک نمایید.


کلام پایانی

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و انجام معاملات آن‌ها باید دانش کافی در این زمینه را به دست بیاورید. برای این کار می‌توانید از دوره‌های مختلف حضوری و آنلاین و همچنین سایت اکسبیتو استفاده کنید. این سایت مقاله‌های جامع و کاملی دارد که اطلاعات مفیدی را در حوزه ارزهای دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهد.