در دنیای امروز، روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. این روش‌ها می‌توانند کم ریسک باشند و یا ریسک بالایی داشته باشند. این روش‌ها شامل خرید سهام مستقیم، املاک و مستغلات، طلا، ارز دیجیتال و ... است. در حال حاضر اهمیت روزافزون دارایی‌های دیجیتال توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. یک دهه پیش، ارز دیجیتال خیلی شناخته شده نبود و همه آن را افسانه می‌دانستند. بااین‌حال، ظهور ارزهای دیجیتال مختلف ما را متقاعد کرده که ورود زودهنگام به این بازار می‌تواند سودآور باشد، اما معضلی که وجود دارد این است که روی چه ارزی باید سرمایه‌ گذاری کنیم. از طرف دیگر، بین بیت کوین، آلت کوین‌ها و استیبل کوین‌ها کدام برای تجارت و سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند. در این مقاله با بیان تفاوت‌های موجود بین آلت کوین و استیبل کوین و مقایسه آن‌ها، شما را در این امر یاری می‌کنیم. همچنین میتوانید تفاوت آلت کوین‌ها و کوین‎‌ها را با کلیک بر روی لینک درج شده مطالعه نمایید.


what is altcoin

آلت کوین چیست؟

آلتکوین مخفف کلمه Alternative coin و به معنی «جایگزینی برای بیت کوین» است. هر ارزی که بیت کوین (BTC) نباشد آلت کوین است. اتریوم (ETH)، لایت کوین (LTC) و دوج کوین (DOGE) از شناخته‌ شده‌ ترین آلت کوین ها هستند. که اکثرا برای خرید و فروش استیبل کوین‌ها، خرید تتر USDT و برای آلت کوین‌ها خرید دوج کوین Doge، خرید لایت کوین LTC، خرید اتریوم ETH و... اکثر ارزهای دیجیتال نسخه‌ های اصلاح‌ شده منبع اصلی یعنی بیت کوین هستند. آلت کوین های جدید در حال‌ توسعه مفاهیم تازه برای خریداران هستند تا بتوانند با بیت کوین رقابت کنند. آلت کوین ها با داشتن ویژگی‌هایی مانند قراردادهای هوشمند، خود را از بیت کوین متمایز می‌کنند. آلت کوین ها محدودیت‌های بیت کوین را ندارند. آلت کوین ها از مکانیسم اجماع در ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند که برای صرفه‌جویی در زمان و انرژی کاربرد دارد. آلت کوین ها به دلیل همین ویژگی‌ها در حال سبقت گرفتن از بیت کوین هستند. یکی از بخش‌های آلت کوین‌ها، نوع خاصی از ارزهای دیجیتال به نام استیبل کوین هستند. استیبل کوین نوعی ارز رمزنگاری‌شده با مقدار مشخص و تعیین‌شده است. در ادامه بیشتر درباره استیبل کوین‌ها برایتان توضیح می‌دهیم.


استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها معمولاً دارای های دیجیتالی هستند که ارزش آن‌ها توسط یک ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌شود. این ارزهای دیجیتال معمولاً به پول و یا دارایی واقعی مانند دلار و یا طلا متصل هستند. اگر استیبل کوین‌ها دارای پشتوانه فیات باشند، قیمت آن‌ها کاملاً با قیمت ارز دیجیتال پشتیبان آن تعیین می‌شود. مثلاً اگر یک استیبل کوین به دلار متصل باشد قیمت آن با نوسانات دلار تغییر خواهید کرد.


استیبل کوین‌ها در ابتدا به‌عنوان ارزهای رمزنگاری‌شده با پشتوانه پول واقعی در بازار ارائه شدند. برای مثال، استیبل ‌کوین‌هایی مانند تتر (USDT) به یک ارز فیات با نسبت 1-1 متصل هستند. البته این رابطه دوطرفه است و مثلاً بانک هم به ارز دیجیتال متصل می‌شود. کاربران و دارندگان استیبل کوین آن‌ها را خرج می‌کنند و یا به پول واقعی تبدیل می‌کنند. استیبل کوین‌ها چندین مزیت دارند، ازجمله تراکنش‌های مالی سریع‌تر، کارمزدهای کمتر، سیستم بدون مرز، شفافیت کامل و توانایی طراحی به‌روزرسانی‌های جدید برای اینکه بتوانند به نیازهای کاربران پاسخ بدهند. قیمت استیبل کوین‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست تقریباً ثابت است. این موضوع باعث می‌شود که ریسک معاملات به حداقل برسد، اما خوب سوددهی زیادی ندارند.


تفاوت‌ های اصلی آلت کوین و استیبل کوین

  1. استیبل کوین‌ها در اوایل سال 2015 معرفی شدند، اما آلتکوین ها در آوریل 2015 به بازار آمدند.
  2. استیبل کوین‌ها نوعی آلت کوین هستند. از سوی دیگر، آلت کوین ها نوعی ارز دیجیتال هستند که به‌طور مستقل فعالیت می‌کنند.
  3. اولین استیبل کوینی که به بازار معرفی شد تتر TETHER بود. اولین آلتکوینی هم که به بازار آمد Namecoin نام داشت.
  4. استیبل کوین‌ها دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند؛ استیبل کوین‌های دارای پشتوانه مالی و استیبل کوین‌هایی که پشتوانه مالی ندارند. انواع آلتکوین ها عبارت‌اند از Dogecoin، Peercoin، Litecoin، Ethereum، Monero، Cardano و...
  5. استیبل کوین‌ها معمولاً افزایش سرمایه ندارند ولی آلت کوین ها ممکن است در هر زمان افزایش سرمایه بدهند.
  6. قیمت استیبل کوین‌ها تقریباً ثابت است، درحالی‌که قیمت آلت کوین ها نوسان زیادی دارد.
  7. سرمایه‌گذاری بر روی استیبل کوین‌ها ریسک زیادی ندارد، اما سود خوبی هم نمی‌دهد. در مقابل، خرید آلتکوین ها ممکن است ریسک بالایی داشته باشد، اما اگر بازار را بلد باشید می‌توانید سود خوبی از معاملات آن‌ها به دست بیاورید.
  8. استیبل کوین‌ها برای افزایش سرعت و کاهش هزینه معاملات مورداستفاده قرار می‌گیرند، درحالی‌که آلت کوین ها شاید فقط بتوانند هزینه معاملات را کاهش دهند.

مزایای استیبل کوین

  • استیبل کوین ها سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهند درحالی‌که در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند.
  • این ارزهای دیجیتال کاملاً شفاف هستند و همه ‌چیز آن‌ها مشخص است، بنابراین امکان هیچ‌گونه کلاه‌برداری بر روی آن‌ها وجود ندارد.
  • با توجه به نیازهای کاربران هم می‌توان ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کرد.
what is stable coin

معایب استیبل کوین

  • در معاملات این ارزهای دیجیتال به شخص ثالث نیاز است.
  • معاملات آن‌ها نیاز به حسابرسی خارجی دارند.
  • سوددهی استیبل کوین‌ها بسیار کم است.

مزایای آلت کوین

  • آلت کوین ها جایگزینی برای بیت کوین هستند.
  • این ارزهای دیجیتال مشکلات و محدودیت‌های بیت کوین را ندارند.
  • عملکرد آلت کوین ها منحصربه‌فرد است.
  • آن‌ها برای حل مشکلات بیت کوین چندین راه‌حل ارائه می‌دهند.
  • کارمزد معاملات این ارزهای دیجیتال نسبت به سایر ارزها کمتر است.

معایب آلتکوین

  • آلت کوین ها شفافیت کمتری دارند و چیز دقیقی از معاملات آن‌ها در دسترس نیست.
  • استفاده از آن‌ها محدودیت دارد.
  • ارزش آن‌ها ممکن است به‌سرعت کاهش پیدا کند.

آلت کوین بخریم یا استیبل کوین؟

قبل از برای خرید ارزهای دیجیتال اقدام کنید باید بدانید که کدام ارز دیجیتال برای شما مناسب است. انتخاب‌های زیادی از بین کوین، آلت کوین، استیبل کوین و... برای شما وجود دارد، اما نکته مهم این است که شما با توجه به شخصیت خودتان یکی از این‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. مثلا اینکه آیا فردی هستید که ریسک‌پذیری بالایی دارید یا اینکه پس از یک‌بار شکست ناامید می‌شوید. یا اینکه مثلا فردی هستید که همیشه برای انجام کارها فکر می‌کنید و یا نه بدون فکر و سریع تصمیمی می‌گیرید. این‌ها مسائل مهمی هستند که در هنگام خرید ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این بازار باید به آن‌ها توجه داشته باشید.


کلام پایانی

ارزهای رمزنگاری‌شده یا همان ارزهای دیجیتال گزینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند، اما همیشه باید در هنگام سرمایه‌گذاری از خوبی‌ها و بدی‌های این بازار مطلع بود. سقوط در بازار موضوعی است که باید مراقب آن باشید، زیرا ممکن است به‌سرعت سرمایه خود را از دست بدهید. قبل از سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید دانش کاملی نسبت به این بازار، ارزهای دیجیتال و معاملات آن‌ها به دست بیاورید. اگر سرمایه‌گذار در حین انجام یک سرمایه‌گذاری خاص بااحتیاط عمل کند مزایای بسیار زیادی نصیب او خواهد شد. ارز دیجیتال یک گزینه در حال تحول برای سرمایه‌گذاری است و انتظار می‌رود این بازار در سال های آینده با تغییرات و رویدادهای زیادی روبرو شود.