دنیای ارزهای دیجیتال هرروز گسترده‌تر می‌شود. در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاحات زیادی وجود دارد که تا معنی و مفهوم آن‌ها را ندانید، نمی‌توانید به معامله و خریدوفروش در این بازار بپردازید و ممکن است گیج شوید. پایه و اساس بازار ارزهای دیجیتال خود این ارزها هستند. اصطلاحاتی مانند کوین، آلتکوین، توکن و ... وجود دارد که باید معنی آن‌ها را درک کنید. در این مقاله قصد داریم تا به تعریف کوین و آلتکوین و تفاوت این دو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.


کوین چیست؟

به اولین ارز دیجیتال عرضه‌شده به بازار که احتمالا با آن آشنایی دارید کوین گفته می‌شود. این ارز بیت کوین نام دارد و مادر ارزهای دیگر است. کوین، یک پول مجازی یا دیجیتالی است که به شکل توکن یا «سکه» در بازار معامله می‌شود. اگرچه برخی از ارزهای دیجیتال با کارت‌های اعتباری یا پروژه‌های دیگر وارد دنیای فیزیکی شده‌اند، اما اکثریت آن‌ها کاملا مجازی هستند. «کوین» در ارزهای دیجیتال به رمزنگاری پیچیده‌ای اشاره دارد که امکان ایجاد و پردازش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در سیستم‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند.


آلتکوین چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که به بازار آمد. به هر ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین به بازار عرضه شد آلتکوین گفته می‌شود. آلتکوین ترکیبی از دو کلمه "Alternative" و "coin" است و شامل همه ارزهای دیجیتالی می‌شود که بعد از بیت کوین به بازار آمدند و به‌اصطلاح فورک بیت کوین هستند. ارزهایی مانند بیت کوین کش (BCH)، بایننس کوین (BNB) و ... از بیت کوین مشتق شده‌اند و آلتکوین نام دارند. چون آلت کوین‌ها بعد از بیتکوین به وجود آمده‌اند و به آن وابسته هستند، قیمت آن‌ها هم با توجه به قیمت بیت کوین تغییر می‌کند. شما می توانید نسبت به خرید بیت کوین کش و همچنین خرید بایننس کوین که همه شامل آلت کوین ها می شوند، از طریق صرافی اکسبیتو اقدام نمایید.


آلتکوین چیست؟

انواع آلتکوین‌ها

آلت کوین‌ها با توجه به عملکرد و مکانیسم اجماع به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که در اینجا خلاصه‌ای از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.


آلتکوین‌های استخراج شدنی

همان‌طور که از نام این آلتکوین‌ها مشخص است، این ارزهای دیجیتال قابلیت استخراج دارند. بیشتر آلت کوین‌های استخراج شدنی از PoW استفاده می‌کنند. این روش مشکلات ایجاد بلوک‌ها را حل می‌کند و به آلتکوین‌ها اجازه می‌دهد تا استخراج شوند. لایت کوین، مونرو و زِد کش نمونه‌هایی از آلت کوین‌های استخراج شدنی هستند. ارزهای دیجیتالی که قابلیت استخراج ندارند از اول تولید شده‌اند و تمام آن‌ها از پیش وجود دارد. یکی از این ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال ریپل است که نمی‌توان آن را با روش ماینینگ به دست آورد.


استیبل کوین‌ها

ارزهای دیجیتال نوسان دارند و به همین دلیل معاملات آن‌ها ریسک بالایی دارد، اما دسته‌ای از ارزهای دیجیتال وجود دارند که به آن‌ها استیبل کوین گفته می‌شود. این ارزها نوسان زیادی ندارند و هدف از ایجاد آن‌ها کاهش نوسانات بازار ارزهای دیجیتال است. استیبل کوین‌ها معمولاً به یک منبع ارزشمند مانند پول واقعی (دلار) و یا کالاهای ارزشمند مانند طلا متصل هستند. تتر USD وUSD Coin (USDC) نمونه‌هایی از استیبل کوین‌ها هستند.


توکن‌های امنیتی Security Tokens

توکن‌های امنیتی مانند اوراق بهاداری هستند که در بازارهای سهام معامله می‌شوند، با این تفاوت که منشأ این توکن‌ها دیجیتالی است. توکن‌های امنیتی معمولا به سهام‌داران سود پرداخت می‌کنند و از این لحاظ اهمیت دارند.


میم کوین‌ها Meme Coins

همان‌طور که از نام Meme coins پیداست، این ارزهای دیجیتال یک شوخی و یا برداشتی از ارزهای دیجیتال دیگر هستند و معمولا در مدت‌زمان کوتاهی محبوب می‌شوند. این ارزهای دیجیتال توسط افراد معروف و یا بلاگرها تبلیغ می‌شوند و مورد حمایت سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند.

میم کوین‌ها Meme Coins

مثلا یکی از همین میم کوین‌ها دوج کوین نام دارد که توسط ایلان ماسک ترویج داده شد. ایلان ماسک که مدیرعامل شرکت تسلا است، با به اشتراک گذاشتن توییت‌هایی باعث محبوبیت این ارز دیجیتال شد. یکی دیگر از این ارزها که بازهم توسط ایلان ماسک رشد پیدا کرد ارز شیبا است. ایلان ماسک تصویری از سگ خود که از نژاد شیبا اینو است را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و باعث شد که ارز شیبا در طول 24 ساعت 91 درصد رشد داشته باشد. میم کوین‌ها در سال 2021 با همین تبلیغات سود زیادی را ثبت کردند.


توکن‌های کاربردی Utility Tokens

توکن Utility Tokens یا توکن‌های کاربردی برای ارائه خدمات در پلتفرم‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. مثلا می‌توان از این توکن‌ها برای خرید کالا، خدمات و یا ارزهای دیجیتال دیگر استفاده کرد. توکن‌های کاربردی برخلاف توکن‌های امنیتی سود سهام پرداخت نمی‌کنند. Filecoin یک توکن کاربردی است که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در شبکه کاربرد دارد.


آیا بیت کوین آلتکوین را به وجود آورد؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال خاص به شمار می‌رود، زیرا بازار کاملا جدیدی را به وجود آورد که هرکسی در جهان می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند. بیت کوین باعث گسترش فناوری بلاکچین شد و بلاکچین هم به بیت کوین قدرت داد. درواقع رابطه بین بلاکچین و بیت کوین یک رابطه دوطرفه است. ظهور بیتکوین که اولین ارز دیجیتال است، مفهومی از تکنولوژی ایجاد کرد که الهام‌بخش توسعه هزاران پروژه رقیب شد. این پروژه‌ها همان چیزهایی هستند که ما آن را «آلتکوین» می‌نامیم.

آیا بیت کوین آلتکوین را به وجود آورد؟

تفاوت آلتکوین و کوین

بعد از موفقیت بیت کوین، افرادی که در حوزه دیجیتال کار می‌کردند شروع به ایجاد ارزهای دیجیتال دیگر کردند. این ارزهای دیجیتال که با تغییرات جزئی نسبت به بیت کوین وارد بازار شدند مخاطبان و سرمایه‌گذاران خاص را هدف قرار دادند. مثلاً ارز دیجیتال اتریوم که دومین ارز دیجیتال بزرگ ازنظر ارزش بازار است، ایده «قراردادهای هوشمند» را ارائه کرد. این قراردادها بین دو طرف معامله با استفاده از فناوری بلاکچین اجرا می‌شوند و فرصت‌هایی را برای توسعه برنامه‌های کاربردی جدید برای بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کنند.


آلتکوین‌ها ویژگی‌های مشترکی با کوین‌ها دارند اما تفاوت‌هایشان آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. به‌عنوان‌مثال، بعضی از آلت کوین‌ها از مکانیسم اجماع متفاوتی برای تولید بلوک‌های معاملاتی و یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار است و فلسفه و طراحی آن معیاری شد تا کوین‌های دیگر شکل بگیرند. همان‌طور که هر پدری آرزو دارد تا فرزندانش از او پیشی بگیرند، در مورد بیت کوین یا همان کوین و آلت کوین‌ها نیز چنین رابطه‌ای وجود دارد. بیت کوین زمانی ایجاد شد که کسی از ارزهای دیجیتال چیزی نمی‌دانست و بنابراین خیلی پیچیده نبود، بنابراین به‌سادگی نمی‌توانست با ارزها و آلتکوین‌های جدیدتر رقابت کند. سازندگان کوین‌های اولیه مانند بیت کوین احتمالا تصور نمی‌کردند که روزی بلاکچین آن‌قدر پیشرفت کند که چند کارایی داشته باشد.


آلتکوین‌ها از مکانیسم‌های مختلفی برای کاهش هزینه و پیچیدگی‌های استخراج ارز استفاده می‌کنند. این ارزهای دیجیتال سرعت زیادی دارند و تراکنش‌های بسیار بیشتری را در هر ثانیه نسبت به بیت کوین پردازش می‌کنند. به‌علاوه، بعضی از آلت کوین‌های جدید از فناوری‌هایی مانند قراردادهای هوشمند، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و ... استفاده می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد برنامه‌های جدید بسازند و مشکلاتی که بیتکوین با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند را نیز حل کنند، اما بیت کوین هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را ندارد.


با‌ این حال بیت کوین هنوز هم یکی از بهتریم ارزهای دیجیتال بازار به شماره می‌رود و در رتبه‌بندی بازار در جایگاه اول قرار گرفته است. تفاوت دیگری هم که ممکن است بین آلتکوین‌ها با کوین‌هایی مانند بیت کوین وجود داشته باشد این است که آلتکوین‌ها از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند و نوسان قیمتی کمتری نسبت به بیت کوین دارند. تا ماه نوامبر سال 2021 بیش از 14 هزار ارز دیجیتال به بازار عرضه شده‌اند. بر طبق اطلاعات سایت CoinMarketCap، نزدیک به 60 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال در نوامبر 2021 به بیت کوین و اتر اختصاص دارد.

تفاوت آلتکوین و کوین

40 درصد بقیه را هم آلت کوین ها تشکیل می‌دهند. همان‌طور که بیان کردیم، آلتکوین‌ها معمولا از بیتکوین مشتق می‌شوند و حرکات قیمت آلت کوین‌ها به قیمت بیت کوین بستگی دارد. بااین‌حال، تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که گسترش اکوسیستم‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال و توسعه بازارهای جدید در این حوزه باعث شده تا قیمت آلت کوین‌ها دیگر به قیمت بیت کوین وابسته نباشد.


کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا تفاوت دو اصطلاح حیاتی بازار ارزهای دیجیتال به نام آلتکوین و کوین را به شما نشان دهیم. همان‌طور که اشاره کردیم، برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال و انجام معاملاتی پرسود، آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم اصلی این بازار بسیار ضرورت دارد. امیدواریم تا با خواندن این مقاله به این مهم دست پیدا کرده و معاملات خوب و سودآوری داشته باشید.