بازارهای مالی جهانی در حوزه‌های مختلفی در جریان هستند. سرمایه‌گذاران خرد و کلان در این بازارها به صورت مستقل یا موازی به امید سودآوری و حفظ ارزش پول، سرمایه گذاری می‌کنند. برخی از این بازارهای مالی چون بازار ملک و طلا، از بازارهای سنتی بوده و برخی دیگر از جمله بازار ارزهای دیجیتال با خرید بیت کوین و اتریوم و … به نسبت جدیدتر و نوظهورتر هستند.


اگر بخواهید در دنیای اقتصاد آشفته فعلی، بهترین سرمایه‌گذاری را در بازارهای مالی تجربه کنید که ضمن حفظ ارزش پول، سودآوری مناسبی برای شما به همراه داشته باشد، کدام بازارها را ترجیح می‌دهید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.


بازارهای مالی پر سود

بهترین بازار مالی برای سرمایه گذاری

با نگاه به بازارهای سرمایه گذاری مختلف موجود در دنیای اقتصاد فعلی، چند بازار بزرگ و قابل توجه را می‌توانیم شناسایی کنیم:

  • بازار بورس
  • بازار ملک
  • بازار طلا
  • بازار ارز
  • بازار ارزهای دیجیتال
  • و...

باید دید از میان این موارد، کدام یک بهترین بازار مالی جهان است.

قطعا تمام این بازارها در طول زمان دارای کش و قوس‌های مختلف و فراز و فرودهای متفاوتی هستند. از طرفی اگر چه این بازارها به طور کلی جهانی هستند، اما برخی از آن‌ها به طور مثال بازار ملک و بازار بورس، بیشتر به صورت کشوری و تحت تاثیر اقتصاد داخلی ملت‌ها قرار دارد. از این روی برای سرمایه گذاری صحیح در هر یک از بازارهای مالی، باید ابتدا شناخت درستی نسبت به هر یک داشت.


اگر چه هر فرد حقیقی، می تواند معاملات و سرمایه گذاری را شروع کند، اما تبدیل شدن به یک معامله گر موفق، تنها داشتن سرمایه اولیه کافی نیست. شما باید به درستی بازارهای مالی مختلف را شناسایی کرده و یاد بگیرید که چطور در هر معامله و سرمایه گذاری، سود زیادی کسب کنید.


به یاد داشته باشید که همیشه کسب سود مداوم؛ ممکن نیست و شانس کمی وجود دارد که پیوسته در سرمایه گذاری‌های خود، سودآوری پی در پی را تجربه کنید. به هر ترتیب در هر شکلی از سرمایه گذاری، مقداری از زیان دهی را تجربه خواهید کرد و موفقیت شما در این خواهد بود که بتوانید میزان زیان دهی را کم کرده و سودآوری خود را افزایش دهید.


بخشی از این تفاوت میان سرمایه گذاران بازنده و سرمایه گذاران برنده، به تحلیل‌هایی که از بازارهای مختلف دارند بستگی خواهد داشت. با این حساب شناخت بازارهای مختلف سرمایه گذاری و داشتن تحلیل‌های درست روی آن‌ها، مهم‌ترین موضوعی است که باید پیش از شروع به سرمایه گذاری به آن بپردازید.


پر بازده‌ترین بازار مالی

پربازده ترین بازار مالی

قطعا هدف اصلی هر یک از سرمایه گذاران خرد و کلان از سرمایه گذاری در یکی از بازارهای مالی، به دست آوردن سود مناسب است. با این حساب پربازده‌ترین بازار مالی را باید بازاری دانست که با ورود سرمایه کمتر، سودآوری بیشتری داشته و در طول زمان، سریع‌تر به سودآوری می‌رسد.


سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس داخلی کشور تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. یک دوره سرمایه گذاری در بورس به دلیل حباب شکل گرفته با سودآوری بسیار زیادی برای عده‌ای همراه بود که به موقع از بورس خارج شده و سرمایه خود را به شکلی نجات دادند و می‌توانستیم آن را یکی از بهترین بازارهای مالی ایران بدانیم. اما متاسفانه پس از آن برای دوره‌ای طولانی شاهد ترکیدن حباب و ریزش باورنکردنی شاخص بورس بودیم. به شکلی که بسیاری از سرمایه گذاران حقیقی شکست‌های مالی بزرگی را متحمل شده و برخی در این میان به کلی ورشکسته شده و به لحاظ مالی به ورطه نابودی کشیده شدند.


تاثیرپذیری شدید بورس از میان بازارهای سرمایه گذاری، از وضعیت سیاسی و بحران‌های مختلف کشور، باعث می‌شود تا سرمایه گذاری در آن، آن قدرها جذاب نبوده و هر آن ممکن باشد که سرمایه وارد کرده به این بازار، با شکست‌ها و ضررهای بزرگی همراه شود.

پر معامله‌ترین بازارهای مالی


به علاوه چیزی که تحلیل‌های تکنیکال و مطالعه بازار نشان می‌دهد، دیگر نمی‌توان به جهش‌های بزرگ و سودآور قابل توجه در بازار بورس طی سال‌های آتی امید بست و به نظر می‌رسد که این بازار پتانسیل خود برای سودآوری قابل توجه را از دست داده است.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

یکی از بهترین بازارهای مالی برای سرمایه گذاری در دنیای فعلی، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است. با سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، فرصت بزرگی برای سودآوری خواهید داشت که تقریبا می‌توان گفت در هیچ یک از دیگر بازارهای موازی فعلی وجود ندارد.


سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، بدون محدودیت بوده و زودبازده بودن این بازار، باعث می‌شود که در صورت داشتن تحلیل‌های تکنیکال و منطقی و همین طور مطالعه صحیح بازار، بتوانید سودآوری قابل توجهی در میان مدت و حتی کوتاه مدت داشته باشید.


البته بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند دیگر بازارهای موجود، گاه و بیگاه دستخوش نوساناتی شده و مانند مدت اخیر، با افت قابل توجهی همراه است. با این همه هنوز می‌توان گفت که حتی روزهای بد بازار ارزهای دیجیتال، برای آن دسته از سرمایه گذارانی که شناخت خوبی نسبت به این بازار داشته باشند، پتانسیل کسب درآمد و سودآوری خواهد داشت.


به علاوه اگر تنها نگران حفظ ارزش سرمایه خود هستید و می‌خواهید در این بازار، با خرید رمزارزها، به حفظ ارزش سرمایه خود بپردازید، راه حل خوبی برای شما وجود دارد. به طور مثال شما می‌توانید با خرید ارز تتر(معادل تقریبا 1 دلار) که همیشه نرخ ثابتی دارد، به حفظ ارزش پول خود در برابر دلار به عنوان یک ارز جهانی کمک کنید.


سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

از جمله مزایای سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زودبازده بودن ارزهای دیجیتال

اگر چه سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال با نگاه بلندمدت، در اکثر مواقع با سودآوری بیشتری همراه است، اما شما می‌توانید با ترید روزانه نیز سودهای لحظه‌ای از این بازار به دست بیاورید که البته نیازمند داشتن دانش کامل و تسلط بر بازار ارزهای دیجیتال است.

  • غیرمتمرکز بودن رمزارزها

غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های این بازار است که باعث می‌شود سرمایه گذاران بتوانند فارغ از وابستگی‌های رایج بانکی، سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

  • سرمایه گذاری در اعداد کوچک

    در بازاری مانند بازار ملک، شما باید حتما در اعداد بزرگ سرمایه گذاری خود را انجام دهید؛ اما در بازار ارزهای دیجیتال، می‌توانید در اعداد کوچک نیز سرمایه گذاری کرده و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.


  • نقدشوندگی سریع

دارایی شما در حوزه ارزهای دیجیتال، دارای خاصیت نقدشوندگی سریع بوده و هر زمان که مایل باشید می‌توانید به راحتی و خیلی زود، میزان رمزارز خود را به ارز فیات دیگری تبدیل کنید. این برخلاف شرایطی است که به طور مثال در بازار ملک، ناچار به فروش کل ملک خود برای به دست آوردن بخشی از نقدینگی آن هستید.

سرمایه گذاری در طلا

طلا دارای یک قیمت جهانی و یک قیمت داخلی است که به ارز دلار بستگی دارد. از این روی برای سرمایه گذاری در طلا در کشور ما، باید هر دوی این فاکتورها را در نظر گرفت. با تورم پشت سر گذاشته که البته هنوز نیز در جریان آن قرار داریم، می‌توان گفت که قیمت طلا در دوره اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای کرده است. با این همه در صورتی که قیمت دلار در ایران بازگشت داشته و ریزشی را تجربه کند، عجیب و غیرقابل انتظار نیست که قیمت طلا نیز عقبگرد کرده و با افت نرخ همراه باشد.

سرمایه‌گذاری در طلا


برخی از کارشناسان بر این باور هستند که طلا دیگر ویژگی‌های گذشته را نداشته و نمی‌توان در آن به سودآوری‌های قابل توجه دست یافت. البته هنوز نیز عده‌ای معتقد هستند که طلا دارای ویژگی‌های ذاتی بوده که آن را برای حفظ سرمایه، همیشه به یک گزینه عالی تبدیل می‌سازد. در واقع اگرچه ممکن است که طلا برای سرمایه گذاری و رسیدن به سودآوری زیاد، بازاری مناسب و زودبازده نباشد، اما شما می‌توانید در دراز مدت از آن به عنوان یک ابزار و واحد سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول خود کمک بگیرید.

هنوز می‌توان به جرات گفت که طلا در اقتصاد جهانی حائز اهمیت است. به ویژه آن که چندین بانک مرکزی در کشورهای سرمایه دار به ذخایر طلای فعلی خود افزوده‌اند که نشان دهنده نگرانی آن‌ها در خصوص اقتصاد بلندمدت جهانی است.


سرمایه گذاری در طلا نیز در نوع خود دارای معایبی است که از جمله آن‌ها، امکان گم شدن و سرقت این فلز با ارزش است. در این صورت شما ممکن است یکباره تمامی دارایی خود را از دست بدهید. البته از سویی دیگر نقدشوندگی بالای طلا، باعث شده تا این ابزار سرمایه گذاری برای زمانی که نیاز به نقد کردن سریع سرمایه خود را دارید، کاملا مناسب باشد.


سرمایه گذاری در املاک

سرمایه گذاری در املاک همیشه در کشور ما رواج زیادی داشته است. از سال‌ها و دهه‌ها پیش، خرید ملک همیشه با سودآوری همراه بوده و کمتر زمانی با خرید ملک، در دراز مدت زیان دهی را تجربه کرده‌ایم.

سرمایه‌گذاری در ملک

اما سرمایه گذاری در ملک با معایب بسیار زیادی همراه است که برخی از آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دیر بازده بودن سرمایه گذاری در ملک

    این یکی از معایب سرمایه گذاری در خرید ملک محسوب می‌شود. در اغلب مواقع شما نمی‌توانید در عرض مدت کوتاه یا میان مدت به سودآوری قابل ملاحظه‌ای در خرید یک ملک دست یابید.


  • عدم نقدشوندگی سریع و راحت

فرض کنید که به هر دلیلی نیاز به فروش ملک خود و تبدیل آن به پول نقد دارید. این موضوع چقدر زمان می‌برد؟ قطعا باید مدت زمان زیادی برای فروش ملک خود در نظر بگیرید. مگر آن که ملک را با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی عرضه کنید که این نیز خود نوعی زیان دهی به همراه خواهد داشت.

  • هزینه های نگهداری و مالیاتی

دارایی به شکل املاک، با هزینه‌های نگهداری، مالیات و عوارض همراه است. قطعا ملک شما به صورت سالیانه دچار افت به لحاظ متریال ساخت و نمای کلی شده و باید برای نگهداری آن، هزینه کنید.

  • بالا رفتن سن بنا

بالا رفتن سن بنا، باعث می‌شود که ارزش ملک کاهش پیدا کرده و تفاوت قیمت میان نرخ ملک شما با ملک‌های نوساز به وجود بیاید.


نتیجه گیری: مقایسه بازارهای مالی پرسود

با توجه به چیزی که در بالا دیدیم، به نظر می‌رسد که در حال حاضر بهترین بازارهای مالی برای سرمایه گذاری، بازار ارزهای دیجیتال باشد. غیرمتمرکز بودن این ارزها و همین طور امکان سودآوری در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت؛ هر یک به شکلی؛ باعث می‌شود که سرمایه گذاری در این بازار جذاب باشد. همین طور نقدشوندگی سریع و امکان سرمایه گذاری در اعداد کوچک نیز از دیگر مزایای این بازار در مقایسه با بازاری چون ملک محسوب می‌شوند.


در بازار ارزهای دیجیتال با ریسکی چون سرقت دارایی چون بازار طلا روبرو نیستیم؛ البته در صورتی که به سراغ صرافی ارز دیجیتال معتبر رفته و از کیف پول‌های با امنیت بالا استفاده کنید. شما چه نظری در این باره دارید؟ برای سرمایه گذاری، کدام یک از بازارهای مالی دنیا را ترجیح داده و چه تجربه‌ای از سرمایه گذاری در این بازارها دارید؟