بازارهای مالی به روش‌های مختلفی تحلیل انجام می‌دهند؛ در حوزه رمزارزها هم راه‌ها و روش‌های مختلفی برای تحلیل بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها وجود دارد. تحلیل آن چین هم یکی از جدیدترین و بهترین راه‌های تحلیل بازار است که عمر کوتاهی دارد و زمان زیادی نیست که افرادی به فکر تحلیل داده‌های روی شبکه بلاک‌چین افتاده اند. تحلیل آن چین از این جهت اهمیت دارد که با بررسی داده‌های بسیار مهمی که کمتر کسی در حالت عادی به سراغ آن می‌رود، شما را به درک دقیق از بازار می‌رساند. اگر علاقه دارید درباره تحلیل آن‌چین اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.


تحلیل آن‌چین چیست؟

تحلیل آن‌چین (on chain) یا روی زنجیره‌، یک زمینه نوظهور است که هدف آن استخراج و بررسی انبوهی از داده‌های موجود در مورد تراکنش‌های عمومی بلاک‌چین برای تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری و تراکنش در بازار ارزهای دیجیتال است. ابزارها و تکنیک های آن اغلب برای اهداف تجاری و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

تحلیل آن چین چیست؟

تحلیلگران آن چین با افزایش درک خود از یک شبکه داده‌های موجود در آن را درباره تراکنش‌ها تجزیه و تحلیل کرده تا به وسیله آن بتوانند حرکت‌های قیمتی ارز دیجیتال را در آینده پیش‌بینی کنند. داده‌هایی که در فرایند تحلیل آن چین تجزیه و تحلیل می‌شوند معمولا شامل موارد زیر هستند:


  • حجم معاملات
  • جزئیاتی مانند پاداش ماینرها در بلوک‌ها
  • همبستگی‌های قیمتی
  • ورودی و خروجی صرافی‌ها

علاوه بر این اطلاعات دیگری هم هست که بر اساس آن‌ها می‌توان به راحتی اطلاعات زیادی در دست است. بر اساس اطلاعاتی که از تحلیل روی زنجیره به دست می‌آید می‌توان درمورد موارد مختلفی مثل تعداد تراکنش‌ها، تراکم آن‌ها و اندازه تراکنش‌ها اطلاعات بدست آورد و از طریق آن‌ها به تحلیل درستی از وضعیت یک بلاک‌چین و ارز دیجیتال آن رسید. برای درک بهتر نحوه‌ی عملکرد و انجام تحلیل روی زنجیره ابتدا باید بدانید داده‌ی روی زنجیره یا آن‌چین دیتا (on chain data) چیست؟


داده آن چین چیست؟

داده‌های زنجیره‌ای شامل اطلاعات تمام تراکنش‌های انجام‌شده در یک شبکه بلاک چین خاص – یا به عبارت دیگر – تمام اطلاعات نوشته شده بر روی بلوک‌های یک بلاک چین است. در مورد بلاک چین عمومی، این اطلاعات برای دیدن همه در دسترس است. داده ها را می توان به طور کلی به سه دسته مجزا طبقه بندی کرد:

داده آن چین

  • داده‌های تراکنش
    داده‌های تراکنش‌ها که همگی روی بلوک‌های بلاک‌چین وجود دارند شامل آدرس‌های عمومی در تراکنش‌های ارز دیجیتال، مبالغ منتقل شده در شبکه و تراکنش‌های یک آدرس ویژه هستند. تحلیل این اطلاعات می‌تواند برای بسیاری افراد اهمیت زیادی داشته باشد.

  • داده‌ی بلوک‌ها
    روی هر بلوک از یک شبکه اطلاعات زیادی مثل تایم‌استمپ وجود دارد که می‌تواند برای تحلیل‌گران اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. از جمله اطلاعات دیگری که داده‌های بلوک در اختیار شما می‌گذارد می‌توان به کارمزد استخراج و پاداش استخراج اشاره کرد.

  • کد قراردادهای هوشمند
    قراردادهای هوشمند اهمیت زیادی برای کاربران یک شبکه دارند و خیلی از قوانین و چهارچوب‌های یک ارز دیجیتال را مشخص می‌کنند. شما می‌توانید از داده‌های درون یک بلاک‌چین به درک درستی از کدهای قرارداد هوشمند برسید و از آن برای تحلیل یک شبکه استفاده کنید.

داده آن‌چین vs آف‌چین

تراکنش‌های خارج از زنجیره در بلاک‌چین اجرا و ثبت نمی‌شوند. این دقیقا برعکس تراکنش‌هایی است که در درون شبکه اتفاق می‌افتند. تراکنش‌های درون شبکه به شکل حیرت‌آوری در زنجیره ثبت می‌شوند و تمام اطلاعات مرتبط با آن تراکنش در بلوک‌های یک بلاک‌چین ثبت می‌شود.

داده ان چین یا آف چین

برای درک این مسئله به تراکنش‌های مالی سنتی فکر کنید. در حالتی که بخواهید یک تراکنش مالی انجام دهید به دو شکل ثبت شده و ثبت نشده عمل خواهید کرد. در شکل اول که به صورت ثبت شده است شما تراکنش را به صورت مستقیم انجام می‌دهید یعنی یا پول را از حساب خودتان به حساب دیگری واریز می‌کنید یا با کمک نرم‌افزارهایی آپ آن را به حساب شخص دوم واریز می‌کنید. در حالت دیگر شما می‌توانید کدی در اختیار شخص دوم قرار می‌دهید یا رمز حساب خود را در اختیار او قرار می‌دهید تا بدین وسیله تراکنش را انجام داده باشید. همین مسئله برای بلاک‌چین و تراکنش‌های آن هم قابل تعمیم است.


در یک اکوسیستم بلاک‌چین، تراکنش‌های خارج از زنجیره می‌توانند به روش‌های مختلفی انجام می‌شوند. ساده‌ترین تراکنش خارج زنجیره با مبادله کلیدهای خصوصی است که از طریق آن دسترسی کامل به دارایی مالک داده می‌شود.این مسئله دلایل بسیار زیادی دارد که ساده‌ترین موردی که به ذهن می‌رسد این است که هزینه تراکنش داخل زنجیره زیاد است و به همین دلیل از آدرس کیف پول خصوصی استفاده می‌شود. این مسئله در مورد ارز دیجیتال بیت‌کوین همین است. هزینه‌های بالای تراکنش برای مبادله ارز دیجیتال بیت‌کوین باعث شده افراد از راه‌های دیگری برای تراکنش استفاده کنند.


به خصوص برای تراکنش‌های کوچک، کارمزد ماینر ممکن است از مبلغی که باید منتقل شود بیشتر شود، در این وضعیت تراکنش مالی، زمانی که روی زنجیره اجرا می‌شود، از نظر مالی غیرممکن می‌شود. کیفیت عملکرد یکی دیگر از عوامل مهم است: تراکنش‌های روی زنجیره نه تنها از نظر سرعت بلکه از نظر اندازه نیز محدود هستند. در نتیجه، ذخیره حجم بیشتری از داده‌ها در زنجیره می‌تواند هزینه بسیار زیادی برای کاربران داشته باشد. علاوه بر این، برخی از کاربران در بلاک‌چین‌های عمومی ممکن است نگرانی‌های زیادی درباره حفظ حریم خصوصی و شخصی ماندن برخی اطلاعات خود داشته باشند. در چنین مواردی البته تحلیل آن‌چین امکان پذیر نیست.


اهمیت تحلیل آن‌چین

داده‌های حاصل از تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای به ما امکان می‌دهد دقیقاً ببینیم چه افرادی و در چه زمانی صاحب ارزهای دیجیتال هستند. این اطلاعات در بلوک‌ها یا سوابق تراکنش‌ها ذخیره می‌شود که سپس به صورت زنجیره‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند. بر خلاف تحلیل تکنیکال، تحلیل زنجیره‌ای یک رویکرد اساسی برای تحلیل مالی است. با نگاهی به مبانی، ابزار، فعالیت تراکنش‌ها و روندهای تاریخی که می‌تواند جهت بازار کریپتو را پیش‌بینی کند، می‌توان به راحتی اطلاعات مورد نیاز درباره یک ارز دیجیتال را بدست آورد.

اهمیت تحلیل آن چین

با ارزهای دیجیتال، داده‌های معاملاتی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان از شبکه بلاک‌چین استخراج کرد و برای استخراج بازارهای ارز دیجیتال در فرآیندی به نام تحلیل زنجیره‌ای، تحلیل کرد. با دسترسی به حجم عظیمی از داده‌های مالی مربوط به سال‌ها قبل، تحلیلگران داده‌ها می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند تا دیدگاهی بازار را ایجاد کنند که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های تجاری کمک کند. علاوه بر این، داده‌های مالی استخراج‌شده را می‌توان برای ایجاد مدل‌های یادگیری ماشینی استفاده کرد که می‌تواند جهت‌های بازار آینده را به دقت پیش‌بینی کند. علاوه بر تجزیه و تحلیل بنیادی و تکنیکال، تحلیل آن چین را برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارد.


معیارهای تحلیل آن‌چین

تحلیل آن چین معیارهای مختلفی دارد که تحلیلگران آن چین بر اساس آن به دنبال داده‌ها می‌گردند. در ادامه به بررسی این هشت معیار خواهیم پرداخت.

معیار تحلیل آنچین

  • صاحبان ارزهای دیجیتال
    معیار اول، میانگین ارزشی است که آدرس‌های ارز دیجیتال و دارایی‌هایشان با قیمت فعلی خریداری شده و با آن مقایسه شده است، مشخص می کند. اگر قیمت فعلی بالاتر از هزینه متوسط باشد، آدرس "In money" نامیده می‌شود و اگر قیمت فعلی کمتر از میانگین کارمزد باشد، آدرس "Out of the Money" نامیده می‌شود.

  • حجم دارایی سرمایه‌گذاران بزرگ
    این معیار تحلیل آن چین، داده‌های مرتبط با «نهنگ‌ها» و سرمایه‌گذاران بزرگ را جمع‌آوری می‌کند. به عبارت دیگر، نشان دهنده درصد عرضه در گردش توسط آدرس‌هایی است که بیش از 1٪ از کل عرضه را در اختیار دارند و سرمایه گذاران بزرگ یا کسانی که بین 0.1٪ -1٪ عرضه را در اختیار دارند.

  • همبستگی قیمت ارز دیجیتال با بیت‌کوین
    این معیار همبستگی آماری 30 روزه را بین یک دارایی کریپتو و بیت‌کوین ارائه می‌دهد. در بسیاری از موارد ارزهای دیجیتالی مثل اتریوم یا بایننس از لحاظ قیمتی با بیت‌کوین وابستگی دارد.
    همبستگی قیمت

  • ترکیب دارندگان توسط زمان برگزاری
    این معیار آن چین، توزیع مالکیت دارایی را بر اساس زمان نگهداری ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، هر آدرس دارای دارایی به 3 دوره زمانی تقسیم می‌شود:

    • سال: یک هولدر
  1. 1-12 ماه: یک کروزر
  2. > 1 ماه: تریدینگ

  • معاملات بیش از 100 هزار دلار
    این معیار، تعداد و حجم تراکنش‌هایی که بیش از 100000 دلار ارزش داشته اند را نشان می‌دهد. این معیار زمانی اهمیت پیدا می‌کند که برای مثال شما در حال بررسی رفتار نهنگ‌های بیت‌کوین باشید؛ در این حالت لازم است بدانید در روزهای گذشته چه کسانی چه میزان تراکنش انجام داده اند.

  • دموگرافیک معاملات
    جمعیت‌شناسی یا همان دموگرافیک تراکنش به تعداد تراکنش‌هایی اشاره دارد که در بازه‌های زمانی معاملات غرب (10 صبح تا 10 بعد از ظهر UTC) و یا تراکنش‌هایی که در بازه‌های زمانی معاملات شرق (10 شب تا 10 صبح UTC) انجام شده اند. شاید در ظاهر این عمل بسیار بیهوده به نظر برسد اما واقعیت این است که از این طریق می‌توان متوجه تمرکز جغرافیایی یک ارز دیجیتال در نقاط مختلف جهان دست پیدا کرد و بر همان اساس بخش مهمی از فعالیت‌ها و معاملات را پیش‌بینی کرد.

  • کل ورودی‌های صرافی‌ها
    ورودی کلی به صرافی، به حجم کل یک دارایی ارز دیجیتال (به دلار یا توکن) اشاره دارد که در 7 روز گذشته در صرافی‌های متمرکز حائز اهمیت، واریز شده‌اند.

  • کل خروجی‌های صرافی‌ها مجموع خروجی صرافی‌ها، به مجموع دارایی‌های ارز دیجیتال (به دلار یا توکن) اشاره دارد که در 7 روز گذشته از صرافی‌های متمرکز حائز اهمیت برداشته شده است.

معیارهای تشخیص قیمت

به عنوان یک معامله‌گر ارزهای دیجیتال، مهم است که همیشه بهترین زمان برای خرید یا فروش دارایی‌های دیجیتال را بدانید. برای انجام این کار، باید روندهای بازار را در لحظه درک کنید. این معیارهای تحلیل آن چین می‌توانند به شما کمک کنند تا روند کوتاه‌مدت بازار را درک کنید. این معیارها به شما اطلاعات کافی را می‌دهد تا دقیقا بدانید چه زمانی یک کوین خاص را بفروشید یا بخرید.


  • ارزش بازار به نسبت ارزش تحقق یافته (MVRV)
  • ارزش شبکه به نسبت ارزش تراکنش (NVT)
  • نسبت سهام به جریان
  • نسبت عرضه استیبل کوین (SSR)

ابزارهای تحلیل آن‌چین

مقدار انرژی، زمان و پول مورد نیاز برای اجرای یک گره، ذخیره و نگهداری یک کپی از کل بلاک‌چین در دسترس هر فرد یا سازمانی نیست. این موارد دقیقا همان اطلاعاتی هستند که شما برای اجرای تحلیل آن چین به آن نیاز دارید. جمع‌آوری، ساختار و تجزیه و تحلیل منطقی داده‌های بلاک‌چین، کار بسیار دشواری است. خوشبختانه، شرکت‌های مختلفی در چند سال گذشته ظهور کرده‌اند که داده‌های آن چین و آف چین مربوط به بلاک‌چین ارزهای مختلف را به کاربران ارائه می‌دهند. این وبسایت‌ها به شما اطلاعات کافی را برای آغاز فرایند تحلیل آن چین می‌دهند. شما می‌توانید از این شرکت‌ها به عنوان ابزارهای تحلیل آن چین یاد کنید. در ادامه به بررسی برخی از این ابزارها خواهیم پرداخت:

ابزارهای تحلیل آن چین

Coin Metrics

ماموریت Coin Metrics که در سال 2017 تاسیس شد، ارائه دانش عمیق بازار به سرمایه‌گذاران در مورد تمام ارزهای دیجیتال اصلی است. کوین متریکس به صورت کلی چهار محصول ارائه می‌دهد:

  • داده‌های بلاک‌چین (به عنوان مثال معاملات آن چین و اطلاعات تراکنش‌ها)
  • داده‌های بازار ارز دیجیتال شامل 20 مورد از مهمترین صرافی‌های جهان
  • ایندکس‌ها
  • داده‌های مرتبط با اشخاص ثالث در معاملات


نمودارهای فرمول ساز و نرخ مرجع هم علاوه بر موارد بالا در بین محصولات Coin Metrics هستند.


گلاسنود

Glassnode مستقر در سوئیس در فضای بلاک‌چین به دلیل گستره رو به رشد شاخص‌های نوآورانه آن چین خود مشهور است. استفاده از پلتفرم آنلاین این شرکت به لطف رابط کاربری عالی بسیار آسان است. حتی با طرح رایگان، می‌توان به مجموعه گسترده‌ای از داده‌ها دسترسی داشت. Glassnode همچنین به طور منظم گزارش‌های عمیقی درباره رویدادهای آن چین در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند در مورد مفاهیم و شاخص‌های تحلیل آن چین مختلف در «آکادمی» رایگان Glassnode بیاموزند.


Dappradar

Dappradar بیش از 3000 برنامه غیرمتمرکز (dapps) را به صورت لحظه‌ای ردیابی می‌کند. این پلتفرم مرکزی برای دسترسی به رتبه‌بندی محبوب‌ترین برنامه‌های کاربردی در حال اجرا در سیستم‌های غیرمتمرکز است. Dappradar همچنین به عنوان یک کانال توزیع برای توسعه‌دهندگانی عمل می‌کند که به دنبال گسترش دامنه دسترسی خود و همچنین ارائه امکانات تبلیغاتی برای dapp های جدید هستند.


Dune Analytics

Dune Analytics بیشتر با داده‌های زنجیره‌ای اتریوم سر و کار دارد و کاربران را قادر می‌سازد تا به قراردادهای هوشمند اتریوم دسترسی داشته باشند و بتوانند آن را تجزیه و تحلیل کنند. وب‌سایت تحلیلی اتریوم دیدگاه‌ها و گزارش‌های عملی بازار را ارائه می‌کند که از داده‌های زنجیره‌ای استخراج شده‌اند.


IntoTheBlock

این وبسایت هم یکی از ابزارهای مهم در میان تحلیلگران آن چین است. شاخص‌های بلاک چین IntoTheBlock به چهار گروه اصلی طبقه بندی می شوند:


  • داده‌های مرتبط با مالکیت ارزهای دیجیتال
  • داده‌های مرتبط با امور مالی بلاک‌چین ‌- داده‌های مرتبط با شبکه، فعالیت‌های کاربران و تراکنش‌ها
  • داده‌های مرتبط با فعالیت‌های مجازی مثل توییتر و تلگرام

علاوه بر مواردی که اشاره شد، بسیاری از وبسایت‌های دیگر نیز داده‌های مهمی درباره شبکه و رویدادهایی که در آن در آن اتفاق می‌افتند به اشتراک می‌گذارند. لازم است بدانید که تحلیل آن چین یکی از دشوارترین روش‌های تحلیل بازار ارزهای دیجیتال است و شروع آن نیاز دارد شما به اندازه کافی درباره ارزهای دیجیتال و البته بلاک‌چین‌ها اطلاعات کسب کنید.


کلام آخر
تحلیل آن چین در واقع به معنای بررسی اطلاعاتی است که روی بلوک‌های یک بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. این اطلاعات در اکثر موارد به شما سیگنال‌ها و نشانه‌هایی می‌دهند که می‌توان به کمک آن، قیمت و معاملات را پیش بینی کرد. اگر پس از خواندن این مقاله همچنان درباره تحلیل آن چین ارزهای دیجیتال سوالی دارید، از ما بپرسید.