معامله آپشن (Option Trading) یا آپشن تریدینگ نوعی معامله در بازار ارز دیجیتال است که از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. مشتقاتی که در آپشن تریدینگ استفاده می‌شوند، ابزاری است که به کمک آن می‌توان معاملات را با سود فراوان انجام داد. آپشن تریدینگ یکی از چیزهایی است که شما اگر قصد دارید ترید کنید، باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید. اگر علاقه دارید درباره آپشن تریدینگ اطلاعات کامل داشته باشید، با اکسبیتو همراه باشید.


آپشن تریدینگ (Option Trading) چیست؟

آپشن‌ کریپتو، قراردادی است که به شما حق خرید یا فروش دارایی را با قیمتی خاص می‌دهد، البته که برای خرید و فروش هیچ تعهدی نمی‌گیرد. آپشن‌های موجود در آمریکا، برای استفاده از این آپشن‌ها یک بازه زمانی مشخص ارائه می‌دهند و آپشن‌های موجود در اروپا فقط در یک تاریخ انقضای خاص اعمال‌پذیر هستند.


معامله اختیارات نحوه خرید و فروش این قراردادها توسط سرمایه گذاران در بازار آزاد است. از آنجایی که تعهدی برای خرید یا فروش وجود ندارد، این نوع تجارت اساسا راهی برای کاهش ریسک است. این بدان معنا نیست که هر معامله اختیاری ریسک گریز است. با استراتژی‌های معاملات آپشن، یا به کسی پول می‌دهید تا برای شما ریسک کند، یا می‌توانید برای قبول ریسک شخص دیگری پول دریافت کنید. آنها همچنین به شما این امکان را می‌دهند که در مورد قیمت آتی یک دارایی حدس بزنید و در عین حال ضررهای احتمالی خود را پوشش دهید.


آپشن تریدینگ در بازار ارز دیجیتال

آپشن‌ تریدینگ مدت‌های زیادی است که در بازارهای مالی وجود داشته است؛ اما در بازار ارزهای دیجیتال این مفهوم بسیار جدید است. Bit.com یکی از بازارهای پیشرو در ایجاد بستر برای آپشن تریدینگ است. این صرافی ارز دیجیتال، امکان آپشن تریدینگ را برای ارزهای دیجیتال BTC، ETH و BCH ارائه می‌دهد و سرمایه‌گذاران نهادی و خرد را جذب می‌کند تا بدان وسیله، امکان گسترش سود را برای افراد و نهادها فراهم کند. برای افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری و معامله می‌کنند، این نوع معامله بسیار مهم است.

آپشن تریدینگ در بازار ارز دیجیتال

محبوبترین کوین‌ها برای معامله از طریق آپشن، اتریوم و بیت‌کوین هستند. Bit.com پیشگام جفت‌های BCH در سال 2021 بود و Deribit جفت‌های SOL را در سال 2022 معرفی کرد. بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال در دوران‌های مختلف معتقدند بهتر است ارزهای دیجیتال بیشتری وارد این سیستم شوند. آپشن‌ تریدینگ در ارزهای دیجیتال روشی مقرون به صرفه و کم ریسک برای معامله دارایی‌های دیجیتال مانند BTC و ETH هستند.


آپشن در واقع یک مشتق است و نماینده یک دارایی اساسی مانند BTC یا ETH است. به کمک این مشتق می‌توانید ارزهای دیجیتال را بخرید یا بفروشید؛ البته که هیچ الزامی‌برای این مسئله وجود ندارد. شما می‌توانید معامله را در زمان انقضای آن، یا قبل از انقضا انجام دهید. در معامله‌های آپشن چند اصطلاح مهم وجود دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.


  • آپشن اروپایی: آپشنی که فقط در تاریخ انقضا از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • آپشن آمریکایی: آپشنی که قبل از تاریخ انقضا از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • قرارداد اختیار خرید: آپشنی که به شما حق خرید می‌دهد.
  • قرارداد اختیار فروش: آپشنی که به شما حق فروش می‌دهد.
  • دلتا: نرخی که براساس آن، ارزش اختیار معامله نسبت به قیمت دارایی پایه تغییر می‌کند.
  • تتا: نرخی که براساس آن ارزش یک آپشن در طول زمان نزدیک به انقضا کاهش می‌یابد.
  • گاما: نرخ تغییر بین دلتا و قیمت دارایی.

اختیار خرید (Call)

اختیار خرید قراردادی است که به شما این حق را می‌دهد که یک دارایی دیجیتال را با قیمتی مشخص خریداری کنید. بیایید فرض کنیم قیمت بیت‌کوین 30000 دلار است، اما فکر می‌کنید در ماه آینده افزایش می‌یابد. در Bit.com می‌توانید یک آپشن اختیار خرید برای یک بیت‌کوین با قیمت 35000 دلار بخرید. ما می‌گوییم کارمزد تراکنش 400 دلار است و قرارداد در پایان ماه منقضی می‌شود. حالا تصور کنید قیمت بیت‌کوین به 37000 دلار افزایش یافته است. با استفاده از اختیار خرید، با کاهش قیمت 1600 دلاری خرید می‌کنید. شما 1600 دلار سود نخواهید داشت مگر اینکه بیت کوین را به قیمت 37000 دلار نیز بفروشید.


با این حال، اگر قیمت بیت کوین به قیمت 35000 دلار نمی‌رسید، شما فقط کارمزد تراکنش 400 دلاری خود را از دست می‌دهید. به خاطر داشته باشید که اگر از آپشن‌های اروپایی استفاده می‌کنید، باید منتظر تاریخ انقضا باشید تا از آپشن استفاده کنید. از آنجایی که این انعطاف پذیری را محدود می‌کند، کارمزد معامله برای آپشن‌های اروپایی معمولا کمتر است.

اختیار خرید و اختیار فروش

اختیار فروش (Put)

اختیار فروش برعکس اختیار خرید است. این قراردادی است که به شما این حق را می‌دهد که یک دارایی دیجیتال را با قیمتی مشخص در یک دوره معین بفروشید. معامله‌گران اغلب اگر انتظار کاهش قیمت را داشته باشند، فروش را خریداری می‌کنند. برای مثال، اگر پیش‌بینی می‌کردید که بیت‌کوین به اواسط 25000 دلار سقوط کند، می‌توانستید یک آپشن فروش برای 1 BTC با قیمت 30،000 دلار بخرید. این حرکت به شما این امکان را می‌دهد که بیت کوین را با قیمت 30000 دلار منهای هزینه کارمزد تراکنش به فروش برسانید. اگر قرار بود از آپشن اروپایی استفاده کنید، این آپشن را فقط در تاریخ انقضا خواهید داشت.


آپشن تریدینگ چگونه عمل می‌کند؟

از نظر ارزش‌گذاری قراردادهای آپشن تریدینگ، اساساً در مورد تعیین احتمالات رویدادهای قیمتی فیوچرز هستند. هر چه احتمال وقوع چیزی بیشتر باشد، آپشنی که از آن رویداد سود می‌برد گران‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، ارزش تماس با بالا رفتن قیمت (پایه) افزایش می‌یابد. این کلید درک ارزش نسبی آپشن‌ها است.


هر چه زمان کمتری تا انقضا باقی بماند، یک آپشن ارزش کمتری خواهد داشت. این به این دلیل است که با نزدیک شدن به انقضا، احتمال حرکت قیمت در قیمت پایه کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که یک آپشن یک دارایی هدر می‌رود. اگر یک آپشن یک ماهه بدون پول خریداری کنید، و قیمت حرکت نکند، هر روز که می‌گذرد، ارزش آن کمتر می‌شود. از آنجایی که زمان جزئی از قیمت یک آپشن است، یک آپشن یک ماهه ارزش کمتری نسبت به یک آپشن سه ماهه دارد. این به این دلیل است که با زمان بیشتر، احتمال حرکت قیمت به نفع شما افزایش می‌یابد و بالعکس.


بر این اساس، همان آپشنی که در یک سال منقضی می‌شود، بیش از همان استرایک یک ماهه هزینه دارد. این ویژگی از دست رفتن آپشن در نتیجه تمام زمان است. اگر قیمت قیمت حرکت نکند، همین آپشن فردا کمتر از امروز ارزش خواهد داشت.


نوسانات نیز قیمت یک آپشن را افزایش می‌دهد. به این دلیل است که عدم قطعیت، شانس یک نتیجه را بالاتر می‌برد. اگر نوسانات دارایی پایه افزایش یابد، نوسانات قیمتی بزرگتر احتمال حرکت‌های قابل توجه بالا و پایین را افزایش می‌دهد. نوسانات بیشتر قیمت، احتمال وقوع یک رویداد را افزایش می‌دهد. بنابراین، هر چه نوسانات بیشتر باشد، قیمت آپشن بیشتر است. معاملات آپشن‌ها و نوسانات ذاتاً به این طریق با یکدیگر مرتبط هستند.


در بیشتر صرافی‌های ایالات متحده، قرارداد اختیار قیمت، اختیار خرید یا فروش 100 سهم است. به همین دلیل است که باید کارمزد تراکنش قرارداد را در 100 ضرب کنید تا کل مبلغی را که باید برای خرید تماس خرج کنید به دست آورید. اکثر اوقات، دارندگان انتخاب می‌کنند که سود خود را با معامله کردن (بستن) موقعیت خود به دست آورند. این بدان معناست که دارندگان اختیار خرید، آپشن‌های خود را در بازار می‌فروشند و نویسندگان موقعیت‌های خود را پس می‌خرند تا بسته شوند. فقط حدود 10٪ از آپشن‌ها اعمال می‌شوند، 60٪ معامله می‌شوند و 30٪ بدون ارزش منقضی می‌شوند.


نوسانات در قیمت اختیار معامله را می‌توان با ارزش ذاتی و ارزش خارجی توضیح داد که به عنوان ارزش زمانی نیز شناخته می‌شود. کارمزد تراکنش یک آپشن ترکیبی از ارزش ذاتی و ارزش زمانی آن است. ارزش ذاتی مبلغ درون پولی یک قرارداد اختیار معامله است که برای یک اختیار خرید، مبلغی بالاتر از قیمت معامله است که قیمت در حال معامله است. ارزش زمانی نشان‌دهنده ارزش افزوده‌ای است که سرمایه‌گذار باید برای آپشن ای بالاتر از ارزش ذاتی بپردازد.


صرافی آپشن ارز دیجیتال

تمام صرافی‌های ارز دیجیتال معامله آپشن را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. اگر می‌خواهید معامله‌های آپشن ارز دیجیتال کنید، چندین صرافی برای انتخاب دارید:

آپشن تریدینگ صرافیها

بیت.کام

Bit.com یک صرافی مشتق است که معامله آپشن را نیز ارائه می‌دهد. این یک سیستم یکپارچه مارجین، یک سیستم تجارت و مدیریت ریسک ارتقا یافته منحصر به فرد برای بورس ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند آپشن‌ها، معاملات آتی، دائمی، نقطه‌ای و مارجین را از یک حساب و تحت یک صورت‌حساب سود و زیان معامله کنند. کارمزدها از کارمزد سازنده 0.02٪ و کارمزد گیرنده 0.03٪ شروع می‌شود.


Deribit

Deribit یکی از بزرگترین صرافی‌های معاملاتی است. این آپشن‌های BTC و ETH به سبک اروپایی را ارائه می‌دهد، به این معنی که آپشن‌ها فقط در تاریخ انقضا قابل استفاده هستند. آن‌ها با ارز فیات تسویه می‌شوند. علاوه بر این، Deribit معاملات فیوچرز BTC و ETH و دائمی‌را ارائه می‌دهد. کارمزدهای صرافی دریبیت 0.04٪ از ارزش دارایی اساسی در هر قرارداد، با 0.02٪ کارمزد تحویل پس از تسویه حساب است.


FTX

FTX یک صرافی ارز دیجیتال می‌توانید معامله آپشن‌های ارزهای دیجیتال انجام دهید. این آپشن‌های BTC به سبک اروپایی ارائه می‌دهد که پس از انقضا به دلار تسویه می‌شوند. هزینه‌ها از 0.02٪ کارمزد سازنده و 0.07٪ کارمزد گیرنده شروع می‌شود. البته که این صرافی هم‌اکنون ورشکست شده و معامله در آن توصیه نمی‌شود.


درباره صرافی FTX بخوانید: صرافی FTX چیست؟


OKX

OKX در میان سایر صرافی‌های مشتقات، معامله آپشن را برای ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. تحت یک حساب یکپارچه، می‌توانید مشتقات مختلف را در یک مکان معامله کنید. هزینه‌ها برای سازندگان 0.1٪ و برای گیرندگان 0.15٪ است.

صرافی اوکی ایکس

بایننس

بایننس بزرگترین صرافی رمزارز در جهان است و آپشن تریدینگ را برای ارزهای دیجیتال در میان بسیاری از محصولات دیگر ارائه می‌دهد. می‌توانید آپشن‌های کریپتو که پس از انقضا اعمال می‌شوند، معامله کنید (آپشن‌های اروپایی). آپشن‌ها در USDT حل و فصل می‌شوند. کارمزد معامله 0.03٪ از ارزش دارایی پایه و کارمزد تمرین 0.015٪ از ارزش دارایی پایه وجود دارد.


استراتژی‌های آپشن تریدینگ

آپشن تریدینگ به روش‌ها و استراتژی‌های مختلف انجام می‌شود. در ادامه به بررسی روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی که آپشن تریدینگ انجام می‌شود خواهیم پرداخت.

استراتژی آپشن تریدینگ

اختیار تحت پوشش (Covered Calls)

اختیار تحت پوشش یک استراتژی آپشن است که در آن شما آپشن‌های اختیار را در ارز دیجیتالی که قبلاً دارید به منظور ایجاد درآمد می‌فروشید. آپشن‌های اختیار فروش دارای قیمت استرایک و تاریخ انقضا هستند. اگر قیمت ارز دیجیتال بالا برود، خریدار تماسی ممکن است از اختیار خود برای خرید ارز دیجیتال شما با قیمت استرایک استفاده کند، اما شما همچنان سود خواهید برد زیرا این اختیار را به قیمت بیشتر از قیمت استرایک فروختید. اگر قیمت ارز دیجیتال پایین بیاید، همچنان از کارمزد تراکنش اختیاری که دریافت کرده اید سود خواهید برد.


اختیار برهنه (Naked Puts)

قرارداد برهنه یک استراتژی اختیار معامله است که در آن شما آپشن‌های فروش ارز دیجیتال را بدون مالکیت ارز دیجیتال پایه می‌فروشید. این یک استراتژی صعودی است زیرا شما شرط می‌بندید که قیمت ارز دیجیتال بالا می‌رود. اگر قیمت ارز دیجیتال بالا برود، آپشن فروش بی‌ارزش منقضی می‌شود و شما کارمزد تراکنش را حفظ خواهید کرد. اگر قیمت ارز دیجیتال پایین بیاید، ممکن است به شما واگذار شود و مجبور شوید ارز دیجیتال را با قیمت استرایک خریداری کنید، اما همچنان از کارمزد تراکنشی که دریافت کرده‌اید سود خواهید برد.


اختیار بول اسپرد (Bull Call Spread)

اختیار اسپرد گاوی یک استراتژی آپشن است که در آن آپشن‌های تماس را خریداری می‌کنید و آن‌ها را با قیمت پیشنهادی بالاتر می‌فروشید. این یک استراتژی صعودی است زیرا شما شرط می‌بندید که قیمت ارز دیجیتال بالا می‌رود. اگر قیمت ارز دیجیتال بالا برود، آپشن‌های اختیاری که فروخته‌اید بی‌ارزش می‌شوند و مابه التفاوت قیمت‌های استرایک را به عنوان سود نگه می‌دارید. اگر قیمت ارز دیجیتال پایین بیاید، ممکن است بابت آپشن‌های تماسی که خریداری کرده‌اید ضرر کنید، اما همچنان از آپشن‌های تماسی که فروخته‌اید سود خواهید برد.


اختیار بر اسپرد (Bear Put Spread)

اسپرد نزولی یک استراتژی اختیار معامله است که در آن شما آپشن‌های فروش را خریداری می‌کنید و آنها را با قیمت فروش پایین تر می‌فروشید. این یک استراتژی نزولی است زیرا شما شرط می‌بندید که قیمت ارز دیجیتال پایین بیاید. اگر قیمت ارز دیجیتال پایین بیاید، آپشن‌های فروش که فروخته اید بی ارزش می‌شوند و مابه التفاوت قیمت‌های استرایک را به عنوان سود نگه می‌دارید. اگر قیمت ارز دیجیتال بالا برود، ممکن است بابت آپشن‌های خریدی که خریده اید ضرر کنید، اما همچنان از آپشن‌های فروش که فروخته اید سود خواهید برد.


کندر آهنی (Iron Condor)

کندر آهنی یک استراتژی آپشن است که در آن اختیار آپشن‌ را می‌فروشید و آپشن‌هایی را با قیمت‌های استرایک مختلف قرار می‌دهید. این یک استراتژی خنثی است زیرا شما شرط می‌بندید که قیمت ارز دیجیتال در محدوده خاصی باقی بماند. اگر در محدوده باقی بماند، هم اختیار آپشن‌ها و هم آپشن‌های فروش که فروخته‌اید بی‌ارزش می‌شوند و کارمزد تراکنش‌ها را به عنوان سود نگه می‌دارید. اگر قیمت ارز دیجیتال از محدوده خارج شود، ممکن است بابت آپشن‌هایی که فروخته‌اید ضرر کنید، اما همچنان از آپشن‌هایی که خریداری کرده‌اید سود خواهید برد.


کلام آخر
در این مقاله ما به بررسی آپشن تریدینگ پرداختیم و ابعاد مختلف آن را بررسی کردیم. کما اینکه در مقابل بسیاری از معاملات ارزهای دیجیتال مثل فیوچرز و مارجین، ریسک کمتری دارند؛ بسیاری از صرافی‌ها این معامله را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. با توجه به وضعیت فعلی بازار، بهتر است الان اقدام به انجام معامله‌های آپشن یا آپشن تریدینگ نکنید. با در نظر گرفتن این مسائل، اگر پرسشی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.