دنیای بلاک چین میزبان پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال گوناگونی است که ویژگی‌های منحصربه‌فرد و موارد استفاده مختلفی دارند. کاربران برای امور فراوانی از جمله انجام تراکنش، سرمایه‌گذاری، ذخیره داده و موارد مشابه از شبکه‌های بلاک چین بهره می‌گیرند. یکی از این رمز ارزها بیت کوین کش (Bitcoin Cash) نام دارد که نسخه‌ای از بیت کوین محسوب می‌شود و با هدف ارائه پول الکترونیک طراحی شده است. یکی از کاربردهای اصلی این ارز، استفاده برای انجام پرداخت‌های روزمره بوده، اما چه دلایلی برای انجام این کار با BCH وجود دارد؟ در این مقاله از بلاگ اکسبیتو، ابتدا با ارز Bitcoin Cash و تاریخچه آن آشنا می‌شویم، سپس به پرسش مورد بحث پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.


بیت کوین کش (BCH) چیست؟

بیت کوین کش (BCH) چیست؟

پیش از اشاره به دلایلی برای استفاده از بیت کوین کش برای پرداخت‌های روزانه، این ارز دیجیتال را به‌طور کلی شرح می‌دهیم.


به عبارت ساده، بیت کوین کش یک سیستم پول الکترونیک پایاپای (P2P) است. این پروژه با ارائه پرداخت‌های سریع، کارمزد ناچیز و تمرکز بر حریم خصوصی، هدف تبدیل شدن به «پول پایدار» را دنبال می‌کند. BCH به‌عنوان یک رمز ارز غیرمتمرکز بدون مجوز (Permissionless)، هیچ نیازی به واسطه و نهادهای شخص ثالث ندارد. بیت کوین کش خواستار ارائه سیستم پرداختی با تراکنش‌های بیشتر به‌ازای هر بلاک نسبت به Bitcoin است. در واقع، این رمز ارز جهت ارائه راه‌حلی برای مشکلات مقیاس‌پذیری BTC ایجاد شد.


در حقیقت، Bitcoin Cash به‌دنبال هاردفورکی از رمز ارز بیت کوین توسعه یافت. طرح این هاردفورک توسط شرکت تولیدکننده سخت‌افزار استخراج ارز دیجیتال Bitmain پیشنهاد شد. این کوین به‌دلیل محدودیت ذخایر آن، ارزی کمیاب محسوب می‌شود و امکان خرج کردن آن به‌سادگی وجود دارد. این ارز دیجیتال از مکانیزم اجماع گواه کار (Proof of Work)، یعنی همان الگوریتم استفاده‌شده برای بیت کوین، جهت حفظ و تامین امنیت خود بهره می‌گیرد. همچنین، همانند BTC حداکثر ذخایر BCH هم در سطح 21 میلیون کوین تعیین شده است و برنامه زمانی یکسانی برای هاوینگ این دو ارز وجود دارد.


در مجموع، بیت کوین کش نسخه‌ای مجزا نسبت به بیت کوین به شمار می‌رود که در برخی از موارد مشابه آن کار می‌کند و در موارد دیگر، رویکردی متفاوت دارد.


تاریخچه پیدایش بیت کوین کش به چه صورت است؟

تاریخچه پیدایش بیت کوین کش به چه صورت است؟

در بخش پیشین این مطلب، ارز دیجیتال بیت کوین کش را شرح دادیم و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را بررسی کردیم. همانطور که خواندید، این ارز با هدف ارائه سرعت بالاتر در تراکنش‌ها با کارمزد کمتر نسبت به بیت کوین طراحی شده است و از نظر نحوه تامین امنیت، محدودیت ذخایر و موارد دیگر، همانند BTC کار می‌کند. در ادامه به تاریخچه پیدایش Bitcoin Cash می‌پردازیم و مسیر توسعه آن را شرح می‌دهیم.


در سال 2008 ساتوشی ناکاموتو، خالق یا خالقان ناشناس بیت کوین، وایت‌ پیپر این کوین را با عنوان «بیت کوین: سیستم پول الکترونیک پایاپای» منتشر کردند. در سال 2009، نرم‌افزار بلاک چین Bitcoin شروع به کار کرد.


در سال‌های نخست، کارمزد شبکه پایین و تراکنش‌ها مطمئن بودند. هرچند، از سال 2016 با افزایش محسوس محبوبیت بیت کوین، تعداد تراکنش‌ها بر بستر این شبکه رشد کرد و منجر به افزایش کارمزد و افت سرعت پردازش شد. بر اثر چنین شرایطی، شرکت Bitmain طرح هارد فورک را برای افزایش حجم اندازه بلاک و فراهم شدن امکان انجام تراکنش‌های بیشتر به ازای هر بلاک ارائه کرد. این هاردفورک در ماه اوت 2017 انجام شد و Bitcoin Cash را ایجاد کرد. این هاردفورک، حمایت برخی از اعضای جامعه BTC از جمله راجر ور را به خود جلب کرد.


بیت کوین کش از زمان راه‌اندازی خود با چالش‌ها و نقاط عطف متعددی مواجه شده است. یکی از برجسته‌ترین رویدادهای تاریخچه BCH، هاردفورک دیگری بود که در نوامبر 2018 انجام شد و راه‌اندازی بیت کوین اس‌وی (BSV) را به‌دنبال داشت. این هاردفورک بر اثر اختلاف نظر در میان جامعه بیت کوین کش بر سر تغییرات پیشنهادی در پروتکل رقم خورد.


به‌طور خلاصه، بیت کوین کش به‌دنبال هارد فورکی در بلاک چین Bitcoin به‌دلیل دیدگاه‌های متفاوت در میان اعضای جامعه بیت کوین بر سر مقیاس‌پذیری و ارتقای SegWit پدید آمد.


 اندازه بلوک بیت کوین کش چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

اندازه بلوک بیت کوین کش چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

تا این بخش از مقاله با ارز دیجیتال بیت کوین کش آشنا شدیم و علاوه‌بر بررسی ویژگی‌ها و ابعاد مختلف آن، تاریخچه پیدایش این ارز را شرح دادیم. همان‌طور که اشاره کردیم، Bitcoin Cash بر اثر هاردفورک انجام‌شده در بیت کوین توسعه یافت و هدف آن، مقابله با چالش‌های این ارز است. BCH در برخی از موارد کلیدی با BTC تفاوت‌های اساسی دارد. یکی از بزرگترین و پررنگ‌ترین تفاوت‌های بیت کوین کش با بیت کوین، اندازه بلاک آن به شمار می‌رود.


یکی از دلایل اصلی انجام هارد فورک در بیت کوین در سال 2017، اختلاف نظر بر سر افزایش اندازه بلاک بود. طرفداران افزایش اندازه بلاک به‌دنبال توان بیشتر در پردازش تراکنش‌ها و کارمزد شبکه پایین‌تر بودند تا مشکلات Bitcoin در آن زمان برطرف شود و تعداد بالای کاربران این شبکه بتوانند امور مالی خود را به‌سرعت انجام دهند. از سوی دیگر، مخالفان این تغییر بر احتمال تمرکزگرایی بلاک چین و آسیب‌پذیری آن در صورت بزرگتر شدن بلاک‌ها، به‌دلیل دشواری در میزبانی از گره‌های کامل، تاکید داشتند.


 اندازه بلوک بیت کوین کش چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

در زمان انجام هاردفورک، اندازه بلاک Bitcoin Cash از 1 مگابایت در بیت کوین به 8 مگابایت افزایش یافت. افزایش اندازه بلاک به این معنا است که بیت کوین کش می‌تواند تعداد بسیار بیشتری از تراکنش‌ها را در هر ثانیه پردازش کند و TPS بالاتری داشته باشد. این اتفاق با حفظ کارمزد تراکنش در سطح بسیار پایین رخ می‌دهد.


درحال‌حاضر در سال 2024، اندازه بلاک بیت کوین کش به سطح چشم‌گیر 32 مگابایت رسیده است که در مقایسه با 1 مگابایت بلاک بیت کوین در جایگاه بالایی قرار دارد. همچنین، تیم این پروژه اعلام کرده است که با انجام تحقیقات و مطالعات گسترده، در آینده این رقم بیشتر هم خواهد شد.


به چه دلایلی باید از بیت کوین کش (BCH) برای پرداخت‌های روزانه استفاده کنیم؟

به چه دلایلی باید از بیت کوین کش (BCH) برای پرداخت‌های روزانه استفاده کنیم؟

در بخش‌های پیشین این مطلب به ارز دیجیتال بیت کوین کش پرداختیم و ویژگی‌های آن را بررسی کردیم. همچنین، تاریخچه پیدایش این ارز را شرح دادیم و از تفاوت اندازه بلاک آن با بیت کوین نوشتیم. یکی از بزرگترین تفاوت‌های BCH با BTC، اندازه بلاک آن است که با اختلاف فاحشی از اندازه بلاک بیت کوین بیشتر است.


حال، نوبت به بررسی موضوع اصلی این مقاله رسیده است. کاربران می‌توانند از بیت کوین کش برای انجام پرداخت‌های روزانه بهره بگیرند، اما چرا باید از آن استفاده کرد؟ در ادامه، به چندی از دلایل برجسته برای این موضوع اشاره می‌کنیم.


امکان ارسال پول به هرجایی از جهان با کارمزد بسیار ناچیز

یکی از ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال، امکان انجام تراکنش‌های مالی با انعطاف و آزادی عمل بالا است و بسیاری از کاربران برای این منظور از آن‌ها بهره می‌گیرند. با استفاده از بیت کوین کش، شما می‌توانید به هرکسی در هر منطقه‌ای از جهان در 24 ساعت شبانه‌روز و 365 روز سال، پول ارسال کنید. این شبکه دقیقا مانند خود اینترنت، همیشه فعال است و سرویس می‌دهد. هیچ تراکنشی برای این پلتفرم، بیش از حد کوچک یا بیش از حد بزرگ نیست و شما برای امور مالی خود هرگز نیازی به اجازه یا تایید از سوی کسی ندارید.


به بانک شخصی خود تبدیل شوید و کنترل کامل بر پول خود داشته باشید

به بانک شخصی خود تبدیل شوید و کنترل کامل بر پول خود داشته باشید

رمز ارزها با اولویت نهادن تمرکززدایی، نیاز به سازمان‌ها و نهادهای ناظر را از بین برده و واسطه‌ها را بی‌معنا ساخته‌اند. مصادره پول از حساب‌های بانکی در قبرس و تا حدی یونان، نشان داد که امنیت سپرده‌های بانکی کاملا به تصمیمات و رفتارهای سیاست‌مداران بستگی دارد. حتی در بهترین شرایط، بانک‌ها می‌توانند اشتباه کنند، وجوه نقدی را نزد خود نگه دارند، حساب‌ها را مسدود کرده و مانع از دسترسی شما به پولتان شوند.


همچنین، بانک‌ها می‌توانند تصمیم به مسدودسازی تراکنش‌های شما، اعمال کارمزد و بستن حساب شما بدون اخطار قبلی بگیرند. بیت کوین کش به شما کنترل کامل و قطعی به دارایی از سراسر جهان را ارائه می‌دهد.


یک ارز دیجیتال امن با میزان ذخایر ثابت و مشخص

پروتکل بیت کوین کش اطمینان حاصل می‌کند که هرگز بیش از 21 میلیون کوین وجود نداشته باشد. دولت‌ها همیشه بدون هیچ پشتوانه‌ای دست به چاپ پول می‌زنند و با این کار، منجر به افزایش تورم و کاهش ارزش ذخایر افراد می‌شوند. درباره Bitcoin Cash این وضعیت رخ نمی‌دهد؛ چراکه این ارز میزان ذخایر معینی دارد. بنابراین، پول امن ارائه می‌دهد.


افزایش حریم خصوصی و انجام عملیات به‌صورت ناشناس

افزایش حریم خصوصی و انجام عملیات به‌صورت ناشناس

بیت کوین کش در مقایسه با سیستم‌های پرداخت سنتی همچون انتقال‌های بانکی و پرداخت کارت‌های اعتباری، تمرکز بسیار بالاتری بر حریم خصوصی دارد؛ چراکه به‌طور عادی تشخیص هویت صاحبان آدرس‌های بیت کوین ممکن نیست.


BCH وابسته به نوع و نحوه استفاده از آن، سطح‌های گوناگونی از حریم خصوصی را ارائه می‌دهد. بهتر است پیش از استفاده از بیت کوین کش برای اهداف مرتبط با حریم خصوصی، مطالعات و تحقیقات کافی انجام دهید.


استفاده از تخفیف‌های اختصاصی

بسیاری از فروشندگان برای انجام پرداخت به شکل بیت کوین کش، تخفیف در نظر می‌گیرند؛ چراکه این کار، نیاز به کارت‌های اعتباری را از بین برده و به پذیرش این سیستم پرداختی جدید کمک زیادی می‌کند.


اکوسیستم توکن

اکوسیستم توکن

ذخیره و مدیریت توکن‌ها بر بستر بلاک چین، نسبت به شکل‌های سنتی مدیریت و معاملات دارایی شفافیت و یکپارچگی بیشتری به‌دنبال دارد. بیت کوین کش از پروتکل‌هایی که میزبان پروژه‌های گوناگون هستند پشتیبانی می‌کند و افراد به‌راحتی می‌توانند پروژه‌های خود را بر پایه توکن‌ها ایجاد کنند.


حمایت از آزادی در سراسر جهان

بیت کوین کش یک شبکه آزاد و بدون مجوز است. این پلتفرم به شما امکان تعامل با هم‌نوعان خود بدون وجود موانع و چالش‌های بیهوده را ارائه می‌دهد. این شبکه غیرمتمرکز، داوطلبانه و بدون آسیب است. با رشد میزان استفاده کاربران، ساختارهای قدیمی قدرت فرسایش یافته و ایده‌های نو شکوفا می‌شوند. Bitcoin Cash می‌تواند در بزرگترین تحول صلح‌آمیزی که جهان تاکنون به خود دیده است، نقش داشته باشد.


سخن پایانی استفاده از BCH برای پرداخت‌های روزانه

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو، ابتدا با ارز دیجیتال بیت کوین کش و تاریخچه پیدایش آن آشنا شدیم، سپس به چند دلیل برجسته برای استفاده از BCH برای پرداخت‌های روزانه اشاره کردیم.


بیت کوین کش به‌عنوان هارد فورک بیت کوین، ابزاری بسیار مطلوب برای انجام پرداخت و امور مالی به شمار می‌رود. این شبکه با اولویت نهادن سرعت بالا و کارمزد ناچیز، به گزینه‌ای محبوب برای پردازش تراکنش‌ها تبدیل شده است. اگر از کاربران دنیای ارزهای دیجیتال هستید و به حریم خصوصی و آزادی عمل اهمیت می‌دهید، Bitcoin Cash می‌تواند برای شما بسیار مفید واقع شود و در امور فراوانی به شما کمک کند.