فارکس به‌عنوان یک شبکهٔ بزرگ جهانی معاملات ارزی فعال شهرت فراوانی دارد. در این بازار مبادله ارزها با یکدیگر انجام می‌شود و استفاده از تحلیل‌های تکنیکال برای حداقل کردن زیان و حداکثر کردن سود در آن رایج است. با ظهور رمز ارز بیت کوین به‌تدریج این ارز نیز در بازار فارکس قابل معامله شد؛ اما استفاده کردن از ترید بیت کوین در فارکس مستلزم شناخت درست این نوع از معاملات و پرهیز از ریسک‌های شدید آن‌ است. در این مطلب ضمن معرفی ترید بیت کوین در فارکس و نحوهٔ انجام آن به تشریح مزایا و ریسک‌های این نوع معاملات ارزی پرداخته‌ایم.


بیت کوین (BTC) چیست؟

بیت کوین (BTC) چیست؟

بیت کوین (BTC) اولین رمز ارز دنیا است که توسط سازنده ناشناس آن ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در سال ۲۰۰۹ میلادی به دنیا معرفی گردید و به‌سرعت استفاده از آن فراگیر شد. این رمز ارز که بر پایهٔ فناوری بلاک چین ساخته شده است، با هدف ارائه شکلی از پول و مکانیزم پرداخت خارج از کنترل هر فرد یا نهادی و به بیان دیگر غیرمتمرکز بودن به بازار آمد. در این سیستم به کسانی که به تولید (استخراج) بیت کوین و تأیید تراکنش‌ها می‌پردازند، در قالب سکه‌های بیت کوین پاداش داده می‌شود که موجب استقبال شدید کاربران و گسترش جهانی بیت کوین شد. درحال‌حاضر بیت کوین شناخته‌شده‌ترین رمز ارز دنیا است. محبوبیت آن الهام‌بخش تولید رمز ارزها و شبکه‌های بلاک چین دیگر شد. هم‌اکنون از منظر سهم بازار، بیت کوین همچنان رمز ارز اول دنیا است.


معاملات استاندارد فارکس چگونه‌اند؟

معاملات استاندارد فارکس چگونه‌اند؟

فارکس (Forex) یک بازار بین‌المللی برای مبادله ارزهای ملی دنیا است. به‌دلیل گسترش معاملات، تجارت و تأمین مالی در دنیا، بازارهای فارکس درحال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازارهای جهان هستند که بیشترین نقدینگی را در خود دارند. در فارکس ارزها با هم به‌صورت جفت ارز دارای نرخ مبادله، معامله می‌شوند. برای مثال EUR/USD یک جفت ارز قابل مبادله به‌صورت یورو در برابر دلار آمریکا است. بازارهای فارکس به‌عنوان بازارهای نقدی و بازارهای مشتقه وجود دارند که معاملات آتی، اختیار معامله و سواپ ارز را ارائه می‌کنند. برخی از فعالان بازار از فارکس برای محافظت در برابر ریسک ارز بین‌المللی و نرخ بهره، سفته‌بازی در رویدادهای ژئوپلیتیکی و تنوع بخشیدن به پرتفوی‌ها و دلایل دیگر بهره می‌برند.


بازار فارکس جایی است که ارزها مبادله می‌شوند؛ ولی ویژگی خاص آن این است که فاقد یک بازار مرکزی اصلی می‌باشد. در عوض مبادله ارز به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و دفتر فیزیکی وجود ندارد. بدین ترتیب کلیه تراکنش‌ها بر بستر شبکه‌های کامپیوتری توسط معامله‌گران (تریدرها) انجام می‌شوند و یک صرافی مرکزی وجود ندارد. بااین‌حال مراکزی برای معاملات فارکس در شهرهای بزرگ دنیا تأسیس شده‌اند؛ ولی در اصل کلیه معاملات به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرند.


این بازار به‌صورت ۲۴ ساعته در روزهای غیرتعطیل که عملا ۵ روز و نیم از هفته را در هر منطقه زمانی شامل می‌شود، کار می‌کند. ارزها در سطح جهانی در مراکز مالی بزرگ دنیا مثل فرانکفورت، هنگ‌کنگ، لندن، نیویورک، پاریس، سنگاپور، سیدنی، توکیو، زوریخ و بسیاری مناطق دیگر معامله می‌شوند. بدین ترتیب ممکن است بازار فارکس در توکیو و هنگ‌کنگ شروع به کار کند، درحالی‌که پایان روز کاری معاملات در ایالات متحده آمریکا فرا رسیده است. بنابراین در عمل بازار فارکس همواره درحال فعالیت بوده و قیمت‌های پیشنهادی در آن مرتبا تغییر می‌کنند.


ترید بیت کوین در فارکس به چه صورت است؟.

ترید بیت کوین در فارکس به چه صورت است؟

مبادله (ترید) بیت کوین در فارکس از رمز ارز برای مبادله جفت ارز استفاده کرده و تلاش دارد تا از تفاوت نرخ مبادله و تغییرات قیمت رمز ارز بهره‌برداری کند. این موارد اخطارهایی هستند که قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از رمز ارز برای مبادله جفت ارز فارکس باید به آن‌ها توجه کنید. البته پس از آن که فهمیدید رمز ارز و فارکس چطور به هم مرتبط می‌شوند، دیگر چیز پیچیده‌ای وجود ندارد، اما همچنان ریسک معامله پابرجاست.


در معامله رمز ارزی فارکس، از رمز ارز برای بدست آوردن موقعیت در یک مبادله جفت ارز فارکس استفاده می‌شود. چندین پلتفرم و صرافی ارز دیجیتال وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند به مبادله رمز ارز و جفت‌های فیات بپردازید؛ ولی باید مراقب هزینه‌های معامله، امنیت پلتفرم، خوش‌نامی آن و مشکلات اعتماد کردن باشید. معامله بیت کوین فارکس ترکیبی از ریسک ذاتی در هر دو نوع معامله است.


یک معامله رمز ارزی فارکس فرضی با بیت کوین را می‌توان بدین صورت نشان داد:


  • انتخاب یک جفت ارز مثلا یورو/دلار آمریکا (EUR/USD)

  • خرید مقدار رمز ارز بیت کوین مد نظر با دلار

  • مبادله رمز ارز بیت کوین با یورو

  • منتظر ماندن برای نرخ مناسب EUR/USD و قیمت بیت کوین

  • تبدیل کردن دوبارهٔ یورو به رمز ارز بیت کوین و محاسبه سود (یا زیان)

چنان که می‌بینید در این روش معامله باید ریسک‌های بیشتری نسبت به معاملات معمول در فارکس را محاسبه کرد؛ چراکه بیت کوین به‌عنوان ارز واسطه در فارکس به کار برده می‌شود و معامله با آن نیازمند شناخت مناسبی از وضعیت جفت ارز انتخاب‌شده، قیمت روز بیت کوین و روندهای درحال رخ دادن هر دو بازار بوده که تحلیل تکنیکال قدرتمندی برای آن مورد نیاز است.


چرا معامله‌گران فارکس از ترید بیت کوین اجتناب می‌کنند؟

چرا معامله‌گران فارکس از ترید بیت کوین اجتناب می‌کنند؟

با اینکه چندین کارگزاری فارکس اعلام کرده‌اند که امکان سپرده‌گذاری، برداشت و مبادله را با استفاده از حساب مبتنی بر رمز ارز ارائه می‌دهند، مشکلات مختلفی برای معامله‌گران فارکس برای ترید با بیت کوین وجود دارد که کمترین آن وجود ریسک بالا در هر دو بازار بیت کوین و فارکس بوده که در ترکیب با یکدیگر به پتانسیل ریسک بسیار بالاتری تبدیل می‌شود.


یکی از مشکلات ملاحظات قانونی برخی کشورها بر برخی انواع معامله است. برای مثال قراردادهای مابه‌التفاوت (CFD) که یک ابزار معامله مورد استفاده در بسیاری از کارگزاری‌ها محسوب می‌شود و استفاده از رمز ارز را ممکن می‌سازد، در آمریکا مجاز نیست.


مشکل دیگری که روبه‌روی معاملات بیت کوین در فارکس وجود دارد، مشخص نبودن خوشنامی و قابل اعتماد بودن کارگزاران است؛ زیرا مجوزهای صادره در کشورهای مختلف گاهی با قوانینی کمتر سخت‌گیرانه صادر می‌شوند. در نتیجه نمی‌توان به هر کارگزاری اعتماد کرد و شاید بهتر باشد تنها به صرافی‌های مورد اعتماد در کشور خود مراجعه کنید.


مانع دیگری که در برابر ترید بیت کوین در فارکس قراردارد، نیاز به محاسبات دقیق و شناخت مناسب از بازار است؛ چراکه در این نوع معاملات به‌دلیل استفاده از دو نوع مختلف بازار برای تولید سود نهایی، باید تصمیمات کاملا حرفه‌ای گرفته شوند تا ریسک‌های شدید این نوع معاملات به حداقل برسند. به بیان دیگر این نوع معامله برای تازه‌واردها نیست و در استفاده از آن باید کاملا محتاط باشید.


یکی از چالش‌های فعالیت در بازار فارکس برای ایرانیان، غیرقانونی بودن آن در کشور بوده که به‌دلایل مختلفی مثل قاعدهٔ فقهی لاضرر، شبهه ربوی بودن معاملات، صوری بودن اغلب معاملات و مشکلات زیرساختی اینترنت کشور ایجاد شده است.


مزایای ترید بیت کوین در فارکس چیست؟

مزایای ترید بیت کوین در فارکس چیست؟

مزایای که ترید بیت کوین در فارکس می‌تواند داشته باشد، شامل موارد زیر هستند:


  • ارزش‌گذاری‌های غیرمتمرکز: مزیت عمدهٔ ترید بیت کوین در فارکس این است که بیت کوین به هیچ بانک مرکزی وابسته نیست. ارزهای دیجیتال شکلی آزاد از تأثیرات جغرافیای سیاسی هستند و مشکلات کلان اقتصادی مثل تورم یا نرخ بهره در برخی کشورها بر آن‌ها تأثیر ندارند.

  • اهرم قوی: بسیاری از دلالان فارکس اهرم بیت کوین را برای معاملات پیشنهاد می‌کنند. تریدرهای باتجربه قادر به بهره‌برداری از این مزیت هستند. بااین‌حال چنین سودهای دارای ریسک بالایی را فقط با تنظیم دقیق پتانسیل‌های سود و زیان می‌توان به دست آورد.

  • مقدار سپردهٔ اندک: یک تریدر می‌تواند ترید بیت کوین در فارکس را با حداقل ۲۵ دلار شروع کند.

  • هزینه‌های پایین معامله: بسیاری از دلالان فارکس که رمز ارز می‌پذیرند، هزینه‌های پایینی برای جذب مشتریان جدید پیشنهاد می‌کنند.

  • امنیت: نیاز نیست که جزئیات حساب بانکی یا کارت اعتباری خود را برای ایجاد یک معامله بیت کوین در صرافی‌های غیرمتمرکز افشا نمایید. این مزیت بزرگی برحسب هزینه و امنیت مالی به حساب می‌آید.

  • نبود محدودیت‌های جهانی: تراکنش‌های بیت کوین مرزبندی‌های جهانی ندارند و یک تریدر مثلا در آفریقای جنوبی می‌تواند به مبادله فارکس از طریق یک کارگزاری در انگلیس بپردازد. چالش‌های قانونی ممکن است هنوز یک دردسر باشند؛ ولی اگر هر دو طرف تریدر و دلال تمایل به انجام تراکنش داشته باشند، هیچ محدودیت جغرافیایی وجود ندارد.

معامله بیت کوین در فارکس چه ریسک‌هایی دارد؟

معامله بیت کوین در فارکس چه ریسک‌هایی دارد؟

به‌طور کلی ترید بیت کوین در فارکس ریسک بالاتری از دیگر معاملات در فارکس دارد. از جمله ریسک‌های معامله بیت کوین در فارکس می‌توان به این موارد اشاره کرد:


  • نرخ مبادله متفاوت: مبادلات بیت کوین در صرافی‌های مختلف و با نرخ‌های مبادلهٔ گوناگون انجام می‌شوند. تریدرها باید اطمینان حاصل کنند که به‌درستی تشخیص داده‌اند کدام نرخ مبادله بیت کوین توسط کارگزاری فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ریسک نرخ دلار آمریکا: درحالی‌که کارگزاران به دریافت سپرده‌های بیت کوین از مشتریان می‌پردازند، تقریبا همهٔ آن‌ها بلافاصله بیت کوین را می‌فروشند و بهای آن را به دلار ایالات متحده آمریکا نگهداری می‌کنند. حتی اگر یک تریدر بلافاصله پس از سپرده‌گذاری، یک موقعیت مبادله فارکس را به دست نیاورد، آن‌ها باز هم در معرض ریسک نرخ مبادلهٔ بیت کوین با دلار آمریکا از سپرده به کیف پول هستند.

  • خطر نوسانات: از نظر تاریخی قیمت بیت کوین همواره در معرض نوسانات شدید بوده است. در فقدان نظارت قانونی، نوسانات می‌توانند باعث شوند کارگزاران غیرقانونی به سودهایی دست یابند که برای تریدرها زیان‌بار باشند.

  • خطرات امنیتی ذاتی بیت کوین: بیت کوین‌های سپرده‌گذاری‌شده در معرض سرقت توسط هکرها هستند. حتی ممکن است سرقت از کیف پول دیجیتال کارگزاری صورت گیرد. برای کاهش این ریسک باید مطمئن شوید که کارگزاری محافظت بیمه‌ای در برابر سرقت داشته باشد.

  • ریسک اهرم: استفاده از اهرم برای تریدرهای تازه‌کاری که با مفاهیم اصلی به‌درستی آشنا نیستند خطرناک است.

  • ترکیب کلاس دارایی: رمز ارز کلاس دارایی متفاوتی دارد و مکانیزم ارزش‌گذاری خاص خودش را دارا است. ترید بیت کوین در فارکس اساسا کار با یک ارز واسطه جدید صورت می‌گیرد که می‌تواند به‌شکل‌های مختلفی به سود و زیان منجر شود. هر پولی که در ارز مرجع تریدر قفل نشده باشد در معرض ریسک است.

سخن پایانی.

سخن پایانی


امروزه ترید بیت کوین در فارکس امکان‌پذیر است. استفاده از بیت کوین به‌عنوان یک ارز واسطه در فارکس برای معامله جفت ارز توسط تعدادی از کارگزاری‌ها انجام می‌شود. بااین‌حال این نوع معامله نیاز به تجربهٔ زیادی هم در بازار فارکس و هم در بازار بیت کوین دارد و برای تازه‌کارها پرریسک محسوب می‌شود؛ زیرا اساسا بازار بیت کوین و بازار فارکس هر دو دارای ریسک بالایی هستند و ترکیب کردن این دو روش معامله به پتانسیل ریسک بالاتری می‌انجامد و نیازمند تحلیل دقیق بازار، اطمینان از امکانات تخصصی امنیتی کارگزاری‌های فارکس و به‌کار‌گیری هوش اقتصادی برای تصمیم‌گیری است.