استیک یکی از راه‌های کسب سود از طریق سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال است. برای انجام استیکینگ راه‌های مختلفی از جمله استخرهای خصوصی، صرافی‌های متمرکز و دیفای‌ها وجود دارد که سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند. معتبرترین استخرهای استیک متعلق به صرافی‌ها هستند. هر صرافی با توجه به شرایطی که دارد درصدی پاداش برای سرمایه‌گذار و مقداری کارمزد برای خود تعریف می‌کند. سرمایه گذاران می‌توانند بین استخرهای مختلف جستجو و استخر مناسب خود برای سپرده‌گذاری را انتخاب کنند. صرافی بایننس مشهورترین صرافی ارز دیجیتال جهان است. این صرافی بخشی از محبوبیت خود را مدیون استخرهای استیکی است که برای سپرده‌گذاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه به بررسی چگونگی استیک در صرافی بایننس خواهیم پرداخت.


صرافی بایننس چیست و چگونه کار می‌کند؟

صرافی بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیاست که خدمات خود را در سطح جهان ارائه می‌دهد و میلیون‌ها نفر در تمام دنیا از پلتفرم آن برای معامله، استیکینگ، خرید NFT و ده‌ها مورد دیگر بهره می‌برند. محبوبیت این پلتفرم بی‌دلیل نیست و تاکنون توانسته خدمات بسیار خوبی به کاربران ارائه دهد.


صرافی بایننس در سال 2017 تاسیس شده و مدیرعامل آن آقای چانگ پنگ ژائو (ChangPeng Zhao) ملقب به CZ است. او پیش از این که بایننس را تاسیس کند مدیر عامل شرکت فیوژن سیستم (Fusion System) بود که در زمینه ارائه راه‌حل‌هایی برای فناوری اطلاعات فعالیت داشت.


از ویژگی های مهمی که باعث محبوبیت صرافی بایننس شد می‌توان به شفافیت و دقت معاملات اشاره کرد. برای این که یک معامله خرید یا فروش در صرافی بایننس انجام دهید لازم نیست دردسر زیادی متحمل شوید. عملیات واریز و برداشت در این صرافی با سرعت بالایی انجام می‌شود و سایت آن از امنیت بی‌نظیری برخوردار است. رابط کاربری آسان و همه فهم این صرافی نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن است.

وقتی بایننس کار خود را در سال 2017 شروع کرد صرافی‌های معروف دیگری از جمله کوین‌بیس (Coinbase) و بیت‌فینکس (Bitfinex) در دنیا مشغول فعالیت بودند اما این صرافی اکنون توانسته از نظر حجم معاملات و محبوبیت بالاتر از همه آن‌ها قرار بگیرد که قطعا به خاطر ارائه خدمات شایسته به کاربران بود.


بعد از این که صرافی بیت ترکس (Bittrex) حساب کاربران ایرانی را به خاطر تحریم‌ها مسدود کرد، صرافی بایننس مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت. با این حال در سال 1401 بایننس هم KYC یا احراز هویت را برای همه کاربران خود اجباری کرد که نتیجه آن عدم دسترسی کاربران ایرانی به این صرافی بود. البته روش‌های خاصی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها به صرافی بایننس دسترسی داشت.


صرافی بایننس چیست و چگونه کار می‌کند؟.png

پروتکل اثبات سهام چیست؟

این روزها در بلاکچین از روشی برای حفظ امنیت شبکه استفاده می‌شود که اثبات سهام (Proof of Stake) نام دارد. این روش در واقع یک جایگزین برای سیستم اثبات انجام کار (Proof of Work) است. در این روش کسانی که دوست دارند به روشی به جز استخراج، در کار تراکنش‌ها و ایجاد بلاک نقشی داشته باشند ارز دیجیتال اصلی شبکه را می‌خرند و به خود شبکه اختصاص می‌دهند. این افراد با توجه به میزان دارایی استیک شده و مدت زمان قفل بودن دارایی از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.


اثبات سهام نوعی الگوریتم اجماع در شبکه بلاکچین است. به روشی که مشارکت کنندگان در یک شبکه غیرمتمرکز بر اساس آن با یکدیگر توافق می‌کنند و بر سر تراکنش‌ها و بلاک‌ها به اجماع واحد می‌رسند الگوریتم اجماع می‌گویند. در یک شبکه غیرمتمرکز بلاکچین همه کسانی که ارز آن شبکه را دارند در آن سهیم هستند و می‌توانند در کنترل آن نقش داشته باشند. اثبات سهام در واقع امنیت شبکه را تضمین می‌کند.


استیکینگ در دیفای چیست؟

استیک در دیفای از نظر مفهومی با روش‌های دیگر استیکینگ فرقی ندارد بلکه تفاوت آن در استخری است که ارزها در آن قرار داده می‌شوند. استیکینگ دیفای در واقع استیک کردن ارز در پلتفرم‌های غیرمتمرکز است. وقتی پول خود را در یک صرافی یا استخر خصوصی استیک می کنید کنترل سرمایه‌تان در واقع به دست آن پلتفرم خواهد افتاد در حالی که استیک در دیفای یک روش اتوماتیک استیک است که در پلتفرم‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود.


برای استیکینگ در دیفای کاربران باید دارایی خود را به استخر عمومی واریز کنند. این کار نرخ نقد‌شوندگی در سیستم را برای دیگر کاربران بالا می‌برد. با این روش به ازای نگهداری از ارزها در کیف پولتان می‌توانید سود کسب کنید. استیک دیفای بسته به میزان ریسکی که بر سر آن خواهید کرد فرصت‌های بزرگی در اختیار شما قرار خواهد داد.


در بایننس هم بخشی به نام Defi Staking وجود دارد. این بخش به کاربران اجازه می‌دهد که در پروژه‌های دیفای مورد تایید بایننس استیک کنند. این بخش یکی از راه‌های سریع و مطمئن برای شرکت در دیفای استیکینگ است تا کاربران سود مطمئن به دست بیاورند.


مزایا و خطرات مرتبط با استیکینگ چیست؟

استیکینگ هم مانند هر روش کسب درآمد بلاکچینی دیگر دارای مزایا و خطراتی است. دانستن این مزایا و معایب باعث می‌شود برای سرمایه گذاری در آن تصمیم درست را اتخاذ کنید. اسلاشینگ، حملات مخرب، توکنومیک ناپایدار و الزامات فنی از جمله معایبی هستند که به استیکینگ وارد است. در ادامه به صورت جزئی تر با هرکدام از این موارد آشنا خواهیم شد.


  • اسلشینگ

اسلشینگ زمانی رخ می دهد که شبکه بخواهد جلوی خطاها و رفتارهای غیرعادی را بگیرد. در فرایند اسلشینگ اعتبارسنج (Validator) یا بیکر (Baker) که خطا مرتکب شدند توسط شبکه مجازات می‌شوند. در استیکینگ‌های استیجاری مانند تزوس تنها بیکرها مجازات می‌شوند ولی در استیکینگ‌های ضمانت دار، هم اعتبارسنج‌ها و هم نمایندگانشان مجازات خواهند شد.


اسلشینگ در سه حالت اتفاق می‌افتد، خطای زنده، خطای امنیتی و خطای حاکمیتی که هر کدام از این خطاها باعث مجازات اعتبارسنج‌ها می‌شود. این که چه مجازاتی شامل حال اعتبارسنج شود به نوع رفتار پروتکل بستگی دارد. در بیشتر موارد این مجازات با توجه به میزان ارزهایی که اعتبارسنج سپرده‌گذاری کرده است انجام می‌شود. در برخی پروتکل‌ها نیز اعتبارسنج‌ها بلاک می‌شوند و نمی‌توانند دوباره به شبکه ورود کنند.


  • حملات مخرب

دزدی از کیف پول‌ها و کلاهبرداری در فضای غیرمتمرکز همیشه وجود دارد. وقتی کاربران توکن‌هایشان را در دیفای استیک می‌کنند باید ریسک‌های معامله با کیف پول‌های دیگر و پلتفرم‌های مختلف را بپذیرند. اگر یکی از این پلتفرم‌ها یا کیف پول‌ها کلاهبردار باشند خطر از دست دادن دارایی کاربران را تهدید خواهد کرد. ممکن است این گروه‌ها تبلیغ‌های وسوسه کننده برای جذب کاربر در سطح اینترنت پخش کنند که طعمه‌ها را به سمت خود بکشانند.


  • الزامات فنی

بعضی از شبکه‌های بلاکچین برای کسانی که می‌خواهند در مکانیزم اجماع آن‌ها استیک کنند الزامات فنی پیچیده‌ای دارند. به همین خاطر یک راه‌اندازی اشتباه کیف پول می‌تواند به از دست رفتن سرمایه کاربر به خاطر پیکربندی نامناسب منجر شود. همه کاربران کریپتوکارنسی آشنا به دانش کافی برای انتقال ارزها و استیکنگ نیستند پس این احتمال کم نیست که بسیاری از این افراد دچار خطاهای مربوط به الزامات فنی شوند و سرمایه خود را از دست دهند.


  • توکنومیک ناپایدار
یکی از معایب استیکینگ این است که در طول مدتی که سرمایه شما برای استیک در یک استخر قفل شده است نوسانات بازار می‌تواند بر ارزش دلاری سرمایه شما تاثیر بگذارد و شما را با ضرر روبه‌رو کند. مثلا اگر یک ماه سرمایه تان قفل باشد و در آن یک ماه 30 درصد ضرر کنید، یک سود سالانه 10 درصد برای استیکینگ نمی‌تواند آن را برای شما جبران کند. این یک مسئله مهم است که باید برای استیکینگ به آن توجه داشته باشید. بهتر است تحلیل‌های مطمئنی نسبت به آینده بازار انجام دهید تا خیالتان از ضرر نکردن راحت باشد.

چرا باید در بایننس استیک کنیم؟.png

چرا باید در بایننس استیک کنیم؟

همانطور که بالاتر گفتیم بایننس اکنون بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیاست و خدمات خود را در بهترین حالت ارائه می‌دهد. بایننس بخشی از ریسک‌های مربوط به استیکینگ را برای کاربران چه در بخش دیفای و چه در استخرهای خود بایننس کاهش می‌دهد. اگرچه با استیکینگ در بایننس هم ریسک‌های این روش به طور کامل صفر نمی‌شوند. یکی از مزایای استیکینگ در بایننس این است که دیگر خطر اسلشینگ کاربر را تهدید نمی‌کند یعنی هر مقدار ارزی که کاربر سرمایه گذاری کرده است به او باز می‌گردد. همچنین ریسک‌های فنی و خطرات کلاهبرداری نیز با سرمایه‌گذاری در بایننس تا حد زیادی کاهش میابند. در ادامه به بررسی مزایای استیکینگ در بایننس می پردازیم.


  • تعداد رمزارزهای پشتیبانی شده

یکی از مهم‌ترین برتری‌های بایننس بر دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال تعداد رمز ارزهایی است که این صرافی برای استیک پشتیبانی می‌کند. صرافی بایننس دست سرمایه‌گذاران را برای انتخاب ارز مورد نظر تا حد امکان باز می‌گذارد. علاوه بر‌این درصدهای متنوعی نیز برای پاداش استیکینگ ارزها در نظر گرفته شده است. در حال حاضر این سایت بیش از 101 ارز را برای استیک پشتیبانی می‌کند. ارز BNB بایننس کوین و استیبل کوین BUSD یا دلار بایننس هم مربوط به این صرافی هستند.


  • هزینه‌های تراکنش

هر استخر استیک برای خدماتی که ارائه می‌دهد هزینه‌ای دریافت می‌کند. صرافی‌ها و استخرهای خصوصی برای رقابت در این مساله سعی می‌کنند کمترین هزینه را از سرمایه‌گذاران بابت استیکینگ ارز در استخرهای خود دریافت کنند تا کاربران بیشتری استخر آن‌ها را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند. هزینه‌های تراکنش در صرافی بایننس مقرون به صرفه و حتی در بعضی موارد صفر است. Fees یکی از مواردی است که روی محاسبه میزان سود استیکینگ تاثیر می‌گذارد.


  • گزینه های درآمد غیرفعال

در بایننس می‌توانید با حداقل 10 دلار سرمایه استیک کنید و پاداش‌ها و مزایای مختلفی به دست آورید. استیک در بایننس خطر از دست رفتن سرمایه اولیه را نیز ندارد. می‌توانید میان ارزهای مختلف یکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب و با خیال راحت هر ماه سود خود را دریافت کنید. با استیکینگ در بایننس می‌توانید بسته به کوینی که انتخاب می‌کنید از 15 تا 70 درصد سود بهره‌مند شوید.


  • راحتی استفاده

یکی دیگر از مزایایی که باعث می‌شود کاربران بایننس را برای استیک انتخاب کنند راحتی استفاده این صرافی است. برای استیک کردن سرمایه‌تان در این صرافی کار پیچیده‌ای پیش رو ندارید و با چند کلیک ساده قادر خواهید بود کوین خود را استیک کنید. در مقایسه با برخی دیگر از صرافی‌ها رابط کاربری بایننس به گونه طراحی شده است که کاربران حداکثر استفاده را از آن داشته باشند.


ملاحظات استیکینگ در بایننس چیست؟

اگرچه استیکینگ در بایننس در حالت عادی ریسک زیادی ندارد ولی برای ما ایرانی‌ها باید ملاحظاتی را در نظر گرفت. با توجه به این که بایننس KYC یا احراز هویت را برای کاربران خود اجباری کرد کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند در این صرافی فعالیت داشته باشند. راه‌هایی برای انجام احراز هویت برای ایرانی‌ها وجود دارد ولی این راه‌ها هم هزینه زیادی دارند و هم خطر از دست رفتن سرمایه شما را تهدید می‌کند.


مراحل گام به گام استیکینگ در بایننس

برای استیک کردن سرمایه‌تان در بایننس کار سختی در پیش ندارید. کافی است در سایت این صرافی ثبت نام و تنها با چند کلیک ساده سرمایه خود را استیک کنید. در ادامه آموزش استیکینگ در بایننس را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.


  • مرحله یک: ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس

اگر در بایننس حساب ندارید ابتدا باید یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. برای این کار به سایت Binance.com مراجعه و بر گزینه Register کلیک کنید.


مرحله یک ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس.png

اطلاعاتتان را وارد کنید و تیک قبول قوانین بایننس را بزنید. حالا بر گزینه Create Personal Account کلیک کنید.


مرحله یک ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس (2).png

یک ایمیل تاییدی به شما ارسال می‌شود، کد مد نظر را در کادر وارد کنید و Submit را بزنید


مرحله یک ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس (3).png

بعد از این که ثبت نام انجام شد نوبت به بخش چالش برانگیز KYC می‌رسد. کاربران ایرانی بدون استفاده از روش‌های خاص قادر نیستند که این مرحله را رد کنند. اگر در صرافی بایننس احراز هویت انجام ندهید به بخش استیکینگ آن دسترسی نخواهید داشت اما اگر با هر روشی توانستید احراز هویت انجام دهید ادامه مراحل به صورت زیر خواهد بود.


حالا باید مبلغی که می‌خواهید استیک کنید را به صرافی واریز کنید. برای واریز کردن پول به صرافی از بخش Wallet گزینه Overview را انتخاب کنید.


مرحله یک ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس (4).png

گزینه Deposit را بزنید و بعد بر Deposit Crypto کلیک کنید.


مرحله یک ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس (5).png

مرحله یک ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس (6).png

در این بخش شما باید ارزی که قصد واریز آن را دارید انتخاب کنید. به این نکته دقت کنید که در این بخش شبکه مورد نظر برای واریز را نیز باید انتخاب کنید. انتخاب شبکه اشتباه می‌تواند به از دست رفتن سرمایه منجر شود.

مرحله یک ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس (7).png

آدرس مورد نظر را کپی کنید و با کیف پول خود ارز را به بایننس انتقال دهید.


  • مرحله دوم: رفتن به بخش استیکینگ

حال که ارز خود را به صرافی واریز کردید نوبت به آن می‌رسد که به بخش استیکینگ بروید. برای این کار از منوی بالا گزینه Earn و سپس گزینه Binance Earn را انتخاب کنید.


مرحله دوم رفتن به بخش استیکینگ.png

نشانگر موس را بالای گزینه Staking ببرید تا گزینه‌ها برای شما نمایش داده شود. در این بخش شما روش‌های مختلف استیکینگ را مشاهده می‌کنید که با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم می‌توانید به دلخواه یکی از آن‌ها را استفاده کنید. ما در این جا گزینه Locked staking را انتخاب می‌کنیم.


مرحله یک ثبت نام و واریز سرمایه به بایننس (2).png

در این بخش شما ارزهای مختلفی که می‌توانید استیک کنید، درصد سود و مدت زمان قفل شدن هرکدام را نشان می‌دهد. حال شما می‌توانید ارز مد نظر خود را انتخاب و گزینه Stake Now را بزنید تا صفحه زیر برای شما باز شود.


مرحله دوم رفتن به بخش استیکینگ (3).png

در این بخش رقم ارز را وارد کنید و بعد از انتخاب دوره استیک (سرمایه شما در این دوره قفل خواهد بود) تیک قبول قوانین را بزنید. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر گزینه Auto-Staking را فعال کنید بعد از اتمام دوره استیک، بایننس دوباره به صورت خودکار سرمایه شما را استیک می‌کند. در بخش راست هم می‌توانید میزان سود استیک را با توجه به میزان سرمایه‌ای که وارد کردید در هر دوره مشاهده کنید.


با کلیک بر روی گزینه Confirm استیک شما انجام خواهد شد.


سخن پایانی


در این مطلب موضوع استیکینگ در بایننس را بررسی کردیم و شیوه انجام آن را برایتان مرحله به مرحله توضیح دادیم. اگر قصد استیک کردن سرمایه خود را دارید حتما نسبت به داشتن تحلیل درست از بازار مطمئن شوید تا در طول مدت قفل بودن سرمایه‌تان به خاطر ریزش قیمت ارز دچار ضرر نشوید.