ارزهای دیجیتال با ورود به زندگی انسان‌ها باعث ایجاد تغییر و تحولات بسیار زیادی در معاملات مالی شده‌اند. افراد با روش‌های مختلفی از این ارزها استفاده می‌کنند. در صورت آگاهی به بازار و داشتن دانش و تجربه کافی می‌توانید سودهای بسیار خوبی را از ارزهای دیجیتال به دست بیاورید. برای سرمایه گذاری در این زمینه و کسب سود روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین و متداول‌ترین نوع آن نوسان گیری یا swing trading نام دارد. از این رو ما می‌خواهیم در این مقاله به بررسی کامل و جامع از نوسان گیری swing trading بپردازیم و جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.


استراتژی معاملاتی چیست؟

نوسان گیری swing trading به عنوان یک استراتژی معاملاتی رایج شناخته می‌شود. اما قبل از هر کاری بهتر است با مفهوم استراتژی معاملاتی آشنا شویم. استراتژی معاملاتی در انجام مبادلات تجاری، عنوان پیش بینی اتفاقات پیش رو که قرار است در روند بازار رخ دهد شناخته می‌شود. استراتژی‌های مختلفی برای پیش بینی وضع بازار و انجام معاملات تجاری وجود دارد که یکی از شناخته شده‌ترین آن‌ها نوسان‌گیری swing trading است. نوسان گیری swing trading یک روش بسیار ایده آل است. حال که با مفهوم استراتژی معاملاتی آشنا شدیم. بهتر است با چگونگی انجام نوسان گیری نیز آگاه شوید. پس در ادامه همراه ما باشید.


نوسان گیری چگونه انجام می‌شود؟

نوسان گیری در مقایسه با سرمایه گذاری، ریسک های بالاتری دارد اما با این همه حال افراد از این روش به وفور استفاده می کنند، چرا که سود دهی آن در کوتاه مدت بسیار بالا است. افرادی که می‌خواهند از نوسان گیری swing trading به عنوان استراتژی معاملاتی استفاده کنند، تا زمانی که روند در جهت دلخواه آنها حرکت کند پوزیشن خود را تا چندین روز یا هفته باز نگه می‌دارند. و هنگامی که نشانه‌های تغییر جهت روند را در رفتار بازار را مشاهده کردند، از بازار خارج می‌شوند. در نوسان گیری، فرد ابتدا در یک بازه زمانی مشخص رفتار بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد.
در مرحله اول نوسان گیری، فرد بایستی روند صعودی یا نزولی قوی را در بازه زمانی بالاتر روی چارت شناسایی کند. پس از آن لازم است تا سیگنال‌های برگشت روند شناسایی شوند. پس از انجام دو مرحله گفته شده، باید نقطه ورود به معامله تشخیص داده شود. معمولاً از تحلیل تکنیکال در کنار وضعیت بنیادی و احساسات کلی بازار برای نوسان گیری swing trading استفاده می‌شود.
پس از ورود به معامله بایستی اهداف و مقدار سود مد نظرتان را مشخص کنید. از سطوح حمایت و مقاومت، خطوط فیبوناچی اصلاحی و اکستنشن‌ها برای شناسایی موقعیت‌های خطرناک و فروش یا خرید ارز استفاده می‌شود.
> شایان ذکر است که بایستی همیشه به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست انجام هر معامله شما با سود همراه شود. از این رو بایستی برای خود یک حد ضرری تعیین کنید تا اگر به آن نقطه رسیدید قبل از آنکه تمام سرمایه خود را از دست بدهید، با یک ضرری که قبلاً تعیین کرده‌اید، از معامله خارج شوید.


نوسان گیری چگونه انجام می‌شود؟

توجه به این نکته بسیار ضروری است که انجام هر کدام از مراحل گفته شده، نیازمند تجربه و دانش زیاد است.

بهترین اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ کدام‌اند؟

اندیکاتور سوئینگ تریدینگ معامله نوسان گیری به نوعی ابزار تحلیل گفته می‌شود که با بهره‌گیری از محاسبات ریاضی جنبه‌های مختلف پرایس اکشن را بر اساس داده‌های تاریخی تعیین می‌کند. اندیکاتور سوئینگ تریدینگ به هر گونه‌ای از اندیکاتور تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که مورد استفاده معامله‌گران نوسان گیر برای ارزیابی وضعیت بازار بر روی چارت‌های روزانه و چارت‌های دیگر قرار می‌گیرد.
این ابزار به معامله گران این امکان را می‌دهد که صعودی یا نزولی بودن بازار و وجود مومنتوم و شتاب در روندهای پیش رو را تشخیص دهند. افراد متخصص در این حوزه استفاده از اندیکاتور برای شناسایی بهترین نقاط ورود و خروج را یکی از بهترین روش‌ها دانسته و استفاده از آن را ضروری می‌دانند. در واقع هدف اصلی از استفاده از انواع اندیکاتورهای نوسان گیری swing trading پیشگیری از زیان و کسب حداکثری سود از معامله است. اندیکاتورهای نوسان گیری swing trading انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها برای اهداف مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله از مهم‌ترین اندیکاتورهای معامله نوسان گیری عبارت‌اند از:


بهترین اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ کدام‌اند؟

اندیکاتورهای روند

اندیکاتورهای روند همان گونه که از نامشان هم پیداست، نشان دهنده‌ی روند بازار برای معامله گران هستند. این نوع اندیکاتورها برای خنثی کردن نوسان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف اصلی از این کار یافتن روند اصلی معامله است. اندیکاتورهای روند خود، نمونه‌های مختلفی دارند که یکی از مشهورترین آن‌ها، میانگین متحرک دانسته می‌شود.


اندیکاتورهای مومنتوم

اندیکاتورهای مومنتوم یا با نام دیگر اندیکاتورهای حرکت نشان دهنده‌ی قدرت روند است. یعنی مشخص می‌کند که چقدر احتمال دارد تا روند پیش بینی، به حرکت خود ادامه دهد به بیانی دیگر آیا امکان دارد، روند مدنظر تغییر جهت دهد یا خیر. از اندیکاتورهای مومنتوم برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود که از جمله از مهم‌ترین آن‌ها، شناسایی سطوح اشباع خرید و اشباع فروش است. اندیکاتور آر اس آی (شاخص قدرت نسبی) یکی از مشهورترین نمونه اندیکاتورهای حرکت است.


اندیکاتورهای حجم

اندیکاتورهای حجم نیز یکی دیگر از معروف‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورهای نوسان گیری swing trading هستند. این اندیکاتورها میزان فعالیت خرید و فروش معامله‌گران در یک زمان مشخص را نشان می‌دهد از این رو بسیار مهم بوده و توسط نوسانگران به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که انواع دیگری از اندیکاتورهای نوسان گیری swing trading وجود دارند که هر کدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی دارند و بنا به نیاز و استراتژی خرید و فروش معامله گران مورد استفاده قرار می‌گیرند.


اگر تمایل دارید بیشتر درباره اندیکاتورها و نقش آن‌ها در بازار ارز دیجیتال بدانید

اصول نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال

نوسان گیری ارزهای دیجیتال یک کار پر ریسک بوده و هرچقدر که ممکن است سود دهی داشته باشد، به همان میزان احتمال ضرر و زیان رسیدند به سرمایه فرد نیز ممکن است. از این رو بهتر است ابتدا اصول نوسان گیری ارزهای دیجیتالی را دانسته و سپس وارد این بازار شوید. از جمله از اصول نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال عبارت اند از:


اصول نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال

تعیین سود و زیان

در ابتدا لازم است تا میزان سود و زیان مورد نظر از هر مبادله را تعیین کنید تا به صورت عقلی و اصولی معاملات خود را پیش ببرید. به صورت کلی بیان می‌شود که نباید وارد معاملاتی شد که میزان ریسک به سود آن‌ کمتر از ۱ باشد. یعنی اگر در معامله‌ای هدف سود ما ۱۰ دلار است،‌ نباید حاضر به ضرری بیشتر از ۱۰ دلار شویم و اگر معامله خواست ضرر بیشتری به ما وارد کند، در جا آن را ببندیم. در ضمن در هر معامله بهتر از بیشتر از ۲٪ از دارایی کل را درگیر ریسک معامله نکنیم.


دور بودن از هرگونه تصمیم احساسی

در انجام معاملات خود، بایستی از هرگونه احساسات و تصمیمات احساسی دور کنید و میزان سود و ضرر خود را به صورت عقلانی تعیین کنید تا بتوانید به صورت عقلانی از سرمایه خود استفاده کنید. حتی احساس شادی هم می‌تواند باعث خوشبینی معامله‌گر شود و فرد را وارد معاملات پرریسک کند و باعث وارد شدن ضرر به سرمایه شخص شود.


استفاده از تحلیل تکنیکال

بی شک هیچ معامله گری نمی‌تواند بدون کمک گرفتن از تحلیل‌های تکنیکال، از سرمایه خود برای کسب سود استفاده کند. تحلیل‌های تکنیکال با نشان دادن روند کلی ارز موردنظر، قدرت روند، ناحیه‌های حمایتی و مقاومتی به معامله گران کمک بسیار زیادی می‌کنند. این نوع تحلیل سبک‌های مختلفی دارد که هر معامله‌گر باید با خبره شدن در حداقل یکی از این سبک‌ها به استراتژی شخصی خود دست پیدا کند.


استفاده از تحلیل فاندامنتال

پس از بررسی تکنیکالی، لازم است تا از تحلیل فاندامنتال نسبی رمزارز نیز استفاده کرد. در این تحلیل نیاز به توجه به جزئیات خیلی دقیق لازم نبوده و تنها دانستن استعداد رشد برای رمزارز و نبودن تقلب و کلاهبرداری کافی است. احتمالا در آینده و بزرگ‌تر شدن این بازار و پیدا شدن انواع روش‌های ارزش‌گذاری کوین‌ها، این نوع تحلیل هم عمق بیشتری در این بازار پیدا کند.


اگر تمایل دارید بیشتر درباره تحلیل فاندامنتال بدانید

تشخیص محدوده‌های ثابت

با تشخیص محدوده‌های ثابت می‌توان زمان ورود و خروج به یک معامله را تشخیص داد. از این رو دانستن محدوده‌های ثابت یعنی زمانی که بازار به حالت افقی درآمده یک راهبرد بسیار کارآمد است.


کمک گرفتن از اندیکاتورهای نوسان گیری swing trading

در بخش قبل با ماهیت و اهمیت اندیکاتورهای نوسان گیری swing trading، آشنا شدید. استفاده از اندیکاتورهای مختلف، می‌تواند نوسانگران را برای رسیدن به سودهای کلان کمک کند.


استفاده از اخبار

اخبار مربوط به هر کدام از ارزهای دیجیتال تأثیر مستقیمی بر روی کاهش یا افزایش قیمت آن‌ها دارد. از این رو نوسانگران نیز، استفاده از اخبار را یکی از استراتژی‌های پرکاربرد و معتبر می‌دانند. البته توجه داشته باشید که نوسان گیری نباید تنها متکی به اخبار باشد. این استراتژی تنها به عنوان تأییدیه‌ای در راستای انجام معاملات نوسانگران است. این روش بسیار پرریسک است و اگر ورود به معامله در زمان مناسبی انجام نگیرد، می‌تواند برعکس باعث ضرر رسیدن به سرمایه شخص شود.


بهترین ابزار نوسان گیری ارز های دیجیتال

ابزار مختلفی برای انجام نوسان گیری وجود دارد که هر کدام از افراد با توجه به استراتژی‌ها و راهبردهای خود، یک یا چند مورد از این ابزار را مورد استفاده قرار می‌دهند. از جمله از بهترین ابزار نوسان گیری ارزهای دیجیتال عبارت‌اند از:

  1. استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال
  2. استفاده از اندیکاتورهای نوسان گیری مختلف از جمله:
  3. اندیکاتور مکدی (MACD )
  4. اندیکاتور RSI
  5. اندیکاتور استوکاستیک (stochastic) و...

بهترین ابزار نوسان گیری ارز های دیجیتال

بهترین ارزهای دیجیتال برای نوسان گیری

امروزه بیش از صدها توکن مختلف از انواع ارزهای دیجیتال موجود است و افرادی که وارد این بازار شده‌اند دچار شک و تردید در مورد نوع ارز مناسب برای نوسان گیری هستند. در واقع بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری با توجه به استراتژی و اهداف افراد مشخص می‌شود. اگر به دنبال ریسک‌های کمی هستید، ارزهای شاخصی همچون بیت کوین و اتریوم برای شما مناسب‌تر هستند چرا که نوسانات کم‌تری نسبت به سایر ارزها دارند. اما افراد حرفه‌ای و کسانی که به دنبال سودهای کلان هستند، از ارزهایی برای نوسان گیری استفاده می‌کنند که قیمت آن‌ها دائماً با نوسانات همراه است. نوسان گیری روی این ارزها با اینکه سود دهی بالایی دارد اما به همان میزان می‌تواند خطرناک بوده و سرمایه شما را از بین ببرد. خاصیت این نوع ارزها که نوسانات خیلی زیادی دارند این است که نسبت به بقیه بازار عمق کمتری دارند و پول کمتری درون آن‌ها وجود دارد و به این خاطر افرادی که سرمایه‌ زیادی دارند راحت‌تر می‌توانند روی قیمت‌ آن‌ها تاثیر بگذارند.


مزایای نوسان گیری

استفاده از نوسان گیری swing trading ویژگی‌ها و مزایای بسیاری زیادی دارد. در واقع به خاطر برخورداری از همین ویژگی‌ها است که توجه معامله گران را به خود جلب کرده است. از جمله از مزایای نوسان گیری swing trading عبارت‌اند از:

  • ایجاد امکان مدیریت بهتر سرمایه
  • ایجاد فرصت کافی برای سرمایه گذاری
  • ایجاد سود نسبتاً بالاتر، نسبت به سایر روش‌های معامله گری
  • عدم نیاز به توجه دائم به بازار نسبت به معاملات کوتاه مدت‌تر
  • امکان ثبت همزمان سفارش خرید و فروش
  • امکان انجام معامله بدون حضور در بازار
  • امکان تنظیم شرط بر اساس حجم، قیمت و ...
  • تعیین اتوماتیک حد سود و حد ضرر

مزایای نوسان گیری

خطرات نوسان گیری

یکی دیگر از خطرات بدیهی نوسان‌گیری، ایجاد حباب قیمتی است. برخی از افرادی که نوسان گیری می‌کنند از شایعه و اخبار کذب برای بالا یا پایین بودن ارزش، ارز مدنظر خود اقدام می‌کنند. بیشتر افراد تازه کار و مبتدی در این دام می‌افتند و سرمایه شان را از دست می‌دهند. از آن گذشته، همانطور که سوددهی در این روش بسیار بالا است، امکان محتمل شدن ضرر نیز به همان میزان بالاست. یعنی ممکن است شما در مدت زمان بسیار کوتاهی، سرمایه کلانی را از دست بدهید. این مورد به خودی خود مهم ترین خطر نوسان گیری دانسته می شود.


خطرات نوسان گیری

نوسان گیری swing trading برای چه کسانی مفید است؟

نوسان گیری swing trading تنها یکی از استراتژی‌های معاملاتی است و طبیعتاً نمی‌تواند برای همه افراد یک گزینه مناسب باشد. در واقع افرادی می‌توانند از این استراتژی استفاده کرده و به سود دهی برسند که شرایط زیر را داشته باشند:

  • کسانی که وقت زیادی برای بررسی کامل نمودارها و ماندن زیاد جلوی مانیتور را ندارند.
  • افرادی که تجربه و تسلط بسیار زیادی در تحلیل بازار دارند و رفتار دارایی که می‌خواهند در آن نوسان‌گیری کنند را به خوبی می‌شناسند.
  • افرادی که صبر کافی دارند و به دنبال سودهای لحظه‌ای نمی‌گردند.
  • آن‌هایی که به سرمایه‌گذاری بلندمدت پول خود در ارزهای دیجیتال علاقه ندارند. اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید و تمایل دارید وارد بازار معاملاتی ارزهای دیجیتالی شوید، استفاده از نوسان گیری swing trading یک استراتژی معاملاتی بسیار مناسب برای شما خواهد بود.

تفاوت معامله روزانه و نوسان گیری

شاید در مرحله اول، افراد تفاوتی بین معامله روزانه و نوسان گیری قائل نباشند. اما این دو معامله با یک دیگر متمایز بوده و فرق‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد. به‌طوری‌که تمرکز تریدرهای روزانه معمولاً بر روی حرکت قیمت کوتاه‌مدت است. اما معامله گران نوسانی به دنبال یافتن حرکت‌های بزرگ‌تر قیمت هستند. به خاطر همین موضوع، تریدهای روزانه، در هر روز چندین معامله انجام می‌دهند در حالی که معامله گران نوسانی، به جای خرید و فروش‌های چندین باره در طول هر روز موقعیت خود را برای چندین روز و گاهی هفته‌ها نگه دارند تا در زمان مناسبی وارد بازار شوند و یا از بازار خارج شوند. درواقع، معامله گران سووینگ را می‌توان ما بین تریدرهای روزانه و سرمایه‌گذاران طبقه بندی کرد.

کلام آخر
نوسان گیری swing trading یکی از متداول‌ترین روش‌های معامله گران برای استفاده از سرمایه و به دست آوردن سود است. به کار گیری نوسان گیری swing trading به عنوان یک استراتژی معاملاتی، فواید بسیار زیادی داشته و می‌تواند باعث سود دهی در کم‌ترین زمان ممکن شود. اما باید توجه داشته باشید که به هر چه میزانی که مفید است، خطراتی نیز برای معامله گران دارد و ممکن است سرمایه آن‌ها از بین برود، پس لازم است تا نوسانگران در ابتدا دانش و تبحر لازم برای ورود بازار را به دست آورده و سپس نوسان‌گیری را شروع کنند.