بلاک‌چین ترون با هدف ایجاد تراکنش‌های مقیاس پذیر، سریع و کم هزینه در سال 2014 به‌صورت غیر‌متمرکز و چند منظوره در بستر بلاک‌چین طراحی و اجرا شد.
پلتفرم غیرمتمرکز Tron دارای ارز دیجیتال بومی خود به نام Tronix یا TRX است و هدف آن میزبانی برای اشتراک گذاری مقرون به صرفه محتوای دیجیتال در سطح جهانی است.


کاربران شبکه از TRX برای پرداخت مستقیم به سازندگان محتوا در شبکه ترون استفاده می کنند. این در حالی است که تراکنش های TRX برای سازندگان محتوا در این پلتفرم رایگان است.


در شبکه ترون محاسبه تراکنش با توجه به فاکتور‌های انرژی، پهنای باند و نوع تراکنش انجام می‌شود.
هزینه های Tron از طریق سه بخش تراکنش‌های عادی، قرارداد‌های هوشمند و تراکنش های کوئری محاسبه می‌شود.


در 5 فوریه سال 2023 تراکنش‌های TRC-20 در بستر ترون دچار اختلال شدند. این اختلالات که در پی پروپزال شماره 83 به وجود آمد، نظر رسانه‌ها را به سرعت به خود جلب کرد.


در پی این اختلال کاربران استیبل کوین تتر(USDT) در انتقال وجوه خود به سایر صرافی‌ها دچار مشکل می‌شدند و بسیاری از تراکنش‌ها ضمن کسر کارمزد ناموفق بود.


تتر در سال 2014 توسط براک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلرز تأسیس شد و در ژانویه 2015 برای اولین بار در صرافی Bitfinex لیست و ارائه شد. استیبل کوین تتر(USDT) برای داشتن ارزش 1 دلار طراحی شده است و با وجود نوسانات قیمتی معمولا این ارزش را حفظ کرده است. در واقع هدف از پیدایش تتر این است که با دلار قابل معاوضه باشد.


با وجود مشکلات ایجاد شده برای تتر در شبکه ترون، ارز TRON با ارزش بازار 5 میلیارد دلاری، حدود 24 درصد افزایش قیمت در ماه قبل داشت، اما کارمزد‌های تراکنش در این شبکه دستخوش تغییرات شد.


با توجه به این که طرح پروپوزال 83 توسط شبکه بلاک چین ترون تایید شد، کارمزد شبکه TRC20 برای انتقال تتر در تمامی صرافی های ایران و جهان افزایش یافت. در راستای این طرح که با هدف از بین بردن تاثیر قراردادهای جعلی در شبکه بلاکچین و افزایش قدرت پردازشی شبکه انجام شد، ساختار مصرف انرژی به مدل پویا (Dynamic Energy Model) تغییر کرد و کارمزد بلاکچین ترون از یک تتر به دو و نیم تتر افزایش یافت.


این افزایش کارمزد مربوط به بلاکچین تتر بوده و هزینه تراکنش تتر را در تمامی صرافی های معتبر خارجی و داخلی از جمله اکسبیتو افزایش داده است.


قابل ذکر است که انتقال درون شبکه‌ای تتر در صرافی اکسبیتو همچنان رایگان بوده و مشمول کارمزد نمی‌شود. برای استفاده از کارمزد انتقال رایگان اکسبیتو کافی است کیف‌پول ارسال کننده و کیف پول گیرنده هر دو از کیف پول‌های اکسبیتو باشند.