کاربران بازار کریپتو، از انواع ولت‌ها (Wallets) یا کیف پول‌های دیجیتالی برای ذخیره‌سازی، دریافت و ارسال رمز ارزهای خود استفاده می‌کنند. اصولاً این کیف پول‌ها فعالیت در بازار را برای افراد ساده کرده و امکانات ویژه‌ای را نیز به آن‌ها ارائه می‌دهند. دراین‌بین، ولت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده‌تر هستند و بیشتر توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما آیا می‌دانستید که کیف پول‌های کاغذی هم وجود دارند؟ ولت‌های کاغذی ابزاری برای ذخیره‌سازی آفلاین رمز ارزها هستند و برخی از کاربران به این نوع از کیف پول‌ها علاقه دارند. ازآنجایی‌که بیت کوین (BTC) محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا است و به‌طور گسترده برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌شود، در این مقاله از اکسبیتو، ضمن معرفی ولت‌های کاغذی، قصد داریم تا نحوه ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین را به شما آموزش دهیم.


آشنایی با بیت کوین (BTC).

آشنایی با بیت کوین (BTC)

بیت کوین (BTC) اولین پول دیجیتالی رمزنگاری‌شده است که بدون هیچ‌گونه نظارتی صادر و اجرا می‌شود. این ارز دیجیتال بر اساس یک سیستم غیرمتمرکز، به نام بلاک چین، کار می‌کند و امکان انجام تراکنش‌های همتابه‌همتا (P2P) را به کاربران ارائه می‌دهد. بلاک چین بیت کوین یک دفترکل توزیع‌شده است که توسط میلیون‌ها کامپیوتر در سراسر جهان اجرا می‌شود. هرکدام از این کامپیوترها که یک گره یا نود (Node) را تشکیل می‌دهند، یک رونوشت از آخرین وضعیت دفترکل را در خود نگه می‌دارند.


ارز BTC از طریق فرایند ماینینگ یا استخراج به بازار عرضه می‌شود. در واقع، کاربرانی که سیستم کامپیوتری خود را به شبکه متصل می‌کنند، تراکنش‌های شبکه را تأیید کرده و بلوک‌های جدید را به بلاک چین می‌افزایند. این افراد بابت فعالیتی که انجام می‌دهند، ارز دیجیتال بیت کوین را پاداش می‌گیرند. این پاداش‌ها، همان توکن‌های عرضه‌شده به بازار هستند.


بیت کوین، در سال 2009، توسط فردی ناشناس، با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto)، راه‌اندازی شد. در ابتدا، قیمت بیت کوین بسیار ناچیز بود، اما با توسعه‌ی ارزهای دیجیتال و گسترش دنیای کریپتو، نرخ این رمز ارز افزایش یافت. امروزه BTC یکی از محبوب‌ترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و افراد زیادی این رمز ارز را در کیف پول خود نگهداری می‌کنند. درصورتی‌که شما هم به سرمایه‌گذاری بر روی بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا علاقه دارید، به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی اکسبیتو، به خرید بیت کوین اقدام کنید. صرافی آنلاین اکسبیتو امکان خرید بیت کوین را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که به کاربران کمک می‌کند تا رمز ارزها را ذخیره، ارسال و دریافت کنند. بااین‌حال، ارزهای دیجیتال شما دقیقاً در این کیف پول‌ها قرار ندارند، بلکه توکن‌ها و کوین‌های شما بر روی بلاک چین ذخیره شده و کلیدهای خصوصی آن‌ها توسط ولت‌ها ایمن می‌شوند. بنابراین، کیف پول ارز دیجیتال وظیفه محافظت از کلیدهای خصوصی شما را بر عهده دارد. همچنین، آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا با بلاک چین ارتباط برقرار نمایید؛ ازاین‌طریق، می‌توانید دارایی‌های رمزنگاری‌شده خود را مدیریت کنید.


البته کیف پول بیت کوین و سایر رمز ارزها، علاوه‌بر ذخیره‌سازی دارایی‌ها، امکانات دیگری را نیز به شما ارائه می‌دهد. این خدمات عبارت‌اند از:


  • مدیریت ارزهای دیجیتال: همان‌طور که گفتیم رایج‌ترین وظیفه کیف پول کریپتو، نظارت بر موجودی دارایی‌های شما است.

  • معاملات: یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ولت‌های دیجیتالی، مربوط به انجام تراکنش‌های رمز ارزی می‌شود.

  • نرم‌افزارهای غیرمتمرکز: یک کیف پول ارز دیجیتال کارآمد، می‌تواند امکان اتصال به نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) را برای شما فراهم کند.

  • امضای تراکنش‌ها: زمانی که شما می‌خواهید تراکنشی را انجام دهید، باید از کلیدهای خصوصی‌تان برای امضای آن‌ها استفاده کنید. کیف پول کریپتو این فرایند را نیز برای شما تسهیل خواهد کرد.

ولت‌های رمز ارزی به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های نرم‌افزاری کلیدهای خصوصی را به‌صورت آنلاین ذخیره‌سازی کرده و ولت‌های سخت‌افزاری از این کلیدها به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کنند. انتخاب هرکدام از ابزارها، بستگی به نوع فعالیت شما در بازار کریپتو دارد. در همین راستا، کیف پول اکسبیتو ابزاری کارآمد و ایمن است که امکان ذخیره‌سازی انواع دارایی‌های رمزنگاری‌شده را برای شما فراهم می‌کند. این ولت با صرافی اکسبیتو ادغام شده و به شما اجازه می‌دهد که بدون نیاز به خروج از برنامه، به خرید بیت کوین و سایر رمز ارزها اقدام نمایید.


کیف پول کاغذی بیت کوین چیست؟

کیف پول کاغذی بیت کوین چیست؟

کیف پول کاغذی بیت کوین (Bitcoin Paper Wallet) برگه‌ای است که در بازار ارزهای دیجیتال استفاده شده و کلیدهای خصوصی و عمومی شما بر روی آن چاپ می‌شوند. گاهی نیز امکان دارد که کیف پول کاغذی بیت کوین شامل یک بارکد قابل اسکن باشد؛ دراین‌صورت، برای مدیریت BTCهای خود باید با بارکد، به نرم‌افزار ارائه‌دهنده‌ی ولت متصل شوید. وقتی که شما به خرید بیت کوین اقدام می‌کنید، می‌توانید ارزهای خود را در کیف پول کاغذی بیت کوین ذخیره نماید؛ به‌این‌ترتیب، تا زمانی که دوباره آنلاین نشده‌اید و تراکنشی را انجام نداده‌اید، موجودی حسابتان دست‌نخورده باقی خواهد ماند.


این ولت‌ها از ارزهای دیجیتال شما به‌صورت آفلاین محافظت می‌کنند؛ به همین دلیل، ابزارهایی امن برای نگهداری بلندمدت از رمز ارزها به حساب می‌آیند و نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری امنیت بالاتری دارند. بااین‌حال، امروزه کیف پول کاغذی بیت کوین، به‌اندازه‌ی گذشته، محبوب نیست؛ چراکه آن‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند و در صورت گم‌ شدن و یا از بین رفتنشان، امکان دارد که دارایی‌هایتان به خطر بیفتند.


کیف پول کاغذی بیت کوین توسط نرم‌افزارهای مخصوصی صادر می‌شود و برای اینکه بتوانید BTCهای خود را مدیریت کنید، سیستم کامپیوتری شما باید امکان اسکن این ولت‌ها را داشته باشد. هنگامی که شما به خرید بیت کوین اقدام کرده و سپس، BTCها را در ولت کاغذی ذخیره می‌کنید، عملاً این دارایی‌ها از موجودی آنلاین شما کسر می‌شوند و فقط بر روی برگه قرار می‌گیرند. در نتیجه، محافظت از کیف پول کاغذی بیت کوین اهمیت بسیار زیادی دارد.


نحوه ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین چگونه است؟

نحوه ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین چگونه است؟

تا اینجای مقاله، با کیف پول کاغذی بیت کوین آشنا شدید و دانستید که این ولت‌ها گزینه‌های خوبی برای ذخیره‌سازی آفلاین ارزهای دیجیتال هستند. به همین خاطر، در این بخش، قصد داریم نحوه ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین را برای شما توضیح دهیم. برای این کار، می‌توانید از پلتفرم‌های مختلفی استفاده کنید که خدمات ولت کاغذی را به شما ارائه می‌دهند. ازاین‌رو، ما برای آموزش ایجاد کیف پول بیت کوین، از پلتفرم Bitaddress استفاده کرده‌ایم. به همین منظور، باید مراحل زیر را گام‌به‌گام دنبال کنید:


1- گام اول:اینترنت خود را وصل کرده و از طریق مرورگرتان، به آدرس "Bitaddress.org" بروید.


گام اول

2- گام دوم:صفحه وب را بر روی دسکتاپ خود ذخیره کنید.


2

3- گام سوم: محل دانلود صفحه وب را در دستگاه خود پیدا نمایید.


3

4- گام چهارم: اینترنت خود را قطع کنید.


4

5- گام پنجم: آفلاین بمانید و فایل HTML را باز کنید.


5

6- گام ششم: ماوس خود را بر روی دو نقطه مشخص‌شده در تصویر زیر نگه دارید تا ایمنی برنامه فراهم شود. باید صبر کنید تا درصدها به 100 برسند.


6

7- گام هفتم: به‌محض تکمیل درصدها، به‌طور خودکار، صفحه زیر باز خواهد شد.


7

8- گام هشتم: برای ایجاد کیف پول کاغذی بیت کوین، بر روی "Paper Wallet" که در کنار "Single Wallet" قرار گرفته، کلیک نمایید.


8

9- گام نهم: در این مرحله، 3 آدرس عمومی و 3 کلید خصوصی کیف پول بیت کوین ایجاد خواهند شد.


9

10- گام دهم: اگر فقط می‌خواهد 1 عدد کیف پول کاغذی بیت کوین داشته باشید، اعداد گزینه‌های "Addresses to generate" و "Addresses per page" را به 1 تغییر دهید.


10

11.- گام یازدهم: برای دریافت فایل چاپی، بر روی گزینه "Print" کلیک کنید. ازاین‌طریق، می‌توانید کیف پول کاغذی را به‌وسیله پرینتر چاپ نمایید.


11

12.- گام دوازدهم:حالا کیف پول کاغذی بیت کوین آماده است. تنها باید حاشیه‌های سفید را با قیچی برش داده و خود ولت را در جایی امن نگهداری کنید.


12

سخن پایانی


بیت کوین (BTC) بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا است که افراد زیادی به سرمایه‌گذاری بر روی آن علاقه نشان می‌دهند. حتی بسیاری از دولت‌ها، شرکت‌های چندملیتی، مؤسسات مالی و سرمایه‌داران سرشناس نیز این رمز ارز را در سبد سرمایه خود گنجانده‌اند. بااین‌حال، همه افراد، بعد از خرید بیت کوین، به یک ولت دیجیتالی نیاز دارند تا بتوانند از دارایی‌های خود محافظت کنند. یکی از ابزارهای بسیار خوب برای نگهداری از این دارایی‌های رمزنگاری‌شده، کیف پول کاغذی بیت کوین است. ولت کاغذی BTCهای شما را به‌صورت آفلاین ذخیره کرده و آن‌ها را از دسترس هکرها دور نگه می‌دارد. البته کیف پول کاغذی بیت کوین آسیب‌پذیری بالایی داشته و در مواجهه با آتش، آب و عوامل محیطی تخریب می‌شود. حتی ممکن است که خود شما آن را گم کرده و ارزهایتان را از دست بدهید. به همین خاطر، در هنگام استفاده از این نوع کیف پول بیت کوین، باید احتیاط فراوانی را چاشنی کارتان کنید.