اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید و اصطلاحاتی مانند سر و شانه، فنجان، شمع و ... را شنیده‌اید این مقاله به دردتان می‌خورد. یادگیری و شناخت الگوها در نمودارهای قیمت ارز دیجیتال در بازار ارز دیجیتال می‌تواند به شما در درک نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال کمک کند. یکی از تکنیک‌های ارز دیجیتال تحلیل تکنیکال است.


در تحلیل تکنیکال، الگوهای نمودار مجموعه‌ای از اشکال تکرارشونده هستند که می‌توان آن‌ها را بر روی نمودار دارایی با اتصال نقاط بالا و پایین قیمت ترسیم کرد. این شکل‌ها معمولا در اطراف سطوح حمایتی و مقاومتی کلیدی (نقاطی که به ترتیب از کاهش یا افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند) ظاهر می‌شوند و نشانه‌ای از آغاز روند قیمتی جدید هستند. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا مهم‌ترین الگوهای نموداری ارزهای دیجیتال را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.


الگوی نمودار ارز دیجیتال چیست؟

الگوی نمودار شکلی در نمودار قیمت است که حرکت بعدی قیمت را بر اساس حرکت‌های گذشته یک ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند. این یک تکنیک ارز دیجیتال یا سهام است. الگوهای نمودار اساس تحلیل تکنیکال هستند و به معامله گران کمک می‌کنند تا جهت قیمت آتی احتمالی یک ارز دیجیتال را تعیین کنند. خواندن الگوهای نمودار از زمانی که تجارت بوده و قبل از بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته است.


الگوهای ارز دیجیتال در کجا استفاده می‌شوند؟

درحالی‌که بحث‌های زیادی در مورد اینکه چرا این الگوها شکل می‌گیرند و اینکه آیا آن‌ها خودبه‌خود انجام می‌شوند یا افرادی این کار را انجام می‌دهند وجود دارد. معمولا معامله‌گران عمداً این نمودارها را بر اساس انتظارات قبلی خود از بازار ایجاد می‌کنند. الگوهای نمودار می‌توانند ابزار قابل‌اعتمادی برای پیش‌بینی یکی از دو مورد زیر باشند:


- ادامه: زمانی که قیمت یک دارایی دیجیتال احتمالا پس از یک دوره کوتاه تثبیت یا اصلاح، به همان مسیر قبلی خود ادامه می‌دهد.


- معکوس: زمانی که قیمت یک دارایی دیجیتال احتمالا معکوس می‌شود و در جهت مخالف روند قیمت قبلی خود حرکت می‌کند.

الگوهای ارز دیجیتال در کجا استفاده می‌شوند؟

خبر خوب این است که برای اینکه بتوانید این الگوها را تشخیص دهید، لزوماً نیازی به تجربه زیادی در بازار ارزهای دیجیتال ندارید. درواقع، تعدادی الگوی نمودار آسان برای ترسیم وجود دارد که به‌طور گسترده توسط معامله گران در همه سطوح برای شناسایی مسیر بعدی قیمت‌ها استفاده می‌شوند.


معرفی الگوهای نمودار ارزهای دیجیتال

الگوهای معاملاتی زیادی در بازار وجود دارند که عبارت‌اند از:


  • الگوهای نمودار مثلثی (6)
  • الگوهای نمودار مستطیلی (6)
  • الگوهای نمودار قطبی (4)
  • الگوهای نمودار عجیب‌وغریب (4)
  • الگوهای کندل استیک یا شمعی

معرفی الگوهای نمودار مثلثی

شش الگو وجود دارد که در الگوهای مثلثی قرار می‌گیرند، اما نصف این الگوها همتای معکوس آن‌ها هستند.


مثلث صعودی

این الگو یک شاخص صعودی است و ادامه روند صعودی یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. مثلث صعودی یک الگوی بسیار رایج است که در بازارهای صعودی دیده می‌شود. الگوی مثلث صعودی از کشیدن یک خط افقی مقاومت در امتداد سقف نوسانات یک ارز دیجیتال و همچنین خط مورب حمایت در امتداد کف نوسانات به وجود می‌آید.


مثلث نزولی

این الگو یک شاخص نزولی است و ادامه روند نزولی یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. همچنین این الگو معکوس یک مثلث صعودی است.


مثلث متقارن صعودی

همان‌طور که از نام آن پیداست، این الگو یک شاخص صعودی است و نشان‌دهنده ادامه روند صعودی است. مثلث نامتقارن صعودی یک الگوی رایج در بازارهای صعودی است. تفاوت این الگو با الگوهای مثلث معمولی، شکل مثلثی ایجادشده در این الگو است.


مثلث متقارن نزولی

همان‌طور که از نام این الگو پیداست، این الگو یک الگوی نزولی است و نشان‌دهنده ادامه روند نزولی یک ارز دیجیتال است. مثلث متقارن نزولی یک الگوی رایج است که در بازارهای نزولی دیده می‌شود.


کنج افزایشی

الگوی کنج افزایشی یک شاخص نزولی است و می‌تواند در هر دو روند صعودی یا نزولی یافت شود. این الگو خیلی رایج نیست.


کنج کاهشی

الگوی کنج کاهشی یک شاخص صعودی است که می‌توان آن را در هر دو روند صعودی یا نزولی یافت. الگوی کنج کاهشی الگوی بسیار رایجی نیست. الگوی کنج کاهشی معکوس الگوی کنج افزایشی است.

معرفی الگوهای نمودار ارزهای دیجیتال.

معرفی الگوهای نمودار مستطیلی

شش الگو برای الگوی مستطیلی وجود دارد که نیمی از این الگوها همتای معکوس آن‌ها هستند.


مستطیل صعودی

مستطیل صعودی یک الگوی رایج است که نشان‌دهنده ادامه روند صعودی خرید ارز دیجیتال است.


مستطیل نزولی

الگوی مستطیل نزولی یک الگوی بسیار رایج است که نشان‌دهنده ادامه روند نزولی یک ارز دیجیتال است. همچنین این الگو معکوس مستطیل صعودی است.


دو قله

الگوی دو قله یک الگوی بسیار رایج است و نشان‌دهنده معکوس شدن جهت قیمت است.


دو دره

الگوی دو دره یک الگوی بسیار رایج است و نشان‌دهنده معکوس شدن جهت قیمت است. همچنین معکوس الگوی دو قله است.


سه قله

الگوی سه قله یک شاخص نزولی است و کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این الگو نشان‌دهنده معکوس شدن جهت قیمت است.


سه دره

الگوی سه دره یک شاخص صعودی و کم‌کاربرد است. این الگو نشان‌دهنده معکوس شدن جهت قیمت است. همچنین برعکس الگوی سه قله است.


معرفی الگوهای نمودار قطبی

چهار الگو برای الگوی نمودار قطبی وجود دارد که در این دسته قرار می‌گیرند. نیمی از این الگوها همتای معکوس آن‌ها هستند.


پرچم صعودی

پرچم صعودی همان‌طور که از نام آن پیداست یک نشانه صعودی و یک الگوی بسیار رایج است.


پرچم نزولی

پرچم نزولی هم یک نشانه نزولی و یک الگوی بسیار رایج است. همچنین معکوس پرچم صعودی است.


پرچم سه‌گوش صعودی

الگوی پرچم سه‌گوش ادامه یک حرکت صعودی را نشان می‌دهد. این الگو یک الگوی بسیار رایج است.


پرچم سه‌گوش نزولی

الگوی پرچم سه‌گوش نزولی ادامه یک حرکت نزولی را نشان می‌دهد. این الگو هم یک الگوی بسیار رایج است و همچنین معکوس الگوی پرچم صعودی است.


معرفی الگوهای نمودار عجیب‌وغریب

گروهی از الگوها وجود دارند که خیلی رایج نیستند و نمی‌توان آن‌ها را در دسته‌های بالا قرار داد. این الگوها در دسته الگوهای عجیب‌وغریب جای می‌گیرند.


سر و شانه

الگوی سر و شانه یک الگوی نزولی است و نشان‌دهنده معکوس شدن جهت قیمت ارز دیجیتال است. این الگو خیلی رایج نیست.


سر و شانه معکوس

همان‌طور که از نام آن پیداست، سر و شانه‌های معکوس، نسخه‌ای معکوس از الگوی سر و شانه است. این الگو نشان‌دهنده یک جهت معکوس (صعودی) است و الگوی رایجی نیست.


فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته نشان‌دهنده ادامه یک الگو و روند صعودی است. الگوهای فنجان در ارز دیجیتال هم خیلی کاربردی نیست.


فنجان و دسته معکوس

الگوی فنجان و دسته معکوس وارونگی الگوی فنجان و دسته را نشان می‌دهد. این الگو ادامه یک الگو را نشان می‌دهد و یک شاخص نزولی است. الگوی فنجان و دسته معکوس خیلی کاربرد ندارد.

الگوهای نمودار ارزهای دیجیتال

معرفی الگوهای کندل استیک یا شمعی

کندل‌ها یا شمع‌ها برای شناسایی الگوهای معاملاتی استفاده می‌شوند و به تحلیلگر فنی کمک می‌کنند تا معاملات خود را تنظیم کند. این الگوهای شمعی برای پیش‌بینی جهت آینده حرکت قیمت استفاده می‌شود. گاهی اوقات الگوهای شمعی ارز دیجیتال سیگنال‌های قدرتمندی را به معامله گران می‌دهند. نمودارهای شمعی بیش از 100 سال قبل از اینکه نمودارهای میله‌ای و نمودارهای نقطه و شکل توسعه پیدا کنند در ژاپن ایجاد شدند. در دهه 1700، یک مرد ژاپنی معروف به هوما کشف کرد که ازآنجایی‌که بین قیمت و عرضه و تقاضای برنج ارتباطی وجود دارد، بازارها نیز به‌شدت تحت تأثیر احساسات تاجران قرار گرفتند.


نمودارهای کندل استیک روزانه قیمت باز، بالا، پایین و بسته امنیتی را برای همان روز نشان می‌دهد. قسمت پهن یا مستطیل شمعدان "بدنه واقعی" نامیده می‌شود که ارتباط بین قیمت‌های باز شدن و بسته شدن یک سهم یا ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. بدنه واقعی محدوده قیمت بین باز و بسته شدن معاملات آن روز را نشان می‌دهد. هنگامی‌که بدنه واقعی پر، سیاه یا قرمز می‌شود، به این معنی است که قیمت بسته شدن پایین‌تر از قیمت باز شدن است و به‌عنوان شمع نزولی شناخته می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که قیمت‌ها باز شدند، خرس‌ها (bears) قیمت‌ها را پایین آوردند و کمتر از قیمت افتتاحیه بسته شدند.


اگر بدنه واقعی خالی، سفید یا سبز باشد، به این معنی است که قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن است که به‌عنوان شمع صعودی شناخته می‌شود. این موضع نشان می‌دهد که قیمت‌ها باز شدند، گاوها (bulls) قیمت‌ها را بالا بردند و بالاتر از قیمت افتتاحیه بسته شدند. خطوط عمودی نازک بالا و پایین بدنه واقعی به‌عنوان فتیله یا سایه شناخته می‌شوند که نشان‌دهنده قیمت‌های بالا و پایین معاملات یک ارز دیجیتال یا سهام هستند.


کلام آخر

درواقع نمی‌توان گفت که کدام‌یک از الگوهای نموداری ارزهای دیجیتال بهترین الگو است. هرکدام از این الگوها در یک زمان خاص و در بازارهای خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند، بنابراین تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. الگوهای نموداری معمولا در نمودارهای شمعی استفاده می‌شود، زیرا نمودارهای شمعی به معامله‌گران کمک می‌کنند تا بتوانند راحت‌تر قیمت‌های باز شدن و بسته شدن یک سهم یا ارز دیجیتال را در یک بازه زمانی خاص تشخیص دهند.