کیف پول ارز دیجیتال مثل گاوصندوقی است که در آن دارایی‌هایتان را نگهداری می‌کنید. این گاوصندوق هم باید کاربری آسانی داشته باشد تا شما بتوانید هر زمان که می‌خواهید به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا کنید و هم باید امنیت بالایی داشته باشد تا ریسک‌های احتمالی هک یا مسدود شدن دارایی‌هایتان را به حداقل برساند. در این مقاله انواع کیف پول تتر را بررسی می‌کنیم.


تتر یکی از پرکاربردترین توکن‌های بازار ارز دیجیتال است؛ به همین خاطر، والت‌های مختلف سرد و گرم برای نگهداری از این رمز ارز توسعه پیدا کرده‌اند. تنوع زیاد کیف پول‌های تتر به شما کمک می‌کند والتی را انتخاب کنید که قابلیت‌های مورد نیازتان را دارد؛ البته این تنوع گاهی اوقات باعث سردرگمی می‌شود. به همین دلیل در این مقاله راهنمای انتخاب بهترین کیف پول تتر را ارائه می‌دهیم تا بتوانید برترین فضای ذخیره‌سازی دارایی‌هایتان را از میان والت‌های موجود انتخاب کنید.


کیف پول تتر USDT چیست؟

کیف پول تتر USDT چیست؟

کیف پول تتر (Tether wallet) هم می‌تواند یک ابزار سخت‌افزاری باشد و هم نرم‌افزاری که روی موبایل یا سیستم کامپیوتر نصب می‌شود. این کیف پول به کاربران اجازه می‌دهد ارز دیجیتال تتر (USDT) را ذخیره کرده، آن را بخرند، بفروشند یا برای دیگران ارسال کنند. کیف پول مانند حسابی بانکی است که شما دارایی‌هایتان را در آن ذخیره می‌کنید. شما هر زمان که بخواهید می‌توانید دارایی‌های بیشتری به کیف پول واریز کرده یا موجودی آن را برداشت کنید و به حساب دیگری انتقال دهید.


مانند شماره حساب و شماره کارت، هر کیف پول تتر، یک آدرس مشخص دارد. شما با داشتن آدرس کیف پول دیگران می‌توانید به والت آن‌ها تتر انتقال دهید یا با دادن آدرس کیف پول خود به دیگران می‌توانید از آن‌ها تتر دریافت کنید. اکثر کیف پول‌ها امکان اتصال به حساب کاربری شما در صرافی را دارند؛ بنابراین وقتی قصد خرید و فروش این دارایی‌ها را دارید، به راحتی می‌توانید آن‌ها را به حساب صرافی انتقال دهید و خرید و فروش داشته باشید.


چرا به کیف پول تتر USDT نیاز داریم؟

وقتی خرید تتر می‌کنید، موجودی شما به حسابتان در صرافی واریز می‌شود. بنابراین در نگاه اول به نظر می‌رسد که نیازی به کیف پول ندارید و می‌توانید دارایی‌هایتان را در همان حساب صرافی نگهداری کنید. این طرز فکر اشتباه افراد مبتدی در بازار ارزهای دیجیتال است. زیرا نگهداری دارایی‌ها در حساب صرافی ارز دیجیتال امنیت تترهایتان را کاهش می‌دهد؛ همچنین اشخاص ثالث می‌توانند به موجودی حساب شما دسترسی داشته باشند و آن را چک کنند. کیف پول تتر یک فضای ذخیره‌سازی خصوصی است که جز خودتان کسی به آن دسترسی ندارد و برای ذخیره دارایی‌هایتان مناسب است. در ادامه ۴ دلیل ضرورت استفاده از کیف پول تتر را بررسی می‌کنیم.


امنیت بالا

اولین و مهم‌ترین هدف از ایجاد کیف پول ارز دیجیتال برای تتر، افزایش امنیت دارایی‌هاست. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، کیف پول‌ها تضمین می‌کنند که فقط شما به دارایی‌هایتان دسترسی داشته باشید و به هیچ شخص ثالثی اجازه نظارت یا دخل و تصرف در دارایی‌هایتان را نمی‌دهند.


انواع کیف پول تتر در هنگام ساخت حساب کاربری، کلید خصوصی والت را در اختیار مالک قرار می‌دهند. این کلید خصوصی یک عبارت یا چند کلمه است. هرکسی با این کلید خصوصی می‌تواند به کیف پول دسترسی داشته باشد. پس مالک کیف پول باید این کلید را جایی یادداشت کند که آن را از خاطر نبرد و این یادداشت را جایی دور از دسترس همه و در فضایی امن نگه دارد. بخشی از فرایند تأمین امنیت در کیف پول‌های غیرحضانتی بر عهده مالکان است.


امکان ارسال و دریافت تتر

امکان ارسال و دریافت تتر

با استفاده از کیف پول تتر می‌توانید انتقال‌های بلاک چینی انجام دهید، برای دیگران تتر بفرستید یا از آن‌ها تتر دریافت کنید. پردازش تراکنش انتقال تنها چند ثانیه طول می‌کشد. این تراکنش‌ها به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شوند، بنابراین مسائلی مثل تحریم، آن‌ها را محدود نمی‌کنند.


کارمزد تراکنش انتقال تتر در بلاک چین به‌عنوان هزینه گس (GAS) شناخته می‌شود. شما باید این کارمزد را به بلاک چین بپردازید. هزینه گس به مقدار تترهایی که انتقال می‌دهید و زمان انجام تراکنش بستگی دارد. اگر تراکنش را در زمان‌های اوج ترافیک شبکه انجام دهید، باید هزینه بیشتری برای گس بپردازید. البته بعضی از بلاک چین‌ها هزینه ثابتی را دریافت می‌کنند.


کسب درآمد از سرمایه‌گذاری روی تتر

تتر نوسان قیمت ندارد و نرخ آن همیشه برابر با یک دلار است؛ به همین دلیل، به‌عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای کسب درآمد غیرفعال محسوب می‌شود. بعضی از کیف پول‌های تتر امکان کسب درآمد از توکن‌های USDT ذخیره‌شده را فراهم کرده‌اند. شما با استفاده از این کیف پول‌ها می‌توانید توکن‌هایتان را به فرایندهایی مثل کشت سود (Yield Farming) و استیکینگ (Staking) اختصاص دهید و از این طریق درآمد غیرفعال داشته باشید.


خرید، فروش و ترید USDT

بعضی از کیف پول‌های ارز دیجیتال تتر، صرافی داخلی هم دارند. یعنی برای خرید و فروش USDT، نیازی نیست دارایی‌هایتان را به صرافی انتقال دهید و سپس آن‌ها را با سایر ارزهای دیجیتال یا فیات مبادله کنید. بعضی از کیف پول‌ها مانند صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو نیز به‌صورت مستقیم به صرافی متصل هستند و خرید، فروش و ترید USDT را ساده‌تر می‌کنند. اگر تترهایتان را در کیف پول اکسبیتو ذخیره کرده باشید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید آن‌ها را با سایر ارزهای دیجیتال مبادله کنید یا آن‌ها را بفروشید و در ازای توکن‌های فروخته‌شده، ریال ایران دریافت کنید.


انواع کیف پول تتر کدامند؟

انواع کیف پول تتر کدامند؟

به‌طور کلی کیف پول‌های تتر به سه دسته تقسیم می‌شوند: کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول‌های موبایلی و کیف پول‌های تحت وب و دسکتاپ. در ادامه توضیحاتی درباره ویژگی‌های هرکدام از انواع والت‌های تتر ارائه می‌دهیم تا متوجه شوید کدام نوع از این والت‌ها برای کاربرد مورد نظر شما مناسب‌تر است.


کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری ابزاری مثل فلش USB هستند و به کامپیوتر متصل می‌شوند. کیف پول‌های سخت‌افزاری تنها وقتی به سیستم متصل هستند، به شبکه دسترسی دارند و در سایر مواقع، به‌صورت آفلاین کار می‌کنند. امنیت مهم‌ترین ویژگی این والت‌های سخت‌افزاری است؛ زیرا وقتی به اینترنت متصل هستید، داده‌هایتان در دسترس شبکه قرار داشته و ممکن است افراد سودجو از طریق اینترنت به اطلاعاتتان دسترسی پیدا کنند؛ اما وقتی آفلاین هستید، هیچکس نمی‌تواند به اطلاعاتتان دسترسی داشته باشد و ریسک هک شدن وجود ندارد. کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌خاطر عدم اتصال دائمی به اینترنت با نام کیف پول سرد هم شناخته می‌شوند. کاربران بازار ارزهای دیجیتال معمولا دارایی‌هایی را که قصد ذخیره بلندمدت آن‌ها را دارند، در این والت‌ها ذخیره می‌کنند. کیف پول سخت‌افزاری تتر، امن‌ترین روش برای ذخیره USDT است.


کیف پول دسکتاپ و وب

کیف پول‌های دسکتاپ و وب به صورت آنلاین کار می‌کنند، بنابراین جزء والت‌های گرم هستند. این دسته از کیف پول‌ها از ویژگی‌هایی مثل احراز هویت دو مرحله‌ای یا قابلیت چندامضایی برای ارتقای سطح امنیت استفاده می‌کنند.


والت‌های دسکتاپ، نرم‌افزارهایی هستند که روی کامپیوتر نصب می‌شوند. کنترل و مدیریت تترهای ذخیره‌شده در این کیف پول‌ها بر عهده شماست و امنیت آن‌ها نیز با استفاده از کلیدهای خصوصی تأمین می‌شود.


کیف پول‌های وب، نرم‌افزارهای تحت وب هستند که روی سرورهای آنلاین میزبانی می‌شوند. این کیف پول‌ها نیازی به نصب نرم‌افزار ندارند و به‌راحتی با مرورگرهایی چون گوگل کروم در دسترس هستند. والت‌های تحت وب برای استفاده روزمره مناسب‌اند، زیرا به‌راحتی در دسترس هستند و قابلیت اتصال به پلتفرم‌های مختلف دیفای و ارز دیجیتال مانند صرافی‌ها را دارند. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال نیز کیف پول اختصاصی خود را به‌صورت تحت وب توسعه داده‌اند تا ذخیره ارزهای دیجیتالی چون تتر و مبادله آن‌ها در صرافی را برای کاربرانشان ساده‌تر کنند.


کیف پول موبایلی

کیف پول موبایلی

والت‌های موبایلی تتر هم اپلیکیشن‌هایی هستند که در نسخه‌های مختلف اندروید و IOS توسعه داده شده‌اند. این کیف پول‌ها برای افرادی که دارایی‌هایشان را با موبایل یا تبلت مدیریت می‌کنند و به کامپیوتر دسترسی ندارند، مناسب هستند. معمولا کاربری این والت‌ها نسبت به دو نوع قبلی ساده‌تر است؛ ب‌ عنوان مثال شما می‌توانید برای انتقال تتر، به جای کپی کردن یا تایپ آدرس، از اسکن کدهای QR استفاده کنید. کیف پول‌های موبایلی هم جزء والت‌های گرم محسوب می‌شوند و برای تضمین امنیت دارایی‌ها از احراز هویت دو مرحله‌ای یا استفاده از پسورد برای دسترسی به نرم‌افزار استفاده می‌کنند.


بعضی از والت‌ها، نسخه‌های مختلف وب،‌ نرم‌افزار دسکتاپ و اپلیکیشن موبایلی را ارائه می‌دهند. بنابراین کاربران می‌توانند یک کیف پول را روی دستگاه‌های مختلف نصب کنند و به حسابشان دسترسی داشته باشند. این والت‌های تتر برای افرادی که همزمان از موبایل، تبلت و لپ‌تاپ برای ترید و مدیریت دارایی‌ها استفاده می‌کنند، مناسب هستند.


آیا کیف پول تتر امن است؟

امنیت کیف پول تتر مسئله‌ای است که باید آن را بررسی کنید. اکثر والت‌های برتر از پروتکل‌های امنیتی پیشرفته برای تضمین امنیت دارایی‌های کاربرانشان استفاده می‌کنند. برای بررسی امنیت یک والت، ابتدا تاریخچه آن را بخوانید تا متوجه شوید آیا سابقه هک شدن پروتکل کیف پول یا از دست رفتن دارایی‌های کاربران به دلایل دیگر وجود داشته است یا خیر. اگر این سابقه وجود دارد، بررسی کنید که مدیران کیف پول چه واکنشی نشان داده‌اند و آیا برای رفع ایرادها تلاش کرده‌اند یا خیر.


⚠️تکنیک‌هایی مثل اجرای کیف پول چندامضایی، تنظیم رمز عبور برای ورود به والت و احراز هویت دو مرحله‌ای روش‌هایی هستند که والت‌ها برای ارتقای سطح امنیت استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، حفظ و نگهداری کلید خصوصی نیز نقش مهمی در امنیت کیف پول تتر ایفا می‌کند. اگر به هر دلیلی کلید خصوصی والت شما در اختیار اشخاص ثالث قرار گیرد، سوءاستفاده از والت و سرقت دارایی‌ها بسیار ساده خواهد بود

در انتخاب کیف پول تتر USDT به چه مواردی باید توجه داشته باشیم؟

انتخاب کیف پول تتر یا سایر ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که فعالان ارزهای دیجیتال باید بگیرند. حتی افراد حرفه‌ای هم باید نکات انتخاب بهترین والت دیجیتال را بدانند تا بتوانند بهترین مورد را برای ذخیره دارایی‌هایشان انتخاب کنند. مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام انتخاب انواع کیف پول تتر به آن توجه داشته باشید، عبارتند از:


آامنیت کبف پول

امنیت کیف پول

بررسی امنیت کیف پول اولین نکته‌ای است که باید مورد توجه شما قرار داشته باشد. هرچقدر مقدار تترهایی که ذخیره می‌کنید، بیشتر باشد،‌ این ویژگی اهمیت بالاتری خواهد داشت.


حضانتی یا غیر حضانتی بودن

کیف پول‌های حضانتی متمرکز هستند و توسط اشخاص ثالث مدیریت می‌شوند؛ به‌عنوان مثال کیف‌ پول‌های اختصاصی صرافی‌های ارز دیجیتال معمولا از نوع حضانتی محسوب می‌شوند. این والت‌ها پروتکل‌های امنیتی پیشرفته‌تری دارند، اما اختیار کاربر در مدیریت دارایی‌هایش را محدود می‌کنند و همچنین امکان دخل و تصرف در دارایی‌ها را دارند. به‌عنوان مثال اگر شما خلاف مقررات پروتکل عمل کنید، می‌توانند کیف پولتان را با تمام موجودی آن مسدود کنند.


کیف پول‌های غیرحضانتی امکان مدیریت کامل دارایی‌هایی چون USDT را در اختیار خودتان قرار می‌دهند و هیچ شخص ثالثی به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. در والت‌های غیرحضانتی بخشی از مسئولیت تأمین امنیت دارایی‌ها مربوط به شماست. اگر کلید خصوصی این والت‌ها در اختیار افراد سودجو قرار گیرد، امنیت دارایی‌های ذخیره‌شده در والت از بین می‌رود.


رابط کاربری ساده و کاربرپسند

این ویژگی به‌خصوص برای افرادی که به‌تازگی فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را شروع کرده‌اند، اهمیت دارد. با یک رابط کاربرپسند، استفاده روزانه از والت و مدیریت دارایی‌ها ساده‌تر می‌شود. وقتی بلد نباشید با یک کیف پول کار کنید، پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها هم به کارتان نمی‌آید. پس والتی را انتخاب کنید که کار با آن برایتان ساده است.


سازگاری با دستگاه‌های مختلف

ابتدا مشخص کنید که مدیریت دارایی‌هایی چون تتر را با چه دستگاهی انجام می‌دهید؛ کار با رایانه شخصی را ترجیح می‌دهید یا مدیریت دارایی‌ها با موبایل برایتان ساده‌تر است. بعد از آن بررسی کنید کیف پولی که انتخاب کرده‌اید، نسخه‌ سازگار با دستگاه مورد نظر شما را ارائه می‌دهد یا خیر.


جامعه کاربران و پشتیبانی

جامعه کاربران و پشتیبانی

جامعه کاربران گسترده یک کیف پول تتر، نشان از عملکرد خوب و امنیت بالای آن دارد؛ زیرا افراد بسیاری این والت را به سایر انواع کیف پول تتر ترجیح داده‌اند. گستردگی جامعه کاربران همچنین بدین معنی است که افراد بسیاری بر کار با این والت مسلط هستند. در نتیجه اگر در حین کار با کیف پول با چالشی مواجه شدید یا سوالی داشتید، می‌توانید در انجمن‌های مختلف از آن‌ها سوال خود را بپرسید.


علاوه‌بر جامعه کاربران، خدمات پشتیبانی والت هم اهمیت بسیاری دارد. پشتیبانی قدرتمند باعث آسایش خاطر کاربران می‌شود؛ زیرا آن‌ها می‌دانند در صورت ایجاد مشکل احتمالی، می‌توانند از خدمات پشتیبانی استفاده کنند و پاسخ بگیرند.


هزینه‌های تراکنش

بخشی از هزینه‌ای که به‌عنوان کارمزد تراکنش می‌پردازید، کارمزد کیف پول است و بخشی از آن هم گس مربوط به بلاک چین محسوب می‌شود. والت‌های مختلف کارمزدهای متفاوتی دریافت می‌کنند. بنابراین برای انتخاب بهترین کیف پول تتر باید مقدار کارمزد والت‌ها را نیز بررسی کنید.


امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی

اگر کلید خصوصی یا رمز عبور کیف پول را گم کنید، به پشتیبان‌گیری نیاز دارید تا امکان بازیابی اطلاعات را داشته باشید. کیف پول‌هایی که امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات را ندارند، دارایی‌هایتان را در معرض ریسک قرار می‌دهند. عدم دسترسی به کلید خصوصی به معنی عدم دسترسی به کیف پول حاوی تترهای شماست و هیچ راهی برای حل این مشکل وجود ندارد.


اعتبار و دیدگاه‌های مثبت

کاربران در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌ها راجع به کیف پول‌های مختلف صحبت می‌کنند. حتی بعضی از آن‌ها مقالات یا ویدیوهایی درباره نقد و بررسی یک والت منتشر کرده‌اند. والت‌های خوب نظرات مثبت بسیاری دارند و جامعه کاربران از آن‌ها راضی هستند.


قابلیت‌های اضافی

بعضی از والت‌ها خدماتی مثل استیک USDT یا ییلد فارمینگ برای کسب درآمد غیرفعال از تتر را ارائه می‌دهند. اگر قصد دارید در این زمینه‌ها فعالیت داشته باشید، مطمئن شوید کیف پول مورد نظرتان این قابلیت‌ها را دارد.


به‌روزرسانی منظم

به‌روزرسانی منظم

کیف پولی که انتخاب می‌کنید، باید به‌روزرسانی منظمی داشته باشد. در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری،‌ ایرادها برطرف می‌شوند، امنیت ارتقا پیدا می‌کند و همچنین ممکن است قابلیت‌های جدیدی در اختیار کاربران قرار گیرند.


سخن پایانی


در این مقاله انواع کیف پول تتر را نام بردیم و درباره ویژگی‌هایشان توضیح دادیم. همچنین نکاتی درباره انتخاب بهترین والت ارز دیجیتال برای ذخیره USDT ارائه کردیم. کیف پول ارز دیجیتال اکسبیتو یکی از بهترین والت‌های ایرانی است که از پیشرفته‌ترین پروتکل‌های امنیتی استفاده می‌کند و امکان ذخیره، انتقال و خرید و فروش تتر را دارد. برای استفاده از این کیف پول و ذخیره USDT، در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو حساب کاربری بسازید و کار با والت اختصاصی اکسبیتو را شروع کنید.