در عصر دیجیتال، جایی که داده‌ها اولویت دارند و ذخیره‌سازی اطلاعات در درجه اول اهمیت می‌گیرد، فایل کوین (Filecoin) به‌عنوان یک عنصر انقلابی ظاهر شده و چشم‌انداز سیستم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز را بازتعریف کرده است. در قلب این فناوری پیشگامانه، شبکه‌ای از مشارکت‌ها و همکاری‌ها قرار دارد که در سراسر جهان، شرکت‌ها و افراد را در یک چشم‌انداز مشترک از یک اکوسیستم امن‌تر، کارآمدتر و در دسترس‌تر متحد می‌کند.


Filecoin، یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز طراحی‌شده برای تسهیل ذخیره‌سازی و بازیابی ایمن و کارآمد داده‌ها، بر اساس اصول مشخص است. فایل کوین در هسته خود به شبکه‌ای از ماینرها متکی است که فضای ذخیره‌سازی و منابع محاسباتی را در ازای توکن‌های فایل کوین فراهم می‌کنند. این ماینرها از پیشینه‌های متنوعی می‌آیند و در طیف‌های مختلف، از اشخاص علاقه‌مند گرفته تا مراکز داده در مقیاس بزرگ، به فعالیت می‌پردازند.


شرکا و همکاران کلیدی Filecoin، افراد و سازمان‌های برجسته در حوزه فناوری و بلاک‌ چین هستند. شرکت‌هایی مانند Protocol Labs، سازمانی که پشت توسعه Filecoin قرار دارد، نقشی اساسی در پیشبرد نوآوری و ارتقای قابلیت‌های این پلتفرم ایفا کرده‌اند. فراتر از قلمروی بلاک‌ چین نیز فایل کوین با شرکت‌های سنتی فناوری، ارائه‌دهندگان خدمات ابری و زیرساخت‌های ذخیره‌سازی مشارکت ترتیب داده است. این همکاری‌ها Filecoin را قادر می‌سازند تا از شبکه‌ها و تخصص موجود استفاده کند و همچنین موجب پذیرش و افزایش قابلیت‌های این پلتفرم می‌شوند.


تاریخچه پیدایش فایل کوین (Filecoin) چیست؟

تاریخچه پیدایش فایل کوین (Filecoin) چیست؟

فایل کوین یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که توسط «خوان بنت»، بنیان‌گذار Protocol Labs، در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. بنت نیاز به یک راه‌حل ذخیره‌سازی امن‌تر، کارآمدتر و غیرمتمرکز را در چشم‌انداز دنیای دیجیتال که به‌سرعت درحال گسترش است، تشخیص داد. او با الهام از رویکرد غیرمتمرکز بیت کوین به مقوله ارز، پروتکلی را طراحی کرد که به افراد اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به‌روشی غیرمتمرکز، ذخیره و بازیابی کنند؛ بدون اینکه به ارائه‌دهندگان امکانات ذخیره‌سازی متمرکز سنتی، متکی باشند.


در سپتامبر ۲۰۱۴، Protocol labs وایت پیپر فایل کوین را منتشر کرد که در آن، چشم‌انداز خود را برای یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز که توسط یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌ چین تامین می‌شود، ترسیم کرد. این وایت پیپر مکانیزم تشویقی جدیدی را ارائه داد که به موجب آن، کاربران می‌توانند با ارائه فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند به شبکه، توکن‌های فایل کوین (FIL) به دست آورند و کسانی که به فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند می‌توانند آن را با استفاده از فایل کوین خریداری کنند. پس از انتشار وایت پیپر، Protocol labs توسعه پروتکل فایل کوین را با تکیه بر تخصص تیم مهندسان و محققان خود به‌طور جدی آغاز کرد. در می ۲۰۱۷، Protocol Labs عرضه اولیه ارز دیجیتال Filecoin را انجام داد و بیش از ۲۵۷ میلیون دلار بودجه برای حمایت از توسعه پروژه جمع‌آوری کرد.


تاریخچه پیدایش فایل کوین (Filecoin) چیست؟

طی چند سال بعد نیز Protocol Labs به اصلاح و بهبود پروتکل فایل کوین ادامه داد و به چالش‌های فنی پرداخت و مدل اقتصادی آن را فراهم ساخت. در اکتبر ۲۰۲۰، Filecoin سرانجام شبکه اصلی خود را راه‌اندازی کرد و نقطه عطف مهمی را در مسیر توسعه خود رقم زد. این اتفاق با اشتیاق گسترده جامعه بلاک‌چین مواجه شد، زیرا فایل کوین قول داده بود که روش ذخیره‌سازی، دسترسی و کسب درآمد از داده‌ها را متحول کند.


با راه‌اندازی این شبکه اصلی، شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز Filecoin نیز کاملا عملیاتی شد و به کاربران اجازه داد تا داده‌ها را به‌شیوه‌ای ایمن، کارآمد و مقاوم در برابر سانسور، ذخیره و بازیابی کنند. این شبکه به‌سرعت مورد توجه قرار گرفت و ماینرهایی را که مشتاق به دریافت توکن‌های Filecoin، با ارائه فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند می‌گشتند و همچنین توسعه‌دهندگانی را که به دنبال ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) بودند، جذب کرد.


فایل کوین با چه هدفی به بازار آمد؟

فایل کوین با چه هدفی به بازار آمد؟

فایل کوین با یک چشم‌انداز جسورانه وارد بازار شد؛ یعنی ایجاد انقلابی در زمینه ذخیره‌سازی داده‌ها با ارائه یک راه‌حل غیرمتمرکز، ایمن و کارآمد که از فناوری بلاک‌ چین استفاده می‌کند. چشم‌انداز Filecoin را می‌توان به چندین انگیزه و هدف اصلی تقسیم کرد:


  • تمرکززدایی: یکی از اهداف اصلی Filecoin عدم اتکا به تمرکز ذاتی در راه‌حل‌های سنتی ذخیره‌سازی داده‌ها بود. فایل کوین با ایجاد شبکه‌ای از ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی در سراسر جهان، تمرکززدایی در ذخیره‌سازی داده‌ها را دنبال کرد. هدف فایل کوین با تمرکززدایی از ذخیره‌سازی، افزایش انعطاف‌پذیری، امنیت و دسترسی به زیرساخت‌های ذخیره‌سازی داده‌هاست.

  • امنیت: فایل کوین از تکنیک‌های رمزنگاری و فناوری بلاک‌ چین برای اطمینان از امنیت و تغییرناپذیری داده‌های ذخیره‌شده استفاده می‌کند. فایل کوین با استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های کریپتو، اطمینان بیشتری در رابطه با امنیت و حریم خصوصی، به کاربران می‌دهد.

  • کارایی: فایل کوین یک رویکرد مبتنی بر بازار را برای ذخیره‌سازی معرفی می‌کند که در آن کاربران می‌توانند فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند را با استفاده از توکن‌های Filecoin خریداری کنند و بفروشند. این امر باعث کاهش هدررفت و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه برای کاربران و ارائه‌دهندگان می‌شود.

فایل کوین با چه هدفی به بازار آمد؟

  • ایجاد انگیزه: Filecoin برای ایجاد انگیزه اقتصادی برای شرکت‌کنندگان در شبکه، از جمله ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی، مشتریان و ماینرها طراحی شده است. ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی با اجاره فضا و پهنای باند خود به مشتریان، توکن‌های فایل کوین به دست می‌آورند؛ درحالی‌که مشتریان با استفاده از توکن‌های Filecoin هزینه خدمات ذخیره‌سازی را پرداخت می‌کنند. ماینرهایی هم که منابع محاسباتی را برای ایمن‌سازی شبکه فراهم نمایند، با توکن‌های فایل کوین پاداش می‌گیرند.

  • کنترل داده: هدف فایل کوین توانمندسازی افراد و سازمان‌ها برای کنترل داده‌های خود و بازپس‌گیری حق مالکیت بر دارایی‌های دیجیتال خود است. کاربران فایل کوین توانایی ذخیره و مدیریت مستقیم داده‌های خود را بدون اتکا به واسطه‌های شخص ثالث یا مقامات متمرکز دارند.

  • نوآوری: فایل کوین با ارائه یک زیرساخت ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، فرایند نوآوری و توسعه برنامه‌ها و خدمات جدید را بهبود می‌بخشد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از شبکه ذخیره‌سازی Filecoin برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده کنند که قابلیت‌های جدید ارائه می‌دهند. این امر، خلاقیت و تنوع را در اکوسیستم تشویق می‌کند و روند تکامل فناوری‌های غیرمتمرکز را پیش می‌برد.

چه افراد یا شرکت‌‌هایی با فایل کوین در توسعه WEB3 همکاری دارند؟

چه افراد یا شرکت‌‌هایی با فایل کوین در توسعه WEB3 همکاری دارند؟

در این بخش از مقاله، درباره شرکای فایل کوین صحبت می‌کنیم تا ببینید که این پلتفرم چگونه فعالیت خواهد کرد.


لی وی هرتز (LeewayHertz)

LeewayHertz یک شرکت پیشرو در توسعه بلاک‌ چین، یکی از همکاران کلیدی در توسعه WEB 3 در کنار فایل کوین است و به‌عنوان متخصص بلاک‌ چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، از تخصص و تجربه گسترده خود در این مسیر استفاده می‌کند. همکاری آن‌ها با فایل کوین، بر روی استفاده از قابلیت‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل کوین در جهت بهبود جنبه‌های مختلف توسعه WEB 3، از جمله ذخیره‌سازی داده‌ها، توزیع محتوا و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) متمرکز است. Filecoin و LeewayHertz قصد دارند مرزهای نوآوری در WEB 3 را جابه‌جا کنند و راه‌حل‌های قوی و مقیاس‌پذیری ارائه دهند که به کاربران اجازه خواهد داد تا کنترل داده‌های خود را بیشتر در دست بگیرند.


ای وای (EY)

Earnest & Young در سپتامبر ۲۰۲۱ مشارکت خود را با Protocol Labs برای استقرار محصولات خود در بلاک‌ چین اتریوم اعلام کرد. اولین مورد از این محصولات در اوایل سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد.


 ای ام دی (AMD)

ای ام دی (AMD)

AMD به‌واسطه فعالیت خود با مراکز داده متوجه شد که شبکه Filecoin مرکز مناسبی برای خدمات است. AMD شروع به کار با جامعه SP کرد و از آن زمان بیشتر درگیر اکوسیستم فایل کوین شد. AMD شبکه Filecoin و دیگر رهبران زیرساخت در فضای WEB 3 را فرصتی برای وارد شدن خود به دنیای پیشرفته جهانی می‌بیند. این شرکت بر این تمرکز دارد که بتواند تغییرات سخت‌افزاری مناسبی را ارائه دهد که کارایی و امنیت را در کل صنعت به حداکثر برساند و همچنین ردپای کربن را کاهش دهد.


سی گیت (Seagate)

Seagate یک شرکت ارائه‌دهنده پیشرو در فناوری و راه‌حل‌های ذخیره‌سازی داده‌ها است که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و تابه‌حال بیش از سه میلیارد ترابایت ظرفیت داده ارسال کرده است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت در زمینه‌های مرتبط با WEB 3 با فایل کوین همکاری کند.


کی کو (Keyko)

Keyko یک ارائه‌دهنده خدمات مشاوره و فناوری بلاک‌ چین بوده که به‌دلیل تخصص خود در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌سازی شناخته شده است. Keyko با ادغام قابلیت‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز Filecoin با قابلیت‌های خود در حوزه بلاک‌ چین، در توسعه WEB 3 همکاری می‌کند.


آی او دات نت (IO.NET)

در کنار هم قرار گرفتن شبکه Filecoin و پلتفرم io.net، یک تحول بزرگ در زمینه ارائه خدمات ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است؛ چراکه به راه‌های درآمد بیشتری برای هر یک منجر می‌شود. این دو شرکت در دسامبر ۲۰۲۳ همکاری خود را در زمینه WEB 3 اعلام کردند.


کرونوس (Cronos)

کرونوس (Cronos)

مشارکت کرونوس و فایل کوین، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ارائه پشتیبانی و توانمندسازی گروه‌های فعلی و آینده استارت‌آپ‌های بلاک‌ چین دارد و رشد پروژه‌های با زیرساخت Defi ،GameFi ،SocialFi و web3 را سرعت می‌بخشد.


نیر (NEAR)

NEAR Protocol یک پلتفرم پیشرو در بلاک‌ چین با تمرکز بر مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده، با فایل کوین در توسعه WEB 3 و قابلیت‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، در اکوسیستم خود همکاری می‌کند.


لومدز (LOMADS)

Lomads یک شرکت فین‌تک بوده که درحال توسعه ابزارهایی برای بهبود کارایی و گردش کار خود است. این شرکت جدیدترین کسب‌و‌کاری محسوب می‌شود که با مشارکت با فایل کوین به‌دلیل مزایای غیرمتمرکز بودن، وارد دنیای web3 شد.


بریو (BRAVE)

بریو (BRAVE)

شرکت Brave و Filecoin در سال نوامبر ۲۰۲۳ همکاری خود را با هدف ارائه قابلیت‌های جدید حریم خصوصی به مرورگر Brave اعلام کردند. این شرکت‌ها از تراکنش‌های محافظت‌شده پروتکل Zcash استفاده می‌کنند.


الکتریک کوین کو (Electric Coin Co)

فایل کوین و شرکت «الکتریک کوین کو» با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا اکوسیستم Web3 بزرگ‌تری را به‌وسیله مفاد توافق‌نامه جدید خود ایجاد کنند.


چه افراد یا شرکت‌هایی با فایل کوین در سرویس ذخیره‌سازی داده غیرمتمرکز همکاری دارند؟

چه افراد یا شرکت‌هایی با فایل کوین در سرویس ذخیره‌سازی داده غیرمتمرکز همکاری دارند؟

در ادامه، همکاری‌های فایل کوین را برای شما توضیح می‌دهیم تا با چشم‌انداز این پروژه بیشتر آشنا شوید.


سرورز دات کام (Servers.com)

در اکتبر ۲۰۲۳ فایل کوین و servers.com توافق کردند که برای حذف هر چه بیشتر موانع برای پیوستن به اکوسیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز با یکدیگر همکاری کنند.


ترافل (Truffle)

ترافل حدود سه سال پیش اعلام کرد که: «ما حالا همکاری خود با پلتفرم فایل کوین را آغاز می‌کنیم که هدف آن کمک به توسعه‌دهندگان در سراسر جهان برای ایجاد و استقرار برنامه‌های کاربردی کاملا غیرمتمرکز است تا ایده‌آل‌های دنیای غیرمتمرکز را تغییر دهیم.»


 آی او دات نت (IO.NET)

آی او دات نت (IO.NET)

در ۶ دسامبر ۲۰۲۳، io.net با همکاری با Filecoin گامی قابل توجه در حوزه ذخیره‌سازی داده‌های غیرمتمرکز برداشت. این همکاری به ارائه‌دهندگان قابلیت‌های ذخیره‌سازی فایل کوین اجازه خواهد داد تا موارد استفاده و جریان درآمد خود را گسترش و بر اساس آخرین اطلاعات به اشتراک گذاشته‌شده، بازده سرمایه‌گذاری (ROI) برای سخت‌افزار خود را افزایش دهند.


جمینی (Gemini)

صرافی ارز دیجیتال Gemini در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که درحال توسعه یک سرویس Wrapped Filecoin است که امکان استفاده از توکن بومی ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل کوین را در شبکه اتریوم فراهم می‌کند.


چه شرکت‌ها و افرادی با فایل کوین در سایر زمینه‌ها مشارکت داشتند؟

چه شرکت‌ها و افرادی با فایل کوین در سایر زمینه‌ها مشارکت داشتند؟

حالا که با شرکای فایل کوین در حوزه وب 3 آشنا شدید، باید ببینیم که این پلتفرم در زمینه‌های دیگر، چه همکاری‌هایی را آغاز کرده است.


لاکهید مارتین (Lockheed Martin)

لاکهید مارتین یک شرکت صنایع هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی است که در سال ۱۹۹۵ از به‌هم‌پیوستن شرکت‌های لاکهید و مارتین مریتا، در شهر بتزدا در ایالت مریلند ایالات متحده تشکیل شد. فایل کوین در ژانویه ۲۰۲۴ اولین ماموریت موفق در نوع خود را با استقرار سیستم فایل بین‌سیاره‌ای (IPFS) در فضا اعلام کرد. این ماموریت اخیر شامل ارسال فایل‌ها از زمین به مدار و بازگشت آن‌ها با استفاده از اجرای پروتکل IPFS (طراحی‌شده برای ارتباطات فضایی) بود.


این ماموریت که با نرم‌افزار توسعه‌یافته لاکهید مارتین انجام شد، نشان داد که IPFS چگونه می‌تواند مزایای فناوری‌های غیرمتمرکز را به فضا ببرد تا ارتباطات بهتر در فواصل طولانی و انعطاف‌پذیری در محیط‌های چالش‌برانگیز را امکان‌پذیر کند. این موفقیت نتیجه تقریبا 2 سال همکاری بین این دو ارگان بود. فایل کوین و لاکهید مارتین در ابتدا همکاری خود را در می ۲۰۲۲ و سپس جزئیات این ماموریت را در ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کردند.


 نود دائو (NodeDAO)

نود دائو (NodeDAO)

NodeDAO یک ارائه‌دهنده خدمات استیکینگ بلاک‌ چین در تاریخ مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد که یک همکاری استراتژیک را با فایل کوین ترتیب داده است. NodeDAO یک سازمان غیرمتمرکز بوده که راه‌حل‌های مرتبط با نقدینگی را ارائه می‌دهد و به‌طور مشترک توسط چندین موسسه بزرگ از جمله ChainUp راه‌اندازی شده است. استکینگ فایل کوین، نقدینگی را تا حد زیادی افزایش داده و به کاربران امکان می‌دهد تا توکن‌های خود را در هر زمان که بخواهند مبادله کنند.


پالیگان (Polygon)

در ۱۶ فوریه ۲۰۲۲، فایل کوین اعلام کرد که با Polygon Studios برای توسعه بازی‌های کریپتو، NFT و متاورس همکاری می‌کند. برای شروع همکاری، این دو اکوسیستم، کمک‌هزینه‌های یکپارچه‌سازی را با هدف کمک به توسعه‌دهندگان و پروژه‌های NFT در شبکه Polygon توسعه داده‌اند. پیش‌تر نیز در آگوست ۲۰۲۱، فایل کوین اعلام کرد که پالیگان هزینه‌های ذخیره‌سازی پروژه‌های تحت‌امر Filecoin-Polygon را ارائه می‌کند که منجر به نتیجه موفقیت‌آمیز Mars Hackathon با شرکت ۱۵۰۰ توسعه‌دهنده در ساخت برنامه‌های کاربردی شد. اخیرا نیز آموزشی درباره استخراج و ذخیره‌سازی NFT برای توسعه‌دهندگان Polygon منتشر شده تا یاد بگیرند که چگونه از IPFS و فایل کوین در پروژه‌های خود استفاده کنند.


کریپتیو (Cryptio)

کریپتیو (Cryptio)

پلتفرم Cryptio در مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد که با Protocol Labs همکاری کرده تا به استخراج‌کنندگان فایل کوین کمک کند که تعهدات حسابرسی را انجام دهند که عاملی مهم برای شرکت‌هایی است که به‌دنبال سهام‌داری هستند. نرم‌افزار Cryptio در زمینه حسابداری، حسابرسی و مالیاتی به شرکت‌های حوزه رمز ارز کمک می‌کند. طبق یک بیانیه مطبوعاتی، این شرکت اکنون به استخراج‌کنندگان فایل کوین اجازه می‌دهد تا اطلاعات تراکنش‌های قابل بازرسی را از زنجیره خود استخراج نمایند.


ویوید تری (Vividthree)

Vividthree اعلام داشت که یک همکاری ۲ساله انحصاری را با JVS برای استخراج فایل کوین آغاز کرده است. Vividthree گفت که این مشارکت به این پلتفرم تولید محتوای دیجیتال اجازه می‌دهد تا در دنیای تقاضاهای فزاینده برای بلاک‌ چین و دارایی‌های دیجیتال مشارکت کند و از نظر مالی و استراتژیک، برای گروه و ذی‌نفعان آن مفید باشد.


سخن پایانی شرکا و همکاری‌ های فایل کوین

سخن پایانی


همکاری‌ها و مشارکت‌های پیرامون فایل کوین در واقع تجسم روح نوآوری هستند که باعث پیشرفت راه‌حل‌های مرتبط با ذخیره‌سازی غیرمتمرکز و اکوسیستم web 3 می‌شوند. از غول‌های فناوری گرفته تا استارت‌آپ‌های بلاک‌ چین، مجموعه‌ای از نهادها گرد هم آمده‌اند تا پتانسیل شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز Filecoin را بررسی کنند. این همکاری‌ها نه‌تنها تطبیق‌پذیری فناوری فایل کوین را نشان می‌دهند، بلکه بر پتانسیل آن برای ایجاد انقلابی در صنایع فراتر از بلاک‌ چین تاکید دارند. در چشم‌انداز پویای فناوری‌های غیرمتمرکز، نمی‌توان قدرت همکاری و مشارکت را نادیده گرفت. فایل کوین از طریق مشارکت‌های استراتژیک آماده است تا آینده دنیای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز را شکل دهد و به افراد و کسب‌و‌کارها قدرت دهد تا کنترل داده‌های خود را در دست بگیرند.