اصطلاحات گوناگونی در بازارهای مالی وجود دارند که سرمایه‌گذاران و فعالان این بازارها، باید با آن‌ها آشنا باشند. این اصطلاحات به شما کمک می‌کنند که به زبان مشترکی با سایر فعالان بازارهای مالی برسید و حرف‌های یکدیگر و تحلیل‌های مختلف را متوجه شوید. از سوی دیگر، برخی از این اصطلاحات بیان‌کننده‌ی مفهوم مهمی هستند و آشنایی با آن‌ها در سرمایه‌گذاری‌ها اهمیت زیادی دارد. یکی از این اصطلاحات جومو (JOMO) است. جومو مخفف عبارت "Joy Of Missing Out" بوده و به معنای «لذت از دست دادن» است. معمولاً این عبارت در مقابل فومو (FOMO)، به معنای «ترس از دست دادن» به کار می‌رود و کاربرد گسترده‌ای در بازارهای مالی دارد. به‌خاطر همین در این مقاله می‌خواهیم جومو را به طور کامل توضیح دهیم و تفاوت آن را با فومو بیان کرده و ببینیم که چگونه می‌توانیم از فومو در بازارهای مالی استفاده کنیم.


جومو (JOMO) چیست؟

جومو (JOMO) چیست؟

جومو (JOMO) مخفف عبارت "Joy Of Missing Out" و به معنای «لذت از دست دادن» است. این عبارت متضاد فومو (FOMO) یا «ترس از دست دادن» محسوب می‌شود. اصطلاح جومو در بازارهای مالی و دنیای کریپتوکارنسی برای توصیف احساس رضایت یک فرد برای عدم مشارکت در جنون زیا‌ن‌بار بازار و فرار از یک معامله‌ی نامطلوب به کار می‌رود. در واقع، زمانی که یک فرد از شرکت‌نکردن در یک سرمایه‌گذاری و فرار از آن خوشحال می‌شود، دچار جومو شده است.


ازآنجایی‌که بازار کریپتوکارنسی نوسانات زیادی دارد و احتمال می‌رود که سرمایه‌گذاران ضرر کنند، جومو در این بازار بسیار رایج است. برای مثال؛ در بازار صعودی بیت کوین در بین سال‌های 2020 و 2021، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند که قیمت بیت کوین به 100،000 دلار خواهید رسید. همین مسئله باعث شد که بسیاری از افراد در اوج قیمتی بیت کوین، اقدام به خرید کنند. بااین‌حال، در سال 2021، وقتی قیمت بیت کوین به 69،000 دلار رسید، روند نزولی گرفت و تا 60 درصد کاهش قیمت داشت. این اتفاق باعث ایجاد احساس جومو (JOMO) در افرادی شد که تحت‌تأثیر جنون رشد بیت کوین قرار نگرفتند و در این بازار سرمایه‌گذاری نکردند.


جومو (JOMO) چگونه کار می‌کند؟

جومو (JOMO) چگونه کار می‌کند؟

در بازارهای مالی، جومو (JOMO) باعث می‌شود که افراد از فومو (FOMO) یا «ترس از دست دادن» اجتناب کنند. یعنی اینکه به معامله‌گران کمک می‌کند که از تصمیمات آنی و عجولانه دوری کنند و به دنبال فرصت‌های مالی معقول‌تری باشند و با جنون بازار همراه نشوند. معمولاً افرادی که از جومو پیروی می‌کنند، سرمایه‌گذاری‌های پایدارتر و مطمئن‌تری را انجام می‌دهند.


از طرفی، جومو می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای کنترل ریسک نیز استفاده شود؛ به این صورت که کاربران با احساس رضایت، از یک موقعیت سرمایه‌گذاری خارج می‌شوند. این مسئله در زمان‌هایی که احتمال ضرر و بازار نزولی وجود دارد، به کار می‌رود و جلوی ضررهای احتمالی را می‌گیرد؛ بنابراین، در بازار کریپتو که نوسانات زیادی دارد و ریسک آن بالا است، جومو می‌تواند به مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری‌ها کمک کند.


تفاوت JOMO و FOMO چیست؟

تفاوت JOMO و FOMO چیست؟

در واقع، اصطلاح جومو (JOMO) جایگزینی برای فومو (FOMO) است و نگاه جدیدی به مفهوم فومو محسوب می‌شود. فومو (FOMO) یا «ترس از دست دادن» برای افرادی که از ازدست‌دادن سودهای بازار می‌ترسند، به کار می‌رود. این ترس می‌تواند شامل موارد مختلفی، مانند ازدست‌دادن روندهای بازار، عدم آگاهی از آخرین اخبار و یا نداشتن دانش کافی نسبت به دیگران باشد. به‌خاطر همین، یک معامله‌گر فومو همیشه دچار اضطراب است و از ناکامی در بازار مالی می‌ترسد.


در سوی مقابل، جومو یا «لذت از دست دادن» واژه‌ی «لذت یا شادی» را جایگزین «ترس» کرده است؛ بنابراین، جومو به ما می‌گوید که نه‌تنها ازدست‌دادن اشکالی ندارد، بلکه باید از آن لذت هم ببریم. مفهوم جومو در بازارهای مالی اهمیت زیادی دارد و موارد زیر را به معامله‌گران یادآوری می‌کند:


برداشتن یک‌قدم به عقب


فکرکردن


برنامه‌ریزی


لذت‌بردن به‌جای اقدام عجولانه


کارشناسان، جومو را پادزهری برای فومو می‌دانند؛ بنابراین، فومو به انضباط و آرامش در معامله‌گری اشاره دارد. این نوع از عملکرد، در بازارهای مالی بسیار مطلوب است. افرادی که بر اساس جومو معامله می‌کنند، به ذهن خود مسلط هستند. این معامله‌گران استراتژی معاملاتی دقیقی دارند و منتظر فرصت‌های هماهنگ با استراتژی خود می‌مانند. پس، هیجانات بازار روی تصمیم‌گیری‎‌های آن‌ها تأثیری نمی‌گذارد و دچار ترس و اضطراب نمی‌شوند.


چگونه FOMO را به JOMO تبدیل کنیم؟

چگونه FOMO را به JOMO تبدیل کنیم؟

فومو (FOMO) از تمایل به کسب درآمد سریع ناشی می‌شود. بسیاری از معامله‌گران فکر می‌کنند که با سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند در عرض چند روز یا چند هفته، سودهای زیادی را کسب کنند. معمولاً معامله‌گران فومو، بدون داشتن یک استراتژی صحیح، چندین معامله را در طول روز انجام داده و از آن‌ها خارج می‌شوند. این معاملات پرخطر، از نظر روانی روی معامله‌گران تأثیراتی منفی را به‌جا می‌گذارند.


در سوی مقابل، جومو (JOMO) می‌تواند باعث ثبات و پایداری در معامله‌گری شود و احساس اطمینان را در افراد ایجاد کند. در نتیجه، برای تبدیل فومو به جومو، باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:


1_ یک استراتژی معاملاتی دقیق داشته باشید و به آن پایبند بمانید. این برنامه‌ی معاملاتی به شما کمک می‌کند که زمان دقیقی را برای ورود به معاملات و خروج از آن‌ها به دست بیاورید.


2_ استراتژی معاملاتی خود را امتحان کنید. از این طریق می‌توانید اشکالات آن را پیدا کرده و مدام پیشرفت کنید.


3_ اخبار را فقط از منابع معتبر پیگیری کنید. اجازه ندهید که شایعات و صحبت‌های معامله‌گران دیگر روی تصمیمات شما تأثیر بگذارند. با اطلاع از اخبار معتبر، می‌توانید احساس امنیت را در ذهن خود ایجاد کنید.


4_ فرایند معامله‌گری مشخصی داشته باشید. نیازی نیست که تمام روز را پشت کامپیوتر بنشینید. معامله‌گران موفق، فرایندهای مشخصی برای انجام معامله دارند و برای رسیدن به موقعیت مناسب صبر می‌کنند.


5_ صحبت‌های دیگران را بشنوید اما این حرف‌ها را فیلتر کنید. کسی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کند، باید با دیگران در ارتباط باشد و انزوا برای یک معامله‌گر مناسب نیست. بنابراین، از صحبت‌های متناسب با استراتژی خود استفاده کنید و تحت‌تأثیر حرف‌های دیگر قرار نگیرید.


6_ بر روی روان‌شناسی معامله‌گری تمرکز کنید؛ یعنی اینکه خونسرد باشید و هیجان‌زده نشوید. از این طریق، می‌توانید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید.


7_ رابطه‌ی مسالمت‌آمیزی را بین معامله‌گری و زندگی شخصی‌تان برقرار کنید. اجازه ندهید که درگیری‌های کاری، زندگی شخصی و آسایش شما را از بین ببرند. این مسئله باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس و داشتن تسلط کافی در انجام معاملات می‌شود.


چگونه با نوسانات بالا در ارزهای دیجیتال مقابله کنیم؟

چگونه با نوسانات بالا در ارزهای دیجیتال مقابله کنیم؟

نوسانات بالا یکی از اصلی‌ترین خطرات مربوط به تجارت ارزهای دیجیتال است. همان‌طوری که معامله‌گری در بازار کریپتو می‌تواند سودآور باشد، ممکن است که ضررهای زیادی را به معامله‌گران وارد کند. به‌خاطر همین، همه‌ی افراد باید پیش از ورود به بازار ارزهای دیجیتال، اقداماتی را برای مدیریت ریسک انجام دهند.


روش‌های مختلفی برای مقابله با نوسانات بالای ارزهای دیجیتال وجود دارند. دراین‌بین، دو روش بسیار کارآمد در مدیریت ریسک معاملات ارزهای دیجیتال عبارت‌اند از:


  • استفاده از توقف ضرر: در هنگام انجام معاملات، مشخص‌کردن دستور توقف ضرر یا حد ضرر (Stop Loss) اهمیت زیادی دارد. در واقع، شما باید بر اساس استراتژی معاملاتی خود، مشخص کنید که تا چه میزان ضرر را در یک معامله تحمل خواهید کرد. همیشه به حد ضرر خود پایبند باشید. این مسئله جلوی ضررهای بالا را می‌گیرد.

  • پذیرفتن نوسانات: معامله‌گران ارزهای دیجیتال با نوسانات زیاد این بازار آشنا هستند؛ بنابراین، از روندهای نزولی نمی‌ترسند و منتظر تغییر روند قیمت می‌مانند.

سخن پایانی


روان‌شناسی معامله‌گری در بازارهای مالی مختلف اهمیت زیادی دارد. معامله‌گرانی که با مفاهیم این حوزه آشنا هستند، دچار هیجانات آنی نمی‌شوند و معاملات خود را با تسلط کافی انجام می‌دهند. یکی از این مفاهیم مهم، جومو (JOMO) است. تبدیل فومو به جومو، روش بسیار خوبی برای تنظیم یک استراتژی مالی دقیق و کنترل ریسک‌های بازار بوده و به معامله‌گران کمک می‌کند که معاملاتی مطمئن و سودآور را انجام دهند.