در دنیای ارزهای دیجیتال و بازار معاملات اصطلاحات مختلفی وجود دارد که آشنایی با آنها به شما در فهم بهتر این بازار کمک می‌کند. یکی از این اصلاحات بگ هولدر یا نگهدارنده کیف است. این اصطلاح همانطور که از نامش مشخص است مربوط به هولدرها است. در این مقاله قرار است به طور کامل به بررسی این اصطلاح و نکات پیرامون آن بپردازیم.


بگ هولدر یا نگهدارنده کیف چیست؟.png

بگ هولدر یا نگهدارنده کیف چیست؟

بگ هولدر یکی از اصطلاحات غیر رسمی در بازارهای مالی است که در بازار ارز دیجیتال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح به کسانی اشاره دارد که یک اوراق بهادار یا ارز دیجیتال را خریداری کرده و آن را حتی تا زمان صفر شدن سرمایه نگه می‌دارند. در ارز دیجیتال این اصطلاح به طور خاص به کسی اطلاق می‌شود که در کیف پول خود توکن‌هایی با ارزش صفر دارد. برای مثال ممکن است کسی 10 شت کوین را به امید چند برابر شدن سرمایه‌اش خریداری کند اما همه آن‌ها به دلایلی ارزش خود را از دست بدهند و قیمتشان صفر شود. در چنین موردی صاحب کیف پول اگر وقتی ریزش قیمت‌ها را دید شروع به فروختن ارزها نکند یک بگ هولدر است.


شخصی که به تحلیل‌های بازار اعتنا ندارد و بدون در نظر گرفتن اخبار بر هولد کردن یک ارز تا زمان نابود شدن آن پافشاری می‌کند بگ هولدر یا کیف نگهدار نامیده می‌شود. از ویژگی های یک بگ هولدر این است که نهایتا تسلیم شرایط می‌شود و ارزهای خود را برای زمان طولانی نمی‌فروشد.


واژه نگهدارنده کیف از کجا سرچشمه گرفته است؟.png

واژه نگهدارنده کیف از کجا سرچشمه گرفته است؟

ریشه واژه بگ هولدر به رکود اقتصادی بین سال‌های 1930 تا 1941 باز می‌گردد که بعدا Great Depression نامیده شد. این رکود همزمان با ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم رخ داد. در این سال‌ها بسیاری از افراد برای خوردن سوپ، کیف‌های مخصوص حمل سیب زمینی خود را با تنها دارایی شان پر می‌کردند و در صف می‌ایستادند. سربازان وقتی این افراد را می‌دیدند آن‌ها را بگ هولدر صدا می‌زدند. بعدها یک وبلاگ نویس از اصطلاح «بگ هولدر ناشناس» به طعنه برای یک گروه پشتیبانی استفاده کرد. این وبلاگ نویس درباره سرمایه گذاری در سهام های ارزان قیمت وبلاگ می‌نوشت. استفاده از اصطلاح بگ هولدر باعث شد این اصطلاح به برخی از سرمایه‌گذاران در کریپتوکارنسی و دیگر بازارهای مالی اطلاق شود.


چگونه یک بگ هولدر می‌شویم؟.png

چگونه یک بگ هولدر می‌شویم؟

شاید وقتی این مقاله را می‌خوانید اصلا گمان نکنید شما هم ممکن است روزی تبدیل به بگ هولدر شوید. با این وجود هر‌کسی که نکات لازم برای حضور در بازار را در نظر نگیرد ممکن است تبدیل به یک بگ هولدر شود. اما این نکات چه هستند؟ در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که انجام دادن آن‌ها شما را تبدیل به بگ هولدر خواهد کرد:


  • نداشتن استراتژی معاملاتی و انجام معاملات نامنظم

  • نداشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه بازارهای مالی و نمودارها

  • اعتقاد بدون دلیل به رشد یک ارز یا سهام حتی با وجود نشانه‌های منفی تکنیکالی و فاندامنتالی

  • وقت کافی نگذاشتن برای تحلیل ارز یا سهامی که خریداری می‌شود

  • بی‌خبر بودن از عملکرد سهام یا ارز دیجیتال

  • فروش در صورت بالا رفتن قیمت و نگهداری در اثر پایین آمدن قیمت

  • نگهداری سهامی که کاهش قیمت پیدا کرده به امید برگشتن به قیمت بالاتر برای جبران ضررها

  • نپذیرفتن شکست تحلیل تکنیکالی یا فاندامنتالی و پافشاری کردن بر آن

دلایل تبدیل شدن سرمایه گذاران به بگ هولدر چیست؟.png

دلایل تبدیل شدن سرمایه گذاران به بگ هولدر چیست؟

در کنار مواردی که در بالا بیان کردیم موارد خاصی هم وجود دارند که باعث می‌شود سرمایه گذاران تبدیل به بگ هولدر شوند. برخی از این موارد مربوط به موضوعات ذهنی و روانی هستند و برخی از آن ها به اطلاعات و دانش شخص درباره بازار مربوط می‌شوند در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم.


  • بیزاری از دست دادن و اثر تطبیق (Loss Aversion and the Disposition Effect)

اثر تمایل به حالتی می‌گویند که فرد بر خلاف جریان بازار رفتار می‌کند. او هنگامی که همه در حال فروش دارایی هستند و قیمت دارایی در حال کاهش با سرعت زیاد است سهام یا ارز خود را نمی‌فروشد. در عوض وقتی قیمت دارایی در حال بالا رفتن است و همه در حال خرید آن ارز یا سهام هستند دارایی خود را به فروش می‌گذارد. این عمل هم می‌تواند یک موضوع ذهنی و روانی باشد و هم ممکن است به خاطر دانش کم فرد از بازارهای مالی صورت بگیرد.


بیزاری از دست دادن به حالتی می‌گویند که فرد مقداری از سرمایه خود را با افت قیمت دارایی از دست داده است ولی حاضر به قبول آن نیست و از آن جا که از شکست و از دست دادن سرمایه‌اش بیزار است برای برگشتن دوباره قیمت سر جای خودش صبر می‌کند. وقتی این اتفاق رخ ندهد او تبدیل به بگ هولدر خواهد شد.


  • غرق شدن در استدلال های غلط (Sunk Cost Fallacy)

وقتی فرد به این امید که سهام یا ارز دیجیتال او بعد از سقوط به قیمت واقعی خود باز می‌گردد آن را نگهداری می‌کند، به این کار Sunk Cost Fallacy می‌گویند. وقتی اخبار فاندامنتال و تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که سهام یا ارز قرار است ارزش خود را از دست بدهد فرد باید در نقطه مناسب اقدام به فروش کند. اگر به جای این کار آن را نگه دارد تبدیل به بگ هولدر خواهد شد.


  • ملاحظات خاص (Special Considerations)

گاهی مسائل موجب ریزش قیمت می‌شوند که نگهدارنده احتمال آن را نمی‌دهد. مثل اتفاقاتی که باعث می‌شود شرکتی که تا دیروز روند قیمتی خوبی داشته است در یک شبانه روز به خاطر اخبار فاندامنتالی دچار دگرگونی شود. این که این اتفاق بیفتد یا خیر از دست بگ هولدر خارج است اما نهایتا باعث مواجه شدن او با ضرر می‌شود. اگر یک شرکت از نظر فاندامنتالی آسیب دیده باشد ترمیم شدن و بالا آمدن دوباره قیمتِ آن کار بسیار دشواری است.



چگونه بفهمیم که یک سرمایه گذاری کاندید بگ هولدر شدن است؟.png

چگونه بفهمیم که یک سرمایه گذاری کاندید بگ هولدر شدن است؟

برخی سرمایه‌گذاری‌ها پتانسیل ریزش و تبدیل کردن شما به بگ هولدر را دارند. این سرمایه گذاری‌ها نشانه‌هایی دارند که هم در بازار کریپتوکارنسی و هم در دیگر بازارها یکسان هستند. با شناخت این نشانه‌ها از سرمایه‌گذاری در ارزها یا سهام‌هایی که این نشانه‌ها را دارند خودداری خواهید کرد. در ادامه ویژگی‌های مورد نظر را بیان می‌کنیم:


  • خرده فروشی قابل توجه سرمایه گذاران بدون پشتوانه فاندامنتالی

وقتی سرمایه‌گذاران بدون پشتوانه فاندامنتالی شروع به خرده فروشی یک سهام یا ارز دیجیتال می‌کنند این موضوع یک نشانه خطر برای تبدیل آن‌ها به بگ هولدر وجود دارد.


  • مدل کسب و کار ضعیف

احتمال شکست شرکت‌هایی که مدل کسب و کار ضعیف دارند بالاست. کسانی که در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند ریسک زیادی متحمل می‎شوند و احتمال بگ هولدر شدن آن‌ها وجود دارد.


  • شیوه های حسابداری سوال برانگیز/ مشکوک

فردی که می‌خواهد در یک شرکت سرمایه گذاری کند اول باید مطمئن باشد که آن شرکت از نظر مالی سالم است. شرکت‌هایی که از شیوه‌های حسابداری مشکوک و سوال برانگیز استفاده می‌کنند ممکن است مرتکب جرائم مالی و مالیاتی شده باشند. در صورتی که این شرکت‌ها از نظر قانونی مشکل پیدا کنند قیمت آن‌ها ریزش شدیدی خواهد داشت به همین خاطر کاندیدای بگ هولدر کردن سرمایه گذار هستند.


  • تیم مدیریتی ضعیف

یکی از عواملی که می‌تواند یک شرکت را کاندیدای بگ هولدر شدن کند تیم مدیریتی ضعیف است. تیم مدیریتی ضعیف، یک شرکت حتی مدل کسب و کار خوب را دچار فروپاشی می‌کند.


  • افت وضعیت مالی

یک شرکت ممکن است مدتی وضعیت خوبی را تجربه کند اما بعد با افت یا بد شدن وضعیت مالی روبه‌رو شود. این مسئله می‌تواند صاحب سهام این شرکت را به بگ هولدر تبدیل کند.


  • شرایط اقتصادی در حال سقوط

سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که شرایط اقتصادی در حال سقوط دارند آن‌ها را به کاندیدای بگ هولدر شدن تبدیل می‌کند. شرایط اقتصادی کشوری که شرکت در آن قرار دارد نیز بر این مسئله تاثیر‌گذار است. پیش از سرمایه گذاری لازم است هردوی این موارد به طور مفصل بررسی شود.


  • کاهش سهم بازار

اگر شرکتی که قرار است روی آن سرمایه گذاری انجام شود با شرکت‌های دیگری در حوزه کاری خود رقابت می‌کند باید این موضوع در نظر گرفته شود که سهم او در بازار نسبت به قبل چقدر کاهش یا افزایش یافته است. اگر سهم بازار آن شرکت با کاهش شدید روبه‌رو بود کاندیدای تبدیل کردن سرمایه گذار به بگ هولدر است.


  • بالا رفتن یکباره ارزش سهام یا ارز بدون پشتوانه فاندامنتالی

هر بالا رفتنی در نمودار یا پشتوانه خبری دارد یا پشتوانه فاندامنتالی اگر جز این بود یک جای کار می‌لنگد. وقتی ارزش سهام یا ارز بدون این که خبر خاصی درباره آن منتشر شود یکباره چند ده درصد رشد می‌کند این موضوع نگران کننده است و نهایتا به سقوط و نابودی آن منجر می‌شود.


نمونه هایی از سهام های بگ هولدر‌ها کدامند؟.png

نمونه هایی از سهام های بگ هولدر‌ها کدامند؟

یکی از مثال‌هایی که می‌توان درباره سهام بگ هولدرها آورد شرکت انرون (Enron) است. قیمت سهام این شرکت در سال 2000 حدود 90 دلار بود که با کاهش شدید در عرض دو سال به 0.12 دلار رسید. علت این سقوط روش‌های حسابداری مشکوک بود که در بالا هم به آن اشاره کردیم.


نمونه دیگر شرکت Sears بود که در سال 2007 در اوج توسعه هر سهام آن معادل قیمت 125 دلار بود. در آن زمان سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی این شرکت صورت گرفت اما قیمت سهام این شرکت به مرور کاهش یافت و نهایتا در سال 2018 اعلام ورشکستگی کرد. بعد از آن این شرکت از بین نرفت ولی قیمت سهام آن در سال 2022 به 0.02 رسید.


در دنیای کریپتوکارنسی نیز این موارد وجود دارند. کسانی که روی ایردراپ‌ها سرمایه‌گذاری کردند و بعد ارزش پول آن‌ها به صفر تبدیل شد یکی از این نمونه‌ها هستند. شت‌کوین‌ها نیز نمونه دیگری از این موارد هستند. به خصوص بعد از این که شیبا خیلی‌ها را پولدار کرد سرمایه گذاران رغبت زیادی به سرمایه‌گذاری در شت‌کوین‌ها پیدا کردند که با توجه به بنیان ضعیف اینگونه ارزها با صفر شدن سرمایه خود مواجه شدند.


چگونه به یک بگ هولدر تبدیل نشویم؟.png

چگونه به یک بگ هولدر تبدیل نشویم؟

برای تبدیل نشدن به یک بگ هولدر باید دانش خود را نسبت به سرمایه‌گذاری افزایش دهید. دانستن شیوه‌های تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تاثیر زیادی بر سرمایه‌گذاری درست و سودآور در بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال دارد. وقتی دانش کافی داشته باشید زمانی که قیمت ارزتان ریزش کرد می‌دانید که چه زمانی برای فروش درست است. وقتی پیامدهای بگ هولدر شدن را بشناسید دیگر با تعصب نسبت به یک ارز نگاه نمی‌کنید و پیش از این که شما را دچار ضرر جبران ناپذیر کند آن را می‌فروشید. کمک گرفتن از گروه‌ها و افراد حرفه‌ای هم می‌تواند در این زمینه مفید باشد.


سخن پایانی


خیلی از سرمایه‌گذاران تازه‌کار بازارهای مالی ممکن است به بگ هولدر تبدیل شوند. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم و در پایان اشاره کردیم که چه راهکارهایی وجود دارد تا ما نیز تبدیل به بگ هولدر نشویم. داشتن دانش کافی پیش از ورود به هرکدام از بازارهای مالی از جمله ارز دیجیتال بسیار ضروری است.