معامله و سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی اگرچه یک فعالیت درامدزا است اما اعتیاد به آن می‌تواند سلامت روان ما را تحت تاثیر قرار دهد که در نهایت باعث تاثیر منفی در معاملات و مواجه شدن با ضرر و زیان خواهد شد. امروزه این که آیا در دنیا کریپتوکارنسی می‌تواند بر سلامت روان ما تاثیر بگذارد یا خیر، به مسئله مهمی تبدیل شده است و پژوهشگران در حال بررسی و مطالعه درباره آن هستند. از آن جایی که سرمایه‌گذاران به دنبال کسب سود از کریپتوکارنسی هستند سلامت روان برایشان اهمیت دارد تا بر معاملات آن‌ها تاثیر منفی نگذارد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اثرات فعالیت در کریپتو بر سلامت روان بپردازیم.


آیا بازار کریپتو می تواند روی سلامت روان ما اثر بگذارد؟

دنیای کریپتوکارنسی با نوسانات شدیدش شناخته می‌شود به خصوص که این روزها دارایی‌های دیجیتال در یک روز گاهی دو برابر شده و گاهی تمام ارزش خود را از دست می‌دهند. فرقی نمی‌کند که بازار خرسی یا گاوی باشد به هر حال این نوسانات شدید در بازار حکم‌فرماست. وقتی که نوسانات شدید برای کسب سود فرصتی فراهم می‌کند، حالت فرار و تغییر حالت‌های سریع بازار می‌تواند یک تهدید برای سلامت ذهنی سرمایه‌گذاران باشد.


آیا بازار کریپتو می تواند روی سلامت روان ما اثر بگذارد؟.png

سلامت ذهنی به عنوان بخش مهمی از زندگی انسان تا سال های اخیر خیلی مورد توجه رسانه‌های مهم و سخنرانی‌ها نبوده است. سرمایه‌گذاری های مالی می‌توانند نقش مهمی در سلامت احساسات و روان ما ایفا کنند، در عوض گاهی هم ناامیدی مداوم ناشی از نوسانات بازار کریپتو می‌تواند آسیب‌زا باشد.


این مسئله به خوبی در زمان خرابی Terra وقتی استیبل کوین‌های این اکوسیستم دچار مشکل شدند نشان داده شد. این اتفاق به تمام بازار کریپتو شوک داد و اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران را پایین آورد. یک مثال بارز این موضوع سرمایه‌گذاران ارز لونا بودند. وقتی که لونا با افت شدید قیمت و تقریبا نابودی روبه‌رو شد تلفن‌های مربوط به خودکشی در خیلی از کشورها به صدا درآمدند و کسانی که قصد خودکشی داشتند علت را سقوط یکباره سرمایه‌شان عنوان می‌کردند.


چرا سلامت ذهنی برای معامله کردن مهم است؟.png

چرا سلامت ذهنی برای معامله کردن مهم است؟

تازه‌کارها حتی اگر دانش‌های سرمایه‌گذاری را نیز فرا گرفته باشند باز هم خیلی اوقات زیر فشار احساسات تصمیمات نادرستی می‌گیرند. حقیقت این است که علاوه بر تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال نگرش ذهنی درست نقش مهمی در معامله‌گری بازی می‌کند. زیر فشارهای احساسی ممکن است اعمال عجولانه‌ای انجام شود که معمولا به از دست دادن سرمایه و شکست منجر می‌شود.

این اشتباهات را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:


  • سندروم قمار (قماربازی) : سرمایه گذاران تازه‌کار بدون فکر کردن به احتمال ضرر و زیان شروع به باز کردن معاملات متعدد می‌کنند.


  • خروج زود‌هنگام از معامله: بعد از اولین معامله موفق، تازه کارها دوست دارند سریعا سود خود را بگیرند و پوزیشن معاملاتی را ببندند. با این کار آن‌ها سود بیشتری که در انتظارشان بود را از دست می‌دهند.

  • پیروی از دیگر فعالان بازار: خیلی از معامله‌گران سعی می‌کنند برای کسب بیشترین سود ممکن، از سیگنال‌ها و نظرات دیگر فعالان بازار استفاده کنند.

  • کنار آمدن با شکست‌ها: بازار کریپتوکارنسی بسیار به ترندها حساس است و قیمت‌ها به سرعت به اظهار نظرها و شایعات واکنش نشان می‌دهند. پس خلاص شدن از شر واکنش‌های احساسی در این بازار به این راحتی‌ها نیست.

  • سرخوشی از معامله نخست: اولین کسب سود به معامله گر احساسات مثبتی می‌دهد که می تواند او را به یک بی‌انضباطی و نهایتاً شکست بکشاند.

چه ترس هایی بر بازار کریپتو حاکم است؟.png

چه ترس هایی بر بازار کریپتو حاکم است؟

بسیاری از فعالان کریپتو از موضوعی به نام FOMO درباره تاثیر ذهن در معاملات یاد می‌کنند. فومو به معنی ترس از دست دادن سود در یک معامله است. یکی از ترس‌های دیگر در دنیای کریپتو همیشه هکرها هستند. ذات غیرمتمرکز و طبیعت ناشناخته کریپتو باعث می شود این دارایی ها بیشتر در خطر هک و اسکم باشند. این‌ها فقط برخی از فاکتورهای تاثیرگذار بر سلامت ذهنی سرمایه گذاران کریپتوکارنسی هستند. برای کاهش تاثیرات ذهنی و استرس سرمایه‌گذاری لازم است که سرمایه‌گذاران درباره سرمایه‌ای که ریسک می‌کنند هشیار باشند.


اعتیاد به معامله کردن، خطر از دست دادن سرمایه و سلامت ذهنی

در سال‌های اخیر بازار کریپتو بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کرد که روی سلامت ذهنی سرمایه‌گذاران تاثیرات منفی داشت. کارشناسان معتقدند معامله کریپتو می‌تواند به یک اعتیاد واقعی تبدیل شود. اولین نشانه‌های این اعتیاد زمانی پدیدار می شود که معامله گران دائما نوسانات بازار را چک می‌کنند. کارشناسان اصطلاح «اعتیاد به کریپتو» را به عنوان یک بیماری ذهنی در کنار دیگر بیماری‌ها قرار دادند.


علائم اصلی اعتیاد به کریپتو تنش عضلانی، اضطراب، نظارت شبانه روزی روی قیمت ارزها و وسواس فکری نسبت به کریپتوکارنسی هستند که در کنار یکدیگر می‌توانند منجر به افسردگی و بی‌خوابی شوند.


چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اعتیاد به کریپتو هستند؟.png

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اعتیاد به کریپتو هستند؟

خوشبختانه همه سرمایه گذاران کریپتوکارنسی در معرض خطر نیستند و خیلی‌ها ضمن کسب سود دچار آسیب‌های روانی از این بازار نمی‌شوند. دانشمندان از دانشگاه تکنولوژی کویینزلند واقع در استرالیا اخیرا مطالعه‌ای درباره این که چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کریپتوکارنسی هستند انجام دادند. این مطالعه نشان می‌دهد چه تیپ‌های شخصیتی باید هنگام انجام معامله به سلامت ذهنی خود بیشتر توجه داشته باشند.


کسانی که نسبت به آینده بی‌اعتماد هستند، آن‌ها که به قماربازی علاقه دارند و افراد بدبین و محتاط بیشتر در معرض خطر اعتیاد به کریپتو می باشند. افراد خودشیفته که به مهارت‌هایشان بیش از اندازه باور دارند نیز ممکن است به انجام معاملات معتاد شوند. این افراد معمولا نیمه مثبت زندگی را نگاه می کنند و آینده را روشن می بینند. گروه دیگری که در معرض این خطر هستند، مبتلایان به اختلالات روحی می‌باشند. این افراد معمولا مورد بی‌مهری و عدم همدلی قرار می‌گیرند و خیلی از آن‌ها برای کاهش اضطراب و استرس در خود به تصمیم‌های احساسی رو می‌آورند. این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها ریسک‌پذیر هستند و این ریسک پذیری اگر با معاملات کریپتوکارنسی ترکیب شود می‌تواند خطراتی برای آن ها به همراه داشته باشد.


به طور حتم همه سرمایه‌گذاران کریپتو دچار آسیب‌های روانی نیستند و بسیاری از مردم به معاملات دارایی‌های دیجیتال معتاد نمی‌شوند. این مهم است که هر شخصی بداند حاضر است چه میزان روی دارایی‌های خود ریسک کند. این موضوع کمک شایانی به جلوگیری از اعتیاد به کریپتوکارنسی خواهد کرد.


راهکارهایی برای کسب سود بدون ایجاد آسیب روانی

برای این که در دنیای ارزهای دیجیتال جزو افراد موفق باشیم و دچار آسیب‌های روانی نشویم راهکارهایی وجود دارد. حفظ آرامش ذهنی و انجام ندادن اعمال عجولانه مهم‌ترین گام در داشتن معاملات موفق در کریپتوکارنسی است. در ادامه به بررسی این راهکارها خواهیم پرداخت:


راهکارهایی برای کسب سود بدون ایجاد آسیب روانی.png

  • ریسکتان را مدیریت کنید

مدیریت ریسک یک اصل مهم در معاملات کریپتوکارنسی است. علاوه براین که باید سرمایه خود را به درستی مدیریت کنید باید دارایی دیجیتال خود را در یک کیف پول ایمن نگه دارید تا نگران خطراتی مانند هک و اسکم هم نباشید. کریپتوکارنسی یک بازار رو به رشد است که نوسانات شدیدی در آن وجود دارد. با بزرگ‌تر شدن این بازار نوسانات آن هم منطقی‌تر خواهد شد با این حال باید مواظب باشید که همه سرمایه خود را به صورت غیرمنطقی وارد این بازار نکنید.

  • همه تخم مرغ‌هایتان را داخل یک سبد نریزید

گاهی اوقات علاقه و اعتماد شدید به یک آلتکوین باعث ضرر کردن سرمایه‌گذاران خواهد شد. یک آلتکوین هرچقدر هم که قابل اعتماد و دارای برنامه ریزی باشد باز هم ممکن است به خاطر عوامل گوناگونی با سقوط قیمت روبه‌رو شود. ارز Terra LUNA به خوبی این موضوع را به ما نشان داد که حتی آلتکوین‌های پرقدرت هم می‌توانند آسیب‌پذیر باشند.


  • با بازارهای گاوی، سود معمولی بگیرید

حتما لازم نیست هر روز برای معامله کردن در بازار حضور داشته باشید. سعی کنید تنها زمانی که بازار صعودی می‌شود به دنبال کسب سود منطقی باشید. بر این موضوع تمرکز کنید که چگونه می‌توانید در بازارهای گاوی سود کنید. حتی می‌توانید آموزش‌های خاص را برای انجام این کار پیدا و مطالعه کنید. بهتر است اگر 30، 40 یا 50 درصد روی یک ارز سود کردید مقداری از سرمایه را خارج کنید تا ریسک شما کاهش پیدا کند.


  • به تحلیل خود پایبند باشید

اینفلوئنسرهای زیادی تحلیل‌های خود را پیرامون بازار کریپتوکارنسی ارائه می‌دهند. این تحلیل‌ها گاهی درست و گاهی اشتباه هستند. اگر بخواهید دنباله روی دیگران باشید و از استراتژی‌های آن‌ها پیروی کنید در این بازار به مشکل بر‌خواهید خورد چرا که معامله کردن با پیش‌بینی بازار متفاوت است. هرکسی باید طبق استراتژی و تحلیل‌های خودش معامله کند و در طول معامله به جای شنیدن پیش‌‌بینی‌های اینفلوئنسرها صرفا پیگیر اخبار پیرامون ارز باشد.


  • شکست را بپذیرید

هیچ معامله‌گری در دنیا وجود ندارد که تمام معاملاتش با سود همراه باشد. شکست هم بخشی از بازار کریپتوکارنسی است که باید با آن کنار بیایید و به درس‌هایی که می‌خواهد به شما بیاموزد توجه کنید. این شکست‌ها که بیشتر در بازار خرسی پیش می‌آیند حتما درس‌هایی برای شما دارند که در آینده برای شما سودآور خواهند بود.


سخن پایانی


اگر می‌خواهید صرفا با ریسک و قماربازی در بازار کریپتوکارنسی فعالیت داشته باشید این کار حتما بر سلامت روان شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. باید توجه داشت که نوسانات بازارهای مالی از احساسات معامله گران شکل می‌گیرد پس شکست و پیروزی هر دو بخشی از این بازار هستند. نباید با یک بار موفقیت مغرور یا با یک بار شکست نا‌امید شوید.