ارز لونا - ترا با نماد LUNA، ارز دیجیتال متعلق به پلتفرم ترا Terra، و شامل مجموعه‌ای از ارزهای پایدار غیرمتمرکز است. این ارز دیجیتال با هدف کاستن از تمرکز بر روی ارزهای خاصی در بازار ارزهای دیجیتال پایه‌گذاری شد. اساس پروتکل شبکه ترا بر پایه کاهش رقابت در بازار رمزارزها و پدید آوردن ثبات در این بازار است. این کار به مدد استفاده از استیبل کوین‌ها یا رمزارزهای پایدار صورت می‌گیرد.


توکن لونا دارای سه کارکرد اصلی در شبکه ترا است. نخستین کارکرد لونا استخراج دادوستدهای ترا در بخش استیکینگ آن است. کارکرد دوم رمزارز لونا اطمینان از ثبات قیمت ارزهای پایدار شبکه ترا است و سومین کارکرد آن هم ایجاد انگیزه برای اعتبارسنج‌های بلاک چین است.


تاریخچه ارز لونا

پروتکل ترا در سال 2018 شروع به فعالیت کرد، اما ارز لونا - ترا از سال 2019 وارد بازار رمزارزها شد. در واقع شروع رسمی کار این شبکه و رمزارزهای آن در آوریل سال 2019 بود. ارز دیجیتال لونا توکن شبکه ترا (Terra) است. این ارز دیجیتال با نماد LUNA در کوین مارکت یا بازار رمزارزها نمایش داده می‌شود. توسعه‌دهندگان شبکه ترا از ماه سپتامبر سال 2020 ارزهای پایداری با پشتوانه دلار آمریکا، توگروگ مغولی، وون کره جنوبی و همچنین با پشتوانه سبد دارایی بین‌المللی SDR منتشر کرده‌اند. این پدیدآورندگان قصد دارند تا در آینده گزینه‌های بیشتری را نیز به آنها اضافه کنند.


نگاهی به پلتفرم ترا

اساس شبکه ترا بر پایه الگوریتم اجماع اثبات سهام مبتنی بر تندرمینت (Tendermint) بنا شده است. همه‌ی توسعه‌دهندگان فعال این پلتفرم می‌توانند برنامه‌های کارآمدی در آن ایجاد کنند. سرعت انجام تراکنش‌ها در این بلاک چین بالا است و تراکنش‌ها در چند ثانیه انجام می‌شود. کارمزد تراکنش‌ها هم با توجه به قراردادهای هوشمند شبکه کاهش پیدا کرده است. موارد اخیر توانسته توجه صاحبان کسب‌وکار را به این پلتفرم جلب کند تا آن را به بازار معاملاتی خود وارد کنند.


نخستین ارز این شبکه ترا نام دارد. TerraUSD یک استیبل کوین است که روی بلاک چین ترا پدید آمده است. این ارز دیجیتال که با نماد USD شناخته می‌شود، پس از آغاز‌ به‌ کار موفقیت‌آمیز شبکه ترا به بازار ارائه شد. توکن ترا از نظر فنی متمرکز نیست و به وجود آوردن آن با سوزاندن ارز لونا انجام می‌شود. در واقع لونا دومین ارز پلتفرم ترا به شمار می‌رود و برای پایداری ارز ترا به بازار عرضه شده است. سودی که خریداران رمز ارز لونا - ترا می‌برند، از تراکنش‌هایی است که بر بستر بلاک چین ترا انجام می‌شود. 0.5 درصد سود شامل همه کاربران این رمزارز می‌شود که از محل تراکنش‌ها بین آنها توزیع می‌شود.


روش گرفتن پاداش در این شبکه به این صورت است که دارندگان رمزارز لونا ارز دیجیتال خود را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استیک می‌کنند یا به‌عبارتی در کیف پول دیجیتال خود تا مدت خاصی ذخیره می‌کنند. پس از آن می‌توانند متناسب با توکن‌هایی که استیک کرده‌اند، پاداش بگیرند. البته دارندگان ارز لونا - ترا می‌توانند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را به نمایندگی از کاربران دیگر هم انجام دهند که این کار در نتیجه‌ی تقسیم درآمد حاصل از پاداش کاربران صورت می‌گیرد. شبکه ترا دارای یک ویژگی خاص است. دارندگان ارز لونا می‌توانند در نظرسنجی مدیریت شبکه شرکت کنند و برای ایجاد هر تغییری رای بدهند. این سهام‌داران همچنین می‌توانند اجازه تایید معاملات را به سهام‌داران دیگر واگذار کنند.


روش ثبات قیمت در پلتفرم ترا

شبکه ترا برای ثابت نگه داشتن قیمت رمزارز اصلی این شبکه از الگوریتم خاصی استفاده می‌کند. این الگوریتم بر اساس تعداد تقاضا برای خرید استیبل کوین‌ها یا ارزهای پایدار برنامه‌یزی شده است. به این ترتیب که هر زمان تعداد تقاضا برای یکی از ارزهای پایدار افزایش پیدا کند، تعداد تراکنش‌ها در شبکه زیاد می‌شود؛ در نتیجه قیمت توکن آن هم افزایش پیدا می‌کند. البته برعکس این موضوع هم وجود دارد. یعنی هرگاه تقاضای خرید کاهش پیدا کند، از قیمت این ارزها نیز کاسته خواهد شد.

what-is-terra-luna

پدید آورندگان ارز لونا - ترا

نام دو نفر به‌عنوان بنیان‌گذاران ارز لونا ثبت شده است. دنیل شین (Daniel Shin) و دو کوان (do Kwan) پدید‌آورندگان این شبکه بودند. ایده اصلی این دو نفر ثبات قیمت ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک چین بود. پس از راه‌اندازی این پلتفرم، کوان سمت مدیریت شرکت توسعه‌دهنده پروتکل ترا، یا همان آزمایشگاه‌های ترافرم (Terraform) را به‌ عهده گرفت. پیش از آغاز به کار و توسعه ترا، شین از بنیان‌گذاران و مدیر شرکت بزرگ تجارت الکترونیکی تیکت مانستر (Ticket Monster) در کره جنوبی بود. همچنین او یکی از پایه‌گذاران شرکت فست ترک آسیا (Fast Track Asia) به شمار می‌رفت که به‌عنوان کارآفرین برای ایجاد شرکت‌های کاربردی فعالیت می‌کرد. دو کوان هم پیش از افتتاح این پلتفرم، مدیر عامل شرکت انیفای (Anify) بود و به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت‌های مایکروسافت و اپل کار می‌کرد.


هدف از ایجاد ارز لونا - ترا

هدف اصلی از پدید آوردن این رمزارز در شبکه ترا همان‌طور که در آغاز مطلب به آن اشاره شد، تمرکززدایی از برخی از ارزهای دیجیتال بود. این بلاک چین با ارائه استیبل کوین ترا تلاش دارد تا به ایجاد ثبات در بازار رمزارزها بپردازد. البته در صورت موفقیت و رسیدن به این هدف، زیرساخت‌های بلاک چین دگرگون خواهد شد. در واقع می‌توان گفت هدف نهایی از ایجاد چنین شبکه و رمزارزی، عادلانه‌تر ساختن گردش پول است. در صورت دستیابی به این هدف، به جای استفاده از یک سیستم سیاسی که دولت‌ها تعیین کننده رشد اقتصادی و گردش پول هستند، از سیستمی دموکراتیک استفاده می‌شود. سیستمی که غیرمتمرکز است و هیچ دولتی قدرت کنترل آن را ندارد. وظیفه اصلی توکن لونا ثابت نگه داشتن قیمت ارزهای دیجیتال شبکه ترا است.


اطلاعات کلی درباره ارز لونا

پروتکل ترا بلاک چینی است که از ارزهای پایدار یا استیبل کوین‌هایی با پشتوانه ارز فیات پشتیبانی می‌کند. اساس مرام‌نامه یا وایت پیپر ارزهای پایدار در ثبات قیمت ارزها با پشتوانه ارزهای فیات در بازار عرضه و تقاضا است. (ارزهای فیات ارزهایی هستند که به‌وسیله دولت‌ها ارائه می‌شوند و پشتوانه طلا یا نقره ندارند.) از لونا که توکن ویژه ترا است، برای ثابت شدن قیمت ارزهای پایدار در این سیستم استفاده می‌شود.


ارزش ارز لونا - ترا

ارز لونا در این تاریخ (20 فوریه 2022) ارزشی حدود 19.11 میلیارد دلار آمریکا را در بازار ارزهای دیجیتال جهانی به خود اختصاص داده است. سهم ارز دیجیتال لونا در میان رمزارزها 1.2 درصد است و در رتبه 10 بازار جهانی قرار گرفته است. قیمت هر واحد رمزارز لونا در این تاریخ 48.99 دلار آمریکا است. بدین ترتیب با توجه به نرخ تتر که 26,223 تومان است، قیمت هر واحد ارز لونا به 1,284,692 می‌رسد.


حجم دادوستد روزانه این رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال 928,84 میلیون دلار است. بالاترین قیمت رمز ارز لونا - ترا تاکنون 103,35 دلار در تاریخ 27 دسامبر 2021 بوده است. اکنون قیمت این رمز ارز به نسبت آن زمان 52,59 درصد کاهش داشته است. تعداد کل واحدهای ارز لونا در نهایت به 803.76 میلیون خواهد رسید، اما تاکنون 390.06 میلیون از آنها وارد چرخه ارزهای دیجیتال شده است. البته تعداد کل ارزهای شبکه ترا به یک میلیارد توکن می‌رسد. فعال‌ترین صرافی در خرید و فروش رمزارز لونا–ترا صرافی بایننس است که 25.33 از حجم کل دادوستد این ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است.


نوسان ارز LUNA

قیمت ارز لونا مانند هر رمزارز دیگری در زمان پیدایش آن دچار نوسانات زیادی بوده است. قیمت این ارز گاهی در بازارهای خرسی رو به پائین، و گاهی در بازارهای گاوی رو به بالا بوده است. بالاترین قیمتی که این رمزارز تاکنون داشته 103.35 دلار آمریکا در 27 دسامبر سال 2021، و کمترین قیمت آن 0.12 دلار آمریکا در 8 مارس سال 2020 بوده است.


بررسی و تحلیل ارز لونا

ارز لونا ویژگی‌های خاصی دارد که آن را منحصربه‌فرد ساخته است.


  • تلاش در ثبات قیمت استیبل کوین‌ها: رمز ارز لونا با بهره بردن از ارزهای پایدار یا استیبل کوین‌هایی با پشتوانه ارز فیات از دیگر رمزارزها متمایز می‌شود. در واقع این ارز دیجیتال برتری‌های رمزارزهای بدون مرز را با ثبات قیمت ارزهای فیات با یکدیگر ترکیب ساخته است. در پروتکل شبکه ترا، الگوریتم پشتیبانی از ارزهای پایدار به این صورت است که مقدار عرضه آنها به بازار بر اساس تقاضای موجود تنظیم می‌شود. این کار باعث می‌شود تا دارندگان ارز لونا - ترا انگیزه بیشتری برای دادوستد این توکن داشته باشند. اما باتوجه به سابقه ریزش باید بیشتر مراقب این ارز و شبکه باشند.

  • پشتیبانی پروتکل ترا از طرف اتحادیه ترا (Terra Alliance): پروتکل ترا از طرف گروهی از کسب‌وکارهای مختلف حمایت می‌شود. شرکت‌های مختلفی از 10 کشور دنیا این شبکه را حمایت می‌کنند. شرکت‌هایی که در واقع نماینده‌های بیش از 45 میلیون کاربر این شبکه با میلیاردها دلار دارایی هستند.


امنیت لونا چگونه است؟

شبکه ترا از نودهای اعتبارسنجی برای بالاتر بردن امنیت شبکه استفاده کرده است. این سیستم امنیت شبکه را تضمین می‌کند. در سال 2019 شرکت تایید بلاک چین و تست نفوذ سرتیک (Sertik) که امنیت شبکه‌های بلاک چین را بررسی می‌کند، امنیت این شبکه را مورد بررسی قرار داد. بر اساس نظریه سرتیک مدل‌سازی و استدلال ریاضی شبکه ترا دقیق و بدون اشکال است. البته این شرکت درباره عملکرد بلاک چین شبکه ترا توضیحی ارائه نداده است.


کیف پول لونا کدام است؟

ارز لونا - ترا از کیف پول‌های مختلفی می‌تواند استفاده کند. بعضی از این کیف پول‌ها سخت‌افزاری و برخی نیز نرم‌افزاری هستند.


  • کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger): کیف پول لجر بهترین کیف پول سخت‌افزاری برای رمز ارز لونا است. این کیف پول در دو نوع مختلف لجر نانو ایکس و لجر نانو اس به بازار ارائه شده است. ویژگی هر دو نوع این کیف پول‌ها امنیت بالا و کاربری آسان آنها است. کیف پول لجر با بیشتر رایانه‌ها و تبلت‌ها سازگار است. این کیف از بیش از 23 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

  • کیف پول سخت‌افزاری کیپ کی (KeepKey): کیف پول کیپ کی از بیش از 40 رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند و یکی از برترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است. دارندگان توکن‌های ترا می‌توانند از این کیف پول هم استفاده کنند.

  • کیف پول نرم‌افزاری کوینومی (Coinomi): کیف پول کوینومی از امن‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای ارز لونا - ترا به شمار می‌رود. این کیف پول محیطی زیبا و کاربرپسند دارد و برای کاربران سیستم اندروید و آی او اس قابل استفاده است. کیف پول کوینومی از بیش از 150 رمزارز پشتیبانی می‌کند.

    what-is-terra-luna

کیف پول‌های دیگر ارز لونا-ترا

  • کیف پول نرم‌افزاری تراست والت (Trust Wallet)
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor
  • کیف پول نرم‌افزاری Mycelium
  • کیف پول نرم‌افزاری BlueWallet
  • کیف پول نرم‌افزاری Electrum
  • کیف پول نرم‌افزاری Exodus
  • کیف پول نرم‌افزاری BitcoinWallet

صرافی‌های ارز دیجیتال لونا

صرافی‌های مختلفی از رمز ارز لونا - ترا پشتیبانی می‌کنند:



رمز ارز لونا-ترا را چگونه بخریم؟

برای خرید رمز ارز لونا ابتدا باید هویت شما در یک صرافی پذیرش شود. پس از آن با خرید تتر می‌توانید این رمز ارز را خریداری کنید. اگر از کاربران جدید بازار ارزهای دیجیتال هستید، پیش از دادوستد بهتر است با روش کار در صرافی مورد نظر خود آشنا شوید. پس از آن می‌توانید اقدام به خرید و فروش کنید.


استخراج Luna چگونه است؟

برخی از رمزارزها مانند بیت کوین قابلیت استخراج شدن دارند. اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند و فقط از راه خرید آنها می‌توان این رمزارزها را به دست آورد. الگوریتم یک شبکه بلاک چین تعیین‌کننده قابل استخراج بودن یا نبودن آن است. ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم اجماع سهام یا PoS بهره می‌برند، قابلیت استخراج رمزارز را ندارند. شبکه ترا نیز از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. بدین ترتیب امکان استخراج رمز ارز لونا - ترا وجود ندارد.


آینده ارز دیجیتال لونا–ترا

شرکت‌ها و کارشناسان مختلف پیش‌بینی‌های زیادی درباره ارز لونا - ترا کرده بودند که بسیاری از آنها زودتر از موعد به حقیقت پیوسته است. در واقع می‌توان کفت کمتر آلت کوینی وجود داشته که بتواند تا این اندازه رشد قیمت داشته باشد. کارشناسان بازار رمزارزها همچنان این ارز دیجیتال را قابل رشد می‌دانند و معتقدند ارزش آن باز هم بالاتر خواهد رفت. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت این رمز ارز به بیشتر از 100 دلار افزایش پیدا خواهد کرد.


سخن پایانی

نام بیت کوین برای همه مردم آشناست، اما شاید بسیاری از مردم نام رمز ارز لونا - ترا را نشنیده باشند. این شبکه با ارائه ارز دیجیتال پایدار ترا ورودی موفقیت‌آمیز در بین شبکه‌های بلاک چین داشت. شبکه ترا توانست در مدت کوتاهی در بین بسیاری از مردم شناخته شود. ارزش رمزارز آن هم که در ابتدا بسیار پائین بود، به رشد قابل توجهی دست پیدا کرد. نکته جالب درباره این رمزارز آن است که در بازه زمانی سه‌ماهه توانست خود را از رتبه سه رقمی به رتبه 10 بازار ارزهای دیجیتال برساند. کارشناسان همچنان آینده ارز دیجیتال لونا را روبه‌رشد پیش‌بینی می‌کنند. این نکته می‌تواند برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری روی این رمزارز را دارند دارای اهمیت باشد.