اتریوم ارز دیجیتال، پس از ارز بیت کوین دومین ارز دیجیتال از نظر بزرگی حجم بازار است. این رمزارز که توسط ویتالیک بوترین راه‌اندازی شده، برای رشد و توسعه‌اش، به‌روزرسانی‌هایی را انجام می‌دهد. آخرین به‌روز‌رسانی این رمزارز، در 5 اوت 2021 انجام شد و شبکه اتریوم تحت یک ارتقاء فنی قرار گرفت. این ارتقاء بزرگ که به Ethereum Improvement Protocol یا EIP-1559 معروف است را «هاردفورک لندن» می‌‌نامند. اتریوم علاوه بر اینکه به‌عنوان یک ارز دیجیتال استفاده می‌شود، می‌تواند قراردادهای هوشمند را نیز اجرا کند و برنامه‌های گوناگون بسازد. هارد فورک اتریوم توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما هارد فورک اتریوم چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم هارد فورک‌ها چه تأثیراتی بر قیمت اتریوم داشته‌اند.


هارد فورک اتریوم چیست؟

هارد فورک فرآیندی است که به‌موجب آن یک بلاکچین تمام تراکنش‌هایی را که قبلاً معتبر می‌دانست نامعتبر می‌کند و تمام تراکنش‌هایی را که قبلاً نامعتبر می‌دانست معتبر می‌سازد. همان‌طور که در مقاله هارد فورک چیست اشاره کردیم، هارد فورک زمانی ایجاد می‌شود که گره‌های جدیدترین نسخه بلاکچین از نسخه یا نسخه‌های قدیمی آن بلاکچین پشتیبانی نمی‌کنند.


این موضوع باعث می‌شود تا یک نسخه جدید از بلاکچین قبلی ایجاد شود. این فرآیند درواقع یک تغییر دائمی در بلاکچین است. هنگامی‌که هاردفورک انجام می‌شود، کاربران باید نسخه به‌روز شده نرم‌افزار را دانلود و نصب کنند. بااین‌حال، نسخه قدیمی بلاکچین هنوز وجود دارد که به‌طور بالقوه می‌تواند به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید منجر شود.


هاردفورک‌ها راهی برای مقابله با ایرادات شبکه، جلوگیری از سرقت ارز توسط هکرها یا به زبان ساده‌تر راهی برای کارآمدتر کردن شبکه هستند. ازنظر فنی، اتریوم یک شبکه مبتنی بر بلاکچین است و اتر ارز دیجیتال بومی آن است که می‌توانید با استفاده از شبکه آن را استخراج کنید. بااین‌حال، در استفاده روزمره، اتریوم به‌عنوان یک ارز دیجیتال شناخته می‌شود. مدتی بود که بلاکچین اتریوم، مانند بسیاری از بلاکچین‌ها، با مقیاس‌پذیری مشکل داشت. به این معنی که ممکن بود در انجام سریع و کارآمد تراکنش‌ها مشکلاتی وجود داشته باشد.


کارها آن‌طور که باید پیش نمی‌رفتند، یعنی انجام اقدامات روی زنجیره بیش از آنچه کاربران می‌خواستند طول می‌کشید. مشکل مقیاس‌پذیری همچنین به این معنی بود که کارمزد تراکنش‌ها بالاتر از آنچه باید باشد بود و باعث نارضایتی کاربران نیز می‌شد. از این گذشته، یکی از تئوری‌های کلیدی پشت فناوری بلاکچین، به‌ویژه اتریوم، این است که هدف آن آسان‌تر کردن انجام تراکنش‌های مالی است نه اینکه آن‌ها را سخت‌تر کند.


هارد فورک لندن چیست؟

هارد فورک لندن چیست؟

ارتقای EIP-1559 یا همان هارد فورک لندن که در۵ آگوست2021 اتفاق افتاد، بخش کوچکی از تعمیرات اساسی کل شبکه اتریوم به شمار می‌رود. این امر باعث شد که اتریوم از یک سیستم اثبات کار به یک سیستم اثبات سهام تغییر کاربری دهد. سیستم اثبات سهام به کاربران قدرت بیشتری می‌دهد تا بتوانند تراکنش‌ها را تأیید کنند و ارزهای دیجیتال را به دست بیاورند. سیستم اثبات کار به ماینرها اجازه انجام این کار را با استفاده از قدرت‌های محاسباتی وسیع می‌داد. هدف هارد فورک لندن بهبود سرعت تراکنش‌ها، کاهش کارمزد تراکنش‌ها و افزایش استخراج اتریوم است.


اتریوم یک پلتفرم منبع باز است، به این معنی که هر ماینر مبتنی بر بلاکچین می‌تواند آن را برای همیشه استخراج کند. این عرضه غیرقابل تنظیم اتریوم آن را بی‌ثبات می‌کند و درنتیجه، حتی کارمزد تراکنش‌ها نیز متفاوت خواهد بود. هارد فورک لندن کارمزد تراکنش‌ها را کنترل می‌کند. پس از اینکه بلاکچین اصلی اتریوم یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های خود را در تاریخ شش‌ساله شبکه تجربه کرد، قیمت اتریوم در بازارهای ارزهای دیجیتال افزایش یافت. قیمت لحظه‌ای اتریوم قبل از انجام هارد فورک لندن 2600 دلار بود و بعد از این به‌روزرسانی به قیمت 2780 دلار رسید.


قیمت اتریوم بعد از هارد فورک لندن

قیمت اتریوم پس از هارد فورک لندن افزایش یافت. پیش از هارد فورک قیمت اتریوم در حال افزایش بود. قیمت در 2 اوت به 2557.77 دلار رسید و در 7 اوت به بالاترین حد روزانه 3170.23 دلار رسید که در عرض پنج روز حدود یک‌چهارم افزایش داشت. در همان روز یعنی 7 اوت، اولین باری بود که قیمت اتریوم از سد 3 هزار دلاری پس از سقوط بزرگ کریپتو در 19 مه عبور کرد. در تاریخ 19 مه قیمت اتریوم بیش از 40 درصد از بالاترین سطح روزانه یعنی 3437.94 دلار به پایین‌ترین سطح روزانه یعنی 1952.46 دلار سقوط کرد. به نظر نمی‌رسد که این رشد به این زودی متوقف شود.


تا صبح روز 17 اوت، اتریوم در حدود 3200 دلار بود. بااین‌حال، در اوایل بعدازظهر 19 اوت قیمت اتریوم به حدود 2980 دلار کاهش یافت. اگرچه قیمت این ارز دیجیتال سقوط کرد، اما همچنان در وضعیت بهتری نسبت به ابتدای ماه قرار داشت. بازار ارزهای دیجیتال روند بهتری در پیش گرفته بود و برای اولین بار از اواسط ماه مه بیش از 2 تریلیون دلار در 14 اوت ارزش داشت. تحقیقات غول فناوری مایکروسافت نشان داد که استفاده از یک سیستم مبتنی بر اتریوم به مقابله با دزدی کمک می‌کند. این خبر برای ارزهای دیجیتال خبر مهمی است، اما نشان می‌دهد که آخرین تغییرات اتریوم باعث شده مردم علاقه زیادی به این ارز دیجیتال نشان دهند.


مزایای هارد فورک اتریوم برای سرمایه‌گذاران

اجرایی شدن هارد فورک لندن کمک‌های زیادی به سرمایه‌گذاران می‌کند و به آن‌ها اطلاعات خوبی درباره حجم و ارزش این ارز دیجیتال می‌دهد. سرمایه‌گذارانی که حجم بالایی از اتریوم را نگهداری می‌کنند این کار خود را پس از هارد فورک به‌راحتی توجیه می‌کنند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیز روش جدیدی را اتخاذ کرده‌اند. آن‌ها اعتراف می‌کنند که بهتر است خرید اتریوم انجام بدهند و از آن نگهداری کنند تا بتوانند سود زیادی از آن به دست بیاورند.

مزایای هارد فورک اتریوم برای سرمایه‌گذاران

رابطه بیت کوین و اتریوم بعد از هارد فورک لندن

پس از هارد فورک تغییرات یک‌شبه در معادله بیت کوین و اتریوم ایجاد نمی‌شوند. عرضه بیت کوین درمجموع به 21 میلیون سکه محدود شده است؛ یعنی استخراج جدیدی از بیت کوین وجود نخواهد داشت. بلاکچین بیت کوین این ارز دیجیتال را تا رسیدن به سقف 21 میلیونی خود حفظ خواهد کرد. اتریوم با فعال کردن هارد فورک لندن کم‌وبیش ادامه کار را برای ماینرها سخت می‌کند.


اگرچه در حال حاضر فرآیند ماینینگ در حال انجام است، اما دیر یا زود همه ماینرها از استخراج اتریوم دلسرد می‌شوند و آن را با بیت کوین برابر می‌کنند. اقدام جدیدی که اتریوم اتخاذ کرده ممکن است باعث کاهش تورم در بازار شود. سیستم اتریوم با ارائه توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بر روی بلاکچین خود و همچنین رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کرده است.


کدام هارد فورک اتریوم بهتر است؟

شبکه اتریوم در گذشته چندین به‌روزرسانی را پشت سر گذاشته است، اما مسلماً هارد فورک لندن یکی از مهم‌ترین موارد در تاریخ این شبکه است. در سال 2016 هارد فورک DAO اتفاق افتاد که یک رویداد بزرگ بود. این هارد فورک چهره و جامعه اتریوم را تغییر داد. راه‌اندازی زنجیره ETH 2.0 در دسامبر 2020 نیز یک رویداد مهم بود. اگرچه هارد فورک نبود، اما نسخه جدید اتریوم را ایجاد کرد که از Proof of Stake (PoS) استفاده می‌کرد. در سال‌های 2015 و 2019، این شبکه تحت دو ارتقای کمی مبهم‌تر به نام‌های «قسطنطنیه» و «عصر یخبندان» قرار گرفت.


عصر یخبندان در سال 2015 بمب سختی را معرفی کرد که به مکانیسمی اشاره دارد که در اتریوم تعبیه شده است که سختی استخراج را در طول زمان افزایش می‌دهد. اجرای بمب سختی بارها از آن زمان به تعویق افتاده است. درواقع، یکی از EIPها در فورک لندن عصر یخبندان را تا دسامبر 2021 پیش می‌برد. قسطنطنیه در سال 2019 شامل چندین پیشنهاد برای کارآمدتر کردن بلاکچین اتریوم و هموار کردن راه برای حرکت به سمت اثبات سهام در به‌روزرسانی‌های آتی اتریوم بود. پس از اجرای این کد، یک باگ جدی در کد ایجاد شد و توسعه‌دهندگان مجبور شدند هارد فورک دوم را برای تعمیر کردن باگ، که به‌روزرسانی را به تأخیر می‌انداخت منتشر کنند.

کدام هارد فورک اتریوم بهتر است؟

کلام پایانی

هارد فورک اتریوم باعث ایجاد اصلاحاتی در این شبکه می‌شود. این اصلاحات درمجموع کارایی شبکه اتریوم را بهبود می‌بخشند و ارز اختصاصی آن یعنی اتر هم با افزایش تقاضا و درنهایت افزایش قیمت ارز دیجیتال مواجه خواهد شد. اگر شما هم تمایل دارید اتریوم بخرید و از نتایج جدیدترین هارد فورک آن سود کنید، می‌توانید در صرافی آنلاین معتبر ایرانی اکسبیتو ثبت‌ نام کنید. بعد از ایجاد یک حساب کاربری و احراز هویت و در نهایت افزودن اطلاعات بانکی و واریز ریال به کیف پول (شارژ کیف پول به صورت ریال) خود می‌توانید ارز دیجیتال اتریوم را خریداری کنید. همچنین با استیک اتریوم پاداش دریافت کرده و درامد کسب کنید.