اگر در مورد بازار ارزهای دیجیتال اطلاعاتی داشته باشید خواهید دانست که در این بازار اصطلاحات زیاد با معانی و مفاهیم متفاوت وجود دارد. یکی از این اصطلاحات هاردفورک است که در ادامه بیشتر در مورد آن برایتان توضیح می‌دهیم. در ضمن برای خرید ارزهای دیجیتال هم می‌توانید از صرافی ایرانی اکسبیتو استفاده کنید.


هارد فورک چیست؟

هارد فورک (Hard fork)) همان‌طور که به تکنولوژی بلاکچین مربوط می‌شود، یک تغییر اساسی در پروتکل شبکه بلاکچین است که بلوک‌ها و تراکنش‌های نامعتبر قبلی را معتبر می‌کند. یک هارد فورک به چند گره و کاربر نیاز دارد تا به آخرین نسخه نرم‌افزار شبکه ارتقا پیدا کنند. به عبارت ساده هارد فورک یک ارز دیجیتال را به دو بخش تقسیم می‌کند و منجر به اعتبارسنجی بلوک‌ها و تراکنش‌هایی می‌شود که قبلاً نامعتبر بودند. به‌این‌ترتیب، لازم است همه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار خود را به آخرین نسخه ارتقا دهند.


فورک یک ارز دیجیتال ممکن است توسط توسعه‌دهندگان آن ارز یا اعضای یک گروه که حامی آن ارز هستند ایجاد شود. گاهی توسعه‌دهندگان و حامیان یک ارز از عملکرد بلاکچین آن ارز ناراضی هستند و بنابراین باعث ایجاد یک فورک در آن بلاکچین می‌شوند. فورک‌ها همچنین ممکن است به‌عنوان راهی برای جذب سرمایه برای پروژه جدید یا ارائه ارزهای دیجیتال جدید به وجود بیایند. البته فورک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: هارد فورک و سافت فورک. ما در این مقاله به درک مفهوم هارد فورک می‌پردازیم.


هارد فورک چه زمانی ایجاد می‌شود؟ هارد فورک زمانی ایجاد می‌شود که گره‌های جدیدترین نسخه بلاکچین از نسخه یا نسخه‌های قدیمی آن بلاکچین پشتیبانی نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا یک نسخه جدید از بلاکچین قبلی ایجاد شود. افزودن یک قانون جدید به کد اصلی بلاکچین باعث به وجود آمدن یک فورک در بلاکچین می‌شود. یک فورک در یک مسیر جدید و ارتقا یافته از بلاکچین قرار می‌گیرد و فورک دیگر هم به مسیر قدیمی بلاکچین ادامه می‌دهد. پس از مدت کوتاهی، کسانی که در مسیر قدیمی بلاکچین هستند متوجه می‌شوند که نسخه بلاکچین قدیمی و ناکارآمد است و به‌سرعت نرم‌افزار خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی می‌کنند.

what-is-hard-fork

فورک چگونه کار می‌کند؟

فورک در یک بلاکچین ممکن است نه‌تنها برای بیت کوین بلکه برای هر پلتفرم رمزنگاری‌شده دیگری نیز ایجاد شود. دلیلش هم این است که بلاکچین‌ها و ارزهای دیجیتال معمولاً بدون توجه به اینکه در کدام پلتفرم رمزنگاری هستند به یک روش کار می‌کنند. کاربران ممکن است بلوک‌های موجود در بلاکچین را به‌عنوان کلیدهای رمزنگاری‌شده‌ای که حافظه بلاکچین را تغییر می‌دهند در نظر بگیرند. ازآنجایی‌که ماینرها در یک بلاکچین قوانینی را تنظیم می‌کنند که حافظه را در شبکه تغییر می‌دهد، این ماینرها قوانین جدید را درک می‌کنند.


بااین‌حال، همه ماینرها باید در مورد قوانین جدید و در مورد آنچه که یک بلوک معتبر را در زنجیره تشکیل می‌دهد به توافق برسند. بنابراین زمانی که توسعه‌دهندگان و یا حامیان قصد دارند قوانین را تغییر دهند، باید آن بلاکچین را فورک کنند تا نشان دهند که تغییری در پروتکل ایجاد شده یا مسیر پروتکل را منحرف کرده است. سپس توسعه‌دهندگان می‌توانند تمام نرم‌افزار را به‌روز کنند یا قوانین جدیدی را ایجاد کرده و آن را به اطلاع دیگران برسانند.


از طریق فرآیند فورکینگ، ارزهای دیجیتال مختلف با نام‌هایی مشابه بیت کوین به وجود می‌آیند. بعضی از این ارزهای جدید عبارت‌اند از: بیت کوین کش، بیت کوین گلد و... برای سرمایه‌گذار معمولی ارزهای دیجیتال، تشخیص تفاوت بین ارزهای دیجیتال اصلی و فورک‌های مختلف آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. برای کمک به حل این مشکل می‌توانید از صرافی ایرانی اکسبیتو برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده کنید، زیرا در این صرافی تمام ارزها به‌طور جداگانه در دسترس شما قرار می‌گیرند و می‌توانید بفهمید که هر ارز دیجیتال فورک کدام ارز اصلی است.


دلایل هارد فورک چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که توسعه‌دهندگان هارد فورک را ایجاد می‌کنند. مثلاً یکی از این دلایل تصحیح خطرات امنیتی مهم موجود در نسخه‌های قدیمی نرم‌افزار برای افزودن قابلیت‌های جدید یا معکوس کردن تراکنش‌ها است، مانند زمانی که بلاکچین اتریوم یک هارد فورک به نام DAO برای از بین بردن اثرات هک این بلاکچین ایجاد کرد.


پس از هک، جامعه اتریوم تقریباً به‌اتفاق آرا به یک هارد فورک برای بازگرداندن تراکنش‌هایی که ده‌ها میلیون دلار ارز دیجیتال را توسط یک هکر ناشناس حذف می‌کرد، رأی دادند. هارد فورک همچنین به دارندگان توکن DAO کمک کرد تا ارزهای اتر (ETH) خود را برگردانند.


پیشنهاد برای هارد فورک دقیقاً تاریخچه تراکنش‌های شبکه را نشان نداد. در عوض، وجوه مرتبط با DAO را به یک قرارداد هوشمند تازه ایجادشده با این هدف انتقال داد که به مالکان اصلی اجازه دهد وجوه خود را برداشت کنند.


دارندگان توکن DAO می‌توانستند ETH را با نرخ تقریباً 1 تا 100 DAO برداشت کنند. موجودی اضافی توکن‌ها و هر اتری که در نتیجه هارد فورک باقی مانده بود توسط متصدیان DAO برداشته و بین دارندگان توکن‌ها توزیع شد تا ضررهای آن‌ها را جبران کند.


مقایسه هارد فورک و سافت فورک

هارد فورک و سافت فورک اساساً یکسان هستند؛ به این معنا که وقتی کد موجود در یک پلتفرم ارز دیجیتال تغییر می‌کند، نسخه قدیمی در شبکه باقی می‌ماند، درحالی‌که نسخه جدیدی هم بر روی بلاکچین ایجاد می‌شود. در سافت فورک تنها یک بلاکچین به‌روزرسانی را می‌پذیرد و باقی می-ماند، درحالی‌که با هارد فورک هر دو بلاکچین قدیمی و جدید در کنار یکدیگر به کار خود ادامه می‌دهند؛ به این معنی که نرم‌افزار باید به‌روز شود تا طبق قوانین جدید کار کند. هر دو فورک یک شکاف در بلاکچین ایجاد می‌کنند، اما نتیجه هارد فورک دو بلاکچین و نتیجه سافت فورک یک بلاکچین خواهد بود.


مزایای هارد فورک

با توجه به تفاوت‌های امنیتی بین هارد فورک و سافت فورک، تقریباً همه کاربران و توسعه‌دهندگان به هارد فورک اعتماد دارند. حتی زمانی که به نظر می‌رسد سافت فورک می‌تواند این کار را انجام دهد، بازهم بهتر است از هارد فورک استفاده شود. تغییرات اساسی بلوک‌ها در یک بلاکچین به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد، اما حریم خصوصی در هارد فورک به‌مراتب منطقی‌تر از سافت فورک است.


هارد فورک باعث می‌شود تا بلاکچین‌ها پس از هک و مشکلات این‌چنینی بتوانند به مسیر خود ادامه دهند. اگر فورک نباشد بلاکچین هک شده از بین می‌رود. هارد فورک همچنین باعث می‌شود تا دارایی سرمایه‌گذاران به‌طور کامل پس از هک از بین نرود.


انواع فورک

فورک‌ها در بلاکچین به روش‌های مختلفی تعریف می‌شوند، اما به‌طورکلی زمانی که یک بلاکچین به دو یا چند مسیر مختلف کشیده می‌شود تغییری در پروتکل ایجاد شده و فورک به وجود می‌آید. فورک‌ها می‌توانند در هر پلتفرم رمزنگاری‌شده ازجمله بیت کوین رخ دهند. وقتی طرف‌های مختلف با هم اختلاف‌نظر دارند، زنجیره‌های جایگزین از زنجیره اصلی بیرون می‌آیند و درحالی‌که بیشتر فورک‌ها موقتی هستند، برخی از آن‌ها دائمی می‌شوند.


فورک‌های کوتاه‌مدت ناشی از دشواری دستیابی به اجماع در سیستم است، زیرا همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم فقط کاربران درون شبکه مجاز به تأیید تراکنش‌ها برای تغییرات هستند. فورک‌ها را می‌توان به دو شاخه تصادفی و عمدی تقسیم کرد. فورک‌ها تصادفی زمانی اتفاق می‌افتند که دو یا چند بلوک به‌طور هم‌زمان پیدا می‌شوند و زمانی که بلوک‌های بعدی به آن‌ها اضافه می‌شوند مشکل برطرف می‌شود و یکی از زنجیره‌ها طولانی‌تر از دیگری می‌شود. سپس شبکه بلاکچین بلوک‌هایی را که در زنجیره کوتاه‌تر هستند رها می‌کند. در این حالت فورک تصادفی شکل می‌گیرد. در فورک‌های عمدی بلوک‌ها قوانین بلاکچین را تغییر می‌دهند و شامل دو نوع مختلف هارد فورک و سافت فورک هستند.

what-is-hard-fork

سخن پایانی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید به تمام نکات ازجمله همین فورک شدن توجه داشته باشید. ممکن است یک ارز اصلی آینده خوبی داشته باشد، اما فورک آن آینده خوبی نداشته باشد و با گذشت زمان نابود شود. بنابراین نباید تحت تأثیر شرایط بازار و ارزهای اصلی قرار بگیرید. برای سرمایه‌گذاری باید دانش داشته باشد و با بررسی دقیق نمودارها و ... برای خرید ارز دیجیتال موردنظر خود اقدام کنید. برای خرید ارزهای دیجیتال باید از صرافی‌های معتبر استفاده کنید. یکی از این صرافی‌ها که برای کاربران ایرانی طراحی شده صرافی اکسبیتو است که با خیال راحت می‌توانید معاملات خود را در آن انجام دهید.