پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه دهند و در بازار شکست نخورند باید مانند نرم‌افزارها به‌روزرسانی شوند. پلتفرم‌هایی مانند اتریوم ارز دیجیتال و ارز بیت کوین هر چند وقت یک‌بار به‌روزرسانی می‌شوند. سال 2021 سال پیشرفت برای اتریوم بود، زیرا اصلی‌ترین به‌روزرسانی‌ها را پشت سر گذاشت تا جهشی بزرگ از مکانیسم اجماع اثبات انجام کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) داشته باشد. هرسال شبکه اتریوم به‌روزرسانی‌های دوره‌ای را انجام می‌دهد تا پیشرفت‌های لازم را در معماری زیربنایی خود ایجاد کند. بااین‌حال، یکی از برجسته‌ترین به‌روزرسانی‌هایی که سال گذشته بر روی پلتفرم اتریوم انجام شد، هارد فورک برلین نام دارد. در ادامه این مقاله بیشتر درباره هارد فورک برلین برایتان توضیح می‌دهیم.


هارد فورک اتریوم چیست؟

فورک‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که نیاز به ارتقاء یا تغییرات فنی عمده در شبکه حس ‌شود. هارد فورک‌های اتریوم معمولاً از پیشنهادات بهبود اتریوم (EIP) سرچشمه می‌گیرند و قوانین پروتکل را تغییر می‌دهند. هنگامی‌که به ارتقاء در یک نرم‌افزار سنتی و با کنترل مرکزی نیاز باشد، شرکت فقط نسخه جدیدی را برای کاربر منتشر می‌کند. هارد فورک تغییرات بزرگی در ارز دیجیتال است. آن‌ها پروتکل خود ارز دیجیتال را تغییر می‌دهند و نسخه‌های قدیمی آن پروتکل را نامعتبر می‌کنند. اگر نسخه قدیمی به حیات خود ادامه دهد، منجر به جدا شدن از نسخه جدید خواهد شد.


فورک زمانی اتفاق می‌افتد که یک جامعه تغییری در پروتکل بلاکچین یا مجموعه قوانین اساسی آن ایجاد کند. ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین و اتریوم توسط یک نرم‌افزار غیرمتمرکز و منبع باز به نام بلاکچین قدرت می‌گیرند که هرکسی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد و خرید ارز دیجیتال انجام دهد. در مقاله هارد فورک چه تأثیری در قیمت اتریوم دارد توضیح دادیم که هارد فورک‌ها راهی برای مقابله با ایرادات شبکه، جلوگیری از سرقت ارز توسط هکرها یا به زبان ساده‌تر راهی برای کارآمدتر کردن شبکه هستند.


معرفی هارد فورک برلین اتریوم

اتریوم یکی از شناخته‌شده‌ترین جایگزین‌های بیت کوین است. این پلتفرم به لطف یک برنامه‌نویس روسی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در اواخر سال 2013 راه‌اندازی شد. او از فناوری بلاکچین مورداستفاده توسط بیت کوین الهام گرفت و می‌خواست یک شبکه غیرمتمرکز برای طراحی برنامه‌ها ایجاد کند. اتریوم یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است. هارد فورک برلین یک نوسازی شبکه است. نام‌گذاری این هارد فورک اتریوم به نام برلین از اولین DevCon اتریوم (یکی از کنفرانس‌های مهم اتریوم) الهام گرفته شده است که در برلین، پایتخت آلمان اتفاق افتاد. بنیاد اتریوم به‌طور رسمی این ارتقاء را در 8 مارس 2021 اعلام کرد.

معرفی هارد فورک برلین اتریوم

هارد فورک برلین به دنبال دو ارتقای Istanbul و Muir Glacier انجام شد و در 15 آوریل 2021 در شبکه اصلی اتریوم در بلوک 12,244,000 فعال شد. هارد فورک برلین مجموعه‌ای از چهار پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) را اجرا می‌کند. هدف این چهار پیشنهاد این است که انواع تراکنش‌های جدید را معرفی کنند و هزینه‌های گس مرتبط با تراکنش‌های پیچیده را کاهش دهند. گس در شبکه اتریوم سوختی است که به کاربران امکان فعالیت در این شبکه را می‌دهد.


EIPهای گنجانده‌شده در هارد فورک برلین عبارت‌اند از:


EIP-2565: هزینه مجموعه خاصی از انواع تراکنش که از به توان رسانی پیمانه‌ای استفاده می‌کنند، مانند ModExp (0x00…05) را کاهش می‌دهد. EIP-2929: هزینه آن دسته از تراکنش‌هایی که از آپکد در مراحل آغازین استفاده می‌کنند را افزایش می‌دهد. این نوع تراکنش‌ها یکی از دلایل اصلی حملات به اتریوم در گذشته بودند و EIP-2929 این مشکل را برطرف می‌کند. EIP-2718: یک نوع تراکنش جدید به نام "تراکنش‌های پاکت نامه‌ای" را معرفی می‌کند که با تمام انواع تراکنش‌های جدید سازگاری دارند. EIP-2930: یک نوع تراکنش جدید را اضافه می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد الگوهای آینده را برای تراکنش‌های پیچیده بر اساس تراکنش‌های پاکت نامه‌ای (EIP-2718) ایجاد کنند تا هزینه‌های گس را کاهش داده و پردازش تراکنش‌ها را بهبود ببخشند.


ارتقاء هارد فورک برلین ناسازگار با قبل است؛ یعنی با نسخه قبلی سازگار نیست و کاربران باید نسخه اتریوم خود را به آخرین نسخه ارتقاء دهند. قبل از انتشار هارد فورک برلین به‌طور زنده در شبکه اصلی اتریوم، این هارد فورک در 10 مارس، دقیقاً دو روز پس از اعلام این هارد فورک، در شبکه آزمایشی اتریوم (Ropsten) عرضه شد و به دنبال آن در Goerli و Rinkeby پیاده‌سازی شد.


چرا به نسخه جدیدی از اتریوم نیاز است؟

در ابتدا انتظار می‌رفت اتریوم یک کامپیوتر باشد که در آن کاربران بتوانند برنامه‌های کاربردی ایجاد کنند. دارایی ارزشمند اصلی اتریوم قراردادهای هوشمند است که اجازه می‌دهد قراردادها بدون روابط تجاری بلندمدت برای اعتمادسازی ایجاد شوند. بااین‌حال، ایده اتریوم به‌قدری محبوب بود که تعداد تراکنش‌ها را در آن به شدت افزایش دادم که این شبکه دیگر نمی‌توانست از عهده آن برآید و قیمت انتقال اتریوم به‌طور چشمگیری افزایش یافت.


محبوبیت شبکه اتریوم همچنان در حال افزایش است. توسعه استیبل کوین‌ها، پروژه‌های DeFi و NFT شبکه را به‌شدت مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد. متأسفانه ظرفیت فعلی شبکه بسیار محدود است. ظرفیت حال حاضر شبکه اتریوم کمتر از 15 تراکنش در ثانیه است، به این معنی که کل شبکه اتریوم می‌تواند تنها توسط 15 نفر به‌طور هم‌زمان استفاده شود. تصور کنید که فقط 15 نفر بتوانند از YouTube استفاده کنند یا فقط 15 پرداخت با کارت اعتباری در سراسر جهان به‌طور هم‌زمان انجام شود. این یک فاجعه واقعی خواهد بود.


به همین دلیل است که شبکه اتریوم اگر می‌خواهد میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان داشته باشد، باید از شر این مشکلات خلاص شود. قطعاً رقابتی بودن این شبکه نیازمند امکانات بیشتری است. به همین دلیل باید به‌روزرسانی‌ها انجام شوند تا شبکه اتریوم بتواند در بازار ارزهای دیجیتال بماند. هارد فورک اتریوم درواقع همین به‌روزرسانی‌ها است.

چرا به نسخه جدیدی از اتریوم نیاز است؟

Ethereum 2.0 چیست؟

هدف اصلی اتریوم 2.0 ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز است که بتواند هزاران تراکنش را در ثانیه انجام دهد. سپس پذیرش تعداد زیادی از راه‌حل‌های مبتنی بر اتریوم امکان‌پذیر خواهند شد. اتریوم 2.0 که به آن ETH2 یا Serenity نیز گفته می‌شود، به‌روزرسانی بعدی بلاکچین اتریوم خواهد بود. از سال 2020، اتریوم 2.0 در مراحل مختلف پیاده‌سازی می‌شود. هر مرحله ویژگی‌ها و عملکرد اتریوم را به روش‌های مختلفی بهبود می‌بخشد. اتریوم 2.0 مقیاس‌پذیری و امنیت زیرساخت شبکه را اصلاح می‌کند. این به‌روزرسانی همچنین مکانیسم اثبات کار (Proof of Work) را به اثبات سهام (Proof of Stake) تبدیل می‌کند.


به‌روزرسانی ETH 2.0 باعث افزایش نقدینگی و کاهش هزینه‌های گس (GWEI) می‌شود، سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب می‌کند و قیمت اتریوم (ETH) را به سطح جدیدی می‌رساند. انتشار اتریوم 2.0 در حال حاضر در حال انجام است. در سال 2020، اتریوم در خط مقدم رونق امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) قرار داشت. در حال حاضر 16.24 میلیارد دلار در برنامه‌های DeFi قفل شده است، رقمی که 2300 درصد بیشتر از رقمی است که در ابتدای سال گذشته مشاهده شد. اگر این روند ادامه پیدا کند، علاقه به ETH می‌تواند در بین سرمایه‌گذاران فردی و نهادی افزایش یابد. رایان واتکینز، تحلیلگر ارشد در شرکت تحلیل ارزهای دیجیتال مساری (Messari) حدس می‌زند که اتر می‌تواند پس از تکمیل تغییرات و انجام به‌روزرسانی ETH 2.0 از بیت کوین پیشی بگیرد.


مشکلات اصلی شبکه اتریوم چیست؟

درحالی‌که قیمت ارز دیجیتال اتریوم (ETH) در دو هفته گذشته همچنان نشانه‌هایی از ثبات در حدود 3 هزار دلار را نشان می‌دهد، کاربران اتریوم با افزایش روزافزون هزینه‌های گس و مشکلات فزاینده تراکم تراکنش‌ها مواجه شده‌اند. برای مثال از تابستان گذشته، زمانی که DeFi رونق پیدا کرد، هزینه‌های اتریوم بیش از ده برابر افزایش یافته است. درحالی‌که این افزایش کارمزد مستقیماً به افزایش ارزش ETH مربوط می‌شود، نمی‌توان انکار کرد که به‌وضوح تقاضای رو به رشد برای توکن‌های ERC-20 و استیبل کوین‌ها را نیز نشان می‌دهد. این موضوع بر مقیاس‌پذیری پروژه تأثیر می‌گذارد. علاوه بر اینکه اتریوم به دلیل کارمزدهای بالا و ازدحام شبکه در تنگنا قرار دارد، وضعیت پرتنشی نیز با ماینرها دارد.


چرا بروزرسانی برلین مهم است؟

این به‌روزرسانی زمانی ارائه شد که قیمت اتریوم نسبتاً ثابت بود. زمانی که قیمت خرید اتریوم 2300 دلار بود و مقدار اتریوم در گردش به تقریباً 10 میلیارد دلار رسیده بود. بااین‌حال، کاربران با کارمزدهای زیاد این شبکه و مشکل آهسته بودن تراکنش‌ها مواجه بودند. شبکه اتریوم باید نیازهای کاربران رو به رشد خود را برآورده می‌کرد. به همین منظور آپدیت برلین معرفی شد. با این پیشنهاد ارتقای اتریوم (EIP)، برلین در تلاش است تا پاسخی برای افزایش هزینه‌ها و فرآیندهای پیچیده تراکنش پیدا کند.


چرا بروزرسانی برلین مهم است؟

هزینه‌های بالا هم برای افراد و هم برای خود شبکه مشکل‌ساز بود، زیرا کاربران نمی‌توانستند با این هزینه‌های بالا در شبکه اتریوم فعالیت کنند و بنابراین اتریوم هم نمی‌خریدند و قیمت اتر کاهش پیدا می‌کرد. به‌روزرسانی برلین گامی به‌سوی به‌روزرسانی اتریوم 2.0 است. عنصر جدید اصلی این به‌روزرسانی بازنگری کامل روش پردازش هزینه‌های تراکنش توسط شبکه است. به‌جای ارسال هزینه به ماینرها، این هزینه به شبکه ارسال می‌شود و می‌سوزد. این اتفاق به‌نوبه خود باعث کاهش عرضه اتریوم می‌شود. به همین دلیل است که ماینرهای اتریوم از این به‌روزرسانی حمایت نمی‌کنند و نمی‌خواهند که اتریوم 2.0 اتفاق بیفتد.


کلام آخر

با تمام این صحبت‌ها به نظر می‌رسد که اتریوم می‌تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. بنابراین قیمت اتریوم در آینده می‌تواند رشد کند و حتی از قیمت بیت کوین هم سبقت بگیرد. اگر شما هم به این ارز دیجیتال علاقه دارید می‌توانید آن را از صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو خریداری کنید.