به‌روزرسانی یکی مهم‌ترین مسائل دنیای تکنولوژی است. فناوری‌ها به سرعت رشد می‌کنند و نسل‌های جدید خیلی زود جای نسل‌های گذشته‌ را می‌گیرند. راز ماندگاری در جهانی که گسترش فناوری خیلی سریع انجام می‌شود، به روز بودن و فراتر از تصور بودن است. بلاک‌چین یکی از فناوری‌هایی است که این روزها به شدت در حال رشد است. همان‌طور که در مقاله تکنولوژی بلاکچین توضیح دادیم، بلاکچین‌ها برای بهبود ویژگی‌های خود به ارتقا و به‌روزرسانی نیاز دارند. به همین خاطر، ما شاهد انواع مختلف به‌روزرسانی‌ها در شبکه بلاکچین یا زنجیره بلوکی هستیم. سافت فورک (Soft Fork))، یکی از انواع به‌روزرسانی‌های شبکه بلاکچین است که امکان فعالیت کاربران را حتی در صورت عدم به‌روزرسانی پلتفرم موردنظرشان فراهم می‌کند. در این مقاله به شما می‌گوییم که سافت فورک چیست و چرا انجام می‌شود.

سافت فورک چیست؟

هر نرم‌افزاری برای ادامه کار خود باید به‌روز شود. با به‌روزرسانی‌ها پیشرفت‌های جدیدی را می‌توان در شبکه پیاده‌سازی کرد. این به‌روزرسانی‌ها اگر قوانینی را که عملکرد نسخه قبلی نرم‌افزار را نقض می‌کند تغییر ندهند، سافت فورک نامیده می‌شوند. سافت فورک چیزی نیست جز به‌روزرسانی کد برنامه که یک بلاک چین را مدیریت می‌کند تا یک تغییر در آن به وجود بیاورد. این تغییر می‌تواند یک عملکرد جدید یا رفع اشکال بلاکچین باشد، اما برای اینکه یک سافت فورک ایجاد شود باید این تغییر با بلاکچین قدیمی سازگار بماند.


سافت فورک به کاربران اجازه می‌دهد تا اگر شبکه را به نسخه جدید ارتقاء ندهند هم بتوانند بدون هیچ مشکلی به بررسی بلوک‌ها و کار در بلاکچین موردنظر ادامه بدهند. آنها بدون به‌روزرسانی هم می‌توانند تراکنش‌های خود را به انجام برسانند. به‌عنوان‌مثال، فرآیندهای به‌روزرسانی در بیت کوین ابتدا در پیشنهادات بهبود بیت کوین (BIP) افشا می‌شود. پس از تأیید به‌روزرسانی، اجرای این به‌روزرسانی‌ها بر عهده توسعه‌دهندگان بیت کوین خواهد بود.

what is soft fork

در فناوری بلاکچین، سافت فورک تغییری در پروتکل نرم‌افزاری است که در آن تنها بلوک‌های تراکنش معتبر قبلی نامعتبر می‌شوند. این نوع فورک فقط به اکثریت ماینرها نیاز دارد که قوانین جدید را ارتقا دهند، برخلاف هارد فورک که نیاز به ارتقاء و توافق در مورد نسخه جدید دارد. سافت فورک به اعتبار بیشتر تراکنش‌ها یا بلوک‌های قدیمی برای شرکت‌کنندگان شبکه (گره‌ها) که تصمیم گرفته‌اند از قوانین اجماع جدید پیروی کنند، پایان می‌دهد. بااین‌حال، همچنان به گره‌هایی که از قوانین اجماع قدیمی پیروی می‌کنند اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها یا بلوک‌های جدیدتر را معتبر در نظر بگیرند و بتوانند آنها را انجام دهند. بنابراین، سافت فورک با عملکرد قدیمی پلتفرم نیز سازگار است.


یکی از بخش‌های برجسته سافت فورک ارزهای دیجیتال این است که نیازی به موافقت همه ماینرهای شبکه برای اجرای کد جدید ندارد و می‌توان آن را با توافق اکثر ماینرها اجرا کرد. این موضوع باعث می‌شود تا ارتقاء شبکه سریع‌تر انجام شود و از ایجاد شکاف قابل‌توجه در پلتفرم جلوگیری شود. همچنین اگر گره‌های قدیمی، قوانین جدیدی که از آن بی‌اطلاع هستند را نقض کنند، احتمالا اشتباه از ماینر است. تنها راه معکوس کردن سافت فورک از طریق هارد فورک است.


آیا سافت فورک در شبکه‌ بیت کوین انجام می‌شود؟

بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم در طول سال‌ها، چندین سافت فورک را به‌منظور ارتقای شبکه، رفع مشکلات یا بهبود عملکرد بدون مجبور کردن همه ماینرها به توافق بر سر قوانین اجماع جدید وضع کرده‌اند. خطر تقسیم شبکه نمونه رایج و معمولی سافت فورک ارتقا بیت کوین Segwit است که امکان افزایش ظرفیت بلوک را با حذف داده‌های امضا از تراکنش‌ها فراهم می‌کند. SegWit پیشنهادی از سوی شرکت Blockstream بود و به‌طور گسترده اجرا شد.


این به روز رسانی نه‌تنها در بیت کوین، بلکه در لایت کوین و ورت کوین نیز اجرا شده است. یکی از دلایل ایجاد این به‌روزرسانی، اصلاح حداقل مقیاس‌پذیری است که بیت کوین در حال حاضر ارائه می‌دهد. اگرچه هنوز همه گره‌های بیت کوین از SegWit پشتیبانی نمی‌کنند، اما این شبکه همچنان به‌خوبی کار می‌کند. این موضوع به این دلیل است که این سافت فورک با نسخه‌های نرم‌افزار قدیمی فول نود سازگار است. برای خرید بیت کوین می توانید بر روی لینک درج شده کلیک نمایید.


انواع تراکنش‌های جدید را می‌توان به‌عنوان سافت فورک به بلاکچین اضافه کرد که فقط لازم است شرکت‌کنندگان مانند فرستنده و گیرنده و استخراج‌کننده نوع جدید تراکنش را درک کنند. این کار با نشان دادن تراکنش جدید برای مشتریان قدیمی‌تر به‌عنوان یک تراکنش پرداخت به هرکسی انجام می‌شود و ماینرها موافقت می‌کنند که بلوک‌هایی ازجمله این تراکنش‌ها را رد کنند، مگر اینکه تراکنش طبق قوانین جدید تأیید شود.


سافت فورک همچنین می‌تواند در مواقعی به دلیل واگرایی موقت در بلاکچین رخ دهد، زمانی که ماینرهایی که از گره‌های ارتقا نیافته استفاده می‌کنند، قانون اجماع جدیدی را که گره‌هایشان از آن اطلاعی ندارند، نقض می‌کنند. سافت فورک‌ها بر روی بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم همچنین برای پیاده‌سازی قابلیت‌های جدید و ارتقا یافته که سازگار با روش قدیمی هستند، ایجاد شده‌اند. می توانید برای آگاهی بیشتر از ماینینگ و ماینرها و یا استخراج ارز دیجیتال، مقاله استخراج بهتر است یا خرید و فروش ارز دیجیتال را مطالعه نمایید.


سافت فورک چند نوع دارد؟

سافت فورک دو نوع دارد که عبارتند از:


  1. سافت فورک MASF: هنگامی‌که اکثر ماینرها برای اجرای قوانین جدید ارتقاء پیدا می‌کنند این سافت فورک توسط ماینر ایجاد می‌شود.
  2. سافت فورک UASF: زمانی که گره‌ها برای اجرای قوانین جدید بدون حمایت ماینرها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند این سافت فورک را ایجاد می‌کنند.

سافت فورک چگونه کار می‌کند؟

سافت فورک‌ها به‌روزرسانی‌هایی هستند که نحوه مدیریت بخش‌هایی از بلاکچین را تغییر می‌دهند. این اقدامات بدون تغییر قوانین اساسی عملکرد آن بلاکچین انجام می‌شوند. به‌این‌ترتیب بخش‌های خاصی از پروتکل تغییر می‌کند تا گره‌های به‌روز شده تراکنش‌های معتبر قبلی را رد کنند. اما گره‌ها با نرم‌افزار قدیمی تراکنش‌های قدیمی و جدید را تأیید می‌کنند. این اتفاق کار گره‌های به‌روز شده را در شبکه آسان‌تر می‌کند. بااین‌حال، این رفتار ایجاد سافت فورک‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. توسعه‌دهندگان باید از سازگاری با نرم‌افزارهای قدیمی حفاظت کنند. در غیر این صورت، شبکه آن‌ها در معرض خطر تغییرات اشتباه قرار می‌گیرد.

How does Soft Fork work?

تاثیرات مالی سافت فورک

فورک‌ها که باعث دو شاخه شدن بلاکچین می‌شوند، تأثیر قابل‌توجهی بر ارزش ارزهای دیجیتال دارند. این موضوع به این دلیل است که اصول زیربنایی یک بلاکچین دستخوش یک تغییر اساسی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، در مورد سافت فورک ممکن است یک تغییر عمده در شبکه امنیتی یا مکانیسم اجماع ارز ایجاد شود. این تغییرات ممکن است بر اساس میزان مطلوب یا نامطلوب بودن، ارز را کم‌وبیش ارزشمند کنند.


اگر ماینرهای یک شبکه ارز دیجیتال تلاش کنند تا یک سافت فورک را معرفی کنند و موفق به انجام این کار نشوند، درنهایت باعث کاهش ارزش دارایی می‌شوند. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که بازار، جامعه استخراج ارز را جدی می‌گیرد و سبب کاهش قیمت‌ها می‌شود. ازآن‌جایی‌که سافت فورک‌ها منجر به تقسیم بلاکچین نمی‌شوند، میزان نوسانات آن‌ها خیلی زیاد نیست. یکی از نکات قابل توجه درباره‌ی به‌روزرسانی سافت فورک این است که اثر مخرب آن‌ها نسبت به هارد فورک کمتر است. بااین‌حال، آن‌ها هنوز هم می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر دوام مالی هر ارز دیجیتال داشته باشند.


به همین دلیل، سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال باید به‌خوبی از نحوه عملکرد سافت فورک‌ها آگاه شوند، زیرا این موضوع می‌تواند بر ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها تأثیر بگذارد. پس برای خرید یک ارز دیجیتال باید به سافت فورک یا هارد فورک و یا عدم وجود این دو در بلاکچین آن ارز آشنا شوید. بعدازآن می‌توانید ارز دیجیتال موردنظر خود را خریداری کنید. برای خرید ارزهای دیجیتال از یک منبع معتبر می‌توانید از صرافی اکسبیتو استفاده کنید. این صرافی امکانات زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد.


کلام آخر

واقعیت این است که فورکها گاهی اوقات برای جامعه ارزهای دیجیتال مخرب هستند. بااین‌حال، ممکن است تأثیر فورک نکردن حتی مخرب‌تر باشد، چون ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری‌هایی مانند بلاکچین ساخته شده‌اند و به‌روزرسانی عامل بقای آن‌هاست. اگر شبکه‌های بلاک‌چین به‌روزرسانی نشوند، در معرض خطر راکد شدن و هک شدن قرار می‌گیرند.


به‌طور خلاصه، برنامه‌نویسی برای سافت فورک‌ها دشوار و پیاده‌سازی آن‌ها نیز بی‌نیاز از توافق است. در نتیجه، سافت فورکها می‌توانند گزینه خوبی برای رفع اشکالات یک بلاکچین باشند. البته آن‌ها می‌توانند در تصمیمات شما مبنی بر خرید ارزهای دیجیتال نیز تأثیر بگذارند. برای آشنایی بیشتر با فورک‌ها، مقاله‌ی تفاوت سافت فورک و هارد فورک را از دست ندهید.