افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند در سال 2022 به سمت بازار ارزهای دیجیتال هجوم می‌آورند. سرمایه‌ گذاران زیادی در این سال به روش‌های مختلف ازجمله نگهداری ارز دیجیتال برای کسب سود و یا خرج کردن آن‌ها در متاورس‌ها به بازار ارزهای دیجیتال راه پیدا کرده‌اند. برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال استخراج شدنی را با روش ماین کردن به دست بیاورید و یا آن‌ها را خریداری کنید. در ادامه بیشتر درباره استخراج کردن ارز دیجیتال و مزایا و معایب این روش برای شما صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.


استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارزهای دیجیتال روشی است که در آن ارزهای دیجیتالی که بر پایه الگوریتم اثبات کار عمل می‌کنند، تراکنش‌ها را تأیید کرده و ارزهای دیجیتال جدید استخراج می‌کنند. این اولین روشی است که باعث غیرمتمرکز شدن ارزهای دیجیتال می-شود. این ارزهای دیجیتال بدون هیچ نهاد حاکم مرکزی که معاملات آن‌ها را تأیید کند، کار می‌کنند.


با استفاده از الگوریتم اثبات کار که برای اولین بار توسط بیت کوین معرفی شد، ماینرها می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی که معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌کنند، تراکنش‌ها را بررسی کنند. ماینر با ارائه پاسخ صحیح، اثبات کار را نشان می‌دهد و شروع به استخراج رمز ارز می‌کند.

digital currency mining

اولین ماینری که پاسخ صحیح را دریافت کند، حق تأیید یک بلوک از تراکنش‌های ارز دیجیتال موردنظر را به دست می‌آورد. هنگامی‌که بلوک تأیید شد، یک دفتر کل به زنجیره بلوکی ارز دیجیتال اضافه می‌شود. ماینر خوش‌شانس نیز برای اینکه توانسته مشکل تأیید تراکنش‌ها را حل کند پاداش بلوکی دریافت می‌کند. پاداش همان مقدار مشخصی از ارز دیجیتال است که ماینر آن را استخراج می‌کند. جوایز معمولاً از ارزهای جدید استخراج‌شده و کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال به دست می‌آیند.


استخراج رمز ارز هنوز هم یکی از مؤثرترین روش‌ها برای سود بردن از بازار ارز دیجیتال است. درواقع، دستگاه‌های ماینر با حل معادلات پیچیده ریاضی که به تأیید تراکنش‌های ارز دیجیتال و به‌روزرسانی زنجیره بلوکی کمک می‌کند، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. آن‌ها بخشی از ارز دیجیتال مرتبط با بلاکچینی که عضو آن هستند را به‌عنوان پاداش برای رسیدگی به این مشکلات دریافت خواهند کرد.


بیت کوین چگونه استخراج می‌شود؟

برای استخراج بیت کوین باید از تجهیزات کامپیوتری قدرتمندی مانند واحد پردازش گرافیکی (GPU) و یا یک مدار استخراج به نام ASIC استفاده کرد. همان‌طور که احتمالا شنیده‌اید، استخراج بیت کوین هزینه برق زیادی دارد، زیرا این ماینرها بسیار قدرتمند هستند. برخی از ماینرها مخصوصاً ماینرهای اتریوم کارت‌های گرافیک شخصی خریداری می‌کنند تا هزینه‌های عملیات استخراج ارز دیجیتال را کاهش دهند.


امروزه سخت‌افزار استخراج بیت کوین تقریباً به‌طور کامل از ماشین‌های ASIC تشکیل شده است که تنها یک کار را انجام می‌دهند و آن هم استخراج بیت کوین است. ASICهای امروزی بسیار قدرتمندتر از CPUها یا GPUها هستند و هر چند ماه یک‌بار با به‌روزرسانی و نصب تراشه‌های جدید، قدرت و کارایی بیشتری به دست می‌آورند. در حال حاضر ماینرهای جدید می‌توانند تقریباً در هر ثانیه 200 تتر تولید کنند.


انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال

راه‌های زیادی برای استخراج ارز دیجیتال وجود دارد. در اینجا انواع مختلفی از استخراج ارز دیجیتال را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین روش را برای خودتان انتخاب کنید.


  • استخراج ASIC:استخراج با استفاده از یک مدار ASIC. این نوع دستگاه برای استخراج یک ارز دیجیتال خاص ساخته شده است. این دستگاه قیمت بالایی دارد، اما معمولاً بالاترین نرخ هش (سرعت اتمام عملیات محاسباتی) را نیز ارائه می‌دهد، به این معنی که قدرت استخراج بیشتری دارد.

  • استخراج GPU: استخراج با استفاده از یک یا چند واحد پردازش گرافیکی پیشرفته (GPU) که معمولاً به‌عنوان کارت گرافیک شناخته می‌شوند. این روش هم قدرت استخراج زیادی دارد اما هزینه اولیه آن زیاد است.

  • استخراج CPU: استخراج با استفاده از واحد پردازش مرکزی کامپیوتر (CPU). اگرچه این روش آسان‌ترین راه برای استخراج ارز دیجیتال است، اما به اندازه دو روش قبلی قدرت استخراج ندارد، به همین دلیل سود حاصل از استخراج به روش CPU اندک است.

  • استخرهای ماینینگ: گروهی از ماینرها هستند که برای استخراج رمز ارز و به اشتراک‌گذاری پاداش‌های بلوک با یکدیگر همکاری می‌کنند. این ماینرها درصد کمی از پاداش‌ها را به استخر استخراج اختصاص می‌دهند.

  • استخراج انفرادی یا Solo: کسب پاداش از این طریق بسیار سخت است، بنابراین استخرهای ماینینگ اغلب انتخاب بهتری برای افراد خواهند بود.

  • استخراج ابری: وقتی شما به یک شرکت برای استخراج ارز دیجیتال پول می‌دهید تا با دستگاه خودش برای شما ارز استخراج کند، یعنی استخراج ابری انجام داده‌اید. استخراج ابری نیاز به قرارداد دارد و شرایط آن معمولاً به نفع شرکت خواهد بود.

انتخاب روش درست ماینینگ به نوع ارز دیجیتال و میزان سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد. در بیشتر موارد بهترین گزینه‌ها استفاده از استخراج ASIC، استخراج GPU و یا استخرهای ماینینگ خواهد بود.

Digital currency mining methods

چگونه یک ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

اگر می‌خواهید ارز دیجیتال استخراج کنید باید مراحل زیر را انجام دهید. به طور مثال bitcoin ارز دیجیتال بیت کوین را در نظر بگیرید: یک ارز دیجیتال انتخاب کنید. ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را استخراج کنید، اما همه آن‌ها از این روش برای تأیید تراکنش‌ها استفاده نمی‌کنند. شما باید به دنبال ارزهایی باشید که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند. در اینجا چند ارز دیجیتال را برای استخراج به شما معرفی می‌کنیم:


  • ارز KDA: ارز دیجیتال Kadena برای کسب‌وکارها و سیستم‌های مالی جهانی ساخته شده است. استخراج این ارز با استفاده از ASIC Miner یکی از سودآورترین استخراج‌ها خواهد بود.
  • ارز ERG: این ارز دیجیتال برای اجرای قراردادهای مالی بر روی بلاکچین به وجود آمده است. این ارز دیجیتال با روش ASIC استخراج نمی‌شود، بنابراین برای استخراج آن می‌توانید از روش GPU استفاده کنید.
  • ارز DOGE: این ارز دیجیتال یک میم کوین است. این ارز در سال 2021 بسیار محبوب شد و می‌توان آن را با روش ASIC استخراج کرد. همچنین می توانید خرید ارز دیجیتال دوج کوین را از طریق صرافی آنلاین ارز دیجیتال اکسبیتو انجام دهید.

یکی از ارزهای دیجیتال معروفی که استخراج آن توصیه نمی‌شود بیت کوین است. ازآنجایی‌که این ارز بسیار محبوب است و ماینرهای زیادی برای استخراج این ارز با هم رقابت می‌کنند، کسب سود با استخراج بیت کوین بسیار دشوار شده است. بنابراین اگر که با توجه به بررسی های لازم متوجه شده اید عمل استخراج و یا ماینینگ برای این ارز دیجیتال پاسخگو نیست، میتوانید گزینه خرید بیت کوین از صرافی معتبر اکسبیتو را امتحان نمایید.


  1. یک ماینر خریداری کنید.

پس از انتخاب ارز دیجیتال موردنظر باید ماینر خریداری کنید. دستگاه‌های ASIC یا GPU را باهم مقایسه کنید. برای مقایسه دستگاه‌های ماینینگ، از یک ماشین‌حساب مخصوص برای برآورد مقدار ارز دیجیتالی که استخراج می‌کنید استفاده کنید. این ماشین‌حساب‌ها به شما امکان می‌دهند نرخ هش دستگاه و هزینه برق خود را محاسبه کنید تا ببینید چقدر در روز درآمد خواهید داشت. سپس می‌توانید از این اطلاعات برای برآورد مدت‌زمان پرداخت هزینه‌های دستگاه استفاده کنید.


  1. یک کیف پول نصب و راه‌اندازی کنید. در فرآیند استخراج ارز دیجیتال به یک کیف پول نیاز دارید تا پاداش‌های خود را در آن ذخیره کنید. خوشبختانه، پیدا کردن یک کیف پول ایمن کار زیاد سختی نیست. برای اکثر ارزهای دیجیتال کیف پول‌های دیجیتالی زیادی وجود دارند که به‌صورت رایگان در دسترس هستند. هنگامی‌که کیف پول ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کردید، به‌راحتی می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را به آن انتقال دهید.

  1. پیکربندی‌های لازم را بر روی دستگاه ماینر خود انجام دهید. وقتی دستگاه ماینر را خریداری کردید برای راه‌اندازی آن باید چند مرحله را طی کنید. ابتدا نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتال را دانلود کنید. دستگاه ماینر را در مکانی امن با تهویه مناسب قرار دهید. دستگاه‌های ماینینگ خیلی زود گرم می‌شوند و اگر فضا خنک نباشد ممکن است آتش‌سوزی اتفاق بیفتد.

  1. به یک استخر ماینینگ متصل شوید. استخراج کردن ارز دیجیتال به‌تنهایی، کار سختی خواهد بود. به همین دلیل اکثر ماینرها استخرهای ماینینگ را انتخاب می‌کنند. ازآنجایی‌که استخرهای ماینینگ از چند ماینر تشکیل می‌شوند، تلاش‌های آن‌ها با هم جمع شده و استخراج راحت‌تر صورت می‌گیرد. مثل زمانی که شما می‌خواهید به‌تنهایی کاری را انجام دهید و یا با کمک دیگران آن را انجام دهید. مسلماً کمک گرفتن از دیگران به شما کمک زیادی می‌کند.

آیا استخراج بیت کوین خوب است؟

برای استخراج بیت کوین از دستگاه‌های ماینر استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با برق کار می‌کنند. چون این دستگاه‌ها باید 24 ساعته کار کنند باعث می‌شود که هزینه برق بسیار بالا برود. همچنین تضمینی برای استخراج بیتکوین به‌صورت صد در صد وجود نخواهد داشت.


آیا استخراج بیت کوین با محیط‌ زیست سازگار است؟

فعالان محیط‌ زیست بر این باورند که استخراج بیتکوین به دلیل مصرف زیاد برق برای محیط‌ زیست خطرناک است. برق به‌سختی تهیه می‌شود تا انسان‌ها بتوانند با استفاده از آن به آسایش برسند، اما بعضی افراد با استفاده از این نیروی حیاتی برای استخراج ارز دیجیتال ارزش آن را نادیده می‌گیرند و به محیط‌ زیست لطمه وارد می‌کنند.


خرید ارز دیجیتال بهتر است یا استخراج آن؟

استخراج ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران معمولی ارزش زیادی ندارد، زیرا در مقایسه با هزینه‌های سرسام‌آور آن سود زیادی نخواهد داشت. برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال فرآیند استخراج به‌عنوان یک سرگرمی و راهی برای کسب درآمد اضافی شناخته می‌شود. برای کسب درآمد از طریق استخراج ارز دیجیتال به ابزاری مانند ASIC یا GPU نیاز دارید. بسیاری از این تجهیزات بیشتر از هزار دلار هزینه خواهند داشت. بعد از استخراج ارز دیجیتال ممکن است قیمت آن ارز کاهش پیدا کند که به ضرر شما خواهد بود. دستگاه‌های ماینر هم درنهایت منسوخ شده و یا از کار می‌افتند. هزینه برق هم یکی دیگر از مواردی است که باید در نظر بگیرید.


ازنظر تحلیلگران بهتر است پولی را که می‌خواهید برای خرید ماینر هزینه کنید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و به معاملات ارز دیجیتال بپردازید. این کار باعث می‌شود که تجربه زیادی درر این حوزه به دست بیاورید و برای خرید ماینر هم هزینه نکنید. شما به‌راحتی با این پول می‌توانید ارز دیجیتالی که می‌خواستید استخراج کنید را خریداری کرده و آن را نگهداری کنید. اگر می‌خواهید برای به دست آوردن سود زیاد زمان زیادی را نیز صرف کنید، ماینینگ ارز دیجیتال می‌تواند گزینه خوبی باشد. بااین‌حال، بیشتر سرمایه‌گذاران معتقدند که استخراج ارزهای دیجیتال ارزش این همه زحمت و هزینه را ندارد.


کلام پایانی

درنهایت خود شما هستید که برای خریدن و یا ماین کردن ارز دیجیتال موردنظر تصمیم می‌گیرید. اما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر کاری با افرادی که تجربه استخراج ارز دیجیتال را داشتند صحبت کنید و در مورد این فرآیند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. بهتر است برای این کار سخت و هزینه‌بر خیلی عجله نکنید.