با گسترش اینترنت و فضاهای ابری، بسیاری از فعالیت‌های انسان دگرگون شده است. شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری در دهه‌های گذشته، زیرزمین‌هایی پر از کامپیوتر داشتند؛ زیرزمین‌هایی که روز و شب سروصدا ایجاد می‌کردند. با گذر زمان و همزمان با رشد فناوری، دوره‌ی رایانش ابری از راه رسید. شرکت‌های نرم‌افزاری به‌جای آن‌که املاک زیرزمینی گران‌بها را اشغال کنند، نیروی محاسباتی خود را از انبارهای پر از ماشین‌های قدرتمند اجاره کردند. ممکن است این موضوع به نظرتان عجیب بیاید، اما استخراج ابری از دل همین ماجراها به وجود آمده است.اگر می‌خواهید بدانید کلود ماینینگ یا همان استخراج ابری چطور کار می‌کند، این مقاله را از دست ندهید.


کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری (cloud mining)، فرآیندی است که از آن برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می‌شود. این فرآیند با استفاده از قدرت رایانش ابری اجاره‌ای و بدون نیاز به نصب و اجرای مستقیم سخت‌افزار و نرم‌ افزارهای مرتبط کار می‌کند. شرکت‌های ماینینگ ابری به افراد مختلف این امکان را می‌دهند تا برای خود حساب باز کنند و از راه دور در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال با یک هزینه مشخص شرکت کنند. این امر استخراج را برای تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان در دسترس قرار می‌دهد. ازآنجایی‌که این شکل از استخراج از طریق ابر انجام می‌شود، مسائلی مانند سختی نگهداری تجهیزات یا هزینه‌های مستقیم انرژی را کاهش می‌دهد.


ماینرهای ابری در یک استخر استخراج شرکت می‌کنند، جایی که کاربران مقدار مشخصی «قدرت هش» را اجاره می‌کنند. هر شرکت‌کننده به نسبت مقدار قدرت هش اجاره‌شده سهمی از سود دریافت می‌کند. در مقاله هر آنچه باید درباره ماینرهای بیت کوین بدانید گفتیم که استخراج بیت کوین فرآیند تأیید تراکنش‌های جدید به سیستم ارز دیجیتال بیت کوین و همچنین فرآیندی است که طی آن بیت کوین جدید وارد گردش می‌شود. این فرآیند به دستگاه‌ها و تجهیزات قدرتمندی نیاز دارد که برق زیادی هم مصرف می‌کنند، اما با استفاده از روش ماینینگ ابری دیگر این سختی‌ها را نخواهید داشت.

کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری از رایانش ابری برای تولید برخی از رمزارزهای بازار ارزهای دیجیتال که مبتنی بر بلاکچین هستند، استفاده می‌کند. به‌طورکلی، رایانش ابری یکی از سریع‌ترین تکنولوژی‌های در حال رشد است که در آن خدمات محاسباتی مانند پردازش، ظرفیت سرور، خدمات پایگاه داده، نرم‌افزار و ذخیره‌سازی فایل از ابر و از طریق اینترنت طریق قابل‌دسترسی هستند. چنین شرکت‌هایی بر اساس مصرف کاربران از آن‌ها هزینه می‌گیرند، درست مثل زمانی که برای مصرف آب یا برق پول پرداخت می‌کنیم.


یکی از مزایای اصلی این نوع سرمایه‌گذاری امکان شروع استخراج با دو کلیک است. شما فقط باید یک قرارداد را انتخاب کنید و آن را بخرید. بنابراین بدون ریسک غیرضروری و مشکلات استخراج انفرادی می‌توانید درآمد غیرفعال پایداری داشته باشید. از سوی دیگر، ماینینگ حامی رمزارزهایی مثل بیت کوین است. ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال، فرآیندی است که طی آن تراکنش‌ها تأیید می‌شوند و به دفتر کل عمومی، معروف به بلاکچین، اضافه می‌شوند. همچنین استخراج ابزاری است که از طریق آن ارزهای دیجیتال جدید آزاد شده و در بازار به گردش در می‌آیند. ترکیبی از رایانش ابری و ماینینگ، استخراج ارز دیجیتال را برای افرادی در مکان‌های دورافتاده با دانش فنی زیاد و امکانات کم فراهم می‌کند.


انواع استخراج ابری

استخراج میزبانی‌شده (Hosted mining) محبوب‌ترین شکل استخراج ابری است. در این مدل، مشتری سخت‌افزار ماینینگ متعلق به ماینر دیگر را خریداری یا اجاره می‌کند. ماینر مسئول نگهداری از تجهیزات و اطمینان از عملکرد درست آن است. از طریق این مدل، مشتریان کنترل مستقیمی بر ارز دیجیتال خود دارند. روش استخراج میزبانی‌شده تضمین می‌کند که هزینه‌های استخراج ارز دیجیتال مانند برق را کاهش می‌دهد، اما هزینه اولیه این نوع استخراج تقریباً زیاد است.


قدرت هش اجاره‌ای (Leased hash power) مدل دیگری از استخراج ابری است. در این مدل، قدرت هش یا قدرت محاسباتی مرتبط با یک ارز دیجیتال، از یک مزرعه استخراج اجاره داده می‌شود. مشتریان سهمی از سود کلی مزرعه را از استخراج ارزهای دیجیتال دریافت می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، قدرت هش اجاره‌ای یک شکل محبوب استخراج برای آلت کوین‌ها (یعنی ارزهای دیجیتال غیر از ارز بیت کوین) است. این فرآیند مستلزم آن است که شخص در وب‌سایت یک شرکت استخراج ابری حساب باز کند و موارد خاصی مانند مدت قرارداد و قدرت هش را انتخاب کند.

انواع استخراج ابری

درحالی‌که استخراج ابری مزایایی زیادی مانند نیاز نداشتن به سخت‌افزار و هزینه کمتر دارد، اما دارای معایبی نیز هست. به‌عنوان‌مثال، کلاهبرداری‌های صنعتی با محبوبیت ارزهای دیجیتال به‌سرعت گسترش یافته است. در این روش استخراجی کاهش سود هم وجود دارد. آلت کوین‌ها معمولاً در برابر تقاضا آسیب‌پذیر هستند و کاهش قدرت هش آن‌ها می‌تواند منجر به سود کمتری برای ماینرها شود. مدل‌های استخراج ابری همچنین باعث تمرکز ارزهای دیجیتال می‌شوند و این برای یک اکوسیستم غیرمتمرکز خوب نخواهد بود.


چگونه از استخراج ابری ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

استخراج ابری به هیچ یک از تنظیمات استخراج معمولی ارزهای دیجیتال نیاز ندارد. شما مجبور نیستید سخت‌افزار تخصصی بخرید، آن را نگهداری کنید و یا قبوض سنگین برق را بپردازید. در عوض، شما باید یک استخر استخراج ابری موفق را انتخاب کنید، مقداری سخت‌افزار از آن اجاره کنید و منتظر بمانید تا استخر استخراج پول تولید کند. شما همچنین باید یک ارز دیجیتال را انتخاب کنید. به گفته MiningPoolStats.com، بیت کوین، اتریوم و دوج کوین بزرگ‌ترین استخرهای ماینینگ را دارند. Genesis و Bit Deer ازجمله بزرگ‌ترین استخرهای استخراج ابری هستند که به مصرف‌کنندگان خرده‌فروشی خدمات ارائه می‌دهند. برای شروع کار با یک سرویس استخراج ابری باید:


  • یک ارائه‌دهنده استخراج ابری و یک ارز دیجیتال را که می‌خواهید استخراج کنید، انتخاب کنید.
  • در وب‌سایت ارائه‌دهنده یک حساب کاربری ایجاد کنید.

هر ارائه‌دهنده با دیگری متفاوت است. هزینه‌های آن‌ها هم باهم تفاوت دارند، زیرا خدمات و ماینرهای ارائه‌شده نیز باهم متفاوت هستند.

چگونه از استخراج ابری ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

آیا استخراج ابری سودآور است؟

استخراج ابری می‌تواند سودآور باشد، اما شما باید هزینه‌های اولیه آن را پرداخت کنید. برای اجاره این ماینرها باید هزینه کنید. ماینینگ ابری می‌تواند سودآور باشد، اما برخی از تحلیلگران معتقدند که بهتر است به جای آن فقط بیت کوین بخرید. سود شما به قدرت ماینرهای استفاده‌شده توسط استخرها بستگی دارد. ماینرهای جدیدتر از مشخصات بهتری نسبت به مدل‌های قدیمی برخوردار هستند و احتمالاً بازدهی بالاتری خواهند داشت. البته سود شما به وضعیت بازار هم بستگی دارد. ارزهای دیجیتال مختلف خطرات متفاوتی را به همراه دارند، زیرا بازار هرکدام می‌تواند به‌شدت نوسان کند. با گذشت زمان، اگر ماینرهایی با قدرت هش بیشتر اجاره کنید، می‌توانید سود بیشتری به دست بیاورید.

آیا استخراج ابری خطرناک است؟

استخراج ابری می‌تواند خطرناک باشد، چون شما نمی‌دانید که آیا ماینر سخت‌افزار لازم برای استخراج بیت کوین یا هر کوینی را که انتخاب می‌کنید دارد یا خیر. بسیاری از خدمات ماینینگ ابری تقلبی ادعا می‌کنند که از طرف شما بیت کوین استخراج می‌کنند، اما آن‌ها فقط پول شما را می‌گیرند و سودی به شما نمی‌دهند. USDminer یکی از این نمونه‌ها است. آن‌ها معمولاً به‌صورت کاملاً ناشناس عمل می‌کنند، بنابراین تشخیص اینکه چه کسی پلتفرم را مدیریت می‌کند غیرممکن می‌شود. آن‌ها نرخ بازده بسیار بالایی را در یک دوره زمانی کوتاه وعده می‌دهند. سایر علائم هشداردهنده عبارت‌اند از:


  • اشتباهات املایی در وب‌سایت؛
  • آدرس شرکت نادرست یا نبود آدرس؛

بهتر است از استخرهای ماینینگ شناخته‌شده استفاده کنید تا ریسک را تا حد زیادی به حداقل برسانید.

آیا استخراج ابری خطرناک است؟

کلام آخر

ماینینگ ابری یا همان استخراج ابری ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال بدون خرید ارز دیجیتال و نگهداری تجهیزات است. این روش از طریق اجاره تأسیسات تجهیزات یک شرکت ماینینگ محقق می‌شود. چنین شرکت‌هایی را ارائه‌دهندگان استخراج ابری می‌نامند. اگر شما هم می‌خواهید ارز دیجیتال استخراج کنید، ولی امکانات کافی را برای این کار ندارید و نمی‌توانید از پس هزینه‌های مربوط به سخت‌افزار و انرژی موردنیاز آن بربیایید، می‌توانید از ماینینگ ابری برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنید. برای این کار باید در مورد شرکت ارائه‌دهنده تحقیقات کاملی انجام دهید تا در دام کلاهبرداران نیفتید.