تتر (USDT) در بازار ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت یک دلاری شناخته می‌شود، اما آیا می‌دانستید قیمت USDT گاهی اوقات تا ۰.۹ دلار پایین می‌آید و گاهی تا ۱.۱ دلار بالا می‌رود؟ قیمت تتر نوسان‌های بسیار محدودی را تجربه می‌کند، اما همیشه هم یک دلار نیست. در سال ۲۰۲۲، بازار ارزهای دیجیتال رکودی طولانی را تجربه کرد، اما ارزش بازار تتر در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰ میلیارد دلار افزایش داشت. افزایش ارزش بازار این ارز دیجیتال نشان از بالا رفتن تقاضای آن در بازار دارد و افزایش تقاضا هم با رشد قیمت همراه است. در این مقاله از مجله اکسبیتو بررسی می‌کنیم که قیمت تتر چطور تعیین می‌شود و از چه عواملی تأثیر می‌پذیرد.


استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین (Stable Coin) نوعی ارز دیجیتال است که با یک دارایی ارزشمند در دنیای واقعی مثل دلار، یورو یا طلا پشتیبانی می‌شود. توکن‌های دارای پشتوانه دلار آمریکا، پرکاربردترین استیبل کوین‌های موجود در بازار هستند و از میان همه آن‌ها، تتر (USDT) بیشترین کاربرد را دارد.


استیبل کوین‌ها دارایی‌هایی هستند که مزیت‌های ارزهای فیات سنتی و ارزهای دیجیتال را به‌صورت همزمان به کاربران ارائه می‌دهند. USDT به‌عنوان ارز ذخیره ارزش در بازار ارزهای دیجیتال به کار می‌رود. تریدرهای ارز دیجیتال از این توکن برای مقابله با نوسان‌های بازار استفاده می‌کنند، زیرا قیمت تتر همیشه ثابت می‌ماند و از فراز و نشیب‌های بازار ارزهای دیجیتال تأثیر نمی‌پذیرد.


قیمت تتر (USDT) چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت تتر (USDT) چگونه تعیین می‌شود؟

تتر یک استیبل کوین است؛ بنابراین حتی اگر نوسان قیمت هم داشته باشد، ارزش آن خیلی کمتر یا بیشتر از یک دلار نمی‌شود. عوامل مختلفی روی نرخ این ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند و باعث کاهش یا افزایش قیمت یک دلاری این ارز دیجیتال می‌شوند. در ادامه توضیحاتی درباره این عوامل ارائه می‌دهیم تا متوجه شوید چرا قیمت تتر همیشه به‌صورت ثابت یک دلار نیست.


خرید یا فروش ناگهانی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال

USDT ارزشی ثابت دارد و قیمت آن از نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال تأثیر مستقیم نمی‌پذیرد، اما رفتار تریدرها و سرمایه‌گذاران در زمان‌هایی که بازار نوسان شدیدی را تجربه می‌کند، روی قیمت USDT هم تأثیر می‌گذارد. وقتی بازار وارد روند نزولی می‌شود و ارزهای دیجیتال سقوط قیمت را تجربه می‌کنند، تریدرها برای حفظ سودی که به دست آورده‌اند، دارایی‌هایشان را به USDT تبدیل می‌کنند. بنابراین تقاضا برای USDT بالا می‌رود و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.


در سوی مقابل، وقتی نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال روندی صعودی دارند، تریدرها تترهایشان را می‌فروشند تا دارایی‌های دیجیتالی را خریداری کنند و سود بیشتری به دست آورند. در این مواقع، نقدینگی USDT بالا می‌رود، تقاضا کم می‌شود و قیمت تتر کاهش پیدا می‌کند.


نتیجه دادرسی بنیاد تتر

بنیاد تتر در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ با نهادهای قضایی و حکومتی درگیر شد. این بنیاد در آن زمان شفافیت کافی درباره دارایی‌های پشتیبان توکن‌های USDT ارائه نمی‌داد، در نتیجه کاربران تصور می‌کردند دارایی‌های شرکت تتر برای پشتیبانی از تمام توکن‌های USDT کافی نیستند. دادستان کل آمریکا بنیاد تتر را محکوم کرد. البته مدیران بنیاد تتر در نهایت تبرئه شدند و ثابت کردند که تمام توکن‌های USDT توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند.


زمانی که بنیاد تتر درگیر طی کردن فرایندهای قضایی و قانونی بود، شایعاتی مبتنی بر حذف این ارز دیجیتال از بازار منتشر شد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران توکن‌هایشان را فروختند و نقدینگی تتر به‌شدت افزایش پیدا کرد. در آن زمان، قیمت تتر به‌خاطر خروج سرمایه‌گذاران از بازار این ارز دیجیتال کاهش پیدا کرد و ثبات همیشگی خود را از دست داد.


استخراج تتر

استخراج ارزهای دیجیتال در مکانیزم‌های اجماعی چون PoW و PoS نقش مهمی در قیمت آن‌ها ایفا می‌کند. البته این عامل تأثیری در قیمت تتر ندارد، زیرا توکن USDT استخراج نمی‌شود و فقط می‌توان آن‌ را از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کرد.


چه چیزی بر قیمت (Tether (USDT تأثیر می گذارد؟

چه چیزی بر قیمت (Tether (USDT تأثیر می گذارد؟

شرایط بازار ارزهای دیجیتال، تنها عامل تأثیرگذار بر قیمت تتر نیست. قیمت USDT به ارزش دلار آمریکا هم بستگی دارد؛ بنابراین برای بررسی نوسان‌های محدود قیمت تتر، باید به عوامل تأثیرگذار بر ارزش دلار آمریکا هم توجه داشت. به‌طور کلی، قیمت دلار آمریکا از سه عامل مختلف تأثیر می‌پذیرد که در ادامه درباره هرکدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم.


عرضه و تقاضا

شرایط مختلف ممکن است تقاضا برای دلار آمریکا را افزایش دهد. به‌عنوان مثال وقتی آمریکا محصولات، خدمات یا سهامی را به کشورهای دیگر می‌فروشد، خریداران برای پرداخت هزینه باید واحد مالی خودشان را به دلار آمریکا تبدیل کنند. در نتیجه تقاضا برای دلار بالا می‌رود و ارزش آن بیشتر می‌شود. در مثالی دیگر، می‌توان به زمان‌های بحران‌های اقتصادی اشاره کرد. در چنین موقعیت‌هایی اکثر سرمایه‌گذاران و حتی مردم عادی ترجیح می‌دهند دارایی‌هایشان را به ارز باثباتی چون دلار آمریکا تبدیل کنند. در واقع، دلار آمریکا نقش یک ارز برای ذخیره ارزش را ایفا می‌کند. در چنین مواقعی نیز تقاضا برای دلار بالا می‌رود و ارزش آن بیشتر می‌شود.


احساسات و روانشناسی بازار

جالب است بدانید که احساسات در بازار بر اقتصادهای محلی، کشوری و حتی جهانی تأثیر دارد. فقط کافی است سرمایه‌گذاران درباره اینکه امروز بازار چطور به نظر می‌رسد، صحبت کنند. بیایید با ذکر یک مثال تأثیر احساسات بر بازار را بیشتر توضیح دهیم.


تصور کنید سرمایه‌گذاران بازار آمریکا، سیگنال رکود دریافت کنند. رکود یعنی وضعیت اقتصادی درحال ضعیف شدن است. این ضعف، سرمایه‌گذاران را می‌ترساند و اعتمادی را که به بازار دارند، از بین می‌برد. بنابراین، ممکن است سهام، اوراق قرضه یا حتی دلارهایی را که دارند، بفروشند و در ازای آن دارایی‌های دیگری مثل طلا یا ارز کشور خودشان را خریداری کنند. فروش حجم زیاد دلار آمریکا، ارزش آن را کاهش می‌دهد. بنابراین حتی اگر خبر رکود حقیقت نداشته باشد، رفتارهای احساسی سرمایه‌گذاران باعث واقعی شدن رکود و ضعف اقتصاد خواهد شد.


عوامل تکنیکال و فاندامنتال

عوامل تکنیکال و فاندامنتال

عوامل انسانی و غیرانسانی مختلف دیگری نیز وجود دارند که روی ارزش دلار آمریکا تأثیر می‌گذارند و به‌دنبال آن‌، قیمت تتر را هم دچار نوسان می‌کنند. به همین دلیل، تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، گزارش‌های دولتی را که درباره سلامت اقتصاد آمریکا و چشم‌انداز آینده آن منتشر می‌شوند، دنبال می‌کنند تا از عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر آگاه شوند.


بعضی از عوامل تکنیکال و فاندامنتالی که روی ارزش دلار آمریکا و قیمت تتر تأثیر دارند، عبارت‌اند از:


  • تراز تجاری: این معیار، میزان واردات و صادرات را بررسی می‌کند. وقتی واردات از صادرات بیشتر باشد، کسری تجاری وجود دارد و ارزش دلار را کاهش می‌دهد. در مقابل، اگر حجم صادرات از واردات بیشتر باشد، مازاد تجاری وجود داشته و تقاضا برای دلار آمریکا افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه ارزش آن بیشتر می‌شود.

  • دستمزد مشاغل خرد و غیرکشاورزی: میزان اشتغال‌زایی و دستمزد روی ارزش دلار آمریکا تأثیر دارد. اگر تعداد کارگران کسب‌وکارهای مختلف زیاد باشد و حقوق خوبی دریافت کنند، رشد اقتصادی را نشان می‌دهد. همچنین کارگران با دریافت دستمزد خوب، به مصرف‌کننده تبدیل می‌شوند، گردش مالی ایجاد می‌کنند و ارزش دلار را افزایش می‌دهند. در مقابل، اگر کسب‌وکارها خوب عمل نکنند، کارگرهایشان را اخراج خواهند کرد، دستمزد‌ها کاهش پیدا می‌کنند، اقتصاد راکد می‌شود و به‌دنبال آن، ارزش دلار هم پایین می‌آید.

  • میزان تولید ناخالص داخلی: این معیار، ارزش پولی کالاها و خدمات تولیدشده در کشور را در یک بازه زمانی مشخص، نشان می‌دهد. در اقتصاد سالم، مردم توانایی خرید کالا و خدمات تولید داخلی را دارند و با افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات، حجم تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌دهند. در نتیجه ارزش دلار رشد می‌کند.

محرک رشد قیمت تتر USDT در سال 2023 چیست؟

محرک رشد قیمت تتر USDT در سال 2023 چیست؟

مهم‌ترین عواملی که در سال ۲۰۲۳ روی افزایش قیمت تتر تأثیر می‌گذارند، عبارتند از:


افزایش تقاضا برای استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌ها برای مقابله با ریسک‌های بازار ارزهای دیجیتال، کاربرد دارند. اکثر معامله‌گران به‌خاطر شهرت و اعتبار تتر، ترجیح می‌دهند از این استیبل کوین برای خروج از موقعیت‌های بحرانی استفاده کنند. قیمت USDT، حتی در شدیدترین نوسان‌های صعودی و نزولی بازار ارزهای دیجیتال، حدود یک دلار باقی می‌ماند و از دارایی‌های تریدرها در برابر این نوسان‌ها محافظت می‌کند.


کاربرد در دیفای و خرید و فروش NFT

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تتر کاربرد گسترده آن در بخش‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال است. اکثر پلتفرم‌های دیفای، USDT را می‌پذیرند. همچنین امکان خرید و فروش انواع توکن‌های NFT با USDT وجود دارد. در سال ۲۰۲۳، تعداد کاربران دیفای و NFT افزایش پیدا کرده است. ازآنجایی‌که اکثر کاربران از USDT برای تراکنش‌های دیفای استفاده می‌کنند، تقاضا برای این ارز دیجیتال بیشتر شده است و در نتیجه آن، قیمت تتر افزایش پیدا می‌کند.


بالا بودن سرعت تراکنش و نقدشوندگی

USDT بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است و بیشترین میزان نقدینگی را هم دارد. به همین دلیل، تراکنش‌های خرید و فروش USDT در کوتاه‌ترین زمان ممکن پردازش می‌شوند. معامله‌گران در موقعیت‌های بحرانی برای حفظ سود یا پیشگیری از ضرر، به این سرعت بالا برای پردازش تراکنش‌ها و تبدیل سریع انواع ارزهای دیجیتال به تتر نیاز دارند. استفاده بیشتر از USDT به‌معنای افزایش تقاضا و رشد قیمت USDT است.


دسترسی آسان در بازارهای سنتی

دسترسی آسان در بازارهای سنتی

⚠️مهم‌ترین علت محبوبیت USDT از بین استیبل کوین‌های مختلف، این است که حتی در بازارهای سنتی هم کاربرد دارد. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید از طریق صرافی اکسبیتو به‌راحتی با ریال ایران تتر بخرید یا تترهایتان را بفروشید و در ازای آن ریال دریافت کنید. USDT با اکثر پول‌های فیات قابل مبادله است و حتی در صرافی‌های متمرکز سنتی هم خرید و فروش می‌شود. می‌توان گفت USDT مرز مشترک بین بازار مالی سنتی و بازار ارزهای دیجیتال است.

سخن پایانی


از نظر تئوری، هر توکن USDT یک دلار ارزش دارد و به‌ازای هر توکن نیز یک دلار آمریکا در خزانه شرکت تتر ذخیره شده است. بااین‌حال، در بازار واقعی، نمی‌توان همیشه مطابق با نظریه‌ها عمل کرد؛ در هر صورت، عواملی وجود دارند که حتی روی نمودار قیمت تتر هم تأثیر می‌گذارند و آن را دچار نوسان می‌کنند. در این مقاله توضیح دادیم که چرا قیمت تتر گاهی کمتر یا بیشتر از یک دلار می‌شود و چرا ارزش بازار و قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ رشد کرده‌اند.


در ضمن، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خدمات خرید و فروش تتر با ریال ایران را به کاربران ارائه می‌دهد. در اکثر مواقع، USDT در اکسبیتو با قیمت یک دلار خرید و فروش می‌شود و نوسان چندانی ندارد. کاربران می‌توانند خیلی سریع ریال‌هایشان را به USDT تبدیل کنند و از مزیت‌های این استیبل کوین بهره ببرند. برای خرید و فروش تتر در اکسبیتو، باید در این صرافی یک حساب کاربری بسازید و با ورود به آن، درخواست خرید و فروش USDT را ثبت کنید.