ETF بیت کوین یک ابزار سرمایه‌گذاری جدید محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر، هم توجه سرمایه‌گذاران خرد و هم سرمایه‌گذاران نهادی را به شدت به خود جلب کرده‌‌ است. صندوق‌‌های ETF بیت کوین مانند سایر ETF ها، در بازار آزاد معامله شده و در حساب کارگزاری‌ها نگهداری می‌شوند. این صندوق‌ها سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازند تا در معرض نوسانات قیمت بیت کوین قرار بگیرند، بدون اینکه خودشان به‌طور مستقیم بیت کوین داشته باشند. بنابراین سرمایه‌گذاران سنتی به شدت به این صندوق‌ها علاقه‌مندند.


بااین‌حال،‌ کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تاکنون درخواست‌ها برای راه‌اندازی ETF های بیت کوین را رد کرده و گفته است که آن‌ها هنوز نشان نداده‌اند که چگونه از سرمایه‌گذاران در برابر دست‌کاری بازار محافظت می‌کنند؛ اما کارشناسان امیدوارند شرایط در سال میلادی جدید


دست‌خوش تغییر شوند و به‌زودی شاهد تایید اولین صندوق ETF اسپات بیت کوین باشیم. در این مقاله از اکسبیتو، به‌سراغ صندوق‌‌های ای تی اف بیت کوین می‌رویم، با مزایا و معایب آن‌ها آشنا می‌شویم و پی می‌بریم که چرا این صندوق‌ برای بازار ارزهای دیجیتال تا این حد اهمیتی دارند. همراه ما باشید.


ای تی اف (ETF) بیت کوین چیست؟

ای تی اف (ETF) بیت کوین چیست؟

صندوق قابل معامله یا ای تی اف (ETF) بیت کوین یک ابزار مالی است که سرمایه‌گذاران را قادر‌ می‌سازد تا در معرض نوسانات قیمت بیت‌کوین قرار بگیرند، بدون اینکه واقعاً خود این دارایی را در اختیار داشته باشند. سهام صندوق ETF بیت کوین در صرافی‌ها معامله می‌شود و مشارکت سرمایه‌گذاران سنتی در بازار ارزهای دیجیتال را آسان‌تر می‌کند.


این ابزار روشی ساده برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین ارائه می‌دهد. این صندوق‌ها می‌توانند به‌ویژه برای سرمایه‌گذارانی جذاب باشند که به‌دلیل نگرانی در مورد امنیت، مسائل قانونی یا پیچیدگی‌های فنی، برای خرید و مدیریت مستقیم ارزهای دیجیتال مردد هستند.


درحال‌حاضر، هیچ صندوق بیت کوین اسپاتی (نقدی) در ایالات متحده وجود ندارد، زیرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار تلاش‌ها برای راه‌اندازی آن‌ها را ناکام گذاشته است؛ اما صندوق‌های ETF فیوچرز بیت کوین وجود دارند که با بازار آتی بیت کوین مرتبط هستند.


ای تی اف (ETF) بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

ای تی اف (ETF) بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

ETF یک صندوق سرمایه‌گذاری است که قیمت یک دارایی یا شاخص را دنبال می‌کند. یک ETF بیت کوین نیز به همین صورت عمل خواهد کرد؛ به‌طوری که قیمت سهام بیت کوین با قیمت این رمز ارز در نوسان است. اگر ارزش بیت کوین افزایش یابد،‌ ارزش سهام صندوق ETF نیز افزایش خواهد یافت و بالعکس؛ اما به‌جای معامله در بهترین صرافی ارز دیجیتال، ETF در صرافی‌هایی مانند NYSE یا TSX معامله می‌شوند.


ETF فیوچرز بیت کوین بسیار شبیه ETF های سنتی عمل می‌کند، با این تفاوت که به‌جای دارایی‌های سنتی، مانند سهام یا اوراق قرضه، به قراردادهای آتی بیت کوین گره خورده است. ETFها در قراردادهای آتی بیت کوین و سایر ابزارهای مالی که با عملکرد بیت کوین مرتبط هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند. ETFهای فیوچرز بیت کوین درست مانند سهام در بورس معامله می‌شوند و قیمت آن‌ها بر پایه قراردادهای آتی بیت کوین نوسان می‌کند. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در معرض تغییرات قیمت بیت‌کوین قرار بگیرند، می‌توانند سهام یک صندوق ETF فیوچرز بیت کوین را بخرند؛ درست مانند هر ETF دیگری. همان‌طور که گفتیم، مزیت اصلی ETF های بیت کوین این است که آن‌ها راهی مناسب و کارآمد برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین، بدون نیاز به خرید و نگهداری مستقیم این رمز ارز، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. این ETF ها توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای مدیریت می‌شوند که مسئول نظارت بر دارایی‌های پایه از جمله قراردادهای فیوچرز بیت کوین هستند و اطمینان حاصل کرده که ETF ها تا حد امکان قیمت بیت کوین را دنبال می‌کنند.


چند نوع ای تی اف (ETF) بیت کوین داریم؟.

چند نوع ای تی اف (ETF) بیت کوین داریم؟ ای تی اف های بیت کوین انواع مختلفی دارند که هرکدام ویژگی‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خاص خود را می‌طلبند. برخی از انواع رایج آن‌ها شامل موارد زیر هستند.


ETF اسپات بیت کوین

این ETF ها به‌طور مستقیم بیت کوین را یا با خرید و ذخیره این ارز دیجیتال یا از طریق مشتقاتی که قیمت آن را دنبال می‌کنند، نگه می‌دارند.


ETF فیوچرز بیت کوین

این ETF ها به‌جای نگهداری خود بیت کوین، در قراردادهای فیوچرز بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند. این به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بدون مالکیت مستقیم این ارز دیجیتال، در معرض تغییرات قیمت آن قرار بگیرند.


ETF بیت کوین با مدیریت فعال

این ETF ها توسط متخصصان سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شوند که به طور فعال بیت کوین و سایر دارایی‌های مرتبط را در تلاش برای ارائه عملکردی قوی‌تر از بازار معامله می‌کنند.


⚠️در آخر، نکته مهم این است که سرمایه‌گذاران هدفشان از خرید سهام ETF، ریسک‌ها و هزینه‌های مربوط به هر نوع bitcoin etf را قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری به‌دقت در نظر بگیرند.

مزایا و معایب ای تی اف (ETF) بیت کوین چیست؟

مزایا و معایب ای تی اف (ETF) بیت کوین چیست؟

صندوق‌های ای تی اف (ETF) بیت کوین همچون دیگر ابزارهای سرمایه‌گذاری دارای مزایا و معایب خاص خود هستند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران می‌بایست با توجه به اولویت‌ها و اهداف خود نسبت به خرید آنها اقدام کنند. در ادامه به مهم‌ترین مزایا و معایب این ابزار مالی می‌پردازیم.


مزایای ای تی اف بیت کوین

ETF های بیت کوین مزایای خاصی را به سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سود بردن از نوسانات ارزهای دیجیتال هستند، ارائه می‌دهند:


تنوع‌ بخشیدن به سبد پورتفولیو: بیت کوین یک کلاس دارایی منحصربه‌فرد است، بنابراین خرید آن باعث متنوع شدن سبد پورتفولیو شما می‌شود.


سادگی: برای اکثر سرمایه‌گذاران، خرید سهام یک صندوق ETF بسیار ساده‌تر از خرید و نگهداری مستقیم رمز ارز است. برای سرمایه‌گذاری مستقیم روی بیت کوین، باید یک کیف پول بسازید و از صرافی برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنید. درحالی که می‌توانید سهام ETF بیت کوین خود را از طریق حسابتان در کارگزاری ظرف چند ثانیه معامله نمایید.


امنیت: کیف پول‌ها و صرافی‌ها را می‌توان هک کرد و کلیدهای خصوصی را دزدید؛ اما صندوق ETF شما را ملزم به نگه‌داری ارز دیجیتال و کلید خصوصی نمی‌کند. بنابراین امنیت سرمایه‌گذاری شما بسیار بالاتر خواهد بود.


بهره‌وری مالیاتی: بیت کوین کاملاً غیرمتمرکز بوده و ازاین‌رو، فاقد نهاد قانون‌گذار است. در نتیجه، اکثر صندوق‌های بازنشستگی مالیاتی اجازه خرید این پول دیجیتال را نمی‌دهند. بااین‌حال، معامله ETF بیت کوین در صرافی‌های سنتی احتمالاً مشمول مالیات خواهد بود. معایب ای تی اف بیت کوین


معایب ای تی اف بیت کوین

معایب ای تی اف بیت کوین


از معایب صندوق ای تی اف بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


نوسانات بازار: بیت کوین به‌خاطر نوسانات بالای خود شناخته شده است و قیمت آن می‌تواند در مدت زمان کوتاهی نوسانات شدیدی را تجربه کند. اگر سرمایه‌گذاران به درستی برای فرازو‌نشیب‌های احتمالی بازار آماده نباشند، این امر می‌تواند زیان‌های زیادی را به سرمایه‌گذاران وارد کند.


ریسک قانون‌گذاری: مقررات ارزهای دیجیتال و ETF های بیت کوین هنوز در مراحل اولیه است و می‌تواند در معرض تغییر باشد. این می‌تواند منجر به عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاران شود و به‌طور بالقوه بر ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها تأثیر بگذارد.


ریسک نقدینگی: نقدینگی ETF های بیت کوین ممکن است کمتر از سایر دارایی‌های سنتی مانند سهام یا اوراق قرضه باشد. این امر می‌تواند فروش سهام خود یا دسترسی به موقع به پول نقد را برای سرمایه‌گذاران دشوارتر کند.


ریسک طرف مقابل: هنگام سرمایه‌گذاری در صندوق قابل معامله بیت کوین، برای انجام تعهدات طرف مقابل تحت قرارداد آتی، به طرف دیگری متکی هستید. اگر طرف مقابل نتواند به تعهدات خود عمل کند، ممکن است به سرمایه گذار زیان وارد شود.


کارمزد: سرمایه‌گذاری در یک ETF بیت کوین احتمالاً گران‌تر از خرید مستقیم ارز دیجیتال است. هنگام خرید کریپتو، فقط باید یکبار کارمزد صرافی را پرداخت کنید که فقط چندصدم ارزش معامله است. اما در ETF‌، شما هم کارمزد کارگزاری و هم هزینه صندوق (Fund's Expense Ratio) را پرداخت می‌کنید.


نظارت شخص ثالث: بیت کوین نهاد ناظر ندارد و به کاربران خود اجازه می‌دهد از خطرات مرتبط با سیستم مالی اجتناب کنند. بلاک چین به عنوان فناوری پایه تضمین می‌کند که کاربران بیت‌کوین ناشناس باقی می‌مانند.


چرا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ETF بیت کوین هستند؟

چرا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ETF بیت کوین هستند؟

سرمایه‌گذاران به دلایل مختلفی جذب صندوق قابل معامله بیت کوین می‌شوند. در این بخش، این موارد را برای شما شرح می‌دهیم.


یک ابزار سرمایه‌گذاری آشنا

ای تی اف های بیت کوین یک ابزار سرمایه‌گذاری آشنا برای سرمایه‌گذاران سنتی به حساب می‌آیند و می‌توانند برای افرادی که در مورد خرید مستقیم بیت کوین مردد هستند، جذاب باشند.


متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری

ETF های بیت کوین پتانسیل تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری شما را دارند؛ زیرا آن‌ها متفاوت از دارایی‌های سنتی رفتار می‌کنند.


سهولت استفاده

سهولت استفاده

راحتی و سهولت معامله ETF بیت کوین در بورس های سنتی، آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.


دوری از پیچیدگی‌های فنی

برخی از سرمایه‌گذاران ETF بیت کوین را راهی برای مشارکت در رشد بالقوه بازار ارزهای دیجیتال بدون نیاز به سر و کار داشتن با پیچیدگی‌های مالکیت و ایمن‌سازی بیت کوین می‌دانند.


سخن پایانی


ETF های بیت کوین به‌دلیل ساختار نظارت‌شده و آشنایشان، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند و راهی مناسب و در دسترس برای سود بردن از نوسانات ارزهای دیجیتال ارائه داده‌اند. این ابزارهای سرمایه‌گذاری مزایای بالقوه‌ای چون متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری را ارائه می‌کنند و به سرمایه‌گذاران امکان‌ می‌دهند تا از رشد بالقوه بیت کوین بدون نیاز به خرید مستقیم آن بهره ببرند. صندوق قابل معامله بیت کوین یک انتخاب محبوب برای سرمایه‌گذارانی است که به‌دنبال گنجاندن دارایی‌های دیجیتال در سبدهای سرمایه‌گذاری خود هستند.


به‌طور کلی،‌ با توجه به افزایش درخواست‌ها برای ثبت و راه‌اندازی صندوق‌های ETF بیت کوین، می‌توان امیدوار بود که در سال میلادی جدید، شاهد تحولات مثبت زیادی در این حوزه باشیم؛ امری که می‌تواند به افزایش قیمت بیت کوین نیز کمک به‌سزایی کند. بااین‌حال،‌ مثل همیشه قبل از سرمایه‌گذاری، باید به‌خوبی از ریسک‌های مرتبط با سهام ارز دیجیتال نیز آگاه باشید.