روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی وجود دارد که یکی از آن‌ها صندوق شاخص کریپتو است. این روش برای کسانی که وقت بررسی تک تک ارزهای دیجیتال برای حضور در این بازار را ندارند مناسب است. در این مقاله قرار است به بررسی کامل Crypto Index Funds که به اختصار آن را CIF می‌نامند، بپردازیم.


صندوق شاخص کریپتو (CIF) چیست؟.png

صندوق شاخص کریپتو (CIF) چیست؟

به طور کلی صندوق شاخص یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، که هدف آن ردیابی عملکرد شاخص بازاری خاص است. صندوق شاخص رمز ارزها، ابزار سرمایه‌گذاری با هدف ردیابی و تحلیل عملکرد شاخصی خاص از ارزهای دیجیتال ایجاد شده است. این صندوق می‌تواند شامل 10 یا 20 توکن و ارز برتر بر اساس ارزش بازار باشد.


به عنوان مثال، صندوق سرمایه‌گذاری Grayscale یکی از نمونه‌های صندوق‌های شاخص کریپتو است که 10 ارز دیجیتال برتر بازار را بر اساس مارکت‌کپ ردیابی می‌کند. یکی دیگر از نمونه‌های معروف صندوق شاخص کریپتو، صندوق 10 Crypto Index Bitwise است که 10 توکن برتر را بر اساس ارزش بازار ردیابی و آنها را بر اساس نقدینگی، برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کند. صندوق‌های شاخص کریپتو مشابه صندوق‌های شاخص سنتی هستند. صندوق‌های شاخص سنتی عملکرد شاخص خاص بازار سهام، مانند S&P 500 را رصد می‌کنند. همانطور که صندوق شاخص کریپتو عملکرد 10 یا 20 ارز برتر بازار را دنبال می‌کند، S&P 500 هم نشان دهنده عملکرد 500 کمپانی بزرگ در ایالات متحده است.


علی‌رغم تشابه صندوق های شاخص کریپتو و صندوق های شاخص سنتی، CIF با صندوق‌های قابل معامله در مبادلات رمزنگاری که به اختصار ETF‌ نامیده می‌شوند متفاوت هستند.


مزیت‌ اصلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص ارز دیجیتال، تنوعی است که برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در سبدی از ارزهای دیجیتال، به جای یک ارز خاص، با پخش کردن سرمایه در چندین ارز ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. این امر تا حد زیادی ضرر ناشی از تغییر نوسانی قیمت ارز که در ارزهای دیجیتال معمول است را کاهش می دهد.


مزیت‌ دیگر صندوق‌های شاخص ارز دیجیتال، اداره شدن آن‌ها توسط مدیران صندوق‌های حرفه‌ای است که مسئول انتخاب ارز‌های تشکیل‌دهنده صندوق هستند. مدیر صندوق در صورت لزوم، سبد ارزهای دیجیتال را مجدداً بالانس می‌کند. وجود فردی متخصص به عنوان مدیر صندوق، زمان و پیچیدگی موجود در تحقیق و انتخاب تک ارزها را برای سرمایه‌گذاران کاهش می‌دهد.


با این حال، از آنجایی که صندوق‌های شاخص کریپتو اکوسیستمِ دارایی نسبتاً جدید و در حال تکاملی به حساب می‌آیند، قوانین نظارتی پیرامون آن‌ها هنوز در بسیاری از کشورها در هاله‌ای از ابهام است. به همین خاطر سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری، در مورد صندوق شاخص ارزی مورد انتخاب خود به طور کامل تحقیق و جستجو کنند.


صندوق شاخص کریپتو چگونه کار می‌کند؟.png

صندوق شاخص کریپتو چگونه کار می‌کند؟

صندوق شاخص رمزنگاری لیستی متنوع از ارزهای دیجیتال را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، که می‌تواند به کاهش ریسک آن‌ها کمک کند، زیرا اگر یک رمز ارز پایه ضعیف عمل کند، سایر ارزهای موجود در صندوق ممکن است عملکرد خوبی داشته باشند و به تعادل عملکرد کلی صندوق کمک کنند.


همانطور که گفته شد، صندوق شاخص رمزنگاری معمولاً توسط مدیران حرفه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شود. این مدیران سبد متنوعی از ارزهای دیجیتال را انتخاب می‌کنند. عملکرد صندوق علاوه بر دانش مدیران آن، با عملکرد شاخص یا سبد اصلی نیز هماهنگ است.


سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام صندوق را خریداری کنند، که به آنها امکان می‌دهد بدون نیاز به خرید مستقیم ارزهای دیجیتال، در این بازار حضور داشته باشند. این موضوع برای سرمایه‌گذارانی که با خرید ارزهای رمزنگاری‌شده بصورت تکی آشنا یا از خرید آن مطمئن نیستند، فرصت ایده‌آلی است. علاوه براین، صندوق‌های شاخص معمولاً به عنوان استراتژی سرمایه‌گذاری منفعل در نظر گرفته می‌شوند، زیرا مدیر صندوق معمولاً به طور فعال دارایی‌های اساسی را خرید و فروش نمی‌کند.


مدیران صندوق در ازای مدیریت سرمایه و سبدگردانی، از سرمایه‌گذاران کمیسیون دریافت می‌کنند. کارمزد مدیریت، کارمزدی است، که برای کنترل آن، به مدیر صندوق پرداخت می‌شود. برخی از صندوق‌ها نیز هزینه‌های اضافه برای کارمزد معاملات و امنیت از سرمایه‌گذاران می‌گیرند.


ایده پشت صندوق‌های شاخص، ارائه خدمات سرمایه‌گذاری با حداقل هزینه است، که به کاربران کمک می‌کند بازدهی سرمایه‌گذاری بالایی داشته باشند و در عین حال ریسک‌های مربوط به مدیریت ارز دیجیتال را به حداقل برسانند. صندوق‌های شاخص عملکرد، قیمت و سرمایه متغیرهای مختلف گروهی از ارزهای رمزنگاری شده را ردیابی می‌کنند.


مدیران صندوق از داده‌های موجود در بلاک چین برای محاسبه عملکرد هر گروه از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. با استفاده از فرایندهای خودکار، احتمال دخالت انسانی، تصمیمات خودسرانه یا خطا از بین خواهد رفت.


صندوق‌ها از داده‌های موجود در حوزه بلاک چین برای محاسبه شفاف شاخص عملکرد هر گروه از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. توکن‌های ارائه شده توسط صندوق‌های مختلف شاخص ارزهای دیجیتال نشان دهنده سهام سرمایه‌گذار در صندوق‌ها هستند. صندوق‌های شاخص با استفاده از سرورهای اختصاصی که قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین بر آن‌ها اجرا می‌شود، مدیریت می‌شوند.


نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص کریپتو چگونه است؟.png

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص کریپتو چگونه است؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص رمزنگاری راهی برای حضور در بازار ارزهای دیجیتال، بدون نیاز به انتخاب و مدیریت دستی دارایی‌هاست. در اینجا مراحل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص رمزنگاری را برایتان شرح داده ایم:


  • پژوهش

با تحقیق در مورد صندوق‌های مختلف شاخص ارزهای دیجیتال شروع کنید. به دنبال صندوق‌هایی باشید که سابقه خوبی دارند و توسط شرکت‌های معتبر مدیریت می‌شوند. عملکرد تاریخی صندوق را بررسی کنید و نظرات سرمایه‌گذاران دیگر را بخوانید. بدیهی است این اقدام مهم‌ترین قدم در جهت اجتناب از ضرر مالی شماست.


  • افتتاح حساب

هنگامی که صندوقی را که به آن علاقه دارید شناسایی کردید، باید در آن صندوق افتتاح حساب کنید. این کار معمولاً می‌تواند به صورت آنلاین انجام شود و احتمالا باید برخی از اطلاعات شخصی و مدارک هویتی خود را نیز ارائه دهید.


  • حساب خود را شارژ کنید

پس از باز کردن حساب کاربری، شما باید آن را بسته به نوع صندوق، با پول نقد یا ارز دیجیتال شارژ کنید. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری ممکن است بسته به صندوق متفاوت باشد.


  • خرید سهام

پس از تامین مالی حساب، کاربران می‌توانند سهام صندوق شاخص ارز دیجیتال را خریداری کنند. قیمت سهام بر اساس ارزش خالص دارایی صندوق (Net Asset Value) تعیین می‌شود. این مقدار بر اساس ارزش دارایی‌‌های پایه در صندوق محاسبه می‌شود.


  • بر سرمایه‌گذاری خود نظارت کنید

پس از خرید سهام در صندوق، شما باید بر سرمایه‌گذاری خود نظارت داشته باشید و مطمئن شوید که طبق انتظار انجام می‌شود. برخی از صندوق‌ها ممکن است به کاربران اجازه دهند تا سهام خود را در بازار ثانویه معامله کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از آنها بخواهند که سهام خود را برای مدت معینی دست نخورده نگه دارند.


  • سود و زیان خود را دنبال کنید

در نهایت، شما ممکن است بخواهید سود و زیان خود را در صندوق شاخص ارز دیجیتال ردیابی کنید. این را می‌توان با بررسی NAV صندوق و مقایسه آن با قیمتی که برای سهام خود پرداخته‌اید، انجام داد.


مزایا و معایب صندوق های شاخص کریپتو چیست؟.png

مزایا و معایب صندوق های شاخص کریپتو چیست؟

برای این که ذهنیت کامل‌تری نسبت به صندوق‌های شاخص کریپتو داشته باشید در ادامه لیستی از مزایا و معایب CIF برایتان فراهم کرده‌ایم.


مزایای استفاده از CIF


  • تنوع بخشی:

CIF می‌تواند بیش از یک دارایی را در خود نگهداری کند. برای مثال می‌توانید در CIF بیت کوین، علاوه بر این دارای دیجیتال، سهام فیس‌بوک و سهام‌های دیگر را نیز قرار دهید. وجود تنوع در پورتفولیو به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند، ریسک خود را مدیریت کنند.


  • کارایی مالیاتی:

در کل خرید یک سبد CIF از نظر مالیاتی از خرید چندین ارز در یک صرافی به صرفه‌تر است. صندوق‌های شاخص به سرمایه‌گذاران مزیت مالیاتی ارائه می‌دهند چرا که تنها یک صندوق شاخص به جای تعداد زیادی سهام نگهداری‌ می‌شود.


  • مدیریت حرفه‌ای:

صندوق‌های CIF معمولا توسط افراد حرفه‌ای و با تجربه مدیریت می‌شود، که تصمیم می‌گیرند کدام ارز داخل سبد قرار بگیرد و چه زمانی از آن خارج شود. این که صندوق توسط افراد حرفه‌ای اداره می‌شود به سرمایه‌گذاران تا حد زیادی اطمینان خاطر می‌دهد.


  • نقدینگی:

صندوق‌های شاخص کریپتو در حال حاضر به راحتی در صرافی‌ها معامله می‌شوند به همین خاطر سرمایه‌گذاران نگرانی از بابت فروش رفتن دارایی‌هایشان ندارند. نقدینگی برای کسانی که می‌خواهند بر روی یک دارایی سرمایه‌گذاری کنند اهمیت بالایی دارد.


معایب استفاده از CIF

  • فقدان کنترل بر دارایی:

نسبت به خرید جداگانه ارزهای دیجیتال، در این حالت، سرمایه‌گذار کنترل کمتری بر سرمایه خود دارد و تصمیم برای خرید و نگهداری ارزها توسط مدیران صندوق گرفته می‌شود.


  • کارمزد بالا:

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص کریپتو به طور معمول کارمزد بالاتری نسبت به خرید جداگانه ارزها دارد. علت این موضوع این است که مدیران صندوق نیز هزینه‌هایی جداگانه دریافت می‌کنند.


  • عدم دسترسی در همه کشورها:

مردم در بسیاری از کشورهای توسعه نیافته به صندوق‌های شاخص کریپتو دسترسی ندارند. در حالی که صرافی‌های ارز دیجیتال در اکثر کشورها در دسترس هستند و مردم می‌توانند به خرید و فروش ارزها بپردازند.


  • فقدان دانش:

کسانی که به اندازه کافی دانش سرمایه‌گذاری ندارند ممکن است فرصت سرمایه‌گذاری در ارزهای پر پتانسیل که در داخل صندوق‌های شاخص کریپتو نیستند را از دست بدهند.


تفاوت صندوق‌های شاخص کریپتو و صندوق‌های شاخص سنتی چیست؟.png

تفاوت صندوق‌های شاخص کریپتو و صندوق‌های شاخص سنتی چیست؟

صندوق‌های شاخص کریپتو و صندوق‌های شاخص سنتی از آن جهت که هر دو قیمت سبد دارایی را دنبال می‌کنند و به پورتفولیوی سرمایه‌گذاران تنوع می‌بخشند، به یکدیگر شبیه هستند. با این حال تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد که آن‌ها را تبدیل به دو مدل مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند.


یکی از تفاوت‌های اصلی میان این دو، دارایی‌های اساسی است که صندوق‌ها دنبال می‌کنند. صندوق‌های شاخص سنتی تنها مربوط به سهام‌ها، اوراق قرضه و دیگر دارایی‌های بهادار است، که در صرافی‌های سنتی لیست شده‌اند. این در حالی است، که در صندوق شاخص کریپتو، ارزهای دیجیتالی که در صرافی‌های دارایی‌های دیجیتال لیست شده‌اند، معامله می‌شوند.


تفاوت دیگر بین این دو، میزان نوسان و ریسک آن‌هاست. ارزهای دیجیتال با نوسانات بالایشان شناخته می‌شوند، به همین خاطر جزو سرمایه‌گذاری‌های ریسکی به حساب می‌آیند. یعنی ممکن است در دوره زمانی کوتاهی قیمتشان با تغییرات شدید همراه باشد. این در حالی است، که صندوق‌های شاخص سنتی اینگونه نیستند و به همین دلیل ریسک کمتری نسبت به صندوقهای شاخص کریپتو دارند. قانونمندی، تفاوت دیگر این دو روش سرمایه گذاری است. برخلاف صندوق‌های شاخص سنتی، صندوق‌های شاخص کریپتو هنوز به طور کامل قانون‌گذاری نشده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد، که سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها یک ریسک اضافی برای سرمایه‌گذار به همراه خواهد داشت.


مقایسه صندوق شاخص کریپتو، صندوق شاخص سهام و صندوق شاخص اوراق قرضه.png

مقایسه صندوق شاخص کریپتو، صندوق شاخص سهام و صندوق شاخص اوراق قرضه

همه این صندوق‌ها قابل سرمایه‌گذاری هستند ولی دارایی که در هر کدام از آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، متفاوت است. تفاوت در دارایی که سرمایه‌‌گذاری می‌کنید در واقع سطح ریسک شما را تعیین می‌کند. از آنجایی که اوراق قرضه و سهام نوسانات کمتری نسبت به کریپتوکارنسی دارند، ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها کمتر است.


تفاوت بزرگ دیگری که بین این صندوق‌ها وجود دارد، انتخاب‌هایی است، که پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. صندوق‌های شاخص کریپتوکارنسی تنوع کمی دارند در حالی که می‌توان هزاران صندوق سهام و اوراق قرضه برای سرمایه‌گذاری پیدا کرد.


آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل کریپتو (crypto mutual funds) مانند صندوق‌های شاخص کریپتو هستند؟.png

آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل کریپتو (crypto mutual funds) مانند صندوق‌های شاخص کریپتو هستند؟

هر دوی این روش‌ها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند، که از بازار ارزهای دیجیتال سود به دست بیاورند، با این حال تفاوت‌های اساسی میان آن‌ها وجود دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل مانند استخر سرمایه، دارایی سرمایه‌گذاران مختلف را برای خرید یک پورتفولیوی متنوع ارزهای دیجیتال جمع‌آوری می‌کند. این صندوق توسط مدیری حرفه‌ای کنترل می‌شود، که می‌گوید کدام ارزها چه زمانی خرید و فروش شود. از طرف دیگر، صندوق شاخص کریپتو، تنها وابسته به عملکرد یک شاخص یا معیار خاص از ارزهای دیجیتال است.


چگونه صندوق شاخص ارز دیجیتال خود را بسازیم؟

برای این که بخواهید صندوق شاخص بسازید، ابتدا باید در صرافی ارز دیجیتال ثبت کنید. حالا تصمیم بگیرید، که می‌خواهید در چه تعداد ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. انتخاب 10 ارز برتر کریپتوکارنسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع این سرمایه‌گذاری است. در گام بعدی بر اساس حجم مارکت‌کپ تعیین کنید، که باید به هر ارز چه مقدار سرمایه اختصاص دهید.


⚠️ به دامیننس ارزها توجه کنید، ارزهایی که دامیننس بالاتری دارند، باید سرمایه بیشتری در صندوق به آن‌ها اختصاص یابد. حالا با محاسبات انجام شده، ارزهای مد نظر را از صرافی خریداری کنید.

آیا صندوق‌های شاخص کریپتو (CIF) برای سرمایه‌گذاری خوب هستند؟

صندوق‌های شاخص کریپتوکارنسی می‌توانند برای کسانی که تجربه و زمان کافی برای انتخاب تک تک ارزهای دیجیتال ندارند، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بازار باشند. صندوق‌های شاخص همچنین استراتژی سرمایه‌گذاری منفعل به حساب می‌آیند چرا که قرار است عملکرد یا شاخص بازاری خاص را دنبال کنند و با هدف رویارویی با آن طراحی نشده‌اند.


در کنار ویژگی‌های مثبت، لازم است به ویژگی‌های منفی نیز اشاره کنیم. بازار کریپتوکارنسی بازاری پر نوسان است و بسیاری از سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را در آن از دست می‌دهند. در کنار این موضوع، عدم شفافیت، خطر هک و نظارت محدود مشکلاتی هستند که در ارتباط با صندوق شاخص کریپتو وجود دارد.


این موضوع که صندوق‌های شاخص کریپتو شاید دارایی‌های خود را پنهان کنند، محاسبه ریسک را برای سرمایه‌گذاران سخت می‌کند و حتی ممکن است برای خرید و فروش با عدم نقدینگی روبرو شوند. در کنار این، کیف پول‌های ارز دیجیتال و صرافی‌ها، کاملا در مقابل هک مقاوم نیستند.


آینده صندوق‌های شاخص ارز دیجیتال به چه سمتی می‌رود؟

با استقبال بیشتر مردم نسبت به بازار ارزهای دیجیتال، صندوق‌‌های شاخص ارز دیجیتال نیز رشد خوبی خواهند داشت. علاوه براین، افزایش علاقه سازمانی به کریپتوکارنسی و افزایش مقررات در این زمینه می‌تواند به رشد این صندوق‌ها کمک زیادی کند. استفاده از صندوق‌های شاخص، شفافیت و نقدینگی را در بازار ارزهای دیجیتال بالا می‌برد. به طور کل این که صندوق‌‌های شاخص چه مقدار رشد کنند به رشد و بلوغ کریپتوکارنسی بستگی دارد.


سخن پایانی


حال که مزایا، معایب و ویژگی‌های صندوق‌های شاخص کریپتو را برایتان شرح دادیم می‌توانید با اشراف کامل برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تصمیم‌گیری کنید. این نکته را فراموش نکنید مقدار سرمایه و مقدار ریسکی که حاضر به تحمل آن هستید عامل تعیین کننده‌ای در شیوه سرمایه‌گذاری شما در کریپتوکارنسی هستند.