دنیای اینترنت شاهد جنگ مرورگرها در شبکه‌های اجتماعی است. کاربران مشتاقانه از مرورگر محبوب خود حمایت کرده و به سایر مرورگرها انتقاد می‌کنند. بااین‌حال، باید بدانیم که مرورگرهای محبوب، مانند گوگل کروم (Chrome) یا مایکروسافت اج (Microsoft Edge)، برای جمع‌آوری داده‌ها ساخته شده‌اند؛ نه برای محافظت از آن‌ها.


شرکت‌های فناوری بزرگ، داده‌های شما را جمع‌آوری کرده و با آن‌ها تجارت می‌کنند و ممکن است در حمله‌های هکری آن‌ها را از دست بدهند. به همین دلیل، مرورگر تازه و غیرمتمرکزی به دنیا معرفی شده با نام بریو (Brave) که هدف اصلی آن حفظ اطلاعات کاربران، عدم ردیابی آن‌ها و به حداقل رساندن تبلیغات است. در این مقاله به بررسی دقیق مرورگر Brave می‌پردازیم و شما را با امکانات آن آشنا خواهیم کرد.


مرورگر بریو ( Brave) چیست؟

مرورگر بریو ( Brave) چیست؟

یکی از اهداف اصلی فناوری بلاک‌ چین، فراهم کردن حریم خصوصی و امنیت بیشتر برای کاربران است. توسعه یک اینترنت باز با مرورگری خصوصی، سال‌ها برای فضای ارزهای دیجیتال چالش بزرگی بود تا اینکه مرورگر اینترنتی بریو ظهور کرد. گوگل کروم از نظر کارآمدی و سهولت استفاده نسبت به سایر مرورگرها برتری زیادی دارد؛ بااین‌حال، مدت‌هاست که نیاز به جایگزینی مناسب حس می‌شود که بتواند به کمبودهای مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیت رسیدگی کند.


مرورگر Brave یک موتور جستجوی اینترنتی متن‌باز بوده که توسط شرکت بریو سافت‌ویر Brave) Software) طراحی شده است. ویژگی‌ها و عملکرد مرورگر بریو تجربه منحصربه‌فردی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها شامل حریم خصوصی، امنیت، سرعت، تماس‌های ویدیویی درون مرورگر و طراحی ضد تبلیغات قدرتمند است. بااین‌حال، کاربران می‌توانند در صورت تمایل، تبلیغات را مشاهده کنند و ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن (BAT) را که ارز دیجیتال بومی این پروژه به حساب می‌آید، پاداش بگیرند. حتی در صورت دیدن تبلیغات، از داده‌های کاربران محافظت شده و در پوشه داده‌های خصوصی کاربر در مرورگر ذخیره می‌شود. این داده‌ها هرگز به سرورهای Brave نمی‌رسند و برای اشخاص ثالث نیز فاش نمی‌شوند.


مرورگر بریو همچنین به کاربران امکان می‌دهد برای وب‌سایت‌ها و سازندگان محتوا از طریق ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن، کمک مالی ارسال کنند و ارز دیجیتالی را که به دست آورده‌اند، در کیف پول خود نگه دارند.


دانلود Brave به‌صورت رایگان و به‌طور مستقیم از وب‌سایت شرکت امکان‌پذیر است. این صفحه به‌طور خودکار سیستم عامل دستگاه را شناسایی کرده و نسخه صحیح را مطابقت می‌دهد. نسخه‌های موبایل مرورگر بریو برای آی او اس و اندروید در اپ استور و گوگل پلی در دسترس هستند.


بنیانگذاران مرورگر بریو (Brave)

بنیانگذاران مرورگر بریو (Brave)

رئیس پلتفرم بریو و بنیانگذار آن، برندن ایچ (Brendan Eich)، مدیرعامل و برنامه‌نویس کامپیوتر است. او زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت را توسعه داده و یکی از بنیانگذاران مرورگر رایگان موزیلا به حساب می‌آید. برایان باندی (Brian Bondy)، به‌عنوان مدیر ارشد فناوری بریو فعالیت می‌کند که او نیز در موزیلا به‌عنوان مهندس ارشد نرم‌افزار کار می‌کرد. آنها این پروژه را در ژانویه ۲۰۱۶ برای ایجاد نسخه‌ای سریع‌تر و خصوصی‌تر از گوگل کروم راه‌اندازی کردند.


ویژگی‌های کلیدی مرورگر Brave

ویژگی‌های کلیدی مرورگر Brave

در این قسمت خصوصیات و ویژگی‌های مرورگر بریو را به‌صورت دقیق‌تر با هم بررسی می‌کنیم:


1- مسدودکننده تبلیغات و ردیاب داخلی: بریو به‌طور خودکار تبلیغات و ردیاب‌ها را مسدود و فیلتر می‌کند.


2- تبلیغات مرتبط (اختیاری): با فعال کردن قابلیت «تبلیغات بریو»، این مرورگر با تجزیه و تحلیل جستجوهای کاربر، آگهی‌هایی را متناسب با رفتار آنلاین آنها ارائه می‌دهد.


3- حفظ حریم خصوصی: اطلاعات شخصی کاربران هرگز از مرورگر Brave خارج نمی‌شوند و حتی با انتخاب مشاهده تبلیغات، به اشخاص ثالث فروخته نخواهند شد.


4- سرعت بالا: بریو بسیار سریع‌تر از سایر مرورگرها عمل می‌کند.


5- کسب درآمد با توکن BAT: با فعال کردن تبلیغات، کاربران Brave می‌توانند با مشاهده تبلیغات، ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن (BAT) را به‌عنوان پاداش دریافت کنند و از این توکن‌ها برای قدردانی از تولیدکنندگان محتوای مورد علاقه خود بهره ببرند.


6- تماس‌های ویدیویی درون مرورگر: تماس‌های ویدئویی در مرورگر بریو رمزنگاری‌شده هستند و هیچ نظارت بیرونی بر آن‌ها نیست.


مرورگر بریو چگونه کار می‌کند؟

مرورگر بریو چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که کاربران از طریق بریو وارد یک صفحه وب می‌شوند، مرورگر به‌طور خودکار تبلیغات آن سایت را مسدود می‌کند. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض در بریو گنجانده شده و نیازی به نصب افزونه‌های اضافی مانند اد بلاک (AdBlock) و یوبلاک اوریجین (uBlock Origin) برای بلاک کردن تبلیغات نیست.


اگر کاربران گزینه «تبلیغات بریو» را فعال کنند، مرورگر تبلیغات آزاردهنده و هرزنامه‌ای را با تبلیغاتی از فهرست خود جایگزین می‌کند. این فهرست هر ساعت به‌روز می‌شود و بر اساس جستجوهای کاربران، تبلیغات متناسب را به آن‌ها نشان می‌دهد.


این فرایند شامل تجزیه‌و‌تحلیل تعامل کاربران با پربازدیدترین وب‌سایت‌ها و ایجاد تبلیغات شخصی‌سازی‌شده است. این یک بازی برد-برد برای همه مشارکت‌کنندگان محسوب می‌شود؛ زیرا هم تبلیغ‌دهندگان می‌توانند تبلیغات هدفمند را برای بالاترین تعامل و بازگشت ارائه دهند، و هم کاربران می‌توانند هنگام تماشای آن‌ها درآمد کسب کنند.


مدل تجاری مرورگر بریو (Brave Rewards)

مدل کسب‌و‌کار مرورگر Brave بر اساس سهم آن از درآمد تبلیغات است. برخلاف سایر مرورگرها که فقط تبلیغات وب‌سایت‌ها را نمایش می‌دهند، مرورگر بریو از تبلیغات کاربران خود نیز درآمد کسب می‌کند. تبلیغات کاربر به‌صورت اعلان‌های پاپ‌آپ به نمایش درمی‌آیند و ۳۰ درصد از درآمد‌ آن‌ها به بریو اختصاص دارد.


تمام مراودات مالی از طریق ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن (BAT) انجام می‌شوند. تبلیغ‌دهندگان این توکن را از مرورگر بریو خریداری می‌کنند و در صورت دیده شدن تبلیغات خود، به بازدیدکنندگان پاداش می‌دهند. کاربران هم با دیدن تبلیغات می‌توانند درآمد کسب کنند. از ماه آوریل سال ۲۰۱۹ امکان «پاداش بریو» یا "Brave Rewards" به این مرورگر اضافه شد.


بریو از همان موتور گوگل کروم استفاده می‌کند و امکان اجرای افزونه‌های گوگل کروم وجود دارد. کاربر می‌تواند افزونه‌های بریو را از منوی اصلی انتخاب کرده و به مرورگر خود اضافه کند.


جمع‌آوری کمک‌های مالی به نمایندگی از سازندگان محتوا

جمع‌آوری کمک‌های مالی به نمایندگی از سازندگان محتوا

کاربران می‌توانند با استفاده از توکن BAT، کمک‌های مالی را به وب‌سایت‌ها و سازندگان محتوا در این اکوسیستم ارسال کنند. ازاین‌طریق، سازندگان محتوا سهم بیشتری از درآمد تبلیغات دریافت خواهند کرد. صاحبان وب‌سایت‌ها و سازندگان محتوا ابتدا باید به‌عنوان ناشر در مرورگر Brave ثبت‌نام کنند. کاربران هم می‌توانند مشارکت خودکار را فعال سازند که در این حالت، به‌صورت ماهانه و اتوماتیک سهم مشخصی به وب‌سایت‌ها پرداخت می‌شود. گزینه دوم پرداخت کمک مالی به‌شکل دستی و به‌عنوان انعام است.


درج کدهای ارجاع یا ریفرال کدها

در سال ۲۰۲۰، یک کاربر توئیتر با انتشار پستی نشان داده که مرورگر بریو با ارجاع کاربران به صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) از ریفرال کدها استفاده می‌کند. این کار فقط به صرافی بایننس محدود نشده و دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال را نیز در بر می‌گیرد. پس از انتشار این پست، مدیر بریو از کاربران خود عذرخواهی کرد و این اتفاق را حاصل یک سهل‌انگاری و مشکل دانست. او گفت که ما حریم خصوصی کاربران را در اولویت قرار می‌دهیم و در مدل‌های درآمدی خود لحاظ می‌کنیم. به همین دلیل، آن‌ها امکانات تازه‌ای را معرفی کردند که از طریق ابزارهای تازه و با انتخاب کاربر، از درآمد‌های حاصل از همکاری با صرافی‌های ارز دیجیتال و دیگر شرکت‌ها بهره‌مند شوند.


تأمین مالی و ساختار حقوقی

تأمین مالی و ساختار حقوقی

ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن (BAT) قلب تپنده اکوسیستم مالی مرورگر بریو به شمار می‌آید. این مرورگر ذخایر مالی خود را به‌شکل BAT ذخیره کرده که تعداد آنها به 200 میلیون BAT (درحال‌حاضر به ارزش ۶۸ میلیون دلار) می‌رسد و برای شکل دادن به یک سیستم‌ تبلیغاتی بلاک‌ چینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ۳۰۰ میلیون توکن BAT هم برای کیف پول کاربران مرورگر در سال 2021 اختصاص داده شده است.


 آیا  مرورگر بریو (Brave) امن است؟

آیا مرورگر بریو (Brave) امن است؟

شعار بریو از ابتدا حفظ حریم خصوصی کاربران و امنیت آن‌ها بوده‌ است. این مرورگر ادعا می‌کند که امن‌ترین مرورگر اینترنتی به حساب می‌آید، زیرا برای محافظت کاربران در برابر تبلیغات، ردیاب‌ها و سایر محتوای مخرب آنلاین طراحی شده است. این مرورگر تنها درخواست‌های ضروری را به سایر وب‌سایت‌ها ارسال می‌کند و مسدودکننده تبلیغات آن به‌طور پیش‌فرض فعال است. از طرفی اگر کاربران در تبلیغات بریو شرکت کنند، هیچ داده‌ای از مرورگر آنها خارج نشده و برای دیگر وب‌سایت‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شود.


مرورگر بریو با آپدیت منظم پروتکل HTTPS، امنیت خود را تقویت می‌کند و دارای فایروال داخلی است. علاوه‌بر این، این مرورگر از طریق پنجره‌های خصوصی به کاربران امکان می‌دهد تا آدرس پروتکل اینترنت (IP) خود را مخفی کرده و به‌صورت ناشناس در وب جستجو کنند.


سخن پایانی  مرورگر Brave چیست

سخن پایانی


تبلیغات ناخواسته به یکی از معضلات کاربران اینترنت تبدیل شده و مسدودکننده‌ها و فیلترهای تبلیغات روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. به همین دلیل، مرورگرها اغلب بر اساس میزان کارایی آن‌ها در این زمینه مورد قضاوت قرار می‌گیرند. از زمان ظهور مرورگر بریو، رقبای قدیمی مانند کروم، سافاری و فایرفاکس هم با اتخاذ برخی تدابیر ضد ردیابی، تعهد خود را نسبت به مسدود کردن تبلیغات افزایش داده‌اند.


مزیت‌ بریو نسبت به سایر مرورگرها، عملکرد کلی آن، شامل سرعت، حریم خصوصی، مدل پاداش و ویژگی‌های ضد تبلیغاتی داخلی آن محسوب می‌شود. بریو از نظر سرعت و مصرف حافظه، نسبت به رقیب اصلی خود، کروم، کارایی بهتری دارد و ادعا می‌شود که سرعت بارگذاری صفحه آن، سه برابر سریع‌تر از کروم و حتی چهار برابر سریع‌تر در تلفن همراه است.


مرورگر بریو 33 درصد کمتر از کروم حافظه مصرف می‌کند و در نتیجه یک ساعت به عمر باتری می‌افزاید. همه اینها در حالتی انجام می‌شوند که حریم خصوصی کاربران در اولویت قرار دارد. حتی با باز کردن چندین تب به‌طور همزمان، بریو مدعی است که تا 66 درصد کمتر از کروم حافظه مصرف می‌کند.


مرورگر بریو با غیرمتمرکز کردن تبلیغات اینترنتی، هم به کاربران سود رسانده و هم تبلیغات موثرتری را برای شرکت‌ها به ارمغان آورده است. رشد کاربران این مرورگر نیز با رشد سریع بلاک‌ چین همسو شده و در آینده نقش پررنگ‌تری در دنیای اینترنت خواهد داشت.