افراد زیادی نیاز دارند برای اعضای خانواده خود که در خارج زندگی می‌کند پول ارسال کنند. علاوه بر این کسب و کارهای زیادی به ارسال و دریافت پول به خارج از کشور وابسته هستند. با این حال اگر این پرداخت‌های برون مرزی به شیوه‌های سنتی و از طریق بانک‌ها انجام شوند با کارمزدهای اضافی و دردسرهای خاصی همراه هستند. علاوه بر این، کشور ما امروزه درگیر مشکلات تحریمی نیز هست و این موضوع دردسرهای انتقال بانکی به خارج از کشور را دو چندان می‌کند. در حال حاضر راه‌حل بهتری نیز برای انتقال پول به خارج از کشور وجود دارد که دیگر با مشکلات روش‌های سنتی مواجه نیست. این روش، استفاده از شبکه بلاک چین و ارزهای دیجیتال برای انتقال دارایی است. در این مقاله پرداخت‌های برون‌ مرزی بلاک چین و همه جوانب آن را بررسی خواهیم کرد.


پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین چیست؟

پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین چیست؟

پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین به تراکنش‌هایی می‌گویند که با استفاده از شبکه بلاک چین بین دو شخص یا کسب و کار در دو کشور مختلف انجام می‌شود. این نوع پرداخت را اشخاص، کسب و کارها، تریدرها، انستیتوها و نهادهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌دهند. پرداخت‌های برون مرزی در حالت عادی با کمک بانک‌ها صورت می‌گیرد و دارای ساز و کارهای قانونی دست و پاگیر و پیچیده است. این ساز و کارها نتایجی همچون کارمزد تراکنش بالا، سرعت پردازش پایین و نبود شفافیت را به همراه دارند.


پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین با هدف حذف واسطه‌ها، کاهش هزینه‌ها و بالا بردن سرعت و امنیت تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین، همتا به همتا و شخص به شخص هستند، به همین خاطر کارمزد پایین و شفافیت بالایی دارند. بلاک چین توانست به لطف این ویژگی‌ها، تحولی در عرصه انتقال پول بین‌المللی ایجاد کند.


پرداخت‌های برون مرزی با فناوری بلاک چین چگونه کار می‌کنند؟

فناوری بلاک چین دارای ذاتی غیرمتمرکز و ایمن است؛ با بهره بردن از این دو ویژگی، پرداخت‌های برون مرزی بین دو طرف در دو کشور مختلف تسهیل می‌شوند. در واقع مزایای پرداخت‌های برون مرزی بلاک چینی نسبت به شیوه‌های پرداخت مرسوم به خاطر دفتر توزیع کل آن است.


در انتقال بین‌المللی پول بین بانک‌ها، چندین نهاد، موسسه، اتحادیه‌های اعتباری و سرویس‌‌های مالی درگیر هستند که این موضوع باعث پیچیده و کند شدن روند انتقال می‌شود. سوئیفت یک شبکه پیام رسانی مخصوص بانک‌ها و موسسات مالی سنتی است که برای تبادل ایمن و سریع اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و با چالش‌هایی نظیر هزینه بالا، شفافیت محدود و کنترل متمرکز مواجه است.


در طرف دیگر فناوری قراردادهای هوشمند در بلاک چین، پرداخت‌های برون مرزی را با قوانین از پیش تعریف شده اجرا می‌کنند. در قراردادهای هوشمند شرایطی ثبت می‌شود و قرارداد به صورت خودکار، زمانی تراکنش را انجام می‌دهد که شرایط تعریف شده به اجرا درآمده باشد. این مسئله باعث حذف واسطه‌ها، افزایش شفافیت و انجام تراکنش‌ها به صورت آنی می‌شود.


دلایل استفاده از پرداخت برون مرزی با قابلیت بلاک چین چیست؟

برای این که فرد یا کسب و کاری تصمیم به استفاده از پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین بگیرند، دلایل متعددی وجود دارد. این دلایل در واقع ویژگی‌های تراکنش‌های بلاک چینی هستند. مهم‌ترین این دلایل را در پایین شرح داده‌ایم:


  • عدم نیاز به واسطه‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایلی که کسب و کارها و مردم را به استفاده از شبکه بلاک چین برای انجام تراکنش‌های برون مرزی مجاب می‌کند، حذف واسطه‌هاست. بودن واسطه، یعنی شما مجبور هستید اطلاعات مهمی را برای انجام تراکنش در اختیار شخص یا اشخاص ثالث قرار دهید. علاوه بر این، واسطه‌ها باعث ایجاد هزینه‌های اضافی برای انجام تراکنش و پایین آوردن سرعت انجام آن می‌شوند. از آن جایی که انجام تراکنش در بلاک چین به صورت همتا به همتا است، در این تراکنش‌ها هیچ واسطه‌ای حضور ندارد و ارزهای ارسالی مستقیما به کیف پول دریافت کننده خواهند رفت.


  • کارمزد تراکنش پایین

در حال حاضر با استفاده از فناوری بلاک چین، ارزهای دیجیتال مختلفی فعال هستند که هر کدام از آن‌ها مقدار کارمزد تراکنش مشخصی دارند. کارمزد تراکنش این ارز‌ها متفاوت است، با این حال کارمزد تراکنش برخی از آن‌ها مانند ریپل و سولانا بسیار پایین است. این در حالی است که روش‌های سنتی پرداخت بین‌المللی پول همیشه با کارمزدهای بالا همراه است و میزان قابل توجهی از سرمایه صرف کارمزد تراکنش می‌شود. به همین خاطر کارمزد تراکنش پایین تبدیل به یکی از دلایلی شده که مردم پرداخت برون مرزی بلاک چین را انتخاب می‌کنند.


  • شفافیت بالاتر

استفاده از قراردادهای هوشمند در پرداخت‌های برون مرزی بلاک چینی باعث شفاف‌تر شدن این تراکنش‌ها خواهد شد. قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که بعد از اجرا شدن در شبکه بلاک چین نه می‌توان آن‌ها را تغییر داد نه متوقف کرد. شرایط پرداخت در این قراردادها ثبت می‌شود و بعد از انجام شدن شرایط، تراکنش به صورت خودکار به اجرا در می‌آید. همه تراکنش‌ها به صورت خودکار در شبکه بلاک چین ثبت می‌شوند و ویژگی آن‌ها این است که غیرقابل تغییر و برگشت ناپذیر هستند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث شفافیت هرچه بیشتر شبکه بلاک چین می‌شوند.


  • انتقال سریع

بالاتر اشاره کردیم که انتقال پول به روش سنتی به خاطر وجود واسطه‌های زیاد، سرعت پایینی دارد. در حالی که در پرداخت برون مرزی بلاک چین به لطف این فناوری، انتقال پول به سرعت انجام می‌شود. البته این که تراکنش شما با چه سرعتی در شبکه تایید شود، بستگی به ارز و شبکه‌ای دارد که برای انتقال انتخاب می‌کنید.


  • عدم نیاز به تبدیل ارز

برای انتقال بین المللی پول، ابتدا باید ارزهای مورد نظر را از طریق صرافی تبدیل کنید که این کار با پرداخت کارمزد همراه است. در حالی که استفاده از رمز ارزها برای انتقال برون مرزی نیازی به تبدیل پول دو کشور ندارد. این موضوع مزایایی از جمله سهولت در انتقال، افزایش سرعت انتقال، کاهش کارمزد و حذف واسطه‌ها دارد.


انواع پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین کدامند؟

انواع پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین کدامند؟

پرداخت‌های برون مرزی با استفاده از بلاک چین دارای شیوه‌ها و انواع مختلفی است. هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌هایی دارند و مورد استفاده گروه خاصی قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی این مدل‌ها می‌پردازیم:


پرداخت کریپتو به کریپتو

این پرداخت بدون نیاز به تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات و با هدف خرید کالا یا دریافت خدمات انجام می‌شود. در این روش دارنده یک ارز آن را به کیف پول دریافت کننده در کشور دیگری ارسال می‌کند.


پرداخت بر پایه استیبل کوین

استیبل کوین‌ها ارزهایی هستند که قیمت آن‌ها تحت تاثیر نوسانات بازار قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال تتر USDT یک استیبل کوین بر مبنای دلار آمریکاست یعنی قیمت آن همیشه با دلار آمریکا برابر است. در این روش، پرداخت به وسیله استیبل کوین‌ها انجام می‌شود و معمولا هدف از این کار در امان ماندن از نوسانات بازار، در طول انجام تراکنش‌هاست.


پرداخت با حواله‌های بلاک چینی

در این روش از شبکه‌های بلاک چینی استفاده می‌شود که ارز ارسال کننده را به صورت خودکار به ارز دریافت کننده تبدیل می‌کنند.


پرداخت های بلاک چین بین بانکی

در این روش بانک‌ها برای تسهیل پرداخت از کشوری به کشور دیگر از شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند. این کار با هدف کاهش هزینه‌ها و زمان انجام تراکنش‌‌‌های برون مرزی استفاده می‌شود.


CBDCs

در این روش از آن دسته ارز‌های دیجیتالی برای پرداخت بلاک چین برون مرزی استفاده می‌شود که توسط بانک مرکزی کشورهای مختلف طراحی شده است. بانک‌های مرکزی در برخی کشورها با هدف کاهش هزینه‌ها و زمان پرداخت‌ها، دست به تولید ارزهای دیجیتال ملی زدند.


موارد استفاده از پرداخت‌های برون مرزی چیست؟

پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین، معمولا با اهداف تجاری یا شخصی انجام می‌شوند. تاکنون شرکت‌ها و افراد بسیاری در سراسر دنیا موفق شده‌اند که با استفاده از پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین، دارایی‌های خود را میان کشورهای مختلف جابه جا کنند. در کل این روش پرداخت، چهار مدل استفاده اصلی دارد که عبارتند از:


  • تراکنش‌های کسب و کار به کسب و کار

  • تراکنش‌های کسب و کار به مشتری

  • تراکنش‌های مشتری به کسب و کار

  • تراکنش‌های شخص به شخص

آیا پرداخت‌های برون مرزی ایمن هستند؟

آیا پرداخت‌های برون مرزی ایمن هستند؟

تراکنش‌های بلاک چینی هم غیرمتمرکز هستند و هم بر اساس اصول رمزنگاری طراحی شده‌اند. این ویژگی‌ها باعث بالا بودن سطح ایمنی پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین شده است.


دفترهای توزیع شده در بلاک چین، تراکنش‌ها را ثبت می‌کنند و این یعنی هر نود یک کپی از دفتر کل دارد. در شبکه بلاک چین هر تراکنشی پیش از اضافه شدن به دفتر توزیع با استفاده از مکانیزم اجماع تایید می‌شود، به همین خاطر تغییر دادن داده‌ها در این شبکه بسیار دشوار است.


علاوه بر این، بسیاری از شبکه‌های بلاک چین از رمزگذاری برای محافظت از کلیدهای خصوصی کاربران استفاده می‌کنند. این کلیدها برای انجام تراکنش و انتقال دارایی‌ها در بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رمزگذاری، باعث افزایش امنیت تراکنش‌ها می‌شود و کار هکرها را برای انجام هرگونه عمل مخرب بسیار سخت می‌کند.


به هرحال پرداخت با بلاک چین هم مانند سیستم‌های پرداخت دیگر نقاط ضعفی دارد و به طور کامل از خطر مبرا نیست و کاربران باید برای محافظت از دارایی خود برخی موارد را در نظر داشته باشند. به عنوان مثال استفاده از رمزهای دو مرحله‌ای و ایمن نگه داشتن کلیدهای خصوصی امنیت تراکنش‌ها را بالا می‌برد.


سخن پایانی


در برخی از کشورها ساز و کارهای مالیاتی برای کسانی که از شبکه بلاک چین برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند ایجاد شده که این موضوع را باید در پرداخت‌های برون مرزی بلاک چین در نظر گرفته شود. توسعه بلاک چین می‌تواند نقل و انتقالات مالی را به طور کامل به سوی غیرمتمرکز شدن پیش ببرد و با حذف واسطه‌ها به شفاف سازی و کاهش هزینه تراکنش‌ها کمک کند.