ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیتشان به بی‌ثباتی مشهور هستند. این بی‌ثباتی و نوسان سبب شده افراد در خرید رمزارزها دچار شک شوند. بیشتر عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به دلیل مشخص نبودن قیمت ارزهای دیجیتال آن‌ها را به‌عنوان روش پرداخت قبول ندارند. اما در این بین ارزهایی وجود دارد که قیمت آن‌ها نوسان بسیار کمی دارد و به استیبل‌کوین‌ها معروفند، چرا که پشتوانه آن‌ها یک ارز فیات یا یک دارایی با ارزش مانند دلار و طلا است.
استیبل کوین‌ها برای سرمایه‌گذارانی که قصد دارند دارایی‌های خود را در بازار ارزهای دیجیتال حفظ کنند مناسبترند. نوسانات ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب سود هستند یک روش عالی است، اما کسانی که دانش زیادی در این بازار ندارند می‌توانند روی استیبل کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه با بزرگ‌ترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال تتر (USDT) و چند استیبل‌کوین دیگر آشنا خواهیم شد.

استیبل کوین‌ها چه هستند؟

اگرچه بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال در بازار است، اما نوسانات خیلی زیادی را در طول این چند سال تجربه کرده است. مثلاً قیمت بیت کوین از پایین‌ترین سطح خود یعنی ۴۰۰۰ دلار در مارس ۲۰۲۰ به نزدیک ۶۵۰۰۰ دلار در آوریل ۲۰۲۱ افزایش یافت و بعد طی دو ماه آینده تقریباً ۵۰ درصد سقوط کرد. ارزهای دیجیتال معمولاً می‌توانند در بازه چندساعته بیش از ۱۰ درصد نوسان داشته باشند.


تمام این نوسانات می‌توانند برای معامله‌گران حرفه‌ای سودآور باشند، اما فردی که تازه‌وارد و مبتدی است نمی‌تواند از این نوسانات استفاده کند و ممکن است تمام سرمایه‌اش را از دست بدهد. همچنین از این ارزهای دیجیتال نمی‌توان به‌عنوان روشی برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده کرد.استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار، رمزارزی‌ است که نوسانات ارزهای دیجیتال معمولی ندارد. استیبل کوین‌ها معمولاً به یک دارایی با ارزش دیگر مانند طلا، دلار، ین یا دیگر ارزهای فیات متصل هستند و به همین دلیل قیمت آن‌ها زیاد نوسان ندارد. به عنوان مثال، ارز تتر یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکاست. ارزش یک تتر تقریبا همیشه معادل یک دلار آمریکاست.

اهمیت استیبل کوین‌ها در بازار کریپتو

ظهور استیبل کوین‌ها برای تجارت و معاملات در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق ارزشمندی بود. ازآنجایی‌که بازار ارزهای دیجیتال هر روز هفته و ۲۴ساعت شبانه‌روز باز است، افراد معمولاً نگران دارایی‌های خود هستند. با وجود استیبل کوین‌ها این نگرانی از بین می‌رود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت بخوابند. انتقال پول هم بین صرافی‌ها با ارزهای دیجیتال پایدار بسیار آسان شده است.


برخی از سرمایه‌گذاران حتی گسترش بازار ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۱۴ و افزایش قیمت ارزها را به سهولت استفاده از استیبل کوین‌ها و جذب بیشتر مردم به این ارزهای دیجیتال نسبت می‌دهند. بازار ارزهای دیجیتال یک بازار آزاد است و به همین دلیل پس از عرضه اولین استیبل کوین رقیبان زیاد دیگری هم به بازار آمدند. کاربرد استیبل کوین‌های مختلف باهم متفاوت است، اما این ارزها هدف یکسانی را دنبال می‌کنند. مثلاً اگر ۱۰۰ دلار استیبل کوین بخرید بعد از یک روز، یک هفته یا یک ماه ارزش آن تغییری نخواهد کرد. وقتی یک ارز دیجیتال پایدار ارزش خود را از دست می‌دهد، به این معناست که از نظر اهداف اعلام‌شده شکست خورده است.


پراستفاده‌ترین استیبل کوین‌ها معمولاً به دلار آمریکا متصل هستند. بااین‌حال، استیبل کوین‌های زیادی وجود دارند که به سایر ارزهای فیات مانند یورو، پوند، ین، صندوق بین‌المللی پول، کالاهایی مانند طلا یا حتی به سایر ارزهای دیجیتال متصل می‌شوند.

استیبل کوین بایننس usd


چهار استیبل کوین بزرگ بازار ارز دیجیتال

در سال‌های اخیر ارزهای دیجیتال گوناگونی ساخته شده‌اند که برخی از آن‌ها استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار هستند. در اینجا می‌خواهیم برخی از بهترین و بزرگ‌ترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

1. تتر (USDT)

تتر در سال 2014 با نام RealCoin راه‌اندازی شد. ارزش این استیبل کوین تقریبا برابر با یک دلار آمریکا است. تتر به‌عنوان بزرگ‌ترین استیبل کوین به‌طور مرتب گزارش‌هایی را ارائه می‌دهد تا ثابت کند که می‌تواند پیوند خود را با دلار حفظ کند. آخرین گزارش نشان می‌دهد که فقط ده درصد تتر به‌صورت نقدی یا سپرده نگهداری می‌شود. تقریباً نیمی از ذخایر تتر شامل اوراق تجاری (بدهی کوتاه‌مدت صادرشده توسط شرکت‌ها برای جمع‌آوری سرمایه است) که خطرناک به نظر می‌رسد، اما توسعه‌دهندگان تتر ادعا می‌کنند که رتبه تتر ایمن است و هیچ‌کس نمی‌تواند جای آن را بگیرد.


ارز دیجیتال تتر در آغاز روی پلتفرمی به نام اُمنی (Omni) ارائه می‌شد. پلتفرم اُمنی لایه‌ای روی شبکه بلاکچین بیت کوین است که امکان تبادل توکن‌های مختلف را در بستر این شبکه ممکن می‌سازد. در ادامه ارز دیجیتال تتر به‌صورت توکن ERC-20 روی بستر شبکه اتریوم ارائه شد و در حال حاضر در بلاکچین‌های ترون و ایاس نیز عرضه می‌شود. بااین‌حال، به نظر می‌رسد این قول اساسی که هر تتر به‌نوعی توسط ذخایر دلاری پشتیبانی می‌شود، افراد زیادی را راضی کرده است تا آن را برای تجارت ارزهای دیجیتال ضروری بدانند. تتر به‌قدری معامله می‌شود که روزانه بیشتر از کل ارزش بازار آن دست‌به‌دست می‌شود.


در بسیاری از صرافی‌های آنلاین و معتبر دنیا امکان خرید و فروش ارز تتر وجود دارد؛ اما با توجه به محدودیت‌های موجود در خرید تتر برای ایرانیان، در بازار آنلاین اکسبیتو امکان خرید آنلاین و لحظه‌ای تتر را برای شما فراهم کرده‌ایم. بدین شکل بدون هیچ‌گونه واسطه و محدودیتی می‌توانید به خرید تتر بپردازید.

2. یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین دومین استیبل کوین بازار است که در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد. USDC توسط ذخایر دلاری آن محدود شده است. یو اس دی کوین توسط اکثر صرافی‌های بزرگ پذیرفته شده و در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، DApps و بازی‌ها هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استیبل کوین usdc

3. بایننس یو اس دی (BUSD)

BUSD یا بایننس یو اس دی در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. عرضه این استیبل کوین هم محدود به ذخایر دلاری است که هرماه حسابرسی می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال یعنی بایننس (Binance) یکی از اعضای موسس آن است. این موضوع مزیت‌های زیادی دارد که از جمله می‌توان گفت کاربرانی که ارز فیات یا ارز دیجیتال را به BUSD تبدیل می‌کنند، می‌توانند از خدمات صرافی با کارمزد صفر علاوه بر خدمات DeFi استفاده کنند.

4. دای (DAI)

عرضه توکن دای توسط وثیقه ذخیره‌شده در خزانه‌های آن محدود می‌شود؛ این وثیقه دلار آمریکا نیست، بلکه سایر ارزهای دیجیتال است که منجر به تعادل این استیبل کوین در اوایل سال ۲۰۱۹ شد. می‌توان از دای برای تجارت استفاده کرد، اما کاربرد آن در سرویس‌های پروتکل DeFi رایج‌تر است. DAI اولین بار در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. هر کاربری مجاز است با سپرده‌گذاری توکن­های اتر خود به‌عنوان وثیقه، توکن­‌های DAI را ضرب کند.

استیبل کوین دای

چرا تتر قدرتمندترین استیبل کوین است؟

تتر ۵۰ درصد از سهم بازار استیبل کوین‌ها را در اختیار دارد و هنوز تا حدودی جلوتر از USD Coin است که در رتبه دوم قرار گرفته است. یو اس دی کوین تقریباً ۳۰ درصد سهم بازار ارزهای پایدار را به خود اختصاص داده است. Tether قدیمی‌ترین استیبل کوین موجود در بازار است و همچنان بر استفاده از استیبل کوین، به‌ویژه در بازارهای خارج از ایالات‌متحده تسلط دارد. USD Coin که در سال ۲۰۱۸راه‌اندازی شد، خود را به‌عنوان یک گزینه مناسب‌تر برای ایالات‌متحده معرفی کرده است.

استیبل کوین تتر

USDT مانند سایر استیبل کوین‌ها در پلتفرم‌های yield platforms استفاده می‌شود؛ این پلتفرم‌ها توکن‌های دیجیتال را با نرخی بالاتر از آنچه به مشتریان ارائه می‌دهند، وام می‌دهند. تتر را ارز دیجیتال قدرتمندی می‌دانند، زیرا این رمزارز به‌صورت آفلاین در خارج از ایالات‌متحده نیز به‌عنوان جایگزینی برای دلار شناخته می‌شود. به طور مثال، در ماه دسامبر ۲۰۲۱ دولت وحدت ملی مخالف میانمار اعلام کرد که ارز دیجیتال تتر را به‌عنوان ارز رسمی این کشور به رسمیت شناخته است. در صورتی که تجربه خرید و فروش هر یک از استیبل‌کوین‌ها را داشته‌اید، این تجربیات را در قسمت نظرات با سایرین به اشتراک بگذارید...