از زمان پیدایش بیت کوین تا کنون، ارزهای دیجیتال گوناگونی به بازار آمده‌اند. در این بین، اتریوم (Ethereum) با نماد اختصاری ETH به قدرتمندترین ارز دیجیتال، پس از بیت کوین، تبدیل شده و جایگاه بسیار خوبی را در دنیای کریپتو به دست آورده است. اتریوم که در سال 2015، با هدف ارائه‌ی بستری برای قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) پایه‌گذاری شد، از مکانیزم اثبات کار (PoW) برای پردازش تراکنش‌ها و تأیید بلوک‌های جدید استفاده می‌کند. ازاین‌رو، امکان استخراج ETH برای ماینرها فراهم شده است.


اگرچه در سال 2020، اتریوم به الگوریتم اثبات سهام (PoS) مهاجرت کرد تا هزینه‌ی تراکنش‌ها و مدت‌زمان تأیید آن‌ها را کاهش دهد، اما هنوز بسیاری از ماینرها اتریوم را برای استخراج، به سایر ارزهای دیجیتال، ترجیح می‌دهند. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، بررسی می‌کنیم که استخراج اتریوم چیست و نحوه ماینینگ ETH چگونه است.


استخراج اتریوم چیست؟ (1)

استخراج اتریوم چیست؟

اولین ارز دیجیتالی که مکانیزم اثبات کار (PoW) را مطرح کرد، بیت کوین بود. موفقیت این رمز ارز باعث شد که اغلب ارزهای ابتدایی به استفاده از این مکانیزم روی بیاورند. در واقع، اثبات کار روشی برای رسیدن به اجماع در مورد صحت تراکنش‌ها و بلوک‌های بلاک چین است. در این روش، ماینرهایی که سخت‌افزار کامپیوتری خود را به شبکه متصل می‌کنند، توان محاسباتی‌شان را به اشتراک گذاشته و تابع ریاضی پیچیده‌ای را حل خواهند کرد. هر ماینری که زودتر موفق به حل این تابع شود، با تولید کد هش بلوک جدید، تراکنش مورد نظر را در آن بلوک ثبت می‌کند. در نهایت، این ماینر پاداش فعالیت خود را دریافت خواهد کرد که این پاداش همان استخراج ارز دیجیتال است.


اگرچه بیت کوین و اتریوم، هر دو از مکانیزم اثبات کار بهره می‌برند، اما استخراج آن‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. اصولاً ماینینگ اتریوم نسبت به بیت کوین ساده‌تر است و بلوک‌های این بلاک چین با سرعت بالاتری نهایی می‌شوند. اولین ماینری که بتواند تابع ریاضی اتریوم را حل کند، بابت ایجاد بلوک جدید 2 اتر (ETH) پاداش می‌گیرد؛ همچنین، کل کارمزد تراکنش ثبت‌شده در آن بلوک نیز به ماینر مورد نظر تعلق خواهد گرفت. بااینکه اتریوم هیچ سقف عرضه‌ای ندارد، اما در یک سال فقط 18 میلیون اتریوم را می‌توان استخراج کرد. این مسئله رقابت برای کسب این کوین‌ها را افزایش می‌دهد.


روش‌های مختلف ماینینگ اتریوم کدامند؟

روش‌های مختلف ماینینگ اتریوم کدامند؟

فرایند اعتبارسنجی در مکانیزم اثبات کار اتریوم به‌شکلی ثابت انجام می‌شود؛ اما ماینرها می‌توانند با روش‌های مختلفی با این فرایند تعامل برقرار کنند. یعنی شیوه‌های گوناگونی برای استخراج اتریوم در دسترس افراد قرار دارند و هر ماینر با توجه به منابعی که برای ماینینگ در نظر گرفته، می‌تواند به‌سراغ یک روش به‌خصوص برود. به همین خاطر، در این بخش، به شما می‌گوییم که از چه راه‌هایی می‌توان به استخراج اتریوم اقدام کرد.


استخرهای استخراج (Mining Pools)

در ابتدا، استخراج اتریوم (ETH) راحت بود؛ اما با گذشت زمان و افزایش تعداد ماینرها، رقابت برای حل کردن تابع ریاضی شبکه افزایش یافت. هجوم تعداد زیادی از ماینرها برای کسب پاداش ماینینگ اتریوم، باعث می‌شود که پیچیدگی شبکه زیاد شده و ماینرها شانس کمتری برای به دست آوردن پاداش استخراج داشته باشند. برای حل این مشکل، استخرهای استخراج (Mining Pools) پدید آمدند.


استخرهای ماینینگ فضایی دیجیتالی هستند که ماینرها را گردهم می‌آورند و با تجمیع توان محاسباتی آن‌ها، شانس استخراج اتریوم را افزایش می‌دهند. ازاین‌طریق، کارایی فرایند ماینینگ افزایش پیدا کرده و استخر می‌تواند نسبت به ماینرهای منفرد، زودتر تابع ریاضی را حل کند. در این روش، تابع ریاضی به مسائل کوچکتری تقسیم شده و بین سیستم‌های کامپیوتری اعضای استخر توزیع می‌شود. در نهایت، پس از حل شدن تابع شبکه، پاداش اتریوم با تمام ماینرها به اشتراک گذاشته خواهد شد.


استخراج ابری (Cloud Mining)

استخراج ابری (Cloud Mining)

استخراج ابری یکی از روش‌های جدید ماینینگ اتریوم و سایر رمز ارزهای مبتنی بر اثبات کار است. در این روش، یک شرکت لیزینگ مالک تجهیزات ماینینگ بوده و این سخت‌افزارها را به استخراج‌کنندگان اجاره می‌دهد. در واقع، در استخراج ابری شما نیازی به دستگاه ماینر ندارید؛ در عوض، باید بابت اجاره‌ی سخت‌افزار به شرکت ارائه‌دهنده‌ی کلود ماینینگ اجاره پرداخت کنید. به‌این‌ترتیب، پاداشی که در این فرایند به دست می‌آید، به شما پرداخت خواهد شد.


اگرچه استخراج ابری دارای مزایایی، مانند عدم نیاز به خرید و نگهداری از دستگاه ماینر است، اما معایبی نیز دارد. یکی از چالش‌های اصلی استخراج‌کنندگان ابری، کاهش قیمت ارز اتر (ETH) در طول قرارداد اجاره است. درصورتی‌که قیمت اتریوم کاهش پیدا کند، شما همچنان باید اجاره‌ی خود را تا پایان قرارداد بپردازید؛ درصورتی‌که سود استخراج شما به‌طور چشمگیری کمتر خواهد بود.


یکی دیگر از خطرات حوزه‌ی استخراج ابری مربوط به کلاهبرداری‌ها می‌شود. به‌خاطر همین، باید مراقب سرویس ارائه‌دهنده کلود ماینینگ باشید و با تحقیق کامل، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ضمن، اخیراً پلتفرم «استورم گین» (StormGain) سرویس آزمایشی استخراج ابری را ارائه کرده که با استفاده از آن، شما می‌توانید به‌صورت رایگان با کلود ماینینگ آشنا شوید.


استخراج انفرادی (Solo Mining)

استخراج انفرادی قدیمی‌ترین روش ماینینگ اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال است. در این روش، شما باید یک سخت‌افزار ماینینگ را تهیه کرده و به‌صورت انفرادی به استخراج ETH مشغول شوید. بااین‌حال، اگر استخراج انفرادی سودآور و مقرون‌به‌صرفه بود، استخرهای ماینینگ و استخراج ابری مطرح نمی‌شدند. درصورتی‌که قصد ماینینگ انفرادی اتریوم را دارید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:


  • برای استخراج به دستگاه‌های ماینینگ قدرتمندی نیاز دارید که هزینه‌ی خرید آن‌ها بسیار گران است.

  • این ماینرها برق بسیار زیادی را نیز مصرف می‌کنند.

  • حفظ و نگهداری از دستگاه ماینر بسیار دشوار بوده و به سیستم سرمایشی کارآمدی نیاز دارد. درصورتی‌که نتوانید این دستگاه‌ها را به‌خوبی خنک کنید، به‌سرعت فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهند.

  • احتمالاً توان محاسباتی پایین ماینرهای انفرادی باعث می‌شود که استخراج‌کنندگان هفته‌ها و حتی ماه‌ها در انتظار دریافت پاداش ساخت بلوک بمانند.

  • برای محاسبه سود خود، باید هزینه‌های مربوط به خرید و نگهداری از دستگاه و همچنین، برق مصرفی را در نظر بگیرید. ازاین‌رو، به نظر نمی‌رسد که پاداش به‌دست‌آمده از ماینینگ انفرادی بتواند این هزینه‌ها را جبران کند.

ساختن استخر استخراج اتریوم

ساختن استخر استخراج اتریوم (Creating an Ethereum mining pool)

یکی دیگر از روش‌های استخراج اتریوم، ایجاد یک استخر ماینینگ شخصی است. در این روش، شما به‌صورت انفرادی به استخراج می‌پردازید؛ اما یک گره کامل را در اختیار خواهید داشت. برای ایجاد استخر ماینینگ به حداقل 32 گیگا بایت رم و 2 ترابایت حافظه SSD نیاز دارید. بااین‌حال، راه‌اندازی یک استخر ماینینگ مستقل، به تنظیمات دقیق و پیچیده‌ای نیاز داشته و مستلزم بهره‌مندی از توان محاسباتی بسیار بالایی است. ازاین‌رو، این روش به افرادی که قصد استخراج اتریوم را در خانه دارند، توصیه نمی‌شود.


چگونه به استخر‌های استخراج اتریوم بپیوندیم؟.

چگونه به استخر‌های استخراج اتریوم بپیوندیم؟

برای پیوستن به یک استخر استخراج اتریوم، باید یک‌سری امکانات را فراهم کنید. در ابتدا، باید یک دستگاه ماینر قدرتمند و یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید. سپس، نکات زیر را در انتخاب استخر در نظر بگیرید:


  • سایز استخر: توجه داشته باشید که یک استخر ماینینگ با تجمیع توان محاسباتی ماینرها، به استخراج اتریوم می‌پردازد. در نتیجه، هرچه این استخر بزرگ‌تر باشد، شانس حل کردن تابع ریاضی شبکه بیشتر خواهد شد.

  • کارمزد: یکی از عوامل موثر بر سود شما از ماینینگ، کارمزد استخر است؛ بنابراین، باید حتماً به این هزینه‌ها توجه داشته باشید و ببینید که استخر مورد نظرتان، چه مبلغی از سهم استخراج شما را کسر می‌کند.

  • پرداخت‌ها: استخرهای ماینینگ روش‌های مختلفی را برای پرداخت به ماینرها در نظر می‌گیرند. برای مثال، برخی از آن‌ها فقط پاداش بلوک کامل را به شما می‌پردازند و بعضی دیگر بابت بلوک‌های ناقص نیز به شما پاداش خواهند داد. این مسئله در تعیین میزان سودآوری‌تان اهمیت زیادی دارد.

گزینه‌های مختلفی برای انتخاب استخر استخراج وجود دارند که برخی از سرشناس‌ترین آن‌ها شامل «اتر ماین» (Ethermine)، «اف تو پول» (F2Pool)، «اسپارک پول» (Sparkpool) و «نانو پول» (Nanopool) هستند. پس از اینکه استخر مناسب را برای ماینینگ ETH انتخاب کردید، به‌راحتی با عضویت در سایت و نصب نرم‌افزار آن بر روی دستگاه ماینر، می‌توانید در فرایند استخراج اتریوم مشارکت کنید.


چگونه اتریوم را استخراج کنیم

چگونه اتریوم را استخراج کنیم؟

اصولاً استخراج اتریوم با ویندوز کار ساده‌ای نیست؛ بااین‌حال، اگر با آموزش گام‌به‌گام ما همراه باشید، می‌توانید این کار را با موفقیت انجام دهید. احتمالاً این فرایند چند ساعت طول بکشد و پس از آن، ماینینگ ETH برای شما امکان‌پذیر شود. در ادامه، به شما توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید با یک ویندوز 64 بیتی، استخراج اتریوم را با CPU و یا GPU آغاز کنید. در ابتدا، شما به دانلود دو نرم‌افزار نیاز دارید. همچنین، باید یک GPU با حداقل 1 گیگابایت حافظه در اختیار داشته باشید.


توجه کنید که استفاده از GPU، بهترین روش برای استخراج اتریوم است؛ چراکه با CPU شاید بتوانید فقط 0.15 مگا هش توان محاسباتی تولید کنید، اما با GPU به 15 مگا هش توان محاسباتی دسترسی خواهید داشت. درصورتی‌که این امکانات را فراهم کرده‌اید، مراحل زیر را پشت‌سر بگذارید.


1- نصب نرم‌افزار و همگام‌سازی بلاک چین

برای این بخش، باید مراحل زیر را دنبال کنید:


  • گام اول: اولین کار، دانلود نرم‌افزار Geth است. این نرم‌افزار به‌عنوان واسطه‌ای بین سخت‌افزار شما و شبکه اتریوم عمل می‌کند. در نتیجه، هر بلوکی که استخراج می‌شود، Geth اطلاعات آن را به تاریخچه زنجیره بلوکی، در سیستم شما، اضافه خواهد کرد.

نصب نرم‌افزار و همگام‌سازی بلاک چین

گام دوم

  • گام دوم: سپس، فایل نرم‌افزار را از حالت فشرده خارج کرده و به هارددیسک خود منتقل کنید.

گام سوم.

  • گام سوم: حالا برای اجرای برنامه، باید بر روی فایل Command Prompt کلیک کنید.

  • گام چهارم: در کادری که باز می‌شود، دستور " cd /" را تایپ کنید.

  • گام پنجم: در مرحله بعد، باید یک حساب کاربری بسازید. برای این کار، "geth account new" را تایپ کرده و Enter را بزنید.

گام پنجم

  • گام ششم: در این مرحله، از شما خواسته می‌شود که یک رمز عبور را در نظر بگیرید. شما آنچه را که تایپ می‌کنید، نمی‌بینید؛ پس در نوشتن رمز عبور، دقت کافی را به خرج دهید.

  • گام هفتم: حالا باید از برنامه بخواهید که با شبکه اتریوم ارتباط برقرار کند. برای این کار، دستور "C:>geth –rpc" را تایپ کرده و Enter را بزنید. پس از این کار، برای همگام‌سازی سیستم شما با اتریوم، با توجه به سرعت اینترنت‌، به چند دقیقه تا چند ساعت زمان نیاز است. درصورتی‌که فایروال شما فرایند را مختل کرد، باید اجازه ادامه دسترسی را صادر کنید. سپس، نوبت به انتخاب زنجیره اصلی یا هاردفورک می‌رسد. اگر قصد استخراج خود اتریوم را دارید، باید مسیر "geth –rpc –support-dao-fork" را انتخاب کنید.

گام هفتم.

2- نصب نرم‌افزار ماینینگ

گفتیم که برای آغاز استخراج اتریوم، به نصب دو نرم‌افزار نیاز است. تا اینجای کار، اولین گزینه را با موفقیت نصب کرده‌اید و نوبت به برنامه دوم می‌رسد. پس، حالا با گام‌های زیر همراه شوید:


  • گام هشتم: در این مرحله، باید برنامه Ethminer را دانلود کنید. این برنامه باعث می‌شود که CPU یا GPU شما بتواند الگوریتم هش اتریوم را اجرا کند.

  • گام نهم:پس از دانلود، برنامه را نصب کنید.

گام نهم

  • گام دهم: در این گام، باید یک خط فرمان دیگر را به اجرا درآورید. برای این کار، در کادری که از قبل باز شده بود، بر روی taskbar کلید کرده و سپس، گزینه command prompt را انتخاب کنید. حالا در خط فرمانی که باز می‌شود، باید دستور "C:\users\username>" را مشاهده کنید. این آدرس اشتباهی برای جستجوی Ethminer است؛ پس، باید آدرس درستی را وارد کنید.

گام دهم

  • گام یازدهم: ابتدا "cd /" را در خط فرمان جدید، تایپ کرده و سپس، Enter را بزنید. با این کار، از خط فرمان خواسته‌اید که به درایو C توجه کند.

گام یازدهم

  • گام دوازدهم: حالا باید "cd prog" را در خط فرمان بنویسید و سپس، دکمه tab را بزنید. پس از این کار، باید دستور "Program Files" را ببینید. سپس، Enter را بزنید تا "C:\Program Files>" را مشاهده کنید.

  • گام سیزدهم: "cd cpp" را تایپ کرده و دوباره tab را بزنید. ازاین‌طریق، به پوشه نرم‌افزار استخراج اتریوم منتقل خواهید شد. حالا باید Enter را بزنید تا "C:\Program Files\cpp-ethereum>" را مشاهده کنید.

3- آغاز به استخراج

پس از اینکه نرم‌افزار استخراج اتریوم با شبکه همگام‌سازی شد، باید دستور ماینینگ با GPU را صادر کنید. مراحل این کار به شرح زیر است:


  • گام چهاردهم: دستور "ethminer -G" را تایپ کرده و Enter را بزنید.

گام چهاردهم

  • گام پانزدهم: اگر به اندازه کافی برای همگام‌سازی با شبکه صبر نکرده باشید، با خطای "JSON-RPC" مواجه می‌شوید. دراین‌صورت، باید بیشتر صبر کنید تا همگام‌سازی انجام شود.

گام پانزدهم

نحوه محاسبه سود استخراج اتریوم به چه صورت است؟

احتمالاً پس از آغاز ماینینگ ETH، علاقه‌مند خواهید بود که میزان سود خود را محاسبه کنید. برای این کار، باید از یک ماشین حساب استخراج اتریوم، مانند bitinfocharts.com یا cryptocompare.com بهره ببرید تا سود شما به‌صورت تخمینی محاسبه شود.


برای محاسبه، ابتدا نرم‌افزار دستگاه ماینر خود را باز کرده و نرخ هش (Mh/s) را مشاهده کنید. سپس، به یکی از ماشین حساب‌ها مراجعه کرده و کل میزان و هزینه برق مصرفی خود را بنویسید. در نهایت، ماشین حساب سود شما را بر اساس میزان ETH محاسبه خواهد کرد. برای مثال، اگر نرخ هش 32.258 را بنویسید و مصرف برق شما 120 وات و هزینه هر کیلو وات نیز 0.10 دلار باشد و شبکه نیز بابت استخراج از هر دو ماینر 1 درصد کارمزد بگیرد، پاداش شما از استخراج اتریوم به‌صورت روزانه 3.66 دلار خواهد بود. البته این نرخ، بستگی به قیمت لحظه‌ای اتریوم دارد.


سخن پایانی


ماینینگ ارزهای دیجیتال یکی از سنتی‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازار کریپتو است. دراین‌بین، بسیاری از ماینرها به استخراج اتریوم علاقه‌مند هستند. روش‌های مختلفی مانند استخرهای استخراج، ماینینگ ابری و استخراج انفرادی برای این فرایند وجود دارند. با توجه به تعداد زیاد ماینرها و نیاز به توان محاسباتی بالا برای ماینینگ ETH، به نظر می‌رسد که استخرهای استخراج بهترین انتخاب برای شما باشند. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، جنبه‌های مختلف ماینینگ اتریوم را به‌طور کامل برای شما شرح دادیم. بااین‌حال، توجه داشته باشید که یکی از بهترین روش‌ها برای کسب سود از اتریوم، سرمایه‌گذاری روی آن محسوب می‌شود. به همین منظور، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو امکان خرید اتریوم را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.