خرید ارز دیجیتال فانتوم | فروش Fantom | قیمت FTM

با گسترش شبکه‌های بلاک چین و استفاده‌ی بیشتر از آن‌ها، مشخص شد که اتریوم، بیت کوین و سیستم‌های غیرمتمرکز آغازین دارای محدودیت‌هایی هستند. معمولاً در این شبکه‌ها تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری به‌صورت هم‌زمان، نمی‌توانند در سطح بالایی باشند. به‌خاطر همین، شبکه‌های جدیدی به‌عنوان راه‌حلی مقیاس‌پذیر برای فناوری بلاک چین مطرح شدند. در همین راستا، پلتفرم فانتوم (Fantom) با ارز FTM به بازار کریپتو پا گذاشت تا مشکلات اساسی امور مالی غیرمتمرکز (Defi) را حل کند. این مسئله باعث شد که افراد زیادی به خرید فانتوم علاقه‌مند شوند. برای اینکه با این شبکه بیشتر آشنا شوید، در این مقاله، بررسی می‌کنیم که فانتوم چیست و چگونه کار می‌کند و چطور می‌توانید خرید و فروش فانتوم را در صرافی اکسبیتو انجام دهید.


قیمت ارز دیجیتال فانتوم FTM

قیمت ارز دیجیتال فانتوم FTM

با نگاهی به تاریخچه قیمت فانتوم، می‌بینیم که قیمت FTM تا سال 2021 رشد چندانی ندارد و در حدود 0.1 دلار باقی می‌ماند. در ژانویه‌ی این سال، قیمت ارز فانتوم رشد خود را شروع می‌کند و تا آوریل، به 0.74 دلار می‌رسد. سپس، قیمت ارز FTM تا ماه ژوئیه، دوباره به محدوده‌ی 0.2 دلار بازمی‌گردد. پس از آن، روند صعودی بی‌سابقه‌ای در قیمت فانتوم مشاهده می‌شود و می‌تواند تا اکتبر، به اوج خود، یعنی 2.86 دلار برسد.


بعد از اینکه قیمت ارز فانتوم اوج خود را تجربه کرد، روند نزولی آرامی را در پیش می‌گیرد و تا ژانویه‌ی 2022، به 0.25 دلار بازمی‌گردد. در نهایت، قیمت لحظه ای فانتوم تا سال 2023، نوسانات زیادی را در محدوده‌ی 0.19 تا 0.25 دلار تجربه می‌کند.


خرید و فروش ارز دیجیتال فانتوم (FTM) در ایران

خرید و فروش ارز دیجیتال فانتوم (FTM) در ایران

فانتوم (Fantom) یکی از پروژه‌های سرشناس حوزه‌ی کریپتو است و به‌خاطر همین، امکان خرید و فروش FTM در بسیاری از صرافی‌های جهان، مانند Binance، Bitget، Bybit و OKX فراهم شده است. بااین‌حال، اغلب صرافی‌های خارجی، ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند و به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کنند. از طرفی، امکان خرید و فروش FTM با ریال نیز در هیچ‌کدام از این صرافی‌ها فراهم نیست.


در نتیجه، برای خرید و فروش فانتوم، به یک صرافی معتبر ایرانی نیاز دارید. در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو امکان خرید و فروش FTM و سایر رمزارزها را با بهترین قیمت و کمترین کارمزد برای شما فراهم کرده است. یکی دیگر از مزایای خرید و فروش فانتوم در صرافی اکسبیتو، امکان استفاده از بازارهای ریالی و تتری است؛ بنابراین، شما می‌توانید با 3 روش «خرید و فروش محدود»، «خرید و فروش فوری» و «سواپ» ارز دیجیتال فانتوم را در صرافی اکسبیتو معامله کنید.


فانتوم (Fantom) چیست؟

فانتوم (Fantom) چیست؟

در پاسخ به سوال فانتوم چیست، بنیاد این پروژه اعلام کرده است که فانتوم (Fantom) پلتفرمی کارآمد، مقیاس‌پذیر و ایمن محسوب می‌شود که با هدف پشتیبانی از قراردادهای هوشمند راه‌اندازی شده است. فانتوم دارای اجزای مختلفی بوده و بلاک چین «فانتوم اپرا» (Fantom Opera) به‌عنوان پایه و اساس آن عمل می‌کند. در واقع، فانتوم یک شبکه «گراف جهت‌دار غیرمدور» (Directed Acyclic Graph) و منبع‌باز است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری دارد. به‌این‌ترتیب، فانتوم می‌تواند قراردادهای جدیدی را ایجاد کند که با قراردادهای هوشمند اتریوم همکاری دارند.


تراکنش‌های فانتوم توسط مکانیزم اجماع جدید «لاچسیس» (Lachesis) تأیید می‌شوند. لاچسیس یک سیستم اثبات سهام بدون رهبر است که به‌صورت مکانیزم اجماع تحمل خطای ناهم‌زمان بیزانسی (ABFT) و به‌طور سفارشی‌سازی‌شده عمل می‌کند. اعتبارسنجی توسط ABFT بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر از الگوریتم‌های اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) است و پردازش تراکنش‌ها، به‌جای چند دقیقه، تنها چند ثانیه طول می‌کشد.


علاوه‌بر آن، هر نرم‌افزار غیرمتمرکز (dApps) مبتنی بر فانتوم، درون بلاک چین خود اجرا می‌شود. این بلاک چین‌ها می‌توانند دارای توکن اختصاصی، اقتصاد سفارشی و قوانین حاکمیتی مخصوص ‌به ‌خود باشند. بااین‌حال، همه‌ی این نرم‌افزارها از مکانیزم لاچسیس سود می‌برند و می‌توانند با نرم‌افزارهای دیگر در تعامل باشند. به‌همین‌دلیل، گاهی به فانتوم، «شبکه‌ای از شبکه‌ها» گفته می‌شود.


فانتوم (Fantom) چگونه کار می‌کند؟

فانتوم (Fantom) چگونه کار می‌کند؟

پیش از خرید فانتوم باید ببینیم که این پروژه چگونه کار می‌کند و چه عواملی روی قیمت FTM تأثیر می‌گذارند. فانتوم از ماژول‌ها یا قطعاتی تشکیل شده است که توسط نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) به یکدیگر متصل می‌شوند. همه‌ی این اجزای پلتفرم دارای ابزارهایی هستند که به‌راحتی به نرم‌افزارهای غیرمتمرکز متصل شده و در اختیار توسعه‌دهندگان و کاربران قرار می‌گیرند.


برای درک بهتر پلتفرم فانتوم، می‌توانید آن را به‌صورت یک دفترکل از خدمات جامع نرم‌افزارهای غیرمتمرکز در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب، هر نرم‌افزار دارای یک نوع پایگاه داده، کد سفارشی برای انجام محاسبات و سایر عملکردها خواهد بود. همچنین، هر dApp از یک دفترکل توزیع‌شده، قابل اعتماد و غیرمتمرکز برای اعتبارسنجی و ذخیره‌ی تراکنش‌هایش استفاده می‌کند. به‌همین‌منظور، فانتوم این بلاک چین‌ها و ابزارهای مختلف را در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد تا بتوانند نرم‌افزارهای غیرمتمرکز خود را گسترش دهند.


از سوی دیگر، شبکه‌های قدیمی‌تری، مانند بیت کوین و اتریوم، همیشه با چالش مقیاس‌پذیری مواجه بوده‌اند. این مسئله باعث شده که اجرای قراردادهای هوشمند روی این شبکه‌ها، بسیار گران تمام شود. در عوض، فانتوم از پروتکل اجماع ABFT استفاده می‌کند که می‌تواند مقیاس‌پذیری و امنیت را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. به‌این‌ترتیب، هزینه‌ی تراکنش‌ها نیز بسیار کاهش می‌یابد و کارمزدهای این شبکه به 0.0000001 دلار خواهد رسید.


بنیان‌گذاران فانتوم (Fantom) چه افرادی هستند؟

اطلاع از بنیان‌گذاران فانتوم به شما کمک می‌کند که با ارزش این شبکه بیشتر آشنا شوید و درباره‌ی خرید ارز FTM تصمیم درستی بگیرید. فانتوم در سال 2018، توسط «آن بیونگ ایک» (Ahn Byung Ik) که یک دانشمند کامپیوتر اهل کره‌ جنوبی است، راه‌اندازی شد. پیش از آن، بیونگ ایک به‌عنوان رئیس انجمن غذای کره فعالیت می‌کرد و پلتفرمی موفق را به نام «سیک‌سین» (SikSin) پایه‌گذاری کرده بود.


البته این فرد، در سال 2019، فانتوم را ترک کرد و پس از آن، این پروژه توسط بنیاد فانتوم اداره می‌شود. این بنیاد شامل 28 مهندس، دانشمند، پژوهشگر و کارآفرین است.


چه چیزی فانتوم (Fantom) را منحصربه‌فرد می‌کند؟

چه چیزی فانتوم (Fantom) را منحصربه‌فرد می‌کند؟

فانتوم (Fantom) یک پلتفرم منحصربه‌فرد است و ویژگی‌های آن، روی قیمت FTM اثر می‌گذارند و این پروژه را از رقبا متمایز می‌کنند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:


  • تمرکز یکپارچه بر حوزه‌ی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز، امکانات گسترده‌ای را در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد.

  • اگرچه امکان خرید و فروش ارز فانتوم فراهم شده است؛ اما این توکن برای خود شبکه نیز مزایای گسترده‌ای دارد.

  • فانتوم ابزارهای دقیق و منحصربه‌فردی را برای نرم‌افزار ارائه می‌کند.

  • فانتوم منبع‌باز است و می‌توان کدهای آن را در GitHub مشاهده کرد.

  • هرکسی می‌تواند یک گره شبکه‌ی Opera را اجرا کند.

  • حتی با خرید FTM به‌مقدار 1 واحد هم می‌توانید در این شبکه سهام‌گذاری کنید.

ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست؟

ارز فانتوم (FTM) توکن بومی این پلتفرم است که کل این اکوسیستم را تقویت می‌کند. این توکن در شبکه فانتوم در دسترس است و همچنین، در اتریوم با استاندارد ERC-20 و در بایننس با استاندارد BEP-2 نیز کار می‌کند. علاوه‌بر امکان خرید فانتوم و فروش آن، این توکن کاربردی، استفاده‌های گوناگونی نیز در خود این پلتفرم دارد. در این بخش، کاربردهای ارز FTM را توضیح می‌دهیم تا با عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز فانتوم بیشتر آشنا شوید.


سیستم پرداخت

در شبکه‌ی فانتوم، تراکنش‌ها با سرعت بسیار بالایی نهایی می‌شوند. این مسئله کمک می‌کند که سرعت پرداخت‌ها بالا برود. به‌این‌ترتیب، توان عملیاتی و سرعت بالا، ارز FTM را به ابزار مناسبی برای پرداخت‌های بین‌المللی تبدیل می‌کند.


حاکمیت شبکه

کاربرانی که با خرید فانتوم و یا با روش‌های دیگر، ارز FTM را به دست می‌آورند، می‌توانند در نظرسنجی‌ها و تصمیمات حاکمیتی این پروژه مشارکت داشته باشند. از‌آنجایی‌که فانتوم یک شبکه‌ی کاملاً غیرمتمرکز، بدون رهبر و بدون مجوز است، حاکمیت زنجیره باید درباره‌ی جنبه‌های پروژه تصمیم‌گیری کند. به‌این‌ترتیب، ارز FTM به بخشی اساسی از پروژه‌ی فانتوم تبدیل می‌شود.


استیکینگ فانتوم

پس از خرید ارز دیجیتال فانتوم، می‌توانید توکن‌هایتان را در این شبکه، سهام‌گذاری یا استیک کنید. استیکینگ FTM روش بسیار خوبی برای کسب درآمد است. ازاین‌طریق، باید شرکت در اعتبارسنجی و افزایش امنیت فانتوم، می‌توانید ارز FTM را به‌عنوان پاداش کسب کنید.


کارمزدهای شبکه

یکی دیگر از کاربردهای مهم فانتوم که روی قیمت FTM نیز اثر دارد، پرداخت کارمزدهای این شبکه است. در واقع، از ارز FTM برای پرداخت هزینه‌ی استقرار قراردادهای هوشمند و یا ایجاد شبکه‌های جدید استفاده می‌شود. همچنین، پرداخت کارمزدهای تراکنش‌های فانتوم نیز با FTM امکان‌پذیر است.


این کارمزدها تضمین می‌کنند که هیچ کاربر مخربی نتواند هرزنامه‌ای را به‌جای تراکنش‌ها در شبکه‌ی فانتوم ارسال کند. به‌این‌ترتیب، کسی نمی‌تواند در سرعت و امنیت شبکه خللی وارد کند. اگرچه کارمزد فانتوم بسیار پایین است؛ اما همین مقدار هم برای حفظ امنیت و جلوگیری از انجام حملات خراب‌کارانه کافی خواهد بود.


امنیت شبکه

شبکه‌ فانتوم از یک الگوریتم اجماع منحصربه‌فرد استفاده می‌کند تا امنیت تراکنش‌ها فراهم شود. برای مشارکت در این اعتبارسنجی‌ها، کاربران باید توکن FTM را در شبکه قفل کنند.


توکنومیک ارز دیجیتال فانتوم FTM

توکنومیک ارز دیجیتال فانتوم FTM

عرضه‌ی کلی ارز فانتوم (FTM) برابر با 3.175 میلیارد واحد است. محدودیت تعداد واحدهای این توکن، باعث می‌شود که با نزدیک‌شدن به اتمام عرضه‌ی آن، قیمت ارز FTM افزایش پیدا کند و افراد بیشتری به خرید فانتوم علاقه‌مند شوند. این تعداد توکن به‌صورت زیر تخصیص داده می‌شوند:


  • 32.75 درصد به پاداش بلوک

  • 12 درصد به مشاوران و مشارکت‌کنندگان

6 درصد به ذخایر استراتژیک


1.57 درصد به فروش عمومی


  • 11.69 درصد به فروش خصوصی دوم

  • 25.35 درصد به فروش خصوصی اول


  • 27.15 درصد به فروش Seed


چگونه فانتوم (Fantom) مشکل سه‌گانه‌ی بلاک چین را حل می‌کند؟

⚠️یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فانتوم که روی قیمت ارز FTM نیز اثر می‌گذارد، حل مشکل سه‌گانه‌ی فناوری بلاک چین یا مثلث تریلما (Trilemma) است. مشکل سه‌گانه‌ی بلاک چین به ناتوانی در ایجاد هم‌زمان سطح بالایی از سرعت، امنیت و تمرکززدایی اشاره دارد. به‌همین‌منظور، فانتوم از یک پروتکل بدون مجوز و همچنین، از ABFT برای حل این مشکل استفاده می‌کند. به‌این‌ترتیب، تراکنش‌ها به‌صورت ناهم‌زمان پردازش می‌شوند که این مسئله، تمرکززدایی و سرعت را افزایش می‌دهد.

الگوریتم لاچسیس (Lachesis) مبتنی بر «گراف جهت‌دار غیرمدور» (Directed Acyclic Graph) و «تحمل خطای ناهم‌زمان بیزانسی» (ABFT) کار می‌کند و عملکرد بسیار بهتری نسبت به الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام دارد. لاچسیس یک جایگزین مقیاس‌پذیر، کارآمد و ایمن‌تر است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا نرم‌افزارهای غیرمتمرکز همتابه‌همتا را راه‌اندازی کنند. این الگوریتم، ناهم‌زمان است و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد که دستورات را با سرعت دستگاه خود پردازش کنند. همچنین، در لاچسیس هیچ رهبری وجود ندارد و هیچ‌کدام از گره‌ها، نسبت به دیگری برتری نخواهند داشت.


اجزای مختلف سیستم مالی فانتوم (Fantom) کدام‌اند؟

اجزای مختلف سیستم مالی فانتوم (Fantom) کدام‌اند؟

سیستم مالی فانتوم از 3 بخش اساسی تشکیل شده است:


  • fMint: این پروتکل به شما اجازه‌ی ضرب‌کردن fUSD را می‌دهد. fUSD استیبل کوینی است که قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد. همچنین، امکان مبادله‌ی این استیبل کوین با ارز FTM فراهم شده است.

  • fSwap: یک صرافی غیرمتمرکز محسوب می‌شود که از حدود 175 دارایی مختلف، مانند fBTC و fETH پشتیبانی می‌کند.

  • fLend: یک پلتفرم وام‌دهی است که با توکن‌های fUSD و FTM وام‌هایی را در اختیار کاربران گذاشته و برای استخر فانتوم، نقدینگی ایجاد می‌کند. همچنین، می‌توانید از fUSD به‌عنوان وثیقه استفاده کرده و توکن‌های جدید را ایجاد کنید.

مزایا و معایب فانتوم (Fantom) کدام‌اند؟ فانتوم (Fantom) نیز مانند اغلب پروژه‌های ارز دیجیتال، درحال توسعه است و در کنار مزایایش، معایبی نیز دارد. اطلاع از مزایا و معایب این ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند که با شناخت کافی به خرید FTM اقدام کنید.


مزایا و معایب فانتوم (Fantom) کدام‌اند؟

ارز دیجیتال فانتوم (FTM) را کجا ذخیره کنیم؟

برای سرمایه گذاری روی فانتوم، پس از خرید ارز FTM به کیف پولی برای ذخیره‌سازی آن نیاز دارید. انتخاب یک کیف پول مناسب، به نوع استفاده‌ی شما بستگی دارد و باید به مواردی مانند امنیت، کارمزدها و شبکه‌های انتقال توجه داشته باشید. به‌خاطر همین، در این بخش، بهترین کیف پول‌هایی را معرفی می‌کنیم که پس از خرید فانتوم، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:


  • Ledger Nano X

  • Coinbase Wallet

  • OKX Wallet

  • MetaMask

  • Trust Wallet

  • Exodus

  • کیف پول اختصاصی اکسبیتو

خرید ارز دیجیتال فانتوم (FTM) در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

خرید ارز دیجیتال فانتوم (FTM) در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

خرید فانتوم (FTM) در صرافی اکسبیتو بسیار ساده است و با سرعت بالایی انجام می‌شود. برای خرید ارز FTM در صرافی اکسبیتو، باید مراحل زیر را انجام دهید:


1- ثبت‌نام در صرافی اکسبیتو و ایجاد حساب کاربری


2_ ورود به حساب کاربری‌تان در اکسبیتو و تکمیل مراحل احراز هویت (احراز هویت در اکسبیتو با سرعت بالایی انجام می‌شود و دو مرحله دارد. مرحله‌ی اول که تنها 1 دقیقه طول می‌کشد، به شما امکان خرید و فروش فانتوم و سایر رمزارزها را می‌دهد. مرحله‌ی دوم نیز برای دسترسی به امکانات پیشرفته‌تر صرافی اکسبیتو است. همچنین، برای اطلاع از این مراحل، می‌توانید به بخش احراز هویت اکسبیتو مراجعه کنید.)


3_ ارائه‌ی اطلاعات حساب یا کارت بانکی برای واریز پول (واریز پول توسط اکسبیتو به‌صورت نامحدود انجام می‌شود.)


4_ برای خرید FTM با ریال، باید مبلغ موردنظر را به اکسبیتو واریز کنید و برای خرید فانتوم با تتر، باید مقدار تتر مدنظرتان را به کیف پول خود در اکسبیتو انتقال دهید.


5_ پس از ثبت سفارش و خرید ارز فانتوم، مقدار FTM موردنظر، به کیف پول شما در صرافی اکسبیتو منتقل می‌شود.


فروش ارز دیجیتال فانتوم (FTM) در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

فروش ارز دیجیتال فانتوم (FTM) در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

فروش فانتوم (FTM) در صرافی اکسبیتو با بهترین قیمت فروش و با سرعت زیادی انجام می‌شود. پس از فروش FTM معادل ریالی و یا تتری آن به کیف پول شما در اکسبیتو منتقل شده و شما به‌سرعت می‌توانید وجه خود را برداشت کنید. برای فروش فانتوم در صرافی اکسبیتو، مراحل زیر را دنبال کنید:


1_ ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در صرافی اکسبیتو


2_ ورود به حساب کاربری خود و تکمیل مراحل احراز هویت


3_ ارائه‌ی اطلاعات حساب یا کارت بانکی برای واریز پول


4_ انتقال فانتوم (FTM) به کیف پول خود در صرافی اکسبیتو (اگر ارز فانتوم را در کیف پول اکسبیتو نگهداری می‌کنید، نیازی به انجام این مرحله ندارید.)


5_ ثبت سفارش فروش FTM در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو


6_ پس از فروش ارز دیجیتال فانتوم، معادل ریالی و یا تتری آن به کیف پول شما در اکسبیتو منتقل می‌شود و شما می‌توانید با تسویه حساب آنی، وجه خود را به‌سرعت برداشت کنید.


تسویه حساب آنی فانتوم (FTM) در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

تسویه حساب ریالی فانتوم، پس از فروش FTM، در صرافی اکسبیتو، به‌صورت تسویه حساب آنی یا واریز آنی پول به حساب بانکی انجام می‌شود. صرافی اکسبیتو تسویه حساب آنی فانتوم و سایر رمزارزها را تا سقف 50 میلیون تومان و توسط 14 بانک معتبر کشور انجام می‌دهد. علاوه‌بر آن، تسویه حساب آنی اکسبیتو به‌صورت شبانه‌روزی بوده و فقط بین 3 ثانیه تا 1 دقیقه طول می‌کشد.


درصورتی‌که در مراحل خرید فانتوم و یا فروش FTM با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید به بخش سوالات متداول اکسبیتو مراجعه کنید. در ضمن، همکاران ما در تیم پشتیبانی اکسبیتو، به‌صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته، پاسخ‌گوی سوالات شما هستند.