اگر می‌خواهید روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، باید آن ارز را به‌خوبی بشناسید. بهترین روش شناخت یک ارز دیجیتال، تحلیل فاندامنتال یا بنیادین است. این نوع از تحلیل، با بررسی دقیق یک پروژه‌ی ارز دیجیتال، اهمیت آن را نشان می‌دهد. بنابراین، درک ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال، به شما کمک می‌کند که آینده‌ی آن را پیش‌بینی کنید.


یکی از فاکتورهای مهم در تحلیل بنیادین، FCAS یا شاخص فاندامنتال دارایی است. این شاخص با بررسی چرخه‌ی فعالیت یک ارز دیجیتال، اهمیت پروژه را به ما نشان می‌دهد. بنابراین، باید ببینیم که FCAS چیست و چگونه می‌توانیم از شاخص فاندامنتال دارایی برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.


FCAS یا شاخص فاندامنتال دارایی چیست؟

FCAS یا شاخص فاندامنتال دارایی چیست؟ شاخص فاندامنتال دارایی (Fundamental Crypto Asset Score) یا FCAS، امتیازی است که با بررسی اصول اولیه‌ی چرخه‌ی فعالیت یک پروژه به دست می‌آید. امتیاز FCAS ارزش بنیادین ارزهای دیجیتال را به ما نشان می‌دهد. با مقایسه‌ی شاخص فاندامنتال دارایی‌های مختلف، می‌توانیم اهمیت پروژه‌های گوناگون ارزهای دیجیتال را درک کنیم.


در این شاخص، عواملی که به‌طور مستقیم روی قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر دارند، بررسی می‌شوند. امتیاز FCAS، عددی بین صفر تا 1000 است. هرچه این عدد بالاتر باشد، پروژه‌ی موردنظر سودآوری بیشتری دارد. بنابراین، پروژه‌هایی که امتیاز FCAS بالاتری داشته باشند، احتمالاً آینده‌ی بهتری دارند. از این طریق، سرمایه‌گذاران می‌توانند روی ارزهایی که شاخص فاندامنتال بیشتری داشته باشند، سرمایه‌گذاری کنند.


امتیاز FCAS یا شاخص فاندامنتال دارایی، با بررسی سه عامل زیر به دست می‌آید:


  • فعالیت کاربر (User Activity)

  • رفتار توسعه‌دهنده (Developer Behavior)

  • بلوغ بازار (Market Maturity)

عملکرد معیارهای زیر بر رتبه‌بندی شاخص FCAS چگونه است؟

عملکرد معیارهای زیر بر رتبه‌بندی شاخص FCAS چگونه است؟

امتیاز FCAS یا شاخص فاندامنتال دارایی، سلامت یک پروژه‌ی ارز دیجیتال و چرخه‌ی فعالیت آن را بررسی می‌کند. رتبه‌بندی این شاخص، بر اساس سه اصل مهم محاسبه می‌شود. بنابراین، باید به این سه اصل توجه کنیم تا عملکرد آن‌ها را در تعیین امتیاز FCAS متوجه شویم.


فعالیت کاربر (User Activity)

منظور از فعالیت کاربر (User Activity) بررسی کل رفتار کاربران یک پروژه‌ی مشخص ارز دیجیتال است. این معیار، بر اساس دو عامل زیر تعیین می‌شود:


  • استفاده از پروژه: استفاده از پروژه، با بررسی نقل‌و‌انتقالات کاربران و میزان به‌کارگیری قراردادهای هوشمند محاسبه می‌شود.

  • فعالیت شبکه: این معیار، بر اساس مقدار فعالیت کیف‌پول استیک‌کنندگان، ماینرها، کاربران و سرمایه‌گذاران به دست می‌آید. فعالیت کاربران، تأثیر زیادی در رتبه‌بندی شاخص فاندامنتال دارایی دارد. بنابراین، در این بررسی، تمام فعالیت‌های کاربران یک بلاک چین، در نظر گرفته می‌شوند.

رفتار توسعه‌دهنده (Developer Behavior)

توسعه‌دهندگان یک پروژه، نقش مهمی در پیشرفت آن دارند. این افراد، تصمیمات مهمی را برای پروژه‌ی ارز دیجیتال می‌گیرند و مسیر آینده‌ی آن را مشخص می‌کنند. بنابراین، رفتار توسعه‌دهنده (Developer Behavior) یکی از معیارهای مهم در تعیین شاخص FCAS است. این معیار، بر اساس موارد زیر، محاسبه می‌شود:


  • تغییرات کد

  • توسعه و بهبود کد

  • مشارکت در پروژه

شبکه‌های ارزهای دیجیتال، با استفاده از اصول رمزنگاری ایجاد می‌شوند. کدهای شبکه، نقش مهمی در کیفیت و کارایی آن‌ها دارند. پروژه‌هایی که از نظر برنامه‌نویسی و کدگذاری پیشرفته‌تر باشند، به موفقیت‌های بیشتری می‌رسند. بنابراین، هر توسعه‌دهنده‌ای که به‌دنبال پیشرفت پروژه‌ی خود باشد، باید به توسعه‌ی کدهای آن اهمیت بدهد.


میزان توسعه‌ی کدهای یک پروژه، با توجه به داده‌های Bitbucket، GitLab و GitHub تعیین می‌شود. بررسی این داده‌ها، عملکرد توسعه‌دهندگان پروژه را مشخص می‌کند. در نتیجه، رفتار توسعه‌دهنده از عوامل مهم تعیین‌کننده‌ی FCAS است.


بلوغ بازار (Market Maturity)

میزان بلوغ بازار (Market Maturity) نسبت به دو معیار قبلی اهمیت کمتری دارد و بر اساس دو عامل زیر محاسبه می‌شود:


  • ثبات نقدینگی: هرچه ثبات نقدینگی یک ارز دیجیتال و تعداد معامله‌گران آن بالاتر باشند، این معیار بیشتر خواهد بود.

  • ریسک بازار: میزان ریسک بازار یک ارز دیجیتال با توجه به مقدار مبادله، پیش‌بینی قیمت، نوسانات بازار و ... به دست می‌آید.

چگونه از شاخص فاندامنتال دارایی (FCAS) و عوامل مرتبط استفاده کنیم؟

چگونه از شاخص فاندامنتال دارایی (FCAS) و عوامل مرتبط استفاده کنیم؟

شاخص فاندامنتال دارایی (FCAS) میزان اهمیت یک پروژه‌ی ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. امتیاز FCAS و سایر عوامل مرتبط با تحلیل بنیادین، به همه‌ی سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند که ارزهای دیجیتال را بهتر بشناسند. فرقی نمی‌کند که سرمایه‌گذار خرد و یا تحلیلگر یک صندوق مالی باشید، با استفاده این تحلیل‌ها، می‌توانید آینده‌ی یک ارز را پیش‌بینی کنید. بنابراین، اگر به سرمایه‌گذاری روی یک ارز فکر می‌کنید، باید حتماً شاخص فاندامنتال آن را زیر نظر بگیرید.


امتیازدهی به شاخص FCAS چگونه است؟

امتیازدهی به شاخص FCAS چگونه است؟

امتیاز شاخص فاندامنتال دارایی (FCAS) عددی بین صفر تا 1000 است. هرچه این عدد بیشتر باشد، ارزش بالاتر دارایی را نشان می‌دهد. بر اساس این امتیاز، رتبه‌های مختلفی به ارزهای دیجیتال داده می‌شوند. این رتبه‌ها عبارتند از:


  • 900 تا 1000: در صورتی که ارزی بتواند امتیازی را بین 900 تا 1000 به دست بیاورد، در رتبه‌ی "S" قرار می‌گیرد. این ارزها موقعیتی عالی دارند و برای سرمایه‌گذاری توصیه می‌شوند.

  • 750 تا 899: ارزهایی که امتیازی بین 750 تا 899 دارند، در رتبه‌ی "A" قرار می‌گیرند. این ارزها در مرتبه‌ی دوم هستند و موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند.

  • 650 تا 749: امتیاز بین 650 تا 749 رتبه‌ی "B" یا متوسط را نشان می‌دهد. این ارزها ارزش متوسطی دارند و پیش‌بینی آینده‌ی آن‌ها دشوار است.

  • 500 تا 649: ارزهای دیجیتالی که امتیازی بین 500 تا 649 داشته باشند، در رتبه‌ی "C" قرار می‌گیرند. این رتبه، نشان‌دهنده‌ی ارزهایی است که در سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، باید احتیاط کنید.

  • کمتر از 500: چنین امتیازی، وضعیت متزلزل ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. رتبه‌ی این ارزها "F" است و برای سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌شوند.

مزایا و معایب شاخص FCAS چیست؟

تمام روش‌های تحلیل ارزهای دیجیتال، مزایا و معایبی دارند. بنابراین، برای سرمایه‌گذاری روی این ارزها، باید از انواع روش‌های تحلیل استفاده کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند که ارز موردنظرتان را به‌خوبی بشناسید و بتوانید آینده‌ی آن را پیش‌بینی کنید. در نتیجه، مزایا و معایب شاخص فاندامنتال دارایی یا FCAS عبارت است از:


مزایا و معایب شاخص FCAS چیست؟

سخن پایانی


سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال، بدون تحلیل دقیق آن‌ها، بسیار خطرناک است. این کار، می‌تواند باعث از دست رفتن دارایی‌های شما شود. بنابراین، هر کسی که می‌خواهد روی ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری کند، باید جنبه‌های مختلف آن ارز را در نظر بگیرد. یکی از معیارهایی که اطلاعات خوبی را به شما ارائه می‌کند، شاخص فاندامنتال دارایی (FCAS) است. در نتیجه، با ترکیب‌کردن این اطلاعات و سایر تحلیل‌ها، می‌توانید یک ارز را به‌خوبی بشناسید و آینده‌ی آن را پیش‌بینی کنید.