پولکادات (Polkadot) پروتکلی است که بلاکچین‌­های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند. این پروتکل همچنین به‌گونه‌ای طراحی شده که سریع و مقیاس‌پذیر باشد. ارز دیجیتال بومی شبکه پولکادات رمز ارز DOT است. شما می‌توانید این ارز دیجیتال را از صرافی ایرانی اکسبیتو خریداری کنید. البته بهتر است با ما همراه باشید تا ببینیم قیمت پولکادات در آینده چگونه خواهد بود و آیا ارزش خریدن را دارد یا خیر.


پولکادات چیست و از چه شبکه‌­ای استفاده می‌کند؟

شبکه پولکادات در سال ۲۰۱۶ توسط گاوین وود، یکی از بنیان­گذاران اتریوم تأسیس شد. هدف این شبکه ایجاد یک بلاکچین قدرتمند است که کاربران بتوانند بلاکچین‌­های خود را بر روی آن راه‌اندازی کنند.


این پروژه توسط بنیاد Web3's Parity Technologies توسعه می‌یابد که بر نوآوری‌هایی تمرکز دارد و خدمات آنلاین متمرکز را از بین می‌برد. ارز پولکادات از شبکه پولکادات استفاده می‌­کند که برخلاف پروژه‌های مشابه مانند اتریوم، کازماس و EEOSIO یک شبکه کامل از بلاکچین‌های هدفمند را به هم متصل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق به‌اصطلاح پاراچین‌های خود به‌طور یکپارچه با یکدیگر کار کنند.


ارز دیجیتال پولکادات از چه شبکه‌ای استفاده می‌کند؟

توکن بومی شبکه پولکادات ارز دات است که با نماد DOT در بازار معامله می‌شود. این توکن دو کارکرد اصلی را در شبکه پولکادات انجام می‌دهد: اول اینکه یک توکن حاکمیتی است که به دارندگان اجازه می‌دهد در آینده پروتکل سهیم باشند و در مورد آن نظر بدهند و دیگری اینکه دارندگان پولکادات می‌توانند از آن برای استیکینگ استفاده کنند.


استیکینگ روشی است که در آن کاربران ارزهای خود را در شبکه نگه می‌دارند و شبکه پولکادات تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و DOT جدید صادر می‌کند. سپس شبکه به کاربرانی که ارزهای خود را در شبکه گذاشته‌اند سود می‌دهد. نحوه استیک ارزهای دیجیتال متفاوت است و استیک پولکادات برای کسانی که به دنبال هولد این ارز هستند لازم است.


طبق داده‌های ارائه‌شده توسط CoinMarketCap تا ۱۶ می ۲۰۲۲، کل عرضه ارز دیجیتال DOT بیش از۱/۱میلیارد بوده که از این تعداد بیش از ۹۸۷ میلیون توکن در گردش است. ارزش بازار این ارز دیجیتال بیش از ۱۰ میلیارد دلار است که آن را به‌عنوان یازدهمین ارز دیجیتال بزرگ رتبه‌بندی می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که این ارز آینده دار است، پس اگر قصد خرید این ارز دیجیتال را دارید بهتر است هر چه زودتر از طریق صرافی ایرانی اکسبیتو اقدام کنید.


ارز polkadot

پولکادات چگونه کار می‌کند؟

شبکه پولکادات شامل یک بلاکچین اصلی به نام «relay chain» است که کاربران بلاکچین‌­های خود را به نام «پاراچین» روی آن ایجاد می‌کنند. این بلاکچین اصلی همچنین دارای یک لایه اتصالی یا «پل» است که اجازه می‌دهد دارایی‌ها و داده‌ها بین پاراچین‌ها جابه‌جا شوند. حتی می‌توان از این پل برای اتصال به پایگاه‌های غیربلاکچینی نیز استفاده کرد.


دلیل اینکه پولکادات می‌تواند تمام اطلاعات پاراچین­‌های ایجاد شده را پردازش کند، این است که این پاراچین­‌ها خودشان کارهای سنگین را برای زنجیره اصلی انجام می‌دهند. درنتیجه، شبکه پولکادات می‌تواند بیش از ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. این مقدار در مقایسه با ۷ تراکنش برای بیت کوین و ۳۰ تراکنش برای اتریوم مقدار بسیار زیادی است.


پولکادات روزبه‌روز رشد می‌کند و پاراچین‌­های بیشتری به آن اضافه می‌شوند. بنابراین پولکادات باید سرعت خود را افزایش دهد و به‌ یک‌میلیون تراکنش در ثانیه برسد. همین پیشرفت‌ها و افزایش سرعت شبکه باعث می‌شود تا قیمت ارز پولکادات هم افزایش پیدا کند و سرمایه‌گذاران زیادی به سمت این ارز دیجیتال بیایند.


تاریخچه قیمت ارز پولکادات

تاریخچه قیمت DOT به همراه تحلیل نمودار پولکادات

با اطلاع از تاریخچه قیمت ارزهای دیجیتال نسبت به آینده آن‌­ها دید بهتری خواهید داشت. ارز دیجیتال DOT در تابستان ۲۰۲۰ با قیمت ۲/۸۷ دلار راه‌اندازی شد. قیمت توکن DOT در اواسط ژانویه ۲۰۲۱ شتاب بیشتری به دست آورد. این ارز دیجیتال از زمان عرضه تا ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۱۸۷/۴ درصد رشد کرد و تا ۱۲ژانویه به ۸/۲۶ دلار رسید.


این توکن به روند صعودی خود ادامه داد و قیمت آن تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ به ۳۹/۷ دلار رسید. پولکادات در کمتر از ۲ ماه ۳۸۰ درصد رشد داشت. بااین‌حال، این روند مثبت چندان دوام نیاورد، زیرا DOT چهار روز بعد به زیر ۳۲ دلار سقوط کرد و همچنان بین ۳۳ تا ۳۸ دلار در کل مارس ۲۰۲۱ در نوسان بود.


ارز دیجیتال DOT تا ۱۴ مه ۲۰۲۱ به ۴۷/۹۵ دلار رسید که بالاترین رقم در آن زمان بود. بااین‌حال، در ۲۳ مه ۲۰۲۱ قیمت این توکن بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت و به ۱۸/۰۳ دلار رسید، زیرا گره‌های پولکادات با خطای کمبود حافظه در هنگام تلاش برای ایجاد یک بلوک مواجه شدند و کاربران به‌شدت از این وضع ناراحت بودند. البته خود گره‌ها خراب نشدند، اما در زمان اجرا به‌درستی کار نمی‌کردند. در طول ماه‌های تابستان روند نزولی پولکادات ادامه پیدا کرد و در اواسط جولای تا ۱۰/۹۸ دلار کاهش یافت.


قیمت پولکادات یک بار دیگر در آغاز سپتامبر ۲۰۲۱ پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه شبکه این ارز دیجیتال در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قالب پیام‌رسانی متقابل خود است شروع به افزایش مجدد کرد.


در ۴ نوامبر ۲۰۲۱، قیمت ارز DOT به بالاترین حد خود رسید و بیش از ۳۹۰ درصد از پایین‌ترین حد خود در جولای افزایش یافت. قیمت این ارز دیجیتال در آن زمان به ۵۳/۸۸ دلار رسید.


پیش‌بینی قیمت پولکادات در سال ۲۰۲۲

علیرغم آخرین روند نزولی قیمت ارز دیجیتال پولکادات، سرویس پیش‌بینی مبتنی بر الگوریتم ولت اینوستور (Wallet (Investor، در ۱۶ می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) ارز دیجیتال DOT را صعودی دانست. این سایت خاطرنشان کرد که DOT یک سرمایه‌گذاری بلندمدت عالی است و پتانسیل درآمد بلندمدت به میزان ۳۴۸/۵۴ درصد را دارد.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال پولکادات در سال ۲۰۲۲


با توجه به تجزیه و تحلیل فنی از توکن DOT، انتظار می‌رود قیمت پولکادات در سال ۲۰۲۲به حداقل ۱۰/۵۵ دلار و حداکثر ۱۲/۳۴ دلار برسد. بر اساس تحلیل قیمت پولکادات انتظار می‌رود که ارزش DOT در سال ۲۰۲۲ به ۱۴/۶۲ دلار برسد. تحلیلگران براساس رفتار سرمایه‌گذاران ادعا می‌کنند که احتمال دارد قیمت این ارز تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲۰/۲۶ دلار و در سال ۲۰۲۵ به ۲۵/۴۸ دلار برسد. پیش‌بینی تحلیلگران ولت اینوستور این است که در بلندمدت قیمت پولکادات روندی افزایشی را طی می‌کند و تا سال ۲۰۲۷ به قیمت ۵۰/۳۷۹ دلار می‌رسد.


همچنین انتظار می‌رود که حداقل قیمت پولکادات در سال ۲۰۲۳ به ۱۵/۸۳ دلار و بالاترین قیمت آن ۱۸/۴۵ دلار شود. براساس این پیش‌بینی‌ها، قیمت یک پولکادات در سال ۲۰۲۵ حداکثر ۳۹/۸۵ دلار خواهد بود.


لازم به ذکر است که این پیش‌بینی‌ها در مورد آینده DOT، قطعی نیست و با توجه به رفتار سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال تغییر خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها و انتظارات تحلیلگران تنها راه‌حلی برای بررسی بازار در بلند مدت هستند و نمی‌توانند به طور دقیق آینده‌ی ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنند.


آیا پولکادات ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ آینده ارز دیجیتال پولکادات

پولکادات هنوز به عنوان یک ارز دیجیتال نسبتاً جدید در نظر گرفته می‌­شود. این ارز همچنان در حال توسعه است و پتانسیل زیادی برای رشد در آینده دارد.


قیمت پولکادات در زمان نگارش این مقاله ۷/۰۹ دلار است. طبق داده‌های ارائه‌شده توسط سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) تا ۱۶ می ۲۰۲۲، کل عرضه ارز دیجیتال DOT بیش از ۱/۱ میلیارد بوده که از این تعداد بیش از ۹۸۷ میلیون توکن در گردش است. ارزش بازار این ارز دیجیتال بیش از ۱۰ میلیارد دلار است که آن را به‌عنوان یازدهمین ارز دیجیتال بزرگ رتبه‌بندی می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که این ارز آینده دار است، پس اگر قصد خرید این ارز دیجیتال را دارید بهتر است هر چه زودتر از طریق صرافی ایرانی اکسبیتو اقدام کنید.

پیش بینی قیمت پولکادات تا سال ۲۰۲۵


اخبار اخیر ارز دیجیتال DOT نشان می‌دهد که این پلتفرم در حال توسعه عرضه پاراچین خود است. بخش نهایی فرآیند راه‌اندازی Polkadot v1، از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. انجمن پولکادات در مرحله نهایی رأی‌گیری برای فعال کردن عملکرد پاراچین از طریق ارتقاء زمان اجرا است. پس از اتمام رأی‌گیری، پاراچین­ها در پولکادات پخش می‌شوند و این شبکه به‌طور کامل راه‌اندازی می‌شود.


مارک فیدلمن، بنیان‌گذار شرکت‌های اسمارت بلاکز (SmartBlocks) و فنتستیک مدیا (Fanatics Media)، درباره‌ی ارز پولکادات گفته است: «به‌طورکلی، قیمت DOT کاهش یافته است، اما قیمت آن به اندازه سایر توکن‌­ها پایین نیست. بنابراین، این توکن مناسب سرمایه‌گذاری است. مطمئناً چیزی پشت آن است که آن را هدایت می‌کند و این حامی چیزی نیست جز پاراچین‌ها ... من معتقدم زیرساختی که پولکادات ایجاد می‌کند، توکن را هدایت می‌کند، زیرا ارزش واقعی در همین توکن DOT وجود دارد.»


ارز دیجیتال DOT اکنون می‌تواند در چندین برنامه DeFi و پاراچین‌های آن‌ها شامل ییلد فارمینگ، وام گرفتن، وام‌ دادن و اشتراک نقدینگی مورد استفاده قرار بگیرد. با افزایش موارد استفاده از زنجیره متقاطع پولکادات شاهد روندهای مثبت در قیمت‌گذاری این ارز دیجیتال خواهیم بود. ارتقای پولکادات در آینده شامل توسعه «پل» است که به پاراچین‌ها اجازه می‌دهد پیام‌ها را با پاراچین‌های دیگر مبادله کنند و همچنین باعث بالا رفتن امنیت شبکه شوند.


پس از سقوط اخیر بازار بعضی از ارزهای دیجیتال بسیاری از سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال قابل‌اعتمادتر روی آوردند. جف فرایبرگر، بنیان‌گذار Media Coin LLC نیز در مورد ارز دات می‌گوید: «اخیراً برخی از مطبوعات اشاره کرده‌اند که ارز دیجیتال DOT گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است. من فکر می‌کنم مردم به دنبال افزایش ارزش در این ارز دیجیتال هستند، زیرا شبکه پولکادات منحصربه‌فرد بودن خود را از طریق اتصال به چندین بلاکچین مختلف نشان داده است.» قیمت ارز پولکادات به دلیل خبرهای مثبت اخیر پیرامون آن پتانسیل زیادی برای رشد مجدد دارد.


چطور ارز پولکادات را بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال پولکادات باید یک صرافی معتبر پیدا کنید. ما در اینجا صرافی ایرانی اکسبیتو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این صرافی معتبر و ایمن است و تراکنش‌های شما را به‌راحتی انجام می‌دهد. برای آغاز معاملات در این صرافی باید مراحل زیر را طی کنید.

چطور ارز دیجیتال پولکادات را خریداری کنیم؟

  1. به صرافی اکسبیتو رفته و در آن ثبت‌ نام کنید.
  2. پس از ثبت‌ نام و ایجاد یک حساب کاربری باید احراز هویت شوید.
  3. در مرحله احراز هویت باید اطلاعات خود را به‌دقت و از روی شناسنامه و کارت ملی وارد کنید.
  4. در مرحله بعد باید یک شماره شبا که متعلق به خودتان است را وارد کنید.
  5. حالا یک ایمیل تأیید برای شما ارسال می‌شود که با کلیک بر روی آن تأیید می‌کنید که اطلاعات خود را صحیح وارد کرده‌اید.
  6. حساب کاربری شما آماده است. در این مرحله باید حساب خود را از طریق همان شماره شبا و با ریال شارژ کنید.
  7. تمام! در این مرحله می‌توانید ارز دیجیتال پولکادات را به‌راحتی خریداری کنید. فقط کافی است به قسمت خرید ارز دیجیتال رفته، ارز پولکادات و تعداد آن را وارد کنید و منتظر بمانید تا تراکنش شما انجام شود. برای فروش ارزهای دیجیتال هم می‌توانید به همین طریق عمل کنید.

کلام آخر

انتظار می‌رود که ارزش پولکادات همچنان به رشد خود ادامه دهد، زیرا این ارز دیجیتال تمایل به افزایش قیمت دارد. لطفاً توجه داشته باشید برای خرید پولکادات به تحلیل فنی آن که در سایت اکسبیتو قرار داده‌شده نگاهی بیندازید. قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری باید ریسک آن را بپذیرید. قبل از اینکه به هر نتیجه‌ای برسید حداکثر تحقیقات ممکن را انجام دهید.