دامیننس به عنوان یک مفهوم مهم در بازار ارز دیجیتال شناخته می‌شود. این شاخص نشان‌دهنده سلطه یک ارز دیجیتال در بازار است. این شاخص به شما کمک می‌کند انتخاب درستی برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال داشته باشید. در ادامه این مقاله به بررسی معنای دامیننس در بازار ارز دیجیتال، اهمیت و تاثیر آن بر بازار ارز دیجیتال خواهیم پرداخت‌.


دامیننس (Dominance) چیست؟

دامیننس (Dominance) در واژه به معنای تسلط بر چیزی است. در بازار ارز دیجیتال کلمه‌ی دامیننس به معنای یک نسبت است. نسبت ارزش یک ارز دیجیتال بر کل ارزش بازار کریپتوکارنسی است. این مقیاس به خوبی بزرگی و اهمیت یک ارز دیجیتال را در بازار کریپتوکارنسی نشان می‌دهد. این مقیاس برای بسیاری از افراد حاکی از این است که می‌توان روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد و نگرانی افراد را رفع کند.


دامیننس چیست؟

برای درک بهتر مسئله دامیننس را با یک مثال توضیح می‌دهیم. تصور کنید ارزش کل بازار ارز دیجیتال 20 میلیون دلار باشد؛ حال اگر دامیننس بیت‌کوین 50 باشد، بدین معناست که بیت‌کوین دارای 10 میلیون دلار ارزش بازار است. بر این اساس اگر در یک بازه زمانی، ارزش بازار بیت کوین کاهش یابد، طبیعتا ارزش بازار آلت‌کوین‌ها افزایش می‌یابد. کما اینکه دامیننس نمی‌تواند تنها شاخص و معیار برای سنجیدن بازار ارز دیجیتال باشد، می‌تواند به خوبی وضعیت عرضه و تقاضا را در بازار نشان دهد.


اهمیت دامیننس

نکته حائز اهمیت درباره دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال این است که شاخص دامیننس تاکنون برای بیت کوین از آلت‌کوین‌ها بالاتر بوده است. این در حالی است که دامیننس تتر و اتریوم نیز برای بازار اهمیت زیادی دارند. با این حال نمی‌توان انکار کرد که بیت کوین به عنوان اولین و مهمترین ارز دیجیتال تاثیر بسیار زیادی بر بازار دارد. علاوه بر بیت کوین، دامیننس کوین‌هایی مثل تتر و اتریوم هم می‌تواند درک درستی از بازار و سرمایه‌گذاری به شما بدهد. در ادامه به بررسی نحوه استفاده دامیننس در معاملات خواهیم پرداخت.


اهمیت دامیننس

دامیننس در معاملات

دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال معمولا در دوگانگی بیت کوین و آلت کوین‌هاست. به عبارتی با تشخیص درست وضعیت دامیننس، تریدرها و سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را روی ارزهای دیجیتال مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عنوان نمونه، پس از تحلیل درست بازار می‌توان به چند نتیجه درباره دامیننس بیت کوین و آلت‌کوین‌ها رسید؛ با کاهش یافتن دامیننس بیت کوین، قیمت آن افزایش می‌یابد. از دیگر نمونه‌ها می‌توان به عملکرد دامیننس تتر پرداخت. اگر علاقه دارید درباره دامیننس تتر اطلاعات بیشتری کسب کنید؛


این نوع اطلاعات به شما کمک میکند در زمان درست کوین مورد نظر خود را خریداری کنید یا معامله‌ای را باز کنید. البته که لازم است بگوییم برای انجام معامله در بازار کریپتو نمی‌توان تنها به دامیننس اکتفا کرد و لازم است حتما تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال را هم در دست داشت.


دامیننس بیت کوین (BTC Dominance)

دامیننس بیت کوین شاخصی است که نشان می‌دهد چه مقدار از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال از بیت کوین (BTC) تشکیل شده است. به عنوان مثال اگر میزان سلطه بیت کوین ۴۰ درصد باشد، یعنی ۴۰ درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین است. دامیننس بیت کوین می‌تواند به شما در درک روند حرکت سایر آلت کوین‌ها کمک کند. به عنوان مثال زمانی که سلطه بیت کوین در بازار افزایشی است، سایر آلت کوین‌ها روند نزولی در پیش می‌گیرند و ارزش خود را در برابر بیت کوین از دست می‌دهند و در صورتی که میزان شاخص دامیننس بیت کوین نزولی باشد، آلت کوین‌ها ارزش بیشتری در برابر بیت کوین پیدا می‌کنند. این شاخص برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به خصوص آلت کوین‌ها، یکی از حیاتی‌ترین فاکتورها است.

دامیننس بیت کوین

دامیننس اتریوم (ETH Dominance)

دامیننس اتریوم نشان‌دهنده میزان تسلط اتریوم بر بازار است. در واقع در دامیننس اتریوم نموداری وجود دارد که در آن می‌توانید نسبت حجم بازار اتریوم را به کل بازار مشاهده کنید. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که دامیننس اتریوم کلاسیک حالت پویا یا دینامیک دارد.

تجربه نشان می‌دهد میزان وابستگی اتریوم به بیت‌کوین کمتر شده است؛ به همین دلیل در برخی مواقع دامیننس اتریوم و بیت‌کوین برخلاف یکدیگر حرکت می‌کنند که نشان‌دهنده استقلال اتریوم از بیت‌کوین است. این نکته را فراموش نکنید که دامیننس اتریوم به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند که باید آن را به‌درستی بررسی کنید.

دامیننس اتریوم

دامیننس تتر (USDT Dominance)

تتر اولین و بزرگ‌ترین استیبل کوین است. تتر(Thether) یک ارز دیجیتال است که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند و قیمت آن تقریباً با قیمت دلار تغییر می‌کند. بنابراین در اصل یک ارز دیجیتال است که برای پرداخت به دلار استفاده می‌شود. اکنون دامیننس تتر به میزان سرمایه‌ای که در هر نقطه زمانی در استیبل کوین‌ها وجود دارد اشاره دارد. ازآنجایی‌که تتر یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل است، افزایش دامیننس تتر نشان‌دهنده عقب‌نشینی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و ... است.


بخوانید: دامیننس تتر چیست؟


دامیننس تتر

دامیننس آلت کوین‌ها(Altcoins Dominance)

در بازار کریپتو به غیر از بیت کوین، دامیننس دیگری محاسبه و بررسی می‌شود که گاهی با نام آدرز دامیننس (others dominance) یا دامیننس سایر ارز‌ها به غیر از بیت کوین شناخته می‌شود. بطور فنی این دامیننس مربوط به آلت‌کوین‌ها است.


بررسی نشان می‌دهد روند صعودی بلند مدت در دامیننس آلت‌کوین‌ها شکسته شده و این موضوع برای هولدر‌های آلت‌کوین‌ها کمی نگران کننده‌است.


دامیننس آلت‌کوین‌ها کاملا برعکس بیت کوین است. در واقع واگرایی کامل با دامیننس بیت کوین دارد و یکی از شاخص‌های مهم در بازار رمز ارز‌ها است.


کلام آخر


با در نظر گرفتن مفهوم دامیننس و اهمیت آن در معاملات بازار ارزهای دیجیتال می‌توان به این نتیجه رسید که در نظر گرفتن آن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد. در این مقاله ما به بررسی مفهوم دامیننس و دامیننس کوین‌های مهم در بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم. اگر همچنان سوالی دارید می‌توانید در کاامنت‌ها از ما بپرسید.