دامیننس ارز دیجیتال تتر (USDT) در نوامبر 2021 بر بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافت، اگرچه سهم بازار این ارز دیجیتال به اندازه تابستان نبود. در دنیای رمزارز، دامیننس یکی از قدیمی‌ترین و بررسی‌شده‌ترین معیارهای موجود برای تحلیل بازار است. این شاخص ارزش بازار یک ارز دیجیتال را نسبت به کل بازار ارزهای دیجیتال اندازه‌گیری می‌کند. به‌عنوان‌ مثال نشان می‌دهد که بیت کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال یعنی آلت کوین‌ها چقدر قوی است.


بااین‌حال، دامیننس تتر نیز در حال تکرار اتفاق سال گذشته است که درست قبل از افزایش 60 درصدی قیمت بیت کوین رخ داد. دامیننس تتر یک شاخص مهم برای تحلیل این ارز دیجیتال است. بعد از تحلیل تتر می‌توانید این ارز را از صرافی ایرانی اکسبیتو خریداری کنید. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا در مورد دامیننس تتر و اهمیت آن در خرید و فروش ارز دیجیتال توضیح بدهیم.


دامیننس چیست؟

دامیننس به معنای شاخص تسلط یک ارز دیجیتال است که توسط CoinMarketCap ارائه می‌شود و کل سرمایه بازار یک ارز دیجیتال را نسبت به کل بازار دارایی‌های دیجیتال نشان می‌دهد. این معیار برای نشان دادن ماهیت اساسی یک ارز دیجیتال در بازار در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. معامله گران از دامیننس برای نظارت بر احساسات در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. این شاخص بیشتر در مورد بیت کوین مورداستفاده قرار می‌گیرد. واضح است که ارزش بازار بیت کوین یک شاخص مهم است که احساس سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد. بااین‌حال، نوسانات قیمت بیت کوین نیز اغلب نشان‌دهنده تغییر در احساسات در بازار ارزهای دیجیتال است؛ به این معنی که اطلاعاتی را می‌توان از شاخص تسلط یا همان دامیننس بیت کوین به دست آورد که ممکن است برای آلت کوین‌ها نیز قابل‌استفاده باشد.

what is dominance

دامیننس تتر چیست؟

تتر اولین و بزرگ‌ترین استیبل کوین است. تتر یک ارز دیجیتال است که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند و قیمت آن تقریباً با قیمت دلار تغییر می‌کند. بنابراین در اصل یک ارز دیجیتال است که برای پرداخت به دلار استفاده می‌شود. اکنون دامیننس تتر به میزان سرمایه‌ای که در هر نقطه زمانی در استیبل کوین‌ها وجود دارد اشاره دارد. ازآنجایی‌که تتر یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل است، افزایش دامیننس تتر نشان‌دهنده عقب‌نشینی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و ... است.


از طرف دیگر، اگر دامیننس تتر کاهش یابد، سرمایه بیشتری در دارایی‌هایی مانند بیت کوین مستقر می‌شود که در کل باعث صعودی شدن بازار خواهد شد. دامیننس در لغت به معنی تسلط است. به‌ طور کلی دامیننس یعنی نسبت سلطه یک ارز دیجیتال به کل بازار. یعنی پولی که در یک ارز دیجیتال نسبت به کل بازار وجود دارد. درواقع دامیننس به ما می‌گوید که چقدر از نقدینگی بازار به آن ارز دیجیتال اختصاص دارد. اما منظور از دامیننس تتر چیست؟ دامیننس تتر نسبت ارزش بازار یا Market Cap آن به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال Total Market Cap گفته می‌شود.


به‌عنوان‌ مثال اگر ارزش بازار تتر برابر ۴ میلیارد دلار و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۲۰۰ میلیارد دلار باشد، در این صورت دامیننس تتر برابر با ۲ درصد خواهد بود. ارزش بازار برای هر ارز دیجیتال از ضرب قیمت آن در تعداد ارزهای در گردش به دست می‌آید. دامیننس تتر معمولاً بیشتر از ارزهای دیجیتال دیگر است، زیرا تتر یکی از پایدارترین ارزهای دیجیتال است که با دلار آمریکا مرتبط است. انتظار می‌رود محبوبیت USDT و حجم معاملات آن روزبه‌روز افزایش پیدا کند، چون استقبال از ارزهای دیجیتال در حال افزایش است.


موقعیت ایجادشده توسط استیبل کوین‌ها باید به نفع بازار ارزهای دیجیتال باشد. روزهایی که مردم از ترس نوسانات زیاد از بازار دوری می‌کردند گذشته است. سرمایه‌گذاران اکنون می‌توانند از ارزهای دیجیتال پایدار برای جلوگیری از نوسانات بازار استفاده کنند. تتر هم یکی از همین استیبل کوین‌ها است. برای خرید این ارز دیجیتال می‌توانید به صرافی اکسبیتو بروید.

نماد دامیننس تتر چیست؟

نماد دامیننس تتر در وبسایت کوین مارکت کپ به صورت USDT.D نوشته می‌شود که با جستجوی این عبارت در وبسایت CoinMarketCap می‌توانید آن را ببینید.


انواع دامیننس تتر

در بازار ارزهای دیجیتال دو حالت وجود دارد: صعودی (Bullish) و نزولی (Bearish). وقتی بازار صعودی می‌شود، قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند. تریدرها هم در این حین برای کسب سود بیشتر تترهای خود را تبدیل به ارز دیجیتال می‌کنند. در این حالت از حجم تتر کاسته شده و به حجم کوین‌ها اضافه می‌شود. برعکس وقتی بازار نزولی باشد، تریدرها در این موقعیت ارزهای دیجیتال خود را به تتر تبدیل می‌کنند تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود. در این حالت به حجم تتر افزوده می‌شود.


پس بیایید دو حالتی که برای دامیننس تتر رخ می‌دهد را بررسی کنیم. حالت اول زمانی است که حجم تتر در بازار زیاد می‌شود و دامیننس آن بالا می‌رود. حالت دوم زمانی است که تریدرها برای دریافت سود بیشتر تترهای خود را به ارزهای دیگر تبدیل می‌کنند و از حجم تتر و درنهایت از دامیننس آن می‌کاهند. در زمانی که تتر در بازار زیاد است، افراد به جای خرید و فروش کوین‌های مختلف، بر روی تبدیل ارزهای فیات به USDT و خرید تتر رغبت بیشتری دارند.


چگونه از دامیننس تتر سیگنال بگیریم؟

همیشه یادتان باشد که وقتی می‌خواهید شروع به معامله و سرمایه‌گذاری کنید (کوتاه‌مدت یا بلندمدت) باید دامیننس تتر رو به کاهش باشد یا میل به نزول داشته باشد. در این حالت متوجه می‌شویم که در آن بازار قرار است اتفاق خوبی رخ بدهد. اما برای سیگنال خروج باید بگوییم که خروج از معامله برای معامله‌گرانی که swing trader هستند، یعنی در حال معامله و نوسان گرفتن هستند مناسب است نه هولدرها که دید سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند و منتظر رخ دادن یک اتفاق خوب هستند.


نوسان گیرها باید نمودار دامیننس تتر را ازلحاظ تکنیکالی به طور کامل بررسی کنند و مانند نمودار بیت کوین یا سایر ارزها آن را تحلیل کنند. وقتی نمودار میل به صعود داشته باشد، مثلاً قیمت به نقطه حمایت رسیده و در حال صعود است، در این زمان باید شستتان خبردار شود و منتظر دریافت تأییدیه برای خروج از بازار باشید. اگر تأییدیه را دریافت کردید، می‌توانید آماده خروج شوید، چون نوسان خود را گرفته‌اید و می‌توانید دارایی خود را به یک دارایی امن و پایدار دیگر تبدیل کنید.


شاخص تتر هم مانند شاخص دلار تاثیر مستقیمی بر بازار کریپتو دارد. زمانی که این شاخص صعودی است، بیت کوین و آلتکوین ها شروع به ریزش می‌کنند. به عبارتی زمانی که دارندگان ارز‌های دیجیتال، رمزارز‌های خود بفروشند و شروع به خرید تتر کنند، شاخص تتر صعودی می‌شود.


در حال حاضر دامیننس تتر در تایم سه روزه، در یک کانال صعودی قرار دارد و قیمت به محدوده‌های مقاومتی کانال برخورد کرده‌ و در حال رنج زدن است.

در صورتی که محدوده حمایتی 6 درصد شکسته شود، احتمال دارد قیمت تا انتهای کانال (4.79 درصد) ریزش داشته باشد.


دامیننس تتر را چطور می‌توان چک کرد؟

سرمایه‌گذاران با بررسی دامیننس تتر در کنار دامیننس بیت کوین می‌توانند دید خوبی از ارزش کل بازار به دست بیاورند. مانند بررسی سایر ارزها، نمودار دامیننس تتر را هم می‌توانید در سایت Tradingview مشاهده کنید. برای این کار کافی است نماد دامیننس تتر (USDT.D) را در این سایت جستجو کنید تا امکان مشاهده و بررسی نمودار دامیننس تتر را داشته باشید.

Dominance Tethra in TradingView


مقایسه دامیننس تتر و بیت کوین

دامیننس بیت کوین و تتر یک همبستگی معکوس دارند که منطقی است. آخرین باری که تتر حمایت خود را شکست، در 23 جولای درست قبل از افزایش 60 درصدی بیت کوین این اتفاق افتاد. جالب اینجاست که بیت کوین همچنان مانند سال گذشته در اواخر جولای در حال معامله است. بنابراین، شباهت‌های عجیبی بین این دو وجود دارد و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که تتر می‌تواند باعث صعود بیت کوین در ماه آوریل شود.


در مورد بیت کوین، بسته شدن روزانه بالای 46 هزار دلار راه را برای 53 هزار دلار و احتمالاً 60 هزار دلار در چند هفته آینده باز می‌کند. حمایت هم بین 37 تا 38 هزار دلار است. محبوبیت Tether (USDT) در فضای ارزهای دیجیتال مشخص و بی‌رقیب است. داده‌ها نشان می‌دهند که به دلیل حجم روزانه تتر، این ارز دیجیتال پر کاربرد ترین استیبل کوین است. در طول زمان ارزش تتر ثابت و برابر یک دلار بوده است. اما هدف ما در این مقاله این بود که به شما توضیح دهیم که دامیننس تتر چیست و چطور می‌توانید از دامیننس آن استفاده کنید و سیگنال خریدوفروش بگیرید. توکن‌های تتر که توسط پلتفرم رمزنگاری BitFinex توسعه‌یافته‌اند، توکن‌های اصلی شبکه Tether هستند و با نماد USDT در بازار معامله می‌شوند. برای خرید این ارز دیجیتال می‌توانید از صرافی اکسبیتو اقدام کنید.


کلام پایانی

ارز تتر با نام اختصاری USDT یک ارز دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا و مبتنی بر بلاکچین است که ارزش توکن‌های در گردش آن با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. با توجه ‌به ثبات قیمت تتر، عامل تأثیرگذار بر ارزش بازار آن تعداد ارزهای در گردش هستند. وقتی دامیننس تتر کاهش می‌یابد، به این معنی است که سرمایه‌گذاران تترهای خود را تبدیل به سایر ارزها کرده‌اند، بنابراین می‌توان برای بازار انتظار رشد داشت.


در حالت عکس، وقتی دامیننس تتر صعودی می‌شود، بدین معنی است که معامله گران ارزهای دیجیتال خود را به تتر تبدیل کرده‌اند، بنابراین می‌توان انتظار ریزش برای بازار ارزهای دیجیتال داشت. با بررسی این حالت‌ها می‌توانید زمان خرید و فروش تتر را به‌راحتی درک کنید. برای خرید ارزهای دیجیتال ازجمله تتر باید از صرافی‌های امن استفاده کنید. یکی از این صرافی‌ها که برای کاربران ایرانی طراحی شده صرافی اکسبیتو است که انجام معاملات را برای شما بسیار راحت می‌کند.