معامله‌گران همیشه به‌دنبال راه‌هایی هستند تا اطلاعات خوبی را درباره آینده ارزهای دیجیتال به دست آورند. دامیننس تتر (USDT.D) یکی از شاخص‌هایی است که به یاری تحلیلگران می‌آید و داده‌های کارآمدی را به آن‌ها ارائه می‌دهد. ازآنجایی‌که تتر (USDT) سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است و حجم معاملات بسیار بالایی دارد، شاخص‌های مربوط به این رمز ارز، به‌طور گسترده در بررسی نمودارهای بازار کریپتو، به کار گرفته می‌شوند. بااین‌حال، کارشناسان معتقدند که نباید از دامیننس تتر به‌تنهایی برای تحلیل بازار استفاده کنیم. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که این ادعا را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.


آشنایی با تتر (USDT)

آشنایی با تتر (USDT)

تتر (Tether)، با نماد اختصاری USDT، در سال 2014، با استفاده از لایه اومنی (Omni Layer) بر روی بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شد. تتر استیبل کوینی با پشتوانه ارز فیات است که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد؛ یعنی هر واحد USDT، توسط یک واحد دلار وثیقه شده است. در ابتدا، تتر قرار بود که در نقش ارزی پایدار ظاهر شود و سرمایه‌گذاران را از نوسانات زیاد بازار نجات دهد؛ بااین‌حال، به‌مرور کاربردهای این استیبل کوین افزایش یافتند. ازاین‌رو، درحال‌حاضر، تتر به‌طور گسترده مورد پذیرش جامعه کریپتو قرار گرفته و در زمینه‌های مختلفی، مانند جفت‌ارزهای معاملاتی، وام‌دهی، استیکینگ، حواله‌های برون‌مرزی، پرداخت‌های دیجیتالی و... کاربرد دارد. در سال‌های اخیر، تتر توانست به جایگاه سوم بازار ارزهای دیجیتال، بعد از بیت کوین و اتریوم، دست پیدا کند و بیشترین حجم معاملات را در سال 2023، به خود اختصاص دهد. استقبال بی‌نظیر کاربران از USDT باعث شد که بنیان‌گذاران تتر، این استیبل کوین را با شبکه‌های بلاک چین گوناگونی ادغام کنند. ازاین‌طریق، USDT در دسترس طیف وسیعی از کاربران قرار گرفت. شما نیز می‌توانید تتر را به‌راحتی و با سرعت زیادی از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید. صرافی‌ اکسبیتو از انواع شبکه انتقال تتر پشتیبانی می‌کند و امکان خرید USDT را با کمترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


دامیننس تتر (USDT.D) چیست؟

دامیننس تتر (USDT.D) چیست؟

دامیننس یا شاخص تسلط یک ارز دیجیتال نشان‌دهنده این است که چه سهمی از بازار کریپتو در اختیار رمز ارز مورد نظر قرار دارد. برای مثال، اگر دامیننس بیت کوین 50 درصد باشد، می‌فهمیم که این ارز دیجیتال نیمی از کل بازار را به خود اختصاص داده است. ازاین‌رو، دامیننس تتر نیز بیان‌کننده میزان سلطه USDT بر کل مارکت خواهد بود.


دامیننس تتر چگونه محاسبه می‌شود؟

فرمول محاسبه دامیننس یک ارز دیجیتال به این شکل است که باید ارزش بازار آن رمز ارز را بر ارزش کل بازار کریپتو تقسیم کنیم. همچنین، ارزش بازار هر ارز دیجیتال نیز با ضرب کردن تعداد توکن‌هایش در قیمت لحظه‌ای‌اش به دست می‌آید. بااین‌حال، می‌دانیم که قیمت تتر همیشه برابر با 1 دلار آمریکا است؛ پس، ارزش بازار USDT برابر با تعداد توکن‌های در گردش تتر خواهد بود. به همین ترتیب، برای محاسبه دامیننس تتر باید تعداد USDTهای در گردش را بر ارزش کل بازار کریپتو تقسیم کنیم.


البته برای اطلاع از شاخص تسلط تتر نیازی به انجام این محاسبات ندارید، بلکه با مراجعه به سایت Tradingview و جستجوی عبارت USDT.D می‌توانید نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر را مشاهده کنید.


انواع دامیننس تتر کدامند؟

انواع دامیننس تتر کدامند؟

با مراجعه به تاریخچه دامیننس تتر، دو نوع روند صعودی و نزولی را در نمودار این شاخص مشاهده می‌کنیم. از طرفی، هرکدام از این دو روند، به دو صورت جداگانه شکل می‌گیرند؛ بنابراین، با 4 نوع دامیننس تتر مواجهیم. در این بخش، انواع تسلط USDT بر بازار کریپتو را توضیح می‌دهیم:


  • دامیننس صعودی و ارزش بازار تتر صعودی: زمانی که ارزش بازار تتر صعودی باشد و ارزش کل بازار نزولی شود، با شاخص تسلط روبه‌رشد مواجه خواهیم بود. این اتفاق به ما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتالی خود را فروخته‌اند و با سرمایه‌شان به خرید USDT اقدام کرده‌اند.

  • دامیننس صعودی و ارزش بازار تتر ثابت: گاهی ارزش بازار تتر تغییری نمی‌کند و رشد دامیننس این استیبل کوین صرفاً ناشی از کاهش ارزش کل بازار است. در چنین مواقعی باید به‌سراغ سایر سناریوها برویم و علت کاهش ارزش بازار را در آن‌ها جستجو کنیم.

  • دامیننس نزولی و ارزش بازار تتر نزولی: اگر ارزش بازار تتر روبه‌کاهش باشد و ارزش کل مارکت کریپتو رشد کند، با دامیننسی نزولی مواجه خواهیم بود. از این بازار متوجه می‌شویم که سرمایه‌گذاران با تترهای خود به خرید ارزهای دیگر، مانند بیت کوین، اقدام کرده‌اند.

  • دامیننس نزولی و ارزش بازار تتر ثابت: یکی دیگر از حالت‌های نزولی شاخص تسلط تتر مربوط به زمانی است که ارزش بازار این استیبل کوین تغییر نمی‌کند، اما ارزش کل بازار رمز ارزها افزایش می‌یابد. در مواجهه با چنین نموداری، نمی‌توانیم نتیجه خاصی بگیریم و باید به‌دنبال علت در جای دیگری باشیم.

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

دامیننس تتر تحت‌تأثیر عوامل مختلفی نوسان می‌کند. ازآنجایی‌که شاخص تسلط USDT برای تحلیلگران اهمیت زیادی دارد، در این بخش، به عوامل موثر بر آن خواهیم پرداخت:


  • تقاضا برای سایر ارزها: می‌دانیم که سرمایه‌گذاران با تترهای خود، به خرید سایر رمز ارزها اقدام می‌کنند. در نتیجه، کاهش دامیننس تتر می‌تواند ناشی از سرمایه‌گذاری روی مابقی دارایی‌های دیجیتال باشد. در سوی مقابل، افزایش تسلط USDT هم نشان‌دهنده فروش ارزهای دیجیتال دیگر است.

  • ورود نقدینگی: بسیاری از افرادی که در بازار کریپتو فعالیتی ندارند، با تتر آشنا هستند و این رمز ارز را به‌جای دلار خریداری می‌کنند. این اقدام سرمایه‌گذاران نیز باعث رشد دامیننس USDT می‌شود.

  • وضعیت استیبل کوین‌ها: اگرچه تتر سرشناس‌ترین استیبل کوین است؛ اما برخی از کاربران، سایر ارزهای پایدار را ترجیح می‌دهند. ازاین‌رو، دامیننس USDT از خرید یا فروش سایر استیبل کوین‌ها نیز اثر می‌پذیرد.

  • اتفاقات کریپتو: رخدادهایی، مثل ورشکستگی صرافی‌ها، کاربران را نسبت به کل بازار ارزهای دیجیتال بدبین می‌کنند. در این مواقع، بسیاری از کاربران تترهای خود را می‌فروشند و از مارکت خارج می‌شوند؛ بنابراین، دامیننس USDT نیز کاهش پیدا می‌کند.

دامیننس تتر چه کمکی به تحلیل بازار می‌کند؟

دامیننس تتر چه کمکی به تحلیل بازار می‌کند؟

دامیننس تتر یکی از شاخص‌های مهم بازار است و تحلیلگران، در بسیاری از مواقع، آن را زیر نظر می‌گیرند. بنابراین، باید ببینیم که این نمودار چه اطلاعاتی را به ما ارائه می‌دهد و چگونه به ما کمک می‌کند.


شناخت روندها

دیدیم که دامیننس تتر دقیقاً برخلاف قیمت ارزهای دیجیتال نوسان می‌کند؛ یعنی بین شاخص تسلط USDT و نرخ سایر رمز ارزها همبستگی معکوسی برقرار است. به‌این‌ترتیب، زمانی که یک روند قیمتی را در بیت کوین، اتریوم و... مشاهده می‌کنید، برای اینکه از تشخیص خود مطمئن شوید، می‌توانید دامیننس تتر را هم زیر نظر بگیرید. برای مثال، اگر قیمت بیت کوین صعودی شود و USDT.D نزولی باشد، می‌فهمیم که روند حرکتی BTC را درست تشخیص داده‌ایم.


کف‌ها و سقف‌های قیمت

⚠️ازآنجایی‌که نمودار دامیننس تتر تصویر آینه‌ای قیمت سایر رمز ارزها را به ما نشان می‌دهد، وقتی در نرخ ارزهای دیگر قله‌ای را ببینیم، در USDT.D شاهد یک کف قیمتی خواهیم بود. این نکته در مورد کف قیمتی و سقف دامیننس هم صدق می‌کند. پس، با این کف‌ها و سقف‌ها می‌توانیم خطوط حمایت و مقاومتی را رسم کنیم و تحلیل‌های قدرتمندتری را انجام دهیم.

الگوهای کندل استیک

برخی از تحلیلگران، از الگوهای کندل استیک برای پیش‌بینی آینده قیمت استفاده می‌کنند. الگوهای دامیننس تتر دقیقاً معکوس الگوهای قیمتی بیت کوین هستند. به‌این‌ترتیب، می‌توان هر دو نمودار را زیر نظر گرفت و به نتایج مطلوب‌تری درباره آینده قیمت رمز ارزها دست یافت.


چرا نباید از دامیننس تتر به تنهایی برای تحلیل بازار استفاده کرد؟

در بخش قبلی، بررسی کردیم که دامیننس تتر چه کمکی به ما می‌کند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که نباید از دامیننس تتر به‌تنهایی برای تحلیل بازار استفاده کنید. برای اینکه علت این موضوع را توضیح دهیم، قصد داریم که به مقایسه نمودار قیمت بیت کوین و دامیننس تتر بپردازیم.


برای این کار، به سایت Tradingview می‌رویم و نمودار دامیننس تتر (USDT.D) را جستجو می‌کنیم. دراین‌صورت، با تصویر زیر مواجه خواهیم شد.


چرا نباید از دامیننس تتر به تنهایی برای تحلیل بازار استفاده کرد؟

سپس، همین جستجو را برای نمودار قیمت بیت کوین انجام می‌دهیم. در تصویر زیر، چارت BTC/USDT را مشاهده می‌کنید.


چرا نباید از دامیننس تتر به تنهایی برای تحلیل بازار استفاده کرد؟ (2)

همان‌طور که در دو تصویر فوق می‌بینید، این دو نمودار نسبت به یکدیگر وضعیتی آینه‌ای دارند. اگر بیشتر دقت کنید، متوجه می‌شوید که هردوی آن‌ها درحال تشکیل کندل استیک‌هایی هستند که در جهت مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند. همچنین، طول همه این کندل‌ها تقریباً با یکدیگر برابر است.


از طرفی، می‌دانید که ما برای پیش‌بینی آینده قیمت بیت کوین، به اطلاعاتی نیاز داریم که پیش از آغاز حرکت قیمت به دست ما برسند. بااین‌حال، نمودارهای USDT.D و BTC/USDT دقیقاً هم‌زمان نوسان می‌کنند. پس، ما نمی‌توانیم با استفاده از آن‌ها، نتیجه‌ای درباره حرکات آتی قیمت بگیریم. از این نکته می‌فهمیم که دامیننس تتر به‌تنهایی برای تحلیل بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کاربرد ندارد. البته شما می‌توانید با مراجعه به این نمودار، تحلیل‌های خود را قوام ببخشید و دید بهتری نسبت به روندها پیدا کنید. بنابراین، بهتر است که تحلیل شاخص تسلط USDT را با سایر بررسی‌های فنی و پرایس اکشن ترکیب کنید.


سخن پایانی


تتر (USDT) به‌طور مداوم شهرت خود را افزایش می‌دهد و حالا دیگر افرادی خارج از دنیای کریپتو هم این استیبل کوین را می‌شناسند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. قدرت تتر باعث شده است که این رمز ارز به یکی از بازیگران اصلی بازار کریپتو تبدیل شود. ازاین‌رو، USDT تسلط بالایی بر کل مارکت دارد و دامیننس تتر که نشان‌دهنده میزان این سلطه است، اطلاعات خوبی را درباره بازار به ما ارائه می‌دهد. بااین‌حال، نوسانات این شاخص هم‌زمان با حرکات قیمت سایر ارزهای دیجیتال انجام می‌شوند؛ به همین خاطر، نمی‌توانیم برای تحلیل نمودار قیمت، به دامیننس تتر اکتفا کنیم.