تتر (USDT) به‌عنوان استیبل کوینی با قیمت دلار آمریکا، یکی از مهم‌ترین رمز ارزهای بازار کریپتو است. تقریباً هر کسی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، بارها به خرید و فروش USDT اقدام کرده که این مسئله، اهمیت تتر را نشان می‌دهد. از زمان راه‌اندازی تتر تا کنون، این ارز دیجیتال به‌طور گسترده مورد پذیرش سرمایه‌گذاران، تریدرها و کاربران کریپتو قرار گرفته و توانسته به سومین رمز ارز بزرگ دنیا تبدیل شود.


یکی از معیارهای مهمی که درباره تتر وجود دارد، دامیننس (Dominance) آن است. دامیننس تتر اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار تحلیلگران می‌گذارد و با استفاده از آن می‌توان تصمیمات خوبی را برای سرمایه‌گذاری و یا خروج از بازار گرفت. به همین خاطر، در این مقاله بررسی می‌کنیم که نحوه محاسبه دامیننس تتر چگونه است و این معیار چه اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارد.


آشنایی با تتر USDT

آشنایی با تتر USDT

تتر (Tether)، با نماد اختصاری USDT، اولین استیبل کوینی است که به بازار کریپتو آمد و قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد. تتر به دسته‌ای از استیبل کوین‌ها تعلق دارد که توسط ارزهای فیات وثیقه می‌شوند؛ یعنی بابت هر واحد USDT، یک واحد دلار آمریکا در ذخایر شرکت تتر وجود دارد. از زمان پیدایش USDT تا کنون، این رمز ارز موفق شده به سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا، بعد از بیت کوین و اتریوم، تبدیل شده و در جایگاه نخست استیبل کوین‌ها قرار بگیرد.


درحال‌حاضر، تتر در زمینه‌های مختلفی مانند سرمایه‌گذاری، تشکیل جفت‌های معاملاتی، وام‌دهی ارز دیجیتال، استخرهای نقدینگی و... کاربرد دارد. به همین خاطر، بنیان‌گذاران تتر این استیبل کوین را بر روی انواع شبکه بلاک چین راه‌اندازی کرده‌اند تا همه کاربران کریپتو به آن دسترسی داشته باشند و از مزایایش بهره‌مند شوند. شما نیز می‌توانید تتر را به‌راحتی از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو با کمترین قیمت و کارمزد خریداری کرده و از این ارز پایدار در حوزه‌های مختلف مورد نیازتان استفاده کنید.


دامیننس تتر چیست؟

به‌طور کلی، منظور از دامیننس یک ارز دیجیتال، میزان تسلط آن بر بازار کریپتو است. دامیننس تتر نیز نشان‌دهنده مقدار سلطه USDT بر بازار ارزهای دیجیتال بوده و تا حدودی قدرت این استیبل کوین را هم به ما نشان می‌دهد. برای مثال، اگر دامیننس تتر 50 درصد باشد، می‌فهمیم که نیمی از ارزش بازار کریپتو در اختیار این استیبل کوین محبوب قرار دارد. البته مفهوم دامیننس یا تسلط، به تتر محدود نمی‌شود و می‌توان آن را برای ارزهای دیگر نیز در نظر گرفت.


چرا دامیننس تتر اهمیت دارد؟

چرا دامیننس تتر اهمیت دارد؟

اصولاً تتر برای ایجاد آرامش در بازار پرتلاطم ارزهای دیجیتال پایه‌گذاری شد. ازآنجایی‌که این رمز ارز همیشه قیمت ثابتی دارد، هر زمانی که سرمایه‌گذاران با بازاری نزولی مواجه می‌شوند، سرمایه خود را از بازار بیرون کشیده و آن را به تتر تبدیل می‌کنند. پس، با افزایش دامیننس تتر، تقاضا برای خرید سایر ارزها کاهش یافته و با کاهش تسلط USDT، میزان تقاضا برای آلت کوین‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی، تقاضا برای یک ارز، تأثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد. به‌این‌ترتیب، می‌توانیم نتیجه بگیریم که دامیننس تتر همبستگی معکوسی با بقیه‌ی قیمت ارزهای دیجیتال خواهد داشت.


بسیاری از تحلیلگران از این معیار برای تشخیص روندهای آتی بازار کریپتو استفاده می‌کنند. بااین‌حال، گاهی تغییر دامیننس به‌خاطر کاهش ارزش کل بازار رخ می‌دهد و ربطی به افزایش سرمایه‌گذاری روی تتر ندارد؛ در چنین مواقعی، نمی‌توان بر اساس میزان تسلط USDT، در مورد قیمت سایر ارزهای دیجیتال تصمیم گرفت.


نحوه محاسبه دامیننس تتر چگونه است؟

برای محاسبه دامیننس هر ارز دیجیتالی، باید ارزش بازار آن رمز ارز را بر کل ارزش بازار کریپتو تقسیم کنیم. ازاین‌طریق، مقدار تسلط آن ارز بر بازار به دست می‌آید. از طرفی، برای محاسبه ارزش بازار یک رمز ارز نیز باید تعداد توکن‌های آن را در قیمت فعلی‌اش ضرب کنیم.


می‌دانیم که قیمت تتر برابر با 1 دلار آمریکا دارد؛ پس، ارزش بازار این استیبل کوین، برابر با تعداد توکن‌های در گردش آن است. حالا برای محاسبه دامیننس تتر، باید تعداد این توکن‌ها را بر کل ارزش بازار کریپتو تقسیم کنیم.


نحوه محاسبه دامیننس تتر به‌صورت عملی.

نحوه محاسبه دامیننس تتر به‌صورت عملی

برای اینکه با نحوه محاسبه دامیننس تتر بهتر آشنا شوید، قصد داریم که در این بخش، میزان تسلط USDT بر بازار را با استفاده از داده‌های آنلاین به دست آوریم. درحال‌حاضر (21 نوامبر 2023)، تعداد توکن‌های در گردش تتر حدود 88 میلیارد واحد است. قیمت هر واحد تتر نیز برابر با 1 دلار بوده و در نتیجه، با ضرب این نرخ در تعداد توکن‌ها، ارزش بازار USDT به دست می‌آید.


حالا برای محاسبه دامیننس تتر، باید ارزش بازار آن را بر کل ارزش بازار کریپتو تقسیم کنیم. از طرفی، با مراجعه به داده‌های آنلاین، ارزش کل بازار برابر با 1.435 تریلیون دلار مشاهده می‌شود. پس، با تقسیم ارزش بازار تتر بر ارزش کل کریپتو، دامیننس تتر در حدود 6.1 درصد به دست خواهد آمد.


البته برای محاسبه دامیننس تتر، نیازی نیست که چنین محاسباتی را انجام دهید، بلکه با مراجعه به نمودار تسلط USDT بر بازار نیز می‌توانید این معیار را به‌صورت آنلاین مشاهده کنید. برای این کار، کافی است که به سایت Tradingview.com بروید و در نوار جستجو، عبارت USDT.D را تایپ کنید. به‌این‌ترتیب، نمودار تاریخچه دامیننس تتر به شما نمایش داده خواهد شد.


انواع دامیننس تتر کدامند؟

اصولاً 4 نوع دامیننس را برای تتر متصور هستیم که هرکدام از آن‌ها، تفسیر جداگانه‌ای را از بازار به ما ارائه می‌کنند. این 4 نوع دامیننس تتر به شرح زیر هستند:


  • ارزش تتر صعودی، ارزش بازار نزولی: درصورتی‌که ارزش بازار تتر زیاد شود و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال کاهش داشته باشد، دامیننس USDT روندی صعودی را در پیش می‌گیرد. این مسئله نشان می‌دهد که معامله‌گران ارزهای خود را فروخته و به‌جایشان USDT خریده‌اند. ازاین‌طریق، می‌فهمیم که تقاضا برای سایر رمز ارزها کاهش یافته و احتمالاً قیمت آن‌ها نیز نزولی خواهد شد.

  • ارزش تتر ثابت، ارزش بازار نزولی: اگر ارزش بازار USDT ثابت باشد و ارزش کل بازار کریپتو نزولی شود، دامیننس تتر با رشد مواجه خواهد شد. بااین‌حال، از این مسئله، نمی‌توانیم در مورد تغییرات میزان تقاضا و قیمت ارزها به نتیجه‌ای برسیم.

  • ارزش تتر نزولی، ارزش بازار صعودی: در مواقعی که ارزش کل بازار صعودی بوده و ارزش بازار تتر کاهش یابد، دامیننس تتر روندی نزولی را در پیش می‌گیرد. از این اتفاق می‌توانیم بفهمیم که تریدرها تترهای خود را با سایر ارزهای دیجیتال تعویض کرده‌اند. احتمالاً این رخداد نویدبخش افزایش تقاضا و قیمت رمز ارزهای دیگر خواهد بود.

  • ارزش تتر ثابت، ارزش بازار صعودی: گاهی پیش می‌آید که ارزش بازار تتر تغییر نمی‌کند، اما ارزش کل بازار کریپتو صعودی می‌شود. به‌این‌ترتیب، دامیننس تتر نزولی خواهد شد، اما اطلاعاتی را درباره تغییرات تقاضا و قیمت به ما ارائه نمی‌دهد.

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

عوامل گوناگونی بر روی دامیننس تتر اثر دارند که باید آن‌ها را در این بخش، بررسی کنیم:


  • ورود پول نقد: گاهی افزایش دامیننس تتر ناشی از ورود پول نقد به بازار کریپتو است. ازآنجایی‌که در کشورهایی، مانند ایران، بسیاری از افراد تتر را به‌جای دلار خریداری می‌کنند، این مسئله می‌تواند بر روی USDT.D اثر بگذارد.

  • تغییرات تقاضا: دیدیم که تغییرات تقاضا برای سایر رمز ارزها بر روی دامیننس تتر تأثیری معکوس دارد.

  • سلطه سایر استیبل کوین‌ها: بدبینی نسبت به هرکدام از استیبل کوین‌ها، باعث افزایش گرایش کاربران به سایر ارزهای پایدار خواهد شد. ازاین‌رو، گاهی تغییرات دامیننس تتر از تمایل کاربران به سایر استیبل کوین‌ها و یا بدبینی این افراد نسبت به آن‌ها ناشی می‌شود.

  • وقایع مهم: اتفاقاتی، مانند ورشکستگی صرافی FTX، موجی از بدگمانی را در کاربران ایجاد کرده و باعث می‌شود که این افراد به فروش تتر و خروج از بازار کریپتو اقدام کنند.

سخن پایانی


تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا است که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد. دامیننس تتر که نشان‌دهنده میزان تسلط این رمز ارز بر بازار است، اطلاعات خوبی را در زمینه میزان تقاضا برای سایر رمز ارزها به ما ارائه می‌دهد. نحوه محاسبه دامیننس تتر به‌این‌صورت است که باید ارزش بازار این استیبل کوین را بر ارزش کل بازار کریپتو تقسیم کنید. در ضمن، با مراجعه به سایت Tradingview و جستجوی عبارت USDT.D نیز به نمودار تاریخی میزان تسلط USDT بر بازار دسترسی خواهید داشت.