وقتی صحبت از بازار ارزهای دیجیتال می‌شود، بسیاری از افراد بلافاصله به یاد بیت کوین (Bitcoin) می‌افتند. در واقع، آن‌قدر بیت کوین در این زمینه شهرت دارد که گاهی مترادف با دنیای رمز ارزها فرض می‌شود. بااین‌حال، ارزهای دیجیتال مهم دیگری نیز وجود دارند که نقش آن‌ها در امور مالی غیرمتمرکز انکارناپذیر است. در این میان، یکی از بازیگران اصلی بازار کریپتو، تتر (Tether) محسوب می‌شود.

تتر که استیبل کوینی با قیمتی برابر با دلار آمریکا است، در سال‌های اخیر، آن‌قدر شهرت کسب کرده که توانسته در جایگاه سوم بازار، پس از بیت کوین و اتریوم، قرار بگیرد. اگرچه خود تتر به‌طور گسترده توسط سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و کاربران به کار گرفته می‌شود، اما اطلاعات مربوط به این رمز ارز نیز به تحلیل ما در مورد بیت کوین و سایر رمز ارزها کمک می‌کنند. یکی از این شاخص‌ها، دامیننس تتر (USDT.D) است که تسلط این استیبل کوین را بر کل بازار نشان می‌دهد. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که رابطه دامیننس تتر و بیت کوین با یکدیگر را مورد بررسی قرار دهیم.


آشنایی با تتر (USDT)

آشنایی با تتر (USDT)

تتر (Tether)، با نماد اختصاری USDT، اولین و سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است که در سال 2014 پایه‌گذاری شد. قیمت تتر به‌عنوان استیبل کوینی با پشتوانه فیات، برابر با 1 دلار آمریکا دارد و به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار آمریکا در خزانه این شرکت نگهداری می‌شود. در ابتدا، این رمز ارز با استفاده از لایه اومنی (Omni) بر روی بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شد؛ اما استقبال گسترده کاربران کریپتو، مدیران تتر را مجبور کرد که USDT را بر روی تعداد زیادی از شبکه‌ها مستقر کنند.


اگرچه تتر همیشه بزرگ‌ترین استیبل کوین، از نظر ارزش بازار، بوده است؛ اما عدم شفافیت درباره پشتوانه این رمز ارز سبب شده که بدبینی‌هایی نیز در مورد USDT وجود داشته باشد. برخی از افراد اعتقاد دارند که تتر با ترکیبی از دلار، ارزهای فیات و اوراق بهادار وثیقه شده و بعضی دیگر معتقدند که اصلاً هیچ پشتوانه‌ای برای این رمز ارز وجود ندارد. بااین‌حال، با تغییر مدیرعامل شرکت تتر، این گمانه‌زنی‌ها به پایان رسید و گزارش کاملی از پشتوانه USDT منتشر شد. ازاین‌طریق، همه‌ی کاربران فهمیدند که تتر نه‌تنها به‌طور کامل با دلار آمریکا وثیقه شده، بلکه نسبت به USDT موجود در گردش بازار، پشتوانه بیشتری نیز در خزانه این شرکت وجود دارد.


دامیننس تتر (USDT.D) چیست؟

در حالت کلی، دامیننس هر ارز دیجیتال نشان‌دهنده میزان تسلط آن رمز ارز بر کل بازار کریپتو است. برای مثال، اگر دامیننس بیت کوین 50 درصد باشد، نتیجه می‌گیریم که نیمی از ارزش بازار کریپتو در اختیار بیت کوین قرار دارد.


تتر نیز از این قضیه مستثنا نیست و دامیننس USDT بیانگر میزان سلطه این استیبل کوین بر بازار کریپتو است. در سال‌های اخیر، دامیننس تتر تغییرات زیادی را تجربه کرده؛ اما همیشه روند خوبی را داشته و نسبت به سایر استیبل کوین‌ها، بیشترین سلطه را بر بازار کریپتو به خود اختصاص داده است.


دامیننس تتر چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه دامیننس یک ارز دیجیتال، باید ارزش بازار آن را بر ارزش کل بازار کریپتو تقسیم کنیم. همچنین، ارزش بازار یک رمز ارز نیز از حاصلضرب تعداد توکن‌هایش در قیمت لحظه‌ای آن ارز به دست می‌آید. ازآنجایی‌که تتر همیشه قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد، پس ارزش بازار آن برابر با تعداد کوین‌های در گردش USDT است. برای محاسبه دامیننس تتر هم باید تعداد این کوین‌ها را بر ارزش کل بازار تقسیم کنیم. علاوه‌بر آن، با مراجعه به سایت Tradingview و جستجوی عبارت USDT.D نیز می‌توانید نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر را مشاهده کنید.


نواع دامیننس تتر کدامند؟

انواع دامیننس تتر کدامند؟

به‌طور کلی، 4 نوع دامیننس تتر در بازار شناسایی می‌شوند که هرکدام اطلاعات جداگانه‌ای را به ما ارائه می‌دهند. این موارد عبارت‌اند از:


  • تتر صعودی، کل بازار نزولی: درصورتی‌که ارزش بازار تتر افزایش یافته و ارزش کل بازار کریپتو کم شود، دامیننس تتر صعودی خواهد بود. از این اتفاق می‌توانیم نتیجه بگیریم که کاربران سایر ارزهای خود را فروخته و به‌جایشان تتر خریده‌اند. در نتیجه، با کاهش تقاضا برای سایر رمز ارزها، احتمال کاهش قیمت آن‌ها وجود دارد.

  • تتر ثابت، کل بازار نزولی: اگر ارزش بازار تتر ثابت باشد و ارزش کل بازار رمز ارزها نزولی شود، باز هم دامیننس USDT افزایش خواهد یافت. بااین‌حال، احتمال دارد که این تغییرات به‌خاطر اتفاقات دیگری باشند؛ بنابراین، تغییرات تقاضا و قیمت را به ما نشان نمی‌دهند.

  • تتر نزولی، کل بازار صعودی: در مواقعی که ارزش بازار تتر کاهش یافته و ارزش کل بازار زیاد می‌شود، دامیننس USDT نزولی خواهد بود. به‌ نظر می‌رسد که این رخداد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فروش تتر و خرید سایر رمز ارزها باشد. به‌این‌ترتیب، افزایش تقاضا برای ارزهای دیگر، باعث رشد قیمت آن‌ها می‌شود.

  • تتر ثابت، کل بازار صعودی: اگر نزولی شدن دامیننس تتر فقط به‌خاطر افزایش ارزش کل بازار باشد و تغییراتی در ارزش بازار USDT ایجاد نشود، نتیجه‌ی خاصی در مورد تغییرات قیمت سایر رمز ارزها به دست نمی‌آید.

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

دیدیم که تغییرات تقاضا برای سایر رمز ارزها بر روی دامیننس تتر اثر می‌گذارند؛ اما عوامل موثر بر این شاخص به همین‌جا ختم نمی‌شوند. ازاین‌رو، در این بخش، به سایر عوامل موثر بر دامیننس تتر می‌پردازیم:


  • ورود نقدینگی: در بسیاری از موارد، افزایش ارزش بازار تتر ناشی از خرید این استیبل کوین توسط افرادی است که در بازار کریپتو فعالیتی ندارند. در واقع، این افراد تتر را جایگزینی برای دلار آمریکا به حساب می‌آورند.

  • رویدادهای کریپتو: اتفاقات مهمی، مانند سقوط UST، باعث تغییر در دیدگاه کاربران کریپتو می‌شوند و ممکن است که بر روی دامیننس تتر نیز اثر بگذارند.

  • تسلط سایر استیبل کوین‌ها: گاهی کاربران به این نتیجه می‌رسند که یک استیبل کوین امنیت بالاتری دارد؛ در نتیجه، سرمایه‌ی خود را از یک ارز پایدار به گزینه دیگری انتقال می‌دهند. برای مثال، ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» که از پشتوانه یو اس دی کوین (USDC) محافظت می‌کرد، باعث افزایش استقبال از تتر شد.

رابطه دامیننس تتر و بیت کوین با یکدیگر چیست؟

به‌صورت تئوری، صحبت‌های زیادی در مورد ارتباط نمودار دامیننس تتر و بیت کوین می‌شود؛ بااین‌حال، ما در این مقاله قصد داریم که به‌طور عملی، این ارتباط را کشف کنیم. ازاین‌رو، نمودارهای دامیننس تتر، دامیننس بیت کوین و قیمت بیت کوین را بر روی یک چارت قرار می‌دهیم تا بتوانیم ارتباط این 3 با یکدیگر را بررسی کنیم.


به‌این‌ترتیب، در تایم‌لاین ماهانه، با چارت زیر مواجه می‌شویم که در آن، بالاترین نمودار دامیننس تتر، نمودار میانی دامیننس بیت کوین و پایین‌ترین نمودار قیمت بیت کوین است.


بیت کوین و پایین‌ترین نمودار قیمت بیت کوین است

می‌بینید که این نمودارها، در تایم ماهانه، نوسانات زیادی را نشان می‌دهند و تا زمانی‌ که ما نتوانیم بین این حرکت‌ها، ارتباطی را بیابیم، با تحلیلی منطقی مواجه نخواهیم بود. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که بین دامیننس تتر و قیمت بیت کوین ارتباطی وجود دارد.


معمولاً در این زمینه می‌شنویم که دامیننس تتر می‌تواند به ما در زمینه تحلیل روندهای صعودی و نزولی کمک کند؛ اما چیزی که ما در این تحلیل به دست می‌آوریم، کمی متفاوت خواهد بود. همان‌طور که می‌بینید، در این تحلیل، از خطوط حمایت و مقاومت استفاده نخواهیم کرد.


حمایت و مقاومت استفاده نخواهیم کرد

در تصویر فوق، به دور دو ماه از نمودار قیمت بیت کوین خط کشیده‌ایم. مشاهده می‌کنید که BTC در این دو ماه سعی کرده روندی صعودی را در پیش بگیرد و هم‌زمان دامیننس تتر نیز کاهش یافته است. حالا اگر همین‌طور در نمودار جلو برویم، می‌بینیم که چندین کف و قله قیمتی به ثبت رسیده‌اند. کافی است که همین‌جا به نمودار دامیننس تتر نیز نگاه کنید، خواهید دید که کف‌ها و قله‌ها در این نمودار، نسبت به قیمت بیت کوین، کاملاً آینه‌ای هستند. یعنی هرجا بیت کوین کف قیمتی را ثبت کرده، دامیننس تتر قله‌ای داشته است و برعکس. در نتیجه، با فروش بیت کوین، دامیننس تتر افزایش می‌یابد و با خرید بیت کوین، تسلط USDT کاهش خواهد یافت.


⚠️این اتفاق به‌هیچ‌وجه عجیب نیست و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران با فروش بیت کوین به خرید تتر اقدام می‌کنند و در سوی مقابل، با تترهایشان بیت کوین می‌خرند. بااین‌حال، نکته قابل توجه این است که از دامیننس تتر، نمی‌توانیم برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین استفاده کنیم؛ زیرا دقیقاً این دو نمودار به‌صورت آینه‌ای و هم‌زمان حرکت می‌کنند. ازآنجایی‌که این حرکت‌ها نسبت به یکدیگر تأخیر ندارند، طبیعتاً به ما در پیش‌بینی آینده قیمت هم کمک نمی‌کنند.

حالا به‌سراغ نمودار میانی، یعنی دامیننس بیت کوین، می‌رویم.


حالا به‌سراغ نمودار میانی، یعنی دامیننس بیت کوین، می‌رویم

به محدوده‌ای که در عکس فوق علامت زده‌ایم، توجه کنید. در ابتدا که بیت کوین شروع به ریزش کرده است، دامیننس آن افزایش می‌یابد. این اتفاق کاملاً طبیعی است؛ چراکه آلت کوین‌ها همیشه زودتر به ریزش بازار واکنش نشان می‌دهند و کاهش ارزش آلت کوین‌ها، باعث افزایش موقتی دامیننس بیت کوین می‌شود. در نتیجه، این نمودار نیز نمی‌تواند اطلاعاتی را برای پیش‌بینی آینده قیمت به ما ارائه دهد. در ادامه تحلیل، به تایم‌فریم روزانه می‌رویم.


در ادامه تحلیل، به تایم‌فریم روزانه می‌رویم.

بااین‌حال، در این چارت هم صرفاً بزرگ‌نمایی چارت قبلی را مشاهده می‌کنیم. بنابراین، اطلاعات مفیدی از این تایم‌فریم به دست نمی‌آوریم. ازآنجایی‌که این نمودارها به‌صورت کاملاً هم‌زمان نوسان می‌کنند، استفاده از آن‌ها برای پیش‌بینی قیمت، صرفاً ما را به اشتباه خواهد انداخت.


برای پیش‌بینی قیمت، صرفاً ما را به اشتباه خواهد انداخت.

در ادامه، برای اینکه تمام زوایای کار را سنجیده باشیم، مانند تصویر فوق، نمودار قیمت بیت کوین را حذف می‌کنیم. با مقایسه دامیننس تتر و تسلط بیت کوین، هیچ همبستگی خاصی را بین آن‌ها مشاهده نخواهیم کرد.


حالا، نمودار دامیننس بیت کوین را هم حذف می‌کنیم.


حالا، نمودار دامیننس بیت کوین را هم حذف می‌کنیم

همان‌طور که می‌بینید، نمودار دامیننس تتر دقیقاً تصویر آینه‌ای نمودار بیت کوین در زمان واقعی است. پس، تسلط USDT نمی‌تواند اطلاعاتی را درباره آینده بیت کوین به ما ارائه دهد. ازاین‌رو، بهترین روش برای تشخیص آینده BTC استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و پرایس اکشن است. البته گاهی می‌توان از دامیننس بیت کوین درباره حرکت آلت کوین‌ها اطلاعاتی را به دست آورد که این داده‌ها در مدیریت سبد سرمایه به ما کمک می‌کنند.


شما نیز می‌توانید با خرید تتر و سایر رمز ارزها از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، سبد سرمایه سودآوری را برای خود تنظیم کنید. اکسبیتو به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی دانش‌بنیان، امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف را با بهترین قیمت و کمترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


سخن پایانی


تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است که به‌طور گسترده توسط کاربران کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رمز ارز که قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد، یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد نقدینگی در بازار کریپتو است. ازاین‌رو، با افزایش تسلط این رمز ارز بر بازار، قیمت سایر ارزها کاهش یافته و با کاهش دامیننس تتر، قیمت توکن‌های دیگر زیاد می‌شود. بااین‌حال، با بررسی ارتباط دامیننس تتر و بیت کوین، دیدیم که این همبستگی به‌صورت هم‌زمان رخ می‌دهد و نمی‌تواند عاملی برای پیش‌بینی قیمت باشد.