از سال 2014 که تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT پایه‌گذاری شد، روزبه‌روز بر شهرت این استیبل کوین افزوده می‌شود؛ به‌طوری که درحال‌حاضر این رمز ارز به سومین کوین بزرگ دنیا، بعد از بیت کوین و اتریوم، تبدیل شده است. قدرت بلامنازع تتر در میان استیبل کوین‌ها سبب می‌شود که این ارز دیجیتال یکی از بازیگران اصلی بازار کریپتو و حتی اقتصاد جهان باشد.


یکی از شاخصه‌های مهم تتر مربوط به دامیننس این رمز ارز است. تحلیلگرانی که سابقه‌ی زیادی در بازارهای مالی دارند، همیشه به دامیننس تتر توجه می‌کنند. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که به کاربرد دامیننس تتر بپردازیم تا شما را با این شاخصه USDT بیشتر آشنا کنیم.


آشنایی بیشتر با تتر USDT

آشنایی بیشتر با تتر USDT

تتر (USDT) استیبل کوینی است که اولین‌بار، در سال 2014، با استفاده از لایه اومنی (Omni Layer) بر روی بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شد. این استیبل کوین که به قیمت دلار آمریکا متصل شده است، از پشتوانه ارزهای فیات بهره می‌برد؛ یعنی به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار آمریکا در خزانه شرکت تتر نگهداری می‌شود.


ازآنجایی‌که تتر ارزش دلار را در بازار کریپتو نمایندگی می‌کند، به‌طور گسترده توسط سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و کاربران امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود. این مسئله باعث شده است که شرکت تتر، USDT را بر روی انواع شبکه‌های بلاک چین راه‌اندازی کند. به‌این‌ترتیب، این استیبل کوین در دسترس تمام کاربران کریپتو قرار گرفته است. در همین راستا، صرافی ایرانی ارز دیجیتال اکسبیتو نیز از انواع شبکه‌های تتر پشتیبانی کرده و شما به‌راحتی می‌توانید با کمترین قیمت و کارمزد USDT را در این صرافی معامله کنید.


دامیننس ارز دیجیتال چیست؟

در حالت کلی، دامیننس (Dominance) به تسلط ارزهای دیجیتال بر بازار اشاره دارد. برای مثال، دامیننس بیت کوین نشان می‌دهد که چه سهمی از بازار رمز ارزها در اختیار BTC قرار گرفته است. برای محاسبه دامیننس یک ارز دیجیتال باید ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) آن را بر ارزش کل بازار کریپتو تقسیم کنیم. همچنین، ارزش بازار هر رمز ارز نیز بر اساس حاصلضرب تعداد توکن‌های آن در قیمتش به دست می‌آید.


دامیننس تتر چیست؟

تتر نیز به‌عنوان یک ارز رمزنگاری‌شده دارای دامیننسی در بازار کریپتو است که سلطه‌ی این رمز ارز را بر کل بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد. از طرفی، ارزش بازار رمز ارزها بر حسب دلار محاسبه می‌شود و USDT نیز همیشه قیمتی برابر با 1 دلار دارد؛ بنابراین، ارزش بازار تتر برابر با کل تعداد توکن‌های در گردش آن است. حالا برای محاسبه دامیننس تتر، باید تعداد این توکن‌ها را بر کل ارزش بازار کریپتو تقسیم کنیم.


انواع دامیننس تتر کدامند؟

انواع دامیننس تتر کدامند؟

کارشناسان چهار نوع دامیننس را برای تتر در نظر گرفته و بر اساس آن‌ها، تحلیل‌های خود را ارائه می‌دهند. این چهار نوع دامیننس تتر عبارت‌اند از:


  • صعودی با افزایش ارزش بازار تتر:زمانی که ارزش بازار تتر افزایش می‌یابد و ارزش کل بازار کریپتو کاهش پیدا می‌کند، دامیننس تتر روندی صعودی را در پیش می‌گیرد. در این مواقع، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تریدرها سرمایه‌ی خود را از بازار بیرون کشیده و آن را به تتر تبدیل کرده‌اند. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای سایر رمز ارزها و پایین آمدن قیمت‌ آن‌ها باشد.

  • صعودی با ارزش بازار ثابت تتر:وقتی ارزش بازار تتر ثابت بماند و ارزش کل بازار کریپتو کاهش پیدا کند، باز هم دامیننس تتر صعودی خواهد شد. بااین‌حال، این مسئله کاهش فروش سایر ارزها و خرید تتر را نشان نمی‌دهد. به همین خاطر، نمی‌توان تحلیل دقیقی را از آن به دست آورد

  • نزولی با کاهش ارزش بازار تتر:در مواقعی که ارزش بازار تتر کم شده و ارزش کل بازار کریپتو افزایش می‌یابد، دامیننس تتر نزولی خواهد شد. از این اتفاق، کارشناسان تحلیل می‌کنند که تریدرها تترهای خود را فروخته‌ و روی سایر رمز ارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در نتیجه، با افزایش تقاضا برای سایر ارزهای دیجیتال، می‌توان انتظار داشت که قیمت آن‌ها افزایش پیدا کند.

  • نزولی با ارزش بازار ثابت تتر: اگر ارزش کل بازار کریپتو افزایش پیدا کند، اما ارزش بازار USDT تغییری نداشته باشد، دامیننس تتر روندی نزولی را در پیش خواهد گرفت. ازآنجایی‌که در چنین مواقعی نمی‌توانیم تغییرات تقاضا را متوجه شویم، تحلیل درستی را از بازار کریپتو به دست نخواهیم آورد.

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

عوامل مختلفی می‌توانند بر روی دامیننس تتر تأثیر بگذارند. برخی از این عوامل به تحلیل‌های ما کمک می‌کنند و از بعضی دیگر، نمی‌توان به نتیجه‌ی خاصی رسید. این موارد عبارت‌اند از:


  • ورود نقدینگی: استیبل کوین تتر شهرتی جهانی دارد و بیرون از فضای کریپتو نیز بسیاری از افراد آن را می‌شناسند. به‌خاطر همین، سرمایه‌گذارانی از نقاط مختلف دنیا، به‌جای دلار، این رمز ارز را خریداری می‌کنند. افزایش نرخ خرید USDT توسط سرمایه‌گذاران خارج از فضای کریپتو، باعث رشد دامیننس تتر می‌شود.

  • تقاضای ارزهای دیگر: همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، تغییرات تقاضا برای سایر رمز ارزها می‌تواند باعث کاهش یا افزایش دامیننس تتر شود.

  • اتفاقات دنیای کریپتو: رویدادهایی، مانند ورشکستگی پلتفرم‌ها، می‌توانند باعث بدبینی کاربران به کل بازار شوند. دراین‌صورت، احتمال دارد که این افراد به فروش تترهای خود و خروج از بازار کریپتو اقدام کنند.

  • وضعیت استیبل کوین‌ها: گاهی تغییرات دامیننس تتر از دیدگاه کاربران نسبت به سایر استیبل کوین‌ها ناشی می‌شود. برای مثال، زمانی که خبرهای ناگواری درباره یو اس دی کوین (USDC) در اختیار کاربران قرار می‎گیرند، آن‌ها یو اس دی کوین را فروخته و به‌جایش تتر می‌خرند. البته عکس این قضیه نیز صادق است و احتمال دارد که افراد به سایر ارزهای پایدار روی بیاورند.

دامیننس تتر در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

دامیننس تتر در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

اگر به تاریخچه دامیننس تتر مراجعه کنیم، می‌بینیم که تا آوریل 2022، تسلط USDT بر بازار کریپتو در حدود 50 درصد بوده است. در دهه اول ماه مه، دامیننس USDT توانست به 52 درصد برسد؛ اما با سقوط استیبل کوین UST، در عرض چند روز، سلطه تتر بر بازار تا 47 درصد کاهش یافت. یک ماه بعد، با ورشکستگی پلتفرم «سلسیوس» (Celsius)، دامیننس تتر تا 44 درصد نیز پایین آمد. بااینکه سلطه تتر تا نوامبر کمی جان گرفت، اما با ورشکستگی صرافی «اف تی ایکس» (FTX)، دوباره تا 47 درصد سقوط کرد.


جالب است که پس از آن، دامیننس تتر دوباره روندی صعودی را در پیش گرفت و توانست تا 54.5 درصد هم بالا بیاید. این بالاترین سلطه تتر بر بازار کریپتو در 15 ماه گذشته بود. کارشناسان واقعاً از این موضوع تعجب کرده‌اند که با وجود اتفاقات هولناک در دنیای رمز ارزها، تتر به‌سرعت خود را بازیابی می‌کند و انعطاف‌پذیری بالایی را نشان می‌دهد. ازاین‌رو، باید دید که سلطه USDT چه اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارد و کاربرد دامیننس تتر چیست.


دامیننس تتر به چه عواملی بستگی دارد؟

دامیننس تتر به چه عواملی بستگی دارد؟

گفتیم که دامیننس تتر نشان‌دهنده میزان سلطه این رمز ارز بر بازار کریپتو است. اصولاً دو عامل باعث افزایش دامیننس USDT می‌شوند. این دو عامل عبارت‌اند از:


  • سرمایه‌گذاری: بسیاری از افراد به خرید و سرمایه‌گذاری روی تتر علاقه دارند. خصوصاً در کشورهایی، مانند ایران، که دسترسی به دلار دشوار است، بسیاری از سرمایه‌گذاران، به‌جای دلار، به خرید USDT اقدام می‌کنند.

  • خروج از بازار:یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش دامیننس تتر، فروش سایر ارزها و خرید USDT به‌جای آن‌ها است. در واقع، افرادی که با نوسانات بالای بازار کریپتو مواجه می‌شوند، برای نقد کردن دارایی‌هایشان، رمز ارزها را به تتر تبدیل می‌کنند.

کاربرد دامیننس تتر چیست؟

حالا که با تسلط USDT بر بازار کریپتو آشنا شدید، باید ببینیم که کاربرد دامیننس تتر چیست و فعالان بازار کریپتو چگونه از این شاخصه استفاده می‌کنند.


سرمایه‌گذاری در سایر ارزهای دیجیتال

در حالت کلی، میزان تقاضا برای یک ارز دیجیتال، با قیمت آن همبستگی مستقیم دارد. همچنین، دیدیم که بین دامیننس تتر و تقاضا برای سایر رمز ارزها رابطه معکوسی برقرار است. به‌این‌ترتیب، می‌توان نتیجه گرفت که با افزایش دامیننس USDT، قیمت سایر ارزها کاهش یافته و با کاهش سلطه تتر بر بازار، نرخ سایر رمز ارزها افزایش می‌یابد. این شاخصه اطلاعات بسیار خوبی را در مورد وضعیت بازار به معامله‌گران ارائه می‌دهد.


بااین‌حال، افزایش یا کاهش دامیننس یک ارز دیجیتال، معیار دقیقی برای تعیین میزان سلطه آن نیست؛ چراکه دامیننس از تقسیم ارزش بازار یک رمز ارز بر کل ارزش بازار به دست می‌آید و ممکن است که تغییرات آن، صرفاً به‌خاطر کاهش ارزش کل بازار ایجاد شده باشد. یعنی وقتی ارزش تتر ثابت بماند، اما ارزش کل بازار کم شود، باز هم دامیننس تتر افزایش خواهد یافت. دراین‌صورت، شاید این اتفاق به‌خاطر عوامل دیگری رخ داده باشد و نتوانیم آن را به تغییر میزان تقاضا برای ارزهای دیجیتال مرتبط بدانیم.


در نتیجه، توجه به تغییرات دامیننس تتر برای سرمایه‌گذاران ضروری است؛ اما این متغیر به‌تنهایی برای کسب سیگنال خرید یا فروش کافی نیست.


مدیریت ریسک

مدیریت ریسک

ازآنجایی‌که افزایش دامیننس تتر می‌تواند نشان‌دهنده کاهش تقاضا و قیمت سایر ارزهای دیجیتال باشد، سرمایه‌گذاران از این شاخصه برای مدیریت ریسک استفاده می‌کنند. در واقع، وقتی دامیننس USDT ناشی از فروش سایر رمز ارزها باشد، می‌توان نتیجه گرفت که به‌زودی قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که در چنین مواقعی، سرمایه خود را از بازار بیرون کشیده و بر روی دارایی‌های مطمئن‌تری سرمایه‌گذاری کنند. شما نیز اگر با چنین بازار نزولی‌ای مواجه شدید، به‌راحتی می‌توانید در صرافی اکسبیتو، سایر ارزهای خود را به تتر تبدیل کنید.


شکار فرصت‌های سرمایه‌گذاری

دیدیم که افزایش دامیننس تتر می‌تواند بیانگر کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در آینده‌ای نزدیک باشد. در این مواقع، سرمایه‌گذاران می‌توانند دو رویکرد را برای خرید در پیش بگیرند:


  • خرید در کف:زمانی که قیمت آلت کوین‌ها کاهش می‌یابد، فرصت مناسبی برای خرید رمز ارزها در قیمت‌های پایین فراهم می‌شود. ازاین‌طریق، می‌توان با روندهای صعودی بعدی همراه شد و سود خوبی را به دست آورد.

  • خرید ارزهای نوظهور: اصولاً ارزهای سرشناس بازار، مانند بیت کوین نوسان می‌کنند. یعنی قدرت قیمت بیت کوین به‌گونه‌ای است که بر کل بازار کریپتو تأثیر می‌گذارد. بااین‌حال، ارزهای نوظهور هنوز با این نوسانات همراه نشده‌اند و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند. در این مواقع، می‌توانید به‌سراغ ارزهای جدیدتر و حتی عرضه‌های اولیه بروید و بر روی توکن‌های دارای پتانسیل سرمایه‌گذاری کنید.

سخن پایانی


دامیننس تتر (USDT) معیاری برای نمایش میزان سلطه USDT بر کل بازار کریپتو است. اصولاً این متغیر با قیمت سایر ارزهای دیجیتال همبستگی معکوس دارد. بااین‌حال، تصمیم‌گیری برای خرید و یا فروش رمز ارزها، نمی‌تواند به‌تنهایی بر اساس دامیننس USDT انجام شود. ازاین‌رو، سرمایه‌گذاران سلطه تتر بر بازار را همیشه در کنار تحلیل‌های خود، در نظر می‌گیرند. البته کاربرد دامیننس تتر به خرید و فروش ارزها محدود نمی‌شود؛ به همین خاطر، در این مقاله، سعی کردیم که جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.