در بازارهای مالی شاخص‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها وضعیت بازار را تحلیل می‌کنند و برای سرمایه‌گذاری در آن تصمیم می‌گیرند. تحلیل‌گران حرفه‌ای چه در بازار کریپتوکارنسی و چه در فارکس به این شاخص‌ها توجه خاصی دارند. بازار مالی جایی نیست که بتوان به صورت دقیق آینده یک سهام یا ارز را در آن پیشگویی کرد با این حال در نظر گرفتن این شاخص‌ها به داشتن تحلیل دقیق‌تر از بازار کمک زیادی خواهد کرد. یکی از شاخص‌های مهم در بازار ارزهای دیجیتال شاخص ماینر رزرو است. این شاخص مورد توجه تحلیل‌گران کریپتوکارنسی است و سیگنال‌های بازار نزولی یا صعودی را به خوبی نشان می‌دهد. در این مقاله قرار است مفهوم شاخص ماینر رزرو را بررسی کرده و استفاده از این شاخص برای تشخیص روند ارز دیجیتال را یاد بگیریم.


شاخص ماینر رزرو چیست؟.png

شاخص ماینر رزرو چیست؟

شاخص ماینر رزرو تعداد تمام ارز‌های قابل استخراجی است که در کیف پول ماینرها نگهداری می‌شود. این شاخص در واقع مقدار تولید و عرضه یک ارز را نشان می‌دهد. شاخص Miner Reserve استخراج‌کنندگان را زیر نظر می‌گیرد. ماینرها تاثیر بسیار زیادی در بازار کریپتوکارنسی دارند و می‌توانند روند آن را تغییر دهند. تعداد کل بیت‌کوین‌های قابل استخراج 21 میلیون واحد می‌باشد که تاکنون 19 میلیون از آن استخراج شده است.


خالق گمنام بیت‌کوین برای این که استخراج آن زود تمام نشود برای آن فرایندی به نام هاوینگ تعیین کرد. طی فرایند هاوینگ هر 4 سال یک بار مقدار تولید بیت‌کوین به طور ناگهانی نصف می‌شود. این فرایند با کاهش 50 درصدی پاداش ماینرها تورم بیت‌کوین را کنترل می‌کند.


مجموعه Miner Flows و شاخص Miner reserve.png

مجموعه Miner Flows و شاخص Miner reserve

شاخص Miner Reserve تنها شاخص ارز دیجیتال نیست. شاخص‌های معروفی نظیر FCAS، ELR و NVT وجود دارند که هرکدامشان با بررسی داده‌های آماری مختلف به تحلیل بازار کریپتوکارنسی کمک می‌کنند. تحلیل‌گران حرفه‌ای سعی می‌کنند برای پیشبینی بازار همه شاخص ها را مدنظر داشته باشند.


ماینر رزرو در واقع ذیل مجموعه‌ای به نام Miner Flows قرار می‌گیرد که یکی از بهترین گزینه‌های فاندامنتالی برای تحلیل ارز دیجیتال است. این مجموعه شامل شاخص‌هایی مانند Miner Reserve، Miner inflows، Miner outflows، Miner netflow، Miner in house flows و... نیز هست.


شاخص ماینر رزرو یکسری داده‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هر کسی با توجه به استراتژی و مهارت خود می‌تواند آن‌ها را تحلیل کند. دو تا از شاخص‌هایی در کنار ماینر رزرو مورد استفاده قرار می‌گیرند شاخص‌های Miner inflows و Miner outflows هستند. این شاخص‌ها نشانگر میزان ورود و خروج ارزها به صرافی‌ها می‌باشند. ورود و خروج تتر و بیت کوین به صرافی‌ها اهمیت زیادی دارد و می‌تواند سیگنال خرید یا فروش برای تریدرها باشد.


شاخص دیگری که در کنار ماینر رزرو مورد استفاده قرار می‌گیرد NetFlow است. این شاخص در واقع تفاضل ورودی بیت‌کوین به صرافی‌ها از مقدار بیت‌کوینی است که در کیف‌پول‌ها وجود دارد. وقتی نسبت ارز دیجیتال موجود در صرافی‌ها بیشتر از کیف پول‌ها می‌شود شاخص NetFlow مثبت و زمانی که ارز دیجیتال بیشتری به کیف پول‌های شخصی ارسال شود این شاخص منفی خواهد شد.


اهمیت شاخص ماینر رزرو.png

اهمیت شاخص ماینر رزرو

شاخص Miner Reserve نشان دهنده میزان ارز دیجیتال در بازار است. نمودار این شاخص میزان عرضه بیت‌کوین توسط ماینرها به بازار را نشان می‌دهد و می‌توان با استفاده از آن دریافت که بیت‌کوین چه زمان‌هایی توسط ماینرها ذخیره و چه زمان‌هایی به بازار عرضه می‌شود.


وقتی تولید یک ارز توسط ماینرها افزایش پیدا می‌کند قیمت آن کاهش میابد و هرچه استخراج کاهش پیدا می‌کند قیمت بالاتر می‌رود. عوامل مختلفی می‌توانند بر میزان استخراج بیت‌کوین توسط ماینرها تاثیر بگذارند. یکی از این موارد میزان تقاضای بازار برای خرید بیت‌کوین است. کم شدن بیت‌کوین در بازار باعث بیشتر شدن استخراج توسط ماینرها می‌شود.


ماینرها با توجه به قدرت و انرژی مصرفی شان دارای سقف تولید هستند. یک ماینر نمی‌تواند بیش از اندازه تعیین شده در طول 24 ساعت بیت‌کوین استخراج کند. تعداد ماینرها نیز یکی دیگر از عواملی است که بر میزان تولید بیت‌کوین اثر می‌گذارد. هرچه تعداد ماینرها بیشتر باشد تولید بیت‌کوین نیز بیشتر خواهد شد.


اهمیت ماینر رزرو به این است که آینده یک ارز را در یک بازه زمانی با در نظر گرفتن داده‌های مربوط به ماینرها پیش‌بینی می‌کند. هم روند بودن میزان ذخیره ارز در کیف پول‌ها با نمودار قیمت دلیل اصلی دقت بالای شاخص ماینر رزرو است.



چه معیارهایی در شاخص ماینر رزرو تاثیرگذار هستند؟

اعداد و آماری که شاخص ماینر رزرو ارائه می‌دهد به معیارهای مختلفی بستگی دارد. تحلیل مجموع این معیارها به پیشبینی آینده بازار توسط تحلیل‌گر کمک می‌کند. در ادامه به صورت جداگانه این معیارها را بررسی خواهیم کرد:


  • تعداد ماینرهای تولید کننده:

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که بر شاخص Miner reserve تاثیر می‌گذارد تعداد ماینرهای تولید‌کننده است. تعداد ماینرهای بیشتر یعنی تولید بیت‌کوین بیشتر و تعداد ماینرهای کمتر به معنای تولید بیت‌کوین کمتر است. در نتیجه این معیار برای ارائه ارقام ماینر رزرو ضروری و بر قیمت بیت‌کوین اثرگذار است.


چه معیارهایی در شاخص ماینر رزرو تاثیرگذار هستند؟.png

  • نوع ماینرهای تولید کننده: قدرت ماینرها بر مقدار و سرعت تولید بیت‌کوین تاثیر‌گذار است. سیستم‌هایی که بسیار قدرتمند هستند می‌توانند در مدت زمان کمی مقدار زیادی بیت‌کوین تولید و به والت ماینرها اضافه کنند. با این حساب قدرت ماینرها یک معیار اساسی برای شاخص ماینر رزرو است و نهایتا بر قیمت بیت‌کوین در بازار تاثیر می‌گذارد.

  • هزینه استخراج بیت کوین: اگر هزینه برق و استهلاک دستگاه‌ها زیاد باشد و از طرفی پاداش ماینرها کم باشد، استخراج برای آن‌ها به صرفه نیست. این موضوع به صورت غیر‌مستقیم بر شاخص ماینر رزرو تاثیر می‌گذارد چرا که با کمتر شدن تعداد ماینرها بیت‌کوین کمتری تولید خواهد شد و باعث بالا رفتن قیمت می‌شود.

  • ارز موجود در والت‌های شخصی و صرافی‌ها: یکی از آمارهای اصلی ماینر رزرو میزان ارز داخل کیف پول‌های شخصی و کیف پول صرافی‌هاست. وقتی شخصی بیت‌کوین خود را از کیف پول صرافی به والت شخصی خود منتقل می‌کند یعنی او برای مدت‌ها قصد فروش بیت کوین خود را ندارد. در واقع اگر ارز موجود در والت‌های شخصی بیشتر از ارز موجود در صرافی‌ها باشد نشان دهنده آغاز یک روند صعودی است. برعکس همین موضوع هم صادق است، یعنی بالا رفتن حجم بیت‌کوین در کیف پول صرافی‌ها می‌تواند نشانگر روند کاهشی قیمت باشد.

کاربرد شاخص Miner Reserve در ارزهای دیجیتال چیست؟

میزان تولید ارزهای دیجیتال بر قیمت آن تاثیرگذار است در نتیجه شاخص ماینر رزرو که میزان این تولید و ذخیره آن در کیف پول‌ها را اندازه گیری می‌کند برای پیش‌بینی قیمت‌ها یک عنصر عالی به حساب می‌آید. بستگی به مهارت شما دارد که از این شاخص برای تحلیل‌های کوتاه مدت یا بلند مدت استفاده کنید. اگر تازه با آن آشنا شده‌اید بهتر است بیشتر برای تشخیص روند بازار از آن استفاده نمایید.


این نکته را به یاد داشته باشید، از آنجایی که شاخص ماینر رزرو به تحلیل نیاز دارد برای این که بتوانید آن را به خوبی تحلیل کنید به دانش کافی نیاز دارید. بنابراین پیش از این که سراغ این شاخص بروید ابتدا دانش تحلیل آن را بیاموزید. با بالا رفتن تولید یک ارز دیجیتال قیمت آن کاهش پیدا می‌کند چرا که عرضه بیشتر شده است. همین موضوع می‌تواند شروع یک بازار نزولی باشد. برعکس این موضوع هم صدق می‌کند یعنی با کاهش تولید و عرضه قیمت بالاتر می‌رود و بازار صعودی رقم می‌خورد.

چگونه به شاخص ماینر رزرو دسترسی پیدا کنیم؟

برای دسترسی به شاخص ماینر رزرو می‌توانید از دو سایت CoinMarketCap و CryptoQuant کمک بگیرید. در زیر شیوه پیدا کردن شاخص را در هر کدام از این سایت‌ها به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.


  • شاخص ماینر رزرو در کوین مارکت کپ

برای دستیابی به شاخص ماینر رزرو در سایت کوین‌مارکت‌کپ، ابتدا به آدرس Coinmarketcap.com مراجعه کنید. حال ارزی که می‌خواهید شاخص آن را مشاهده کنید انتخاب نمایید. ما در اینجا بیت‌کوین را انتخاب می‌کنیم.


گزینه More info را بزنید.


کوین مارکت کپ 1.JPG

گزینه Analysis و بعد از آن گزینه See More Signals را بزنید.


کوین مارکت کپ 2.JPG

باز زدن این گزینه به یک صفحه جدید منتقل خواهید شد. در این صفحه تب Mining را باز و در میان شاخص‌های مختلف Miner Reserve را انتخاب کنید.


کوین مارکت کپ3.JPG

⚠️ نکته: برای این که بتوانید شاخص را مشاهده کنید باید یک ثبت نام رایگان در سایت intotheblock.com انجام دهید. شما می‌توانید با مراجعه مستقیم به این سایت هم وارد بخش ماینر رزرو آن شوید.

کوین مارکت کپ 4.JPG

کوین مارکت کپ 5.JPG

  • شاخص ماینر رزرو در کریپتوکوانت دسترسی به شاخص ماینر رزرو از طریق سایت کریپتوکوانت بسیار آسان است و نسبت به کوین مارکت کپ وقت کمتری می‌گیرد. در مرحله اول باید به این سایت وارد شوید و در صفحه اول بر گزینه Chart کلیک کنید.

کریپتوکوانت 1.JPG

این سایت به صورت پیشفرض چارت بیتکوین را نشان می‌دهد. در سمت چپ صفحه تب Chart را انتخاب کنید و گزینه Miner Reserve را بزنید.


کریپتوکوانت 2.JPG

⚠️ نکته: برای مشاهده چارت‌‌ها در این سایت باید یک ثبت نام ساده با ایمیل در آن انجام دهید.

سخن پایانی


در این مقاله به توضیح یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای بررسی بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم که برای ارزهایی که قابل استخراج هستند به کار می‌رود. هرچه سطح اطلاعات شما از این شاخص‌ها بیشتر باشد تحلیل‌هایتان درباره آینده بازار کریپتوکارنسی دقیق‌تر و کامل‌تر خواهد بود. اگر می‌خواهید از این شاخص استفاده کنید به یاد داشته باشید که باید آن را در کنار دیگر شاخص‌ها در نظر بگیرید و نهایتا با اندیکاتورها و تحلیل‌های نموداری ترکیب کنید.