اصطلاحات و مفاهیم مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که اگر با همه آن‌ها آشنایی نداشته باشید، نمی‌توانید به‌راحتی به معامله رمزارز بپردازید. یکی از این اصطلاحات مهم استاپ لاس (stop loss) یا حد ضرر است. اگر یک ابزار معاملاتی وجود داشته باشد که برای موفقیت در تجارت ارزهای دیجیتال به آن نیاز داشته باشید، آن ابزار استاپ لاس است. برای داشتن یک تجربه سودآور هنگام معامله با ارزهای دیجیتال مانند ارز بیت کوین و اتریوم ارز دیجیتال، باید از ضررهای قابل‌توجه در معاملات پر نوسان جلوگیری کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با یکی از جذاب‌ترین ابزارهای بازار ارزهای دیجیتال آشنا کنیم.


تعریف استاپ لاس

استاپ‌لاس (Stop_loss) یک ابزار معاملاتی است که برای محدود کردن حداکثر ضرر یک معامله با لیکوئید کردن خودکار دارایی‌ها پس از رسیدن قیمت بازار به یک مقدار مشخص طراحی شده است. انواع مختلفی از استاپ لاس وجود دارد که بسته به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در سناریوهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. گاهی اوقات اجتناب از ضرر به دلیل نوسانات بازار دشوار است، اما استاپ لاس می‌تواند حتی برای معامله گران جدید و بی‌تجربه مفید باشد. بهترین استراتژی برای ضرر نکردن در بازار ارزهای دیجیتال این است که استاپ لاس را برای هر معامله‌ای که دارید تنظیم کنید، به‌خصوص زمانی که در حال معامله روزانه ارزهای دیجیتال هستید!


چه زمانی از استاپ لاس استفاده کنیم؟

برخلاف سفارش محدود که هدف آن سود بردن از روندهای فعلی بازار است، یک معامله‌گر ارز دیجیتال از دستور استاپ لاس استفاده می‌کند تا زیان‌های احتمالی را به حداقل برساند. این روش نه‌تنها گامی برای به حداکثر رساندن سود است، بلکه با افزایش کنترل تریدر بر عامل ریسک تجارت، گزینه‌های استراتژی سازی معامله‌گر را نیز گسترش می‌دهد. برای استفاده مؤثر از حد ضرر، معامله‌گر همچنان باید رفتار بازار را پیش‌بینی کند و حد ضرر را مطابق با آن تنظیم کند. در غیر این صورت ممکن است نه‌تنها نتواند از ضرر جلوگیری کند، بلکه آن را چند برابر کند. هنگامی‌که معامله‌گر ایده‌ای از نحوه رفتار بازار داشته باشد، باید هم ارزش و هم نوع دستور استاپ لاسی را که می‌خواهد استفاده کند، انتخاب کند.

چه زمانی از استاپ لاس استفاده کنیم؟

انواع استاپ لاس

استراتژی حد ضرر یا استاپ لاس انواع مختلفی دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:


استاپ لاس کامل (Full)

این استراتژی این‌گونه است که شما یک حد ضرر تعیین می‌کنید و اگر قیمت ارز شما به پایین‌تر از آن حد برسد ارزهای شما به‌طور خودکار به فروش می‌رسند. مزیت این روش این است که شما بیشتر از حد ضرر خودتان ضرر نمی‌کنید. اگر قیمت ارزهای دیجیتال به پایین‌تر از حد ضرر برسد شما می‌توانید دوباره ارزهای دیجیتال بیشتری از قبل خریداری کنید.


استاپ لاس جزئی (Partial)

این روش مقدار مشخصی از دارایی‌های دیجیتال را در صورت رسیدن به حد ضرر به فروش می‌رساند. این روش می‌تواند در یک بازار بسیار نوسانی (یعنی بازار ارزهای دیجیتال) مفید باشد. اگر قیمت به پایین‌تر از حد ضرر برسد، قسمتی از ارزهای دیجیتال به فروش می‌روند، اما بخشی از آن‌ها باقی می‌مانند. اگر قیمت ارز دوباره افزایش پیدا کند به سود سرمایه‌گذار خواهد بود، اما اگر قیمت باز هم پایین برود چیزی جز ضرر نخواهد داشت. این استراتژی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای کنترل خسارت در یک بازار بسیار پر نوسان مؤثر باشد، اما نمی‌تواند ایمنی دارایی‌های معامله‌گر را تضمین کند. بنابراین باید با درک کامل از این‌که خطرات بازار همچنان بالا هستند، استفاده شود.

انواع استاپ لاس

استاپ لاس دنبال کننده (Trailing)

در این استراتژی حد ضرر یا استاپ لاس با توجه به نوسانات قیمت ارز دیجیتال تنظیم می‌شود. معامله‌گر یک گستره‌ای بین قیمت دارایی جاری و حد ضرر تعیین می‌کند. اگر قیمت ارز دیجیتال افزایش یابد، ارزش حد ضرر نیز همراه با آن افزایش خواهد یافت. هنگامی‌که قیمت کاهش می‌یابد، ارزش حد ضرر تغییر نمی‌کند و در صورت رسیدن به مقدار اعلام‌شده، دستور استاپ لاس ایجاد می‌شود.


این روش نسبت به دو روش قبلی مزایایی دارد، زیرا به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا حداکثر ضرر را بدون توجه به اینکه روندها تا چه حد به نفع خود پیش رفته‌اند، محدود کند. علاوه بر این، این امر معامله‌گر را از تنظیم دستی توقف ضرر در پاسخ به بازار آزاد می‌کند. حد ضرر ممکن است در بازاری که به‌طور پیوسته در حال افزایش است به بدهی تبدیل شود، زیرا روندهای افزایشی قوی اغلب قبل از ادامه رشد کاهش می‌یابند. بنابراین فاصله کم می‌تواند منجر به نقد شدن دارایی‌ها قبل از رسیدن قیمت به حد بالایی شود.


ریسک استاپ لاس

اگر دستورات حد ضرر بیش از حد بالا تنظیم شوند، معامله‌گر با خطر افزایش قیمت فراتر از ارزش حد ضرر مواجه می‌شود. این امر در یک بازار پر نوسان بسیار شایع است. اگر ارزش حد ضرر خیلی کم باشد، معامله‌گر با خطر ضرر مواجه می‌شود، بنابراین افت قیمت آن را تحریک نمی‌کند، اما پس از افت به یک روند ثابت می‌رسد. اگر استاپ لاس آغاز شود، معامله‌گر با یک ارزش حد ضرر پایین بیشتر ضرر می‌کند.


درحالی‌که استفاده از استراتژی استاپ لاس در یک بازار باثبات ایمن‌تر است، در روندهای صعودی ممکن است یک بدهی بالقوه ایجاد کند. استاپ لاس جزئی در یک بازار باثبات کاربرد چندانی ندارد، اما می‌تواند در خرید ارزهای دیجیتال جدید و پر نوسان بسیار مفید باشد. هر روشی در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند ریسک داشته باشد، اما باید تمام جوانب را در نظر گرفت و برای استفاده از این روش‌ها آماده شد.


استاپ لاس؛ تاکتیکی برای تازه‌کارها

برخی بر این باورند که استاپ لاس ابزاری است که عمدتاً توسط معامله‌گران بی‌تجربه استفاده می‌شود. این باور تا حدودی حقیقت دارد. بااین‌حال، استاپ لاس برای یک معامله‌گر باتجربه که در تحلیل بازار مهارت دارد، می‌تواند ابزار ارزشمندی باشد که هم در زمان و هم در هزینه صرفه‌جویی می‌کند. بااین‌حال، استفاده تصادفی از آن بدون درک هدف و کاربرد هر یک از انواع استاپ لاس باعث ضرر می‌شود.


گفتنی است معامله‌گران بی‌تجربه‌ای که در بازارهای باثبات کار می‌کنند، می‌توانند از این استراتژی استفاده کنند تا زمانی که به استراتژی‌هایی که به‌خوبی درک می‌کنند پایبند باشند و دارایی‌های خود را عاقلانه مدیریت کنند. جای تعجب نیست که معامله در یک بازار با نوسان بسیار دشوارتر است و نرخ موفقیت کمتری نسبت به معامله با ارزهای نسبتاً پایدار دارد. تلاش برای کنترل خسارت از طریق استاپ لاس دشوارتر است و معمولاً موفقیت‌آمیز نخواهد بود، اما این دلیل نمی‌شود که اگر معامله‌گر به توانایی‌های خود اطمینان دارد، آن را امتحان نکند.

استاپ لاس؛ تاکتیکی برای تازه‌کارها

کلام پایانی

درحالی‌که استاپ لاس یا حد ضرر برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده است، ممکن است منجر به از دست دادن دارایی‌ها و به هدر رفتن پول شود. هنگام انتخاب استراتژی استاپ لاس، معامله گران بازار ارزهای دیجیتال باید نسبت ریسک به ریوارد و همچنین اهمیت دارایی معامله‌شده برای سبد خود را در نظر بگیرند. آن‌ها همچنین باید بتوانند رفتار کلی بازار را پیش‌بینی کنند. درنهایت، استاپ لاس تنها یک ابزار است و انتخاب استفاده از آن بر اساس تحلیل معامله‌گر از بازار است. موفقیت در استاپ لاس بستگی به این دارد که آن تحلیل چقدر خوب انجام شده باشد.