برای حضور در بازارهای مالی، چه کریپتوکارنسی و چه بازارهای سهام و فارکس، حتما باید کار با صرافی‌ها و بروکرها را بلد باشید. در واقع همین صرافی‌ها هستند که سفارشات خرید و فروشتان را به سرانجام می‌رسانند. برای این که بتوانید در بازارهای مالی معاملات خود را به انجام برسانید، ابتدا باید سفارش فروش یا خرید ثبت کنید. سفارش در زبان انگلیسی Order خوانده می‌شود به همین خاطر به سفارشات باز، open orderمی‌گویند. در این مقاله قرار است به بررسی مسئله سفارش باز و مسائل پیرامون آن بپردازیم.


سفارش باز (Open Orders) چیست؟

سفارش باز (Open Orders) چیست؟

سفارش باز به سفارشی می‌گویند که برای خرید یا فروش ارز یا سهام ثبت شده ولی هنوز به سرانجام نرسیده است. این سفارش تا زمانی باز خوانده می‌شود که شخص دیگری سفارش شما را تکمیل کند. وقتی یک معامله را باز می‌کنید تنها خودتان می‌توانید آن را ببندید.


تکمیل شدن سفارش باز، ممکن است مدت زیادی طول بکشد. حتی ممکن است شرایط تکمیل شدن را به کل از دست بدهد و توسط سفارش‌گذار لغو شود. سفارش‌های باز معمولا در صرافی‌های ارز دیجیتال با آپشن Limit ثبت می‌شوند در حالی که وقتی از آپشن market استفاده کنید، سفارش به سرعت اجرا خواهد شد.


سرمایه‌گذار یا معامله‌گر می‌تواند ده‌ها سفارش باز به صورت همزمان ایجاد کند و محدودیتی از این جهت ندارد. وقتی معامله‌ای دارید که برای آن حد سود و حد ضرر تعریف کرده‌اید، این حد سود و حد ضرر نیز در واقع سفارش باز به حساب می‌آیند.


خطرات سفارش باز (Open Orders) چیست؟

خطرات سفارش باز (Open Orders) چیست؟

سفارشات باز زمانی خطرناک خواهند بود که برای مدت طولانی باز بماند. وقتی سفارشی را باز می‌کنید، در واقع تحلیلتان برای زمانی است که سفارش را ثبت کرده‌اید. وقتی قیمت به هر دلیلی به مدت طولانی در جهت معکوس حرکت کند، احتمال دارد سفارش شما هرگز به سرانجام نرسد.


اگر سفارشی دارید که برای چند روز متوالی باز مانده و بازار را هم دائما بررسی نمی‌کنید، این تغییرات قیمتی بر معامله شما تاثیر خواهد گذاشت. ای موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که معامله‌گر از اهرم استفاده کرده باشد. در این صورت حتی احتمال از دست رفتن کامل سرمایه نیز وجود دارد. به همین خاطر است که معامله‌گران روزانه، در پایان هر روز معاملات خود را می‌بندند و اگر سفارشی با سبک Limit ثبت کرده باشند، آن را لغو می‌کنند.


ریسک دیگر سفارش‌های باز، درباره حد سودها و حد ضررهاست. بعد از تعیین حد سود برای یک معامله، وقتی متوجه شدید که ارز مورد نظرتان به قیمتی بالاتر از حد سودتان خواهد رفت، باید سفارش باز حد سود را تغییر دهید. این موضوع درباره پایین آمدن قیمت و تغییر دادن حد ضرر هم صدق می‌کند.


برای این که با چنین مشکلاتی روبرو نشوید، بهتر است هر روز یا هر چند ساعت سفارشات باز خود را بررسی کنید و تغییرات لازم را به اجرا در آورید. به این صورت همیشه از تغییرات قیمتی و شرایط سفارش بازتان مطلع خواهید بود.


مزایای داشتن سفارش باز (Open Orders) چیست؟

مزایای داشتن سفارش باز (Open Orders) چیست؟

درست است که باز گذاشتن بیش از اندازه سفارش می‌تواند ریسک‌هایی به همراه داشته باشد، ولی سفارش باز به طور کل دارای مزایای قابل توجهی است. این که نهایتا این سفارش‌ها برایتان ضرر ده باشند یا سود بخش به استراتژی‌ها و رفتار خودتان بستگی دارد. در ادامه به برخی از فواید سفارش باز اشاره خواهیم کرد:


  • بهره بردن از تغییرات قیمتی:

وقتی تریدر سفارش باز خود را پایین‌تر قیمت فعلی می‌گذارد، و بعد از اجرایی شدن سفارش قیمت دوباره بالا می‌رود، در این حالت تریدر توانسته سهام یا ارز را پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای خریداری کند.


  • بهره بردن از سفارشات لیمیت:

سفارشات لیمیت به کاربران این امکان را می‌دهد که بالاتر یا پایین‌تر از قیمت فعلی سفارشات خرید و فروش خود را به اجرا در بیاورند. با این کار ریسک معاملات خود را مدیریت خواهید کرد.


  • دنبال کردن ترندهای بازار:

بعد از ثبت سفارش باز و دنبال کردن وضعیت آن، تریدرها پی‌ خواهند برد که شرایط بازار چگونه است و با چه ترندی حرکت می‌کند. نهایتا با این اطلاعات جدید می‌توانند تصمیمات بهتری برای حضور در بازار بگیرند.


چگونه سفارش باز ثبت کنیم؟

با ثبت سفارش باز شما در واقع به صرافی مورد نظر اعلام کرده‌اید که می‌خواهید ارزتان در قیمتی خاص به فروش برسانید. برای این کار کافی است به صرافی مورد نظر خود بروید و بعد از تعیین رقم مد نظر، دکمه BUY یا SELL را بزنید. با زدن هر کدام از این دکمه‌ها سفارش باز مد نظرتان ایجاد خواهد شد.


سخن پایانی


به طور کل مبحث سفارش باز در بازار مالی، آنچنان پیچیده نیست که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تازه‌کار برای درک آن به دردسر بیفتند. در این مقاله هر آنچه پیرامون بحث سفارش باز لازم بود بیان کردیم. اگر می‌خواهید از سفارش‌های باز بهترین استفاده را ببرید، آن‌ها را به حال خود رها نکنید و با رصد بازار سفارشات را بروزرسانی نمایید.