سرمایه‌‌گذاری در بازارهای مالی همیشه با سود همراه نیست و در بسیاری از موارد با ضرر روبرو می‌شود. در این میان علاوه بر ضرر و زیان‌ها، در برخی کشورها مسائل مالیاتی هم به مشکلات سرمایه‌گذاران اضافه شده است. اخذ مالیات از سرمایه‌گذاران بازارهای مالی، موضوعی است که حتی می‌تواند در قیمت سهام‌ها هم تاثیر بگذارد. یکی از قوانینی که می‌تواند بر مالیات سرمایه‌گذاران اوراق بهادار تاثیر بگذارد، قانون شستشوی فروش است. در این مقاله به بررسی قانون شست و شوی فروش و ارتباط آن با کریپتوکارنسی خواهیم پرداخت.


قانون شستشو فروش (wash-sale) چیست؟

قانون شستشو فروش (wash-sale) چیست؟

قانون شست و شوی فروش، قانونی است که از فرار مالیاتی سرمایه‌گذاران به وسیله زیان‌های ساختگی جلوگیری می‌کند. این قانون همچنین برای گروه دیگری از سرمایه‌گذاران می‌تواند سازنده باشد. کسانی که 30 روز قبل یا 30 روز بعد از یک معامله شکست خورده، نسبت به خرید اوراق بهادار مشابه اقدام کنند، مشمول این قانون خواهند شد.


این قانون برای اغلب سرمایه‌گذاری‌ها از جمله سهام، اوراق بهادار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، ‌ETFها و... اعمال می‌شود. اگر یک سرمایه گذار، سهام خود را در اکانت مشمول مالیات بفروشد و در اکانت دارای مزیت مالیاتی، همان سهام را بخرد، مشمول قانون شستشو فروش نمی‌شود.


یکی از راه‌های این که از این قانون بهره‌مند شوید این است که بعد از فروش یک سهام یا اوراق بهادار در ضرر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و ETF‌هایی که آن سهام یا اوراق بهادار را مورد هدف قرار داده‌اند، بررسی کنید.


قانون شستشو فروش (wash-sale) چگونه کار می‌کند؟

قانون شستشو فروش (wash-sale) چگونه کار می‌کند؟

این قانون با این هدف به وجود آمده که مالیات‌دهندگان نتوانند برای خود، ضرر مصنوعی ناشی از فروش اوراق بهادار ایجاد کنند. همانطور که اشاره کردیم تایم فریمی که می‌توان در آن نسبت به خرید دوباره سهام اقدام کرد 61 روزه است. بعد از پایان این مهلت شصت روزه، شست و شوی فروش به هیچ کدام از تراکنش‌هایی که با اوراق بهادار مشابه انجام شود، تعلق نمی‌گیرد.


برای درک بهتر شستشوی فروش به این مثال توجه کنید: شما 100 سهم از شرکت X را در 1 فروردین به ارزش 10 هزار دلار خریداری کردید ولی در 15 فروردین آن را با 3000 هزار دلار ضرر، به ارزش 7000 دلار می‌فروشید تا بتوانید از کسر مالیات بهره‌مند شوید. در 27 اردیبهشت شما دوباره 100 سهم از شرکت X را خریداری می‌کنید تا جایگاه خود را در آن سهام بازیابی کنید. طبق قانون شستشوی فروش، این ضرر به عنوان ضرر مالیاتی شناخته نمی‌شود، چرا که سهام مشابه در بازه زمانی 61 روزه خریداری شده است. در عوض سهامی (خرید 27 اردیبهشت) که خواهید فروخت برای محاسبه سود یا زیانتان استفاده خواهد شد.


آیا قانون شستشوی فروش (wash-sale) در بازار کریپتو اعمال می‌شود؟

از آنجایی که ارزهای دیجیتال هنوز به عنوان سهام و اوراق بهادار شناخته نشده‌اند، قانون شستشوی فروش برای آن‌ها اعمال نمی‌شود. به این معنی که می‌توانید فارغ از wash-sale با استفاده از سود بدست آمده از کریپتوکارنسی، ضررهای فروش سهام خود را پوشش دهید. به این نکته توجه داشته باشید، سهام شرکت‌هایی که در کریپتوکارنسی هم حضور دارند، مشمول wash-sale خواهند شد.


از آنجایی که هر روز قانون‌گذاری‌ها درباره ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود، اگر قصد جبران ضررهای مالیاتی با سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی را دارید، حتما با یک مشاور مالیاتی با تجربه درباره بروزرسانی‌های قانونی صحبت کنید.


چگونه از نقض قوانین فروش شستشو (wash-sale) جلوگیری کنیم؟

چگونه از نقض قوانین فروش شستشو (wash-sale) جلوگیری کنیم؟

برای این که بعد از معامله‌ای که با ضرر بسته‌اید، همچنان بتوانید پوزیشن خود را حفظ کنید و در عین حال از نقض قانون wash-sale آسیب نبینید، راه‌حل‌های ساده‌ای وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.


1_ به عنوان مثال بعد از این که 100 سهم از شرکت تکنولوژی X را با ضرر فروختید، می‌توانید در یک ETF تکنولوژی دیگر یا صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مربوط به تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنید. اگرچه این استراتژی کاملا موقعیت اولیه را تکرار نمی‌کند ولی این فرصت را به شما می‌دهد که بعد از 30 روز دارایی جدید را بفروشید و دوباره سهام شرکت X را بخرید.


2_ می‌توانید از Call option برای سهامی که دوست دارید آن را بفروشید استفاده کنید و بعد از این که دوره wash-sale تمام شد، سهامتان را با ضرر بفروشید. Call option می‌تواند شما را تا پایان دوره زمانی wash-sale در بازار نگه دارد.


3_ بخشی از سهام خود را با ضرر بفروشید و در بازه زمانی 30 روزه سهام جدیدی نخرید. در این حال زیانی خواهید داشت که می‌تواند از مالیات کسر شود، از طرفی سهام خود را نیز حفظ کرده‌اید. بعد از پایان دوره 30 روزه دوباره سهام شرکت مورد نظر را خریداری کنید تا به پوزیشن سابقتان برگردید. برای مثال، اگر 200 سهم از شرکت X خریداری کردید، تنها نیمی از آن را بفروشید و بعد از 30 روز، دوباره 100 سهمی که فروختید را بخرید.


سخن پایانی


در این مقاله به بررسی قانون wash-sale و مزایا و معایب آن پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم این قانون در حال حاضر برای ارزهای دیجیتال اعمال نمی‌شود ولی در آینده ممکن است با پذیرفته شدن ارزها به عنوان اوراق بهادار یا سهام، این قانون برای آن‌ها نیز اجرا شود. مالیات نقش مهمی در توسعه یک کشور دارد به همین خاطر نهادهای قانونی در کشورهای جهان اول نسبت به اخذ آن نظارت ویژه ای دارند.