سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به ویژه کریپتو نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد. اگر شما تسلط کافی به بازار نداشته باشید ممکن است با سرمایه‌گذاری اشتباه کل دارایی خود را از دست بدهید. به همین دلیل اغلب افراد برای راحتی و افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری خود از مدیران پورتفولیو کمک می‌گیرند. مدیران پورتفولیو متخصصانی هستند که سبد سهام را به‌صورت استراتژیک طراحی می‌کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل رسانده و بازدهی حداکثری را از طریق آن به دست آورند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که پورتفولیو منیجر کیست و بهترین پورتفولیو منیجرهای جهان چه کسانی هستند. پس اگر قصد آشنایی با بهترین پورتفولیو منیجرها را دارید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با صرافی اکسبیتو همراه باشید.


مدیر یا پورتفولیو منجر کیست؟

مدیر یا پورتفولیو منجر کیست؟

پورتفولیو منیجر (portfolio manager) به شخص یا گروهی از افراد گفته می‌شود که وظیفه سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های افراد و سازمان‌های مختلف را بر عهده دارند. مدیران پرتفولیو با تعیین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری تصمیم می‌گیرند که کجا، چگونه و چه زمانی دارایی‌ها را روی یک سهام سرمایه‌گذاری کنند. این اشخاص مدیریت سرمایه‌گذاری سازمان‌های بزرگ مثل بانک، شرکت‌های سهام و افراد ثروتمند را بر عهده دارند. پورتفولیو منیجرها در محیط‌های مختلف همچون بانک‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های خصوصی و صندوق‌های تامین سرمایه به‌صورت خصوصی کار می‌کنند. مدیران پورتفولیو نقش مهمی در حفظ و رشد دارایی‌های ایفا می‌کنند. چرا که دارایی‌ها را به‌صورت دوره‌ای مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا میزان سودآوری سهام‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و از فرصت‌های جدید برای رشد سرمایه استفاده کنند.


بهترین پورتفولیو منجر‌های جهان کدامند؟

بهترین پورتفولیو منجر‌های جهان کدامند؟

پورتفولیو منیجرها وظیفه مهمی را بر عهده دارند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که بازدهی بیشتری داشته باشند. در سراسر دنیا پورتفولیو منیجر‌های مختلفی وجود دارند و این موضوع باعث می‌شود که افراد بتوانند با همکاری آنان دارایی‌های خود را افزایش دهند. در این بخش از مقاله قصد داریم بهترین پورتفولیو منیجرهای جهان را به شما معرفی کنیم.


جوئل تیلینگهاست (Joel Tillinghast)

جوئل تیلینگهاست (Joel Tillinghast)

جوئل تیلینگهست (joel tillinghast) به‌عنوان یکی از بهترین پورتفولیو منیجرهای جهان شناخته می‌شود. او در سال 1986 به‌عنوان تحلیلگر سهام به شرکت سرمایه‌گذاری چند ضلعی ایالات متحده آمریکا (Fidelity) پیوست. تیلینگهاست قبلا در موسسه‌هایی همچون Bank of America، Drexel Burnham Lambert و Value Line Investment Survey فعالیت کرده بود.


جوئل تیلینگهست برای همفکری درباره سرمایه‌گذاری روی یک سهام با پیتر لینچ تماس گرفت. این مکالمه که حدود یک ساعت و نیم طول کشید، پیتر لینچ را تحت تاثیر قرار داد. پس از این مکالمه، لینچ به دستیار خود گفت که «شرکت ما حتما باید جوئل تیلینگهاست را استخدام کند». ایلینگهاست 3 سال پس از استخدامش در سال 1989 به‌عنوان مدیر پرتفولیوی صندوق سهام با قیمت پایین فیدلیتی (Fidelity Low-Priced Stock Fund) انتخاب شد.


این صندوق سرمایه‌گذاری دارای بودجه 27 میلیارد دلاری است و از زمان تاسیس خود توانسته است که بازدهی سالانه 12.55 درصد را به ثبت برساند. تیلینگهاست همچنین مدیریت صندوق فرصت‌های ذاتی فیدیلیتی (Fidelity Series Intrinsic Opportunities Fund) را از همان سال تاسیس خود یعنی 2012 به عهده داشته است. این صندوق سرمایه‌گذاری دارای بودجه 6.6 میلیارد دلاری بوده و بازدهی سالانه 11.57 درصدی داشته است.


Tillinghast معتقد است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید نسبت گردش مالی پایینی داشته باشند. صندوق‌هایی که این پورتفولیو منیجر به عهده دارد دارای نسبت گردش 14 و 18 درصد هستند. همچنین جوئل تیلینگهاست از 5 اصل سرمایه‌گذاری خود یعنی تصمیم‌گیری منطقی، سرمایه‌گذاری در حوزه تخصصی، همکاری با مدیران صادق و قابل اعتماد، اجتناب از کسب ‌و کارهای در آستانه منسوخ شدن و نابودی مالی و ارزش گذاری مناسب برای سهام پیروی می‌کند.


ویل دانوف (Will Danoff)

ویل دانوف (Will Danoff)

ویل دانوف (will danoff) یکی دیگر از افراد سرشناس در حوزه مدیریت پورتفولیو است. او دارای مدرک MBA از دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا است و در سال 1986 به‌عنوان تحلیلگر سهام به شرکت Fidelity ملحق شده است. ویل دائوف در سال‌های 1989 و 1990 (در آخرین سال‌های ریاست پیتر لینچ) به‌عنوان دستیار صندوق ماژلان (Magellan) داخل شرکت فعالیت می‌کند. سپس در سال 1990 مسئولیت مدیریت صندوق Contrafund به Danoff داده شد.


Fidelity Contrafund یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ با دارایی 99 میلیارد دلار است. این صندوق در طی دهه گذشته بازدهی سالانه 11.79 درصد را به ارمغان آورده است. دانوف شرکت‌ها و دارایی‌ها را شناسایی می‌کند که مستعد رشد باشند و هنوز نتوانسته‌اند رشد خوبی را تجربه کنند. یکی از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه ویل دانوف، سرمایه‌گذاری روی سهام فیسبوک بود.


ویل دانوف در سال 2013، دانش آموز خود یعنی جان راث را به‌عنوان مدیر مشترک صندوق بینش جدید (Fidelity Advisor) معرفی کرد. شایان ذکر است که دانوف خود نیز این پروژه را مدیریت می‌کرد. این حرکت جنجالی ویل دانوف سبب شد که خیلی از افراد به این باور برسند که دانوف، جان راث را به‌عنوان جانشین خود برای مدیریت Contrafund انتخاب کرده است.


سونو کالارا (Sonu Kalra)

سونو کالارا (Sonu Kalra)

سونو کالرا (sonu karla) یکی دیگر از پورتفولیو منیجرهای موفق جهان است که در سال 198 به شرکت مالی Fidelity پیوست. کالرا دارای مدرک MBA از دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا است که در زمینه تجزیه و تحلیل سهام، پوشش رسانه، سرگرمی، سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه و سهام اینترنت فعالیت می‌کند.


سونو کلرا سرمایه‌گذاری‌های مختلف Fidelity از جمله پورتفولیو فناوری Fidelity Select، صندوق فناوری Fidelity Advisor و پورتفولیو فناوری Fidelity VIP را مدیریت کرده است. این پورتفولیو منیجر موفق در سال 2009، مسئولیت صندوق رشد بلو چیپ فیدلیتی (Fidelity Blue Chip Growth Fund) را برعهده گرفت.


Fidelity Blue Chip Growth Fund یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ است که دارایی به ارزش 39 میلیارد دلار دارد. کلرا حدود 80 درصد از دارایی‌های موجود در صندوق بلو چیپ را روی سهام‌هایی که پتانسیل رشد بالایی دارند سرمایه‌گذاری می‌کند. بازدهی سالانه این صندوق سرمایه‌گذاری بین 19 الی 39 است و متوسط بازدهی سالانه 17.01 درصد را ثبت کرده است.


جان راث (John Roth)

جان راث (John Roth)

جان راث (John Roth) یکی از بهترین پورتفولیو منیجرهای دنیا است که در سال 1999 به شرکت خدمات مالی Fidelity ملحق شد. راث در سال 2004 طی تحقیقاتی که انجام داده بود پیشنهاد خرید عرضه اولیه گوگل با قیمت 100 دلار را به سهامداران ارائه کرد. جان راث از آن زمان تاکنون در شرکت Fidelity به محبوبیت رسیده است چرا که سهام گوگل طی این چند سال 28 برابر شده است.


جان راث به همراه ویل دانوف مدیریت مشترک Fidelity Advisor New Insights Fund، مسئولیت 2.4 میلیارد دلاری Fidelity New Millennium Fund و 7.1 میلیارد دلاری Fidelity Mid-Cap Fund را بر عهده دارد. این پورتفولیو منیجر موفق در صندوق هزاره جدید (New Millennium Fund) دنبال سهام‌هایی است که موقعیت مناسبی برای رشد در بلند مدت دارند.


راث روی شرکت‌هایی که از پیشرفت‌های فناوری، نوآوری محصول، تغییرات اقتصادی، تغییرات جمعیتی و تغییر در نگرش‌های اجتماعی سود می‌برند تمرکز می‌کند. این کار کمک می‌کند که سرمایه‌گذاران فرصت‌های ایده‌آل سرمایه‌گذاری را شناسایی کرده و در بلند مدت سود قابل توجهی از طریق آن‌ها به دست آورند. این صندوق سرمایه‌گذاری طی دهه گذشته به‌صورت سالانه 10.13 درصد بازدهی داشته است.


درآمد پورتفولیو منجر‌ها چقدر است؟

درآمد پورتفولیو منجر‌ها چقدر است؟

مدیریت پورتفولیو یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار دنیا است که درآمد خوبی به همراه دارد. میزان درآمد مدیران پورتفولیو به عوامل مختلفی همچون میزان مهارت پورتفولیو منیجر، محل کار، میزان دارایی پورتفولیو و سابقه مدیران سبد سهام بستگی دارد. این شغل نیاز به مهارت و دانش زیادی دارد و اگر فردی بتواند تمام مهارت‌های لازم برای مدیریت سبد سهام را یاد بگیرد می‌تواند شغلی ایمن با درآمد عالی داشته باشد.


طبق گفته Glassdoor «متوسط حقوق پایه سالانه یک پورتفولیو منیجر در ایالات متحده تا سپتامبر 2022، برابر با 108010 دلار است». این رقم نشان می‌دهد که مدیریت پورتفولیو تا چه اندازه مهم است و شرکت‌ها حاضرند که هزینه قابل توجهی برای آن پرداخت کنند. در برخی از موارد نیز هزینه مدیریت پورتفولیو به‌صورت درصدی و از کل سود به دست آمده از سبد سهام پرداخت می‌شود.


سخن پایانی


پورتفولیو منیجر به شخص یا گروهی از افراد گفته می‌شود که مدیریت سرمایه‌گذاری افراد شخصی یا سازمان‌ها را بر عهده دارند. این شغل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نقش مهمی در مدیریت و افزایش اصولی سرمایه دارد. مدیران پورتفولیو همیشه در تلاش هستند که بهترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را پیدا کنند تا با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، بازدهی سبد سهام را افزایش دهند. در این مقاله در مورد بهترین پورتفولیو منجر‌های حال حاضر صحبت کردیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.